Smutskastning
Nu finns det statistik på att kattägare är etta på internet när det gäller att smutskasta varandra. Katter är etta tillsammans med hundfolk och golfare

Verkligen tråkigt att läsa, det måste det bli ändring på. själv har jag inte märkt av det än så länge bäst att tillägga
Jag har under en tid läst på Svenska katters Forum och där finns skräckexempel på detta.
Man undrar hur dessa människor är funtade de går in för att smutskasta och störa,skada ,ren förföljese.Man får ju annars i ett samhälle inte förfölja och söka skada andra så varför skulle det vara skillnad på ett Forum för kattintresserade?

Ja, på SKS så är påhoppen vardagsmat. Och nu är det katthemsmänniskorna som står i skottgluggen. Bara för att någon misskött sig så dras alla över en kam. Och nu är katthemmen skyldiga till ca 100 000 hemlösa katter.
**
Jag arbetar hellre för katterna, än kastar skit på andra. Av det blir det inget bra gjort. Men ibland så måste jag försvara katthemmen.
**
Själv försöker jag hålla tonen, hur arg jag än må bli. Då är det bättre att ta det privat med personen. Hoppas att jag skött mig här. Jag lägger ifrån texter när jag blivit arg. Ibland ett dygn. De brukar ni inte se. För då ser man sina egna knäppa uttalanden - hoppas det märks… annars får jag lägga undan grejerna ännu längre tid :-).
Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.
Har aldrig förstått varför man ska smutskasta folk. Visst blir man arg, riktigt arg ibland, när människor begår fruktansvärda fel och man vill gärna skrika sig blå. Det har jag också gjort. MEN, vad vinner forumet på det? Vad vinner katterna på det? Håller med Vanessa, man kan ta det via pm. Man kan vänta ut sin ilska lite tills man kan uttrycka sig konstruktivt. Det är himla svårt. Vet själv när det gällde ex.vis Meros att det var ruskigt svårt att inte vråla ut sin ilska och besvikelse. Såna gånger är det knepigt.
Men vi vinner nog i längden med konstruktiv kritik istället för skäll och smutskastning.
Helen
Ja, när det gällde Meros, så var det extremt. Speciellt kände jag hur jobbigt det var, när jag var en av dem som stod på andra sidan, liksom. men en sak, för att byta ämne, golfare????? Kan någon tala om för mig, hur man kan bli osams om sånt? OK, min sambo kallar golfspelare för "torvkastare" syftar alltså på grästorvor….Kan ingen infiltrera sig lite på nån golfsida så vi får lite kul och skratta åt andras skymfningar? HAHAHAHAHA!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Jag kan väl säga att jag kommit med en hel del knäppa saker om tokiga golfare. tills jag väl påbyltad stod ute i hällregn och blåst och tränade min hund. Då kom känslan att man kanske inte är tokig om man spelar golf, bara har ett brinnande intresse. Eller så är jag också lika tokig, fast då det gäller mina djur ;-)
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Jag har nog sett en del jag också. Själv är och har jag alltid vara en ensamstående och rak person. Inte mycket för intriger, skvaller, gruppmentalitet och småaktighet.
Däremot så har det hänt att jag uttalat åsikter och sagt för mig sanningar som, speciellt kvinnor haft svårt för. Min erfarenhet är att man som kvinna ska behärsta "gifttekniken" och smyga in giftet lite så där osynligt och väldigt begåvat, tekniskt. urdålig på det! ;-)!!!
Men ang. smutskastning som kanske mer handlar om att dra upp privata angelängenheter och direkta lögner om människor har jag också sett. På MSN-Spacen och i en kattgrupp.
Katter, hundar och golfare. Ja, du Leffe. Vad kan de då har för gemensam nämnare? Kanske en lätt form av "överdrift", mani?
Intresset, lågan, kärleken blir så stark att det kan slå över…Nä, jag vet inte! 
Lite mer allvarligt är det tråkigt att det skrivs om det om kattmänniskor som lätt "omogna" och kanske "knepiga". Sådana fördomar finns ju i samhället och det gagnar inte våra försök att höja kattens status!
En förklaring för varför sådant förekommer just hos dessa tre grupper kan ju vara så enkel som att de är tre stora intressegrupper på nätet?
Soulway
Vad jag inte begriper är hur man hellre spenderar massor av tid på att kränka och förlöjliga andras arbete för hemlösa katter inför allmännheten via internet än att( om man nu är så insatt som man påstår sej vara)själv går och gör det man då tycker ska göras men det verkar bli för jobbigt det med klart lättare att bara kasta skit.
Stackars katter!
#8. Jag gillar inte heller människor som ingenting gör utan bara klagar.
Soulway

