Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketttips-råd
Läst 624 ggr
Tezza
0

tips tack!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja det gäller Cosmo. Han har nu varit hos mig i en månad och han har gjort stora framsteg från den dagen han kom. Då var han en väldigt skygg katt. Nu går han jättebra i hop med mina vovvar och mina andra två katter. Han äter ur handen på mig, men längre kommer jag inte. Det tog bara ca 1 vecka innan han åt ur min hand. Varje gång jag närmar mig han så fräser han men slutar när han ser att jag kommer med något gott, och då undersöker han vad det är. Han har oxå börjat komma upp i sängen när vi sover men hoppar ner så fort vi vaknar och börjar röra på oss.

Men hur kommer jag vidare? Tror ni att det en dag "bara släpper" och jag får klappa på honom? Har försökt i bland att smeka han på ex tassen när jag ger han en godis, har lyckats smeka han på ryggen en gång oxå, vilket inte uppskattas. Då flyr han men kommer tillbaks i gen efter 1 sekund om han vet att jag har godis.

vanessa
0

Men Tezza vännen, sådana framsteg på en månad. Du ska korka upp champagne och skåla! Du gör helt rätt med mutor och kärlek. Nu ska han få tid att komma underfund med att ni är trevliga varelser på två ben. Räkna med ett halvår framåt som han kommer att göra framsteg, tillbakasteg och plötsliga jippie framsteg.

Ge honom en månad till utan att försöka mer än lite "hoppsan" klappar. Sedan om han är lugn, gärna med en hög mutor börja klappa honom. Klappar som jag märkt att många fd skyggingar gillar är i princip massagerörelser runt nacken.

Gå helst inte med handen först när du vlll ta på honom, för många skygga katter ser det som ett angrepp mot dem. Du vet, som om du slänger ut tassen mot dem med klorna utfällda. Så smyg handen i luften bakifrån fram till nacken. Sedan klapp eller massage. Allt beroende på hur han verkar.

En annan sak som vi ibland använder på katterna är breda målarpenslar (för väggar) med långt skaft. Det är för de katter som tycker att händer är läskiga. Men jag tror att Cosmo inte behöver det. För det går väldigt bra för er.

Du och Cosmo gör enorma framsteg, så en dag kommer du att 1. få klappa honom. 2. han kommer att lära sig att gilla det. 

En sak som han nog aldrig kommer att lära sig att gilla är när människor springer runt honom, människor han inte känner. Annars kommer han med stor sannolikhet bli som en "vanlig" katt.

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Tezza
0

Tack för tipsen Vanessa! Ok jag får nog hålla mig till tåls ett tag till innan det blir några klappar då:)

[helenal]
0

men förstår att du vill klappa hans mysiga päls:)

johnnys girl
0

Jag tycker attd et låters om om han gjort fantastiska framsteg. En månad är en väldigt kort tid. Elementpenslar på långa skaft är ett jättebra tips som Vaness kom med. Att leka med katten ett annat. Lek mycket med honom, skaffa gärna en vippa, det vet en sådan där pinne med fjädrar i ena ändan. Få katter kan motstå en sådan. Lek med vippan och som ev en händelse kan du under leken klappa honom med vippan. Stryk han kinder, hovud, rygg med fjädrarna. Också ett sätt att vänja sej vid beröring.

Ständig uppassare till griniga Luffar´n, Snygga Smilla, Busiga Mina, Skygga Tingeling, Charmören Flea och hunken Roffe.
Volontär på Stockholms Katthem
www.katthemmet.nu www.svekatt.se

evamojje
0

Du har ju kommit jättelångt på en månad Glad

Och jag håller med #1 #4

Och prata mycket med honom så han känner att han e speciell för dig *L*

Ha de bra

Eva & Mojje

Skicka ett sms med texten Katthem 25 eller Katthem 50 till nr 72970 så skänker du Stockholms Katthem motsvarande belopp.

Tezza
0

Jodå här pratas det mest hela dagarna:) Leker gör han men än så länge bara med katterna eller själv med klösställningen. Har inte lyckats lura han till lek än, trots vippor av olika slag, kattmynta leksaker, kks möss och en scratch mouse (piper när den rör sig). Men det kanske kommer.

vanessa
0

Prova  med en laserpekare. Också en perfekt leksak för den lata matten :-).

Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Tezza
0

#7 Jaa en sån ska jag köpa i julklapp till dem! Tack för tipset:)