Djurliv radion..
Lyssnade på Djurliv idag på radion. Det handlade bl.a om hemlösa katter.
http://www.sr.se/cgi-bin/P1/program/index.asp?ProgramID=1322
tryck på senaste sändningen om ni vill lyssna…

Suck. Mitt ljud funkar inte här…
/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

:( Har inga högtalare:(
sitter just nu och lyssnar på det :)
Synd att jag missade det! Är det någon som ge en liten resume om vad som togs upp.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Man berättade litet om kattens ursprung som ett ökendjur och spekulerade litet i hur katten kom till Sverige. Nämndes att katten är ett sunt djur i grunden och det populäraste husdjuret näst efter hunden.
Sen kom man in på hemlösa katter och intervjuade en tjej från föreningen Samvetet i Uppsala, som berättade litet översiktligt om deras verksamhet.
Sedan gjordes en telefonintervju med journalisten Susan Shultz på Svenska Dagbladet. Hon nämnde att hennes katter är lyckliga innekatter och betonade hur viktigt det är att folk lär sig ta ansvar för sin katt.
Programledaren nämnde att Shultz skrivit flera krönikor om just katter och frågade henne se'n om hon får någon respons från folk.
Jodå, det hade hon fått, speciellt på sin senaste krönika där hon skrev att hon ville få kontakt med ansvarslösa kattägare bara för att få besked om hur folk tänker när man hivar ut sin katt vind för våg. Den mesta responsen hade varit positiv men det hade även trillat in motsatsen.
Ja, det är väl ungefär det jag kommer ihåg just nu. Kanske någon annan som hörde programmet kan fyllal på litet?
/Pelusa

Lena. man kan lyssna på programmet här på internet om man har ljudkort/högtalare förståss…
Vår dator strejkar tyvärr ibland. Ska göra ett försök till när vi kommer hem.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"