Jag har också till min fasa upptäckt att internet kan vara ett djävulens verktyg när det gäller att hetsa folk mot en enskild individ eller ett katthem. Förr i tiden gick kärringarna på kafferep och pratade skit om den som inte var närvarande den gången. Dagens kvinnor tycks inte vara bättre, det är bara det att nu finns internet så att man når flera med sin elaka tunga. Den här tendensen är otäck och skrämmande. Kunde aldrig tro att det fanns så mycket illvilja mot sådana som hjälper katter att få hem. Har själv allvarligt funderat på att lägga av, då jag inser att risken för förföljelse och trakasserier är stor, men samtidigt inser jag att då sviker jag dom katter jag annars kanske kunde ha hjälpt. Det skulle kanske inte bli så här om inte majoriteten av katthjälparna var kvinnor. Om flera män var engagerade kanske det skulle bli bättre. Är det inte så att på kvinnodominerade arbetsplatser är det mycket mera skitprat bakom ryggen, mobbning och utfrysning än på en arbetsplats med blandad könsfördelning?
En ärlig människa vänder sig till den det berör och framför sina åsikter så att densamma har möjlighet att gå i svaromål. En oärlig människa smyger ut rykten på arbetsplatsen eller på internet bakom ryggen på den förtalade, som kanske inte ens har dator och kan se vad som pågår.
Kan det vara så illa att just kvinnor i större utsträckning än män är benägna att ta till ojusta metoder för att skada en person dom inte gillar av en eller annan anledning?
Snälla,snälla lägg inte av!!!

Märkte för flera år sedan då internet fortfarande var nytt för mej, att det var mycket kränkningar o smutskastningar på nätets olika kattforum. Golfsidor har jag aldrig besökt. Olika meningar har man, det kommer man alltid att ha, men varför kan inte vuxna människor bättre skilja på saker o ting. Man tycker olika om saker o ting, men det borde man kunna diskutera på en förnuftig våglängd. Att förolämpa, komma med sårande kommentarer når man ingen stans med. Och kan förstås heller inte vara till gagn för katterna. Däremot när det kommer upp historier om djurplågeri, då har jag svårt att hålla mej i styr utan att ta till kraftiga ordalag. Men dom är då ett uttryck för hur jag känner för dom som begår sådana handingar..
Sidentass

Självklart ska man inte lägga av hjälpa katter bara för att det finns enstaka idioter som skriver massa skit. Man ska vara stark och inte ta åt sig av elakheter. Katterna ska inte behöva lida! Vi är ju alla kattvänner och har en sak gemensamt, nämligen katter. Vi vill alla katternas bästa. Låt det vara så.
Jag tror inte att det är trakasserier och smutskastning mellan de som hjälper klatter i nöd utan snarare mellan uppfödare och mellan utställare.

#10 Du får inte sluta, verkligen inte. Katterna behöver dig. De behöver alla som kan hjälpa dem.
Läs inte de länkar jag lämnat nedan. Den nakna sanningen är att smutskastning inte huvudsakligen sker mellan utställare och uppfödare. Utan det kastas rätt friskt på katthemmen som hamnar in en konstig sits. Detta är från SKS forum.
http://kattforum.se/viewtopic.php?t=90581
http://kattforum.se/viewtopic.php?t=90716&highlight=kastrering
Vi har haft våra bottennapp här också i samband med några ämnen, men det har vi passerat. Hoppas att det fortsätter i fridens tecken
. För vi ska inte vara dumma mot varandra, för det hjälper inte en enda tass.
Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

haha, visst har vi haft några botten napp. men ärligt jag följde din länk. Första gången jag satte min fot där. och antagligen sissta också. Annars lär jag bara bli osams med folk. ;-)
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Håller med dej helt och hållet Vanessa
JA, det ligger mycket i det om kattuppfödning, Balla Klicken eller Klubben för inbördes Beundran. För många år sedan ja, 30 år sedan så födde jag och min dåvarande sambo upp Heliga Birmor. Vi bodde i Stockholm och våra kissar var ganska framgångsrika. Men se det ogillades av många. Så en gång, när vi hade anmält och betalat till kullklass, som det fanns då och kom med vår kull till utställningen så hade de helt plötsligt förbjudit kullklass. Vi visste inget alls. Så vi ställde naturligtvis ut vår lilla kull. Då blev det ett tjindaratta-bom-bom-bom utan dess like, små klösmärken på kattmammans nos blev ringorm och alla våra kissar kastades ut. Naturligtvis var det inte ringorm, vi hade gått direkt till vet efteråt för att intyga det, men skadan var redan skedd. Ett utslag av den kungliga svenska avundsjukan. Sedan var det slut får vår del med raskatter, vissa omständigheter, bl a min mors död gjorde att våra katter fick gå tillbaka till den ursprungliga uppfödaren(af Silverbäcken)Så elakheter fanns redan då.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....