kräkningar
Har sedan ett par veckor tillbacka hittat kattspyor i huset, men inte vetat vilken av mina två katter som varit "skyldig". Nu idag när min fyraåriga kastrerade hankatt skulle få sin mat, så åt han bara ett par korn, och sedan ville han inte ha mer, och strax efter det kräktes han två gånger. Jag är nästan alltid i närheten när katterna äter, o har aldrig sett att någon av dom har kräkts i samband med mat. Någon som har en gissning på vad detta kan vara? Vad bör jag göra? Katten är i övrigt så pigg man kan vara i denna värme, dricker bra och han kom själv och sa till att han var hungrig nu…
Idéer mottages tacksamt!
Är spyorna du hittat mat spyor, galla, hår el annat? Jag hade först försökt kollat vad spyorna var för något, innehöll. Var det torrmat el blötmat han åt av och spydde av två ggr som du såg? Han har inte magrat av eller så.. värmen är ju otäck och kan ju göra sitt. Men ja, jag hade om katten började visa sig dålig på något vis åkt till veterinären men annars hade jag nog avvaktat och haft det under uppsikt och ev ringt och ivarjefall talat med veterinären om detta.
du har inte börjat gett han något annat i mat väg de senaste veckorna? något som kan ge en förklaring. porva annars å ge han något annat som han tycker om och som är snällt för magen,han kanske är lite magsjuk

Tack för svaren =)
Spyorna är alltid mat och/eller hår. Bara galla har jag nog faktiskt aldrig sett. Det var torrfoder han åt, men han fick bara i sig någon kula eller så, sen kom en spya med tillhörande hårboll. Han har gått ner i vikt det senaste året, men det på veterinärs inrådan så det har varit kontrollerat, och inget som skett nu på sistone, han har hållt sig på en och samma vikt i flera månader nu. Och självklart är båda katterna slöa i värmen nu, men tidigia morgnar och även kvällstid så är dom lika pigga båda två! Så allmäntillståndet är bra får jag nog säga:P
Bytt foder jag har inte gjort, det gjorde jag senast när han fick sina urinvägsproblem i april förra året…Hill´s w/d äter han nu. Jag ska hålla koll på honom och på den andra katten, den andra katten äter och smakar på det mesta som kommer i hennes väg, har ätit upp leksaker osv så hon spyr hårbollar och ibland delar av sina leksaksmöss etc, så det är svårt att veta vem som är "skyldig" varje gång jag hittar en spya…
Än en gång, tack för svaren =)
vår långhåriga katt har spytt lite mera nu sen det blev varmt, är mera hår som rasar av nu i värmen så kan mkt troligt vara det då du skriver att det är hårboll i spyan, Skönt att han verkar må bra för övrigt! Om det nu är han som har spytt allt vill säga, försök finn andra mindre lättätande leksaker till din andra katt om hon vill så gärna tugga i sig det mesta. tänker mest på att hon inte ska få i sig något olämpligt så ni kanske tom måste uppsöka veterinär i värsta fall.
kan vara värmen. Det händer här med.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Katterna fäller ju otroligt just nu så jag tror det blir mer hårbollar. Jag blandar i lite foder som är avsett just för att förebygga hårbollar i fodret just nu (annars äter mina lightfoder). bra också förstås med kattgrär att knapra på..

Tack för svaren =)
Ja båda katterna fäller enormt så det kan kanske vara orsaken då! Ska se om jag kan införskaffa kattgräs till dom med, om det underlättar för dom!