Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettsajten
Läst 1361 ggr
lilltasen
0

Insändare

Hittade denna texten i dagens Vf. Förvånas att dom ens tar in en sån här insändare.

Avlivning kommer att ske

Insändare Två hankatter kommer var och varannan natt och pissar ner möbler och annat på min uteplats.

• 2009-05-20 07:00
  • CAT-LOVER KARLSTAD

Var vänlig kastrera din katt om den ska vara ute eller håll den inne. Kattfälla är nu utplacerad, avlivning kommer att ske.
Den ena katten är svart och eventuellt något långhårig, den andre är orangefärgad.

Naquita
0

men usch:( Så får man väl inte göra?

Mettan
0

Nej, det får man verkligen inte. Djurinspektör och polis måste kontaktas, helst av djurägaren, men även någon annan borde kunna anmäla detta. Vad heter tidningen egentligen och har du länk till den? Vet inte hur det är med ansvarig utgivare och insändare, men på nätet är man ansvarig om man har en blogg eller hemsida och någon skriuver olämpliga kommentarer där. Pressombudsmannen borde veta det.

Mettan

emjon
0

Det är med blandade känslor jag läser annonsen. Den riktigt skriker ut hur trötta de är på oansvariga kattägare och det är väl det som är meningen.

Man vet inte heller om de vet vilka som äger katterna och vad som gjorts innan för att försöka lösa det på fredlig väg. Kan mycket väl förstå att folk tröttnar på att få sina grejor förstörda och risken blir då dramatiska åtgärder.

Det som är det sorgliga är att katterna blir lidande när ägarna inte bryr sig vad som händer med dem. Tror att detta är ett stort problem över landet men många kanske löser det i tysthet istället.

När jag läser alla annonser över borttappade och försvunna katter så förvånas jag över hur många som är okastrerade.

Hoppas ändå att dessa kattägare vaknar till och kastrerar sina katter i första hand.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

lilltasen
0

#2 Tidningen heter Värmlands Folkblad.

#3 Visst är det så att ägarna är oansvariga om det stämmer som personen i tidningen skriver. Men frågan är om ägarna ens är påtalade om problemet. Sen kan man undra om en insändare av det slaget verkligen är till gagn för katter, risken finns ju faktiskt att folk får konstiga ideér