Strykarkatten i Hörby
Hälsar på mina föräldrar över midsommar nere i skåne och har stött på en svart hankatt (med liten medaljong) här nere som verkar ha blivit påkörd. Han har ett stort sår på bakbenet och stödjer inte på det. Han börjar bli ganska mager men är superkelen!
Han har ett halsband på sig.
Enligt pappa ska han ha varit här i 2 år, men mamma har bara sett honom här någon vecka och pappa gillar att överdriva saker.
Eftersom han har halsband lär ju någon äga honom, men man tycker ju att dom borde fixat hans ben isf, för det är ingen nygjord skada.
Jag har tyvärr inte pengar över att själv ta hand om honom och ta honom till veterinären i hopp om att han ska hitta rätt hem igen, finns det någon som vill hjälpa till?
Har du möjlighet att fota katten och sätta ut annonser? Vi har ju Kattpolisen iFokus tex. Kan ju vara bra att kolla upp eventuell ägare innan man fångar in och tar hand om katten.
Polisanmälan och lappar i närområdet är också viktigt.
Jag bor helt fel så kan tyvär inte hjälpa till, men om han är hemlös så hoppas jag att någon närmare vill och kan hjälpa katten!
Jag har inte hunnit så mycket med att fixa allt, ska försöka få foto på honom i morgon och sätta ut lappar i affärer.
Jag tänkte att någon kanske kan ha honom tills man hittar ägaren, för det känns inte som om han bor här. Dels pga hans kroppsvikt och pga skadan han har. Vore väldigt oansvarigt tycker jag att bara låta honom gå sådär isf.
Själv bor jag i halmstad så jag kan inte ta honom, och pappa har allergi så dom kan inte heller tyvärr (mamma kommer fortsätta mata alla katter som springer här ändå)
#2 Nej är det akut så måste han ju komma in och få vård i väntan på sitt gamla hem eller att få ett nytt hem…
Hoppas någon kan hjälpa killen!
Är det en hemlös katt som man inte har matat så kan man ta katten till vetrinären och åberopa att det ska gå under djurskyddet, då har han rätt till vård.
#4 men om den har halsband kanske den inte anses som hemlös?
om du kommer så näraa, så du kan titta i halsbandet, om det på insidan står något, t.ex telefonnummer, eller idmärkning i örat, ibald syns det bara på nära håll
Maggan47
Så som du beskriver han så verkar det ju inte som han har någon som bryr sig.eller så har han sprungit vilse.
Kolla om det står något nummer eller namn i halsbandet som du kan kontakta.