Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 1128 ggr
SaraC
0

Lös i magen

Vår ena katt Gottfrid är lös i magen. Jag uppmärksammade det i veckan när jag såg att han lämnat små bajsdroppar efter sig på golvet. Har även gnuggat? av sig bajs på väggen och lämnat en liten klutt på köksbordet.

Vet inte om han varit lös längre än de här dagarna, är ju svårt att avgöra när man gör ren lådan då allt är klumpat.

Har försökt läsa om vad det kan bero på, men tycker inte att jag hittar någon anledning som kan stämma in på honom. Har gett kokt fisk ett par dagar och nu går han i alla fall inte och droppar på golvet.

Han äter och dricker bra. Pigg och glad. Om det fortsätter nu kommer jag självklart ringa veterinären. Men undrar om det är någon som har några idéer om vad det kan bero på?

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Hawknestgrove
0

INgen fara, ta det lugnt i ett par dagar. Sen om det fortsätter, så finns det ju väldigt många trådar här med samma inehåll. Som grundregel ärdet ju alltid att tarmar ska vila, dvs 24 timmars fasta.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

SaraC
0

#1 Oj, hur lyckas man att fasta katten med en annan katt i huset?

Hawknestgrove
0

Ta bort maten helt. Så enkelt är det och mata den andra separat.

SaraC
0

#3 Jo, det är klart. Men mina skriker så hemskt när de vill ha mat Glad

Men nu blev det i alla fall så att jag ringde en på katthemmet, som jobbar på en veterinärklinik. Eftersom det blev värre med Gottfrid. Och hon var snäll nog att skicka en tablett vi ska ge honom i tre dagar och se om den hjälper. Och om inte blir det vet.

Hawknestgrove
0

Jo men lite får man ta. Det är desssutom inte av ondo, att ha maten borta och bara ge vid bestämda tider. Det hela är en fråga om att vilja anstränga sig. JAg är tvungen, då jag har tre katter, som måste ha olika mat alla tre. så för mig har det blivit en vana.

OCh man kan aldrig nog betona, att tarmarna behöver vila! OCh hur vilar tarmrna på människa och djur? Jo, genom att de inte får något att jobba med. Det är den enkla första lösningen.

SaraC
0

#5 Jo, du har rätt. Men nu har jag alltså pratat med denna dam och fått rådet enligt henne och vet att prova dessa tabletter först och främst.