Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 12113 ggr
kattassen
0

Pro-Kolin erfarenheter?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är det någon som har erfarenhet av användandet av mag-medicinen Pro-Kolin ?

Luddes mage är inte helt stabil ännu trots skonkost Hills I/D ett tag tillbaka. Jag rådfrågade veterinären idag när vi var på återbesök efter tandoperationen och hon ville att jag testade en pasta som heter Pro-Kolin. Det är visst avsett för såväl hund som katt vid akut diarré. Nu har ju Ludde ingen diarré utan är mjuk i avföringen och det luktar lite surt fortfarande. Detta medel skall vara lite som ex. Dofilus för oss människor alltså citat: "näring och energi åt bakteriestammen för maximal överlevnad i tarmen". Köpes receptfritt hos veterinären och är enligt personalen där "suveränt att ha hemma".

Vi får testa detta nu om vi får någon ordning. Det kan ju ta lite tid att få ordning på tarmfloran i en rejält kraschad mage. (Han har ju ätit penicillin i 7 dagar också vilket säkert spär på den kassa magen)

Kul att veta om någon annan har fått bra resultat av detta preparat?

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

tuska
0

Jag ger alltid Pro-Kolin eller Zoolack till katter som äter PC-kur.

De där snälla bakterierna som ska finnas i mag och tarmkanalen blir helt utsagna av antibiotica.

jag har det alltid hemma å ger kattungarna när de ska börja äta  fast föda, för att förebygga så de inte får diarre. Här fungerar de preparaten jättebra.

mymlanbus
0

amlis hade det till Lillan här inne, det fungerade på hennes kisse i alla fall. Läs på hennes blogg här inne

kattassen
0

Tack! Jag skall ge det en chans och hoppas han kan bli lite stabilare i maggen snart. Ett par tre gånger om dagen blir det en sådan där stinkande hög. Som jag sa till min man idag;

Jag tror inte han har ont av det… Då svarade maken:

Men vi har det…Skrikandes Det luktar som sagt inte rosorFlört

tuska
0

Hoppas det blir bättre med de snälla normala bakterierna som du tillsätter, du får inte vänta resultat på en gång.

Vi människor kan ju få överväxt av svamp bakterier efter en PC.kur så det är väl så med din misse att det finns en överväxt av de elakingarna.Obestämd

emjon
0

Känner inte till det preparatet men det kan säkert fungera bra eftersom andra har goda erfarenheter.

Däremot känner jag väl till detta med stinkade mjuk avföring för det hade Angelica tidigare. Efter att vi nu sedan en tid tillbaka gått tillbaka till James Well Beloved Anka & Ris  så är det ett minne blott. Alla kissarna utom Mysan äter det och är helt ok i magen.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

Crisse-13
0

Jag har använt Prokulin i några år till katter som är lite dåliga i magen och det fungerar alldeles utmärkt. Det ser ut som lös lera och känns lite grusigt så det ser skumt ut men är effektivt.

kattassen
0

#6 Ja det ser verkligen inte aptitligt ut… Ser ut och känns som fet spackel, riktigt läskigt. Men det är bara att trycka inFlört

tuska
0

ge det på blötmaten, det kan fungera.

Gullimat
0

Har använt det till min hund med gott resultat. Har alltid en tub hemma. Enkelt att bara spruta in i munnen. Kanske svårt med en skyggis men det kan också läggas på maten.

kattassen
0

Det funkar jättebra med att ge det i munnen. Han är så lätthanterlig så det funkar. Sedan tar jag det som kommer utanför på fingret och stryker av på den sträva tunganFlört

Hawknestgrove
0

sen finns det ettt annat också Diarsanyl. är det samma?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

kattassen
0

Taget från VET Nutra som tillverkar Pro Kolin

Innehåll:

Probiotikum: Koncentrerad och EU-godkänd bakteriestam som etablerar sig i tarmen. Prebiotikum: Näring och energi åt bakteriestammen för maximal överlevnad i tarmen. Kaolin: Lerpartiklar som binder irriterande och giftiga rester och vätska. Pektin: Skapar en skyddande hinna på mag-tarmsystemets innerväggar.

Taget från CEVA Vetpharma AB som tillverkar Diarsanyl

Innehåll:

Diarsanyl innehåller montmorillonitlera som skyddar tarmslemhinnan, minskar näringsförlusterna, binder gifter och normaliserar avföringen. Dessutom tillför Diarsanyl extra energi i form av lättsmälta sockerarter samt salter som djuret förlorar i samband med diarrén.

Jag har även googlat lite bland folk som använt båda och inte funnit någon direkt skillnad. De båda tycks verka på samma sätt.

tervmatte
0

Jag har bara jättebra erfarenheter från Pro Kolin+. Fungerar varje gång.

DiarSanyl tycker jag inte om, verkar inte fungera så bra plus att den är svårare att dosera, då den är väldigt tjock och tenderar att fastna på fingret eller sprutan och följa med ut igen istället för att stanna i kattmunnen.

ProKolin+ sprutar jag direkt in i munnen utan några som helst problem. Plus att katterna tycket att det är gott :-)

kattassen
3

#13 Hm, gott tror jag inte Ludde tycker. Det mesta kommer utanför men ibland lyckas jag trycka ner det lite längre och då blir det kvarFlört. Undrar hur många dagar man måste ge innan det ger någon effekt?

maggan47
0

har  jättebra erfarenhet av Pro-kolin, för Beata min perser, en diarre´katt av stora mått, så liten hon är, fick det, och nu har det vänt till det bättre, händer ibland fortfarande, att hon har diarr. men får då en ny dos, direkt i mungipan, ingenting att duttla med, när det gäller henne, bara se till att det kommer in, ser ut som tjock pasta, så jag håller munnen stängd på henne, samt stryker över halsen, och hon sväljerGlad

Maggan47