Starta katthem
Hejsan!
Efter mycket letande och många ställda frågor till olika personer och på olika forum så har jag fortfarande inte fått svar på min fråga.
Det krävs ju numera någon form av utbildning för att starta ett katthem. Jag måste inom iallafall två, högst tre år, starta ett katthem, för att jag mår så fruktansvärt dåligt, varje dag, varje minut, när jag tänker på hur illa en del katter far.
Om jag inte gör det så kommer jag nog att gå under. Just nu gör jag allt jag kan för att hjälpa katter, med alla medel jag kan. Just nu bor det 5 stödkatter i min lilla trea, och om det fanns mer pengar skulle jag givetvis ta emot fler, för tid, det har jag massor eftersom jag är sjukskriven på långtid + heltid och sambon är arbetslös och som det ser ut nu kommer hon nog att vara det väldigt länge eftersom krisen är värre än någonsin + att hon har ADHD, ingen utbildning och inte kan ta vilket jobb som helst.
Min fråga är ju förstås vilken utbildning jag måste gå! Jag är ju för gammal för att börja om gymnasiet på djurvårdslinjen, jag fyller 21 i år och på högskolan kan jag inte se att det finns någon djurvårdsutbildning för någon som inte har gått på någon form av djurgymnasium och på komvux finns inga inrikningar på djur överhuvudtaget och inte heller på folkhögskolorna i Sverige.
Vad jag än så länge vet, så har kommunen inte gått ut med vilket typ av utbildning man måste ha för att vara berättigad att starta katthem. Om någon vet, eller om kommunen har gått ut med det utan att jag eller dem jag har frågat har lyckats höra om det, så vill jag jättegärna veta!
Det här kommer att låta dumt, men jag vågar inte ringa kommunen och fråga, eftersom jag har grav fobi för att prata med okända människor över telefon. Men av dem som faktiskt vågar ringa och fråga har jag än så länge inte hört att någon faktiskt har ringt och frågat ännu, och jag har ingen aning om vem man ska ringa ifall jag skulle våga be någon av mina familjemedlemmar att ringa.
Jag behöver alla tips ni kan ge mig, för jag känner verkligen att jag vill få klarhet i det här så att jag kan börja planera mina studier.
Tack på förhand!
Ja, "kattutbildningar" finns inte direkt. Men det finns kattkurser genom internet: PawPeds.
Finns det inget katthem i din närhet? Finns inget bättre än praktiska erfarenheter.
Lycka till!
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Så bra att du har tagit hand om flera katter som farit illa. Du visar också hur mycket du bryr dig när du säger att du vill starta ett katthem. Men att driva ett katthem kräver mycket arbete och måste också på något sätt finasieras. Katterna ska ju ha mat och säkerligen blir det dessutom kostader för veterinärbesök. Innan man ens börjar måste man ha en lokal med utrymmen som uppfyller lagens krav vilket kräver inredning och byggnation som inte är gratis och när man väl har lokalen ska hyra betalas.
Det största problemet är ändå att hitta hem åt de katter som sedan kommer till katthemmet. De allra flesta som vill ha katt har redan katt.
Gammal tant som jag är tar jag mig friheten att komma med några råd till dig. Ta kontakt med Hawknestgrove, som finns här på sajten, för hon har hittat en annan väg att hjälpa katter som jag tycker är föredömlig.
Visst är det viktigt att ta hand om katter men det viktigaste på sikt för att få slut på katternas svåra situation är att bedriva opinionsbildning.
Man kan skriva insändare om vad man ska tänka på innan man skaffar katt, det nödvändiga i att kastrera alla katter innan de fått en endaste unge, obligatorisk id-märkning av katter, vad man ska tänka på innan man lämnar en katt till ett nytt hem mm. Man kan också skriva till politiker om id-märkning, hårdare krav på att få ta kattungekullar etc.
Skriv till din kommuns bostadsbolag och föreslå regler i deras bostadsområden som säger att för att få ha katt där måste katterna vara id-märkta och kastrerade mm.
Du är ju bra att skriva så sätt igång med att bearbeta opinionen. Det är bara din fantasi som sätter en gräns för vad du kan göra för katter utan att ha ett katthem.
Läs också på om lagstiftning om katter och djur i allmänhet på Jordbruksverkets hemsida. Det är alltid bra att vara påläst när man vill verka för något gott.
Jag håller också med om vad Alexej säger i #1 om praktiska erfarenheter.
På min hemsida finns en del om katter som du kanske kan ha nytta av.

Det kan ju vara bra att börja med att jobba frivilligt på ett katthem i närheten, så får du ju se mer hur det hela går till, och ställa massvis av frågor om grejer som behövs och hur man kan fixa det hela.
2-3 år är ju ändå lite tid, det är ju inte så att du tänker starta katthem nästa vecka. Så jag håller tummarna för att det ska fixa sig! Att du kan komma på ett sätt att få det att gå ihop.
Angående din fobi för att ringa och prata med främmande människor; då är det nog bra att du hittar någon att samarbeta med som sköter alla telefonsamtal, vilket det säkert kan bli många av när man har ett katthem.
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan
Du kan alltid börja lite smått med att göra som vi, starta en ideell förening. Ta kontakt med din kommun, om ni är minst 4 stycken i allafall, som är seriösa. Ni kan även få startbidrag på en liten slant av kommunen. Sen en sak, som tyvärr kostar, det är att ha ett plusgirokonto. MEn av någon underlig anledning, så inbillar jag mig, at det verkar mera seriöst än att bara ha ett bankkonto. En egen domän på internet kostar tyvärr också pengar, så för vår del, så fösvinner tyvärr 1200 kr/år i ren administration på dessa två grejer.
OCh som sagt, du får övervinna din fobi att tala med folk, för det är vad du absolut måste göra, tala för din sak.
Vill du ha "skelett" till hur du startar en idelle förening, så vet även kommunen det coh jag kan gärna mail över våra stadgar, som vi har, så kan du anpassa dem till va du anser.
OCh Kurran, supertack, för utan din hjälp och hjälp från mina Medarbetare på min sida, så hade vi aldrig kommit dit vi är nu! Rosor till er alla!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Gunilla och jag har visst en liten IB-klubb idag. (IB=inbördes beundran). Sanningen är väl den att vi på denna sajt är bra på olika saker och kompletterar varandra och ger varandra stöd. Själv har jag under årens lopp lärt mig en del om katter. Jag är ju nästan pensionär. Just här är jag kanske byråkrattanten men sådant behövs också, tycker jag.
Ha det bra alla kattvänner!
Jag håller med Kurran om att det är mycket viktigt med opinionsbildning.
Man kan ta in så många katter som det går men ändå känner man aldrig att kattantalet minskar.Det kanske minskar på ett ställe, men då ökar antalet på andra ställen.Det är som en vattenkran som står på med full styrka hela tiden och vattnet hinner aldrig rinna undan.
Om du inte vill prata i telefon kan du ju skriva om kattens situation i stället.I tidningen, på nätet m,m,
Finns det några kattkolonier där ni bor? I så fall kan du ta reda på om det går att göra ett TNR-projekt- men där behövs ju också pengar.
Man kan jobba för att få in pengar och stödja en annan förening.Om man vill så kan man t.ex. ge pengar bara till kastrering.
Men vill du veta vad det är för utbildning man ska ha för att driva ett katthem så kan du väl maila till kommunen och fråga .Mailar man till fel ställe, då måste de ju kunna vidarebefodra det till rätt instans.Eller är det länsstyrelsen nuförtiden som har ansvar för utbildningen?
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.
Vem det än är som kan svara på frågan om utbildning så ska den myndighet eller avdelning som får ett brev eller mail se till att vidarebefordra det till rätt ställe. Allt enligt Förvaltningslagen.
Säg mig en sak, hur i h****e får man bostadsbolag att svar på mail? Här är de bara tysta…. JAg har bara påpekat, att det vore bra om de kunde främja kastreringskampanjer…..
Gunilla:
I fall bostadsbolaget är kommunalägd funkar det oftast att lägga till följande mening:
…… är ett kommunalägd bolag. Enligt lagpraxis jämnställs sådana bolag med myndighet vilket betyder att ……. har en serviceskyldighet gentemot allmänheten vilket i sin tur medför att ………. ska svara på frågor från allmänheten.
Brukar funka för mig när de inte svarar på tidigare mail :)
Ett alternativ är väl också att söka tillstång för fler katter ?
Håller också på och försöker få politiker mfl att vakna upp för det behövs verkligen fler katthem. Försöker få dem att öppna ett kommunalt,sen finns också TNR-projekten.
Det är så fruktansvärt många katter som behöver tas om hand omedelbart men man kan bara ta några av dem och det känns inte alls bra. Stångar huvudet för att kunna komma på något för samtliga. Samtidigt när jag är hos vetten och kastrerar så är där alltid en lång kö som också ska kastrera sina katter.
Vissa bostadsbolag verkar ju också ge bidrag till TNR,Malmö t.e.x.
Debattia
Den skygga kattens hemsida!
*smygläser och lär mig jag med*
Dagoe, tack! Det sparade jag. Föröker ju få Strömstadbyggen att förstå, att de bör göra något, lille OLiver var ju exempelvis en dumpad katt, som gick på deras fastigheter och blev meddelade. INget svar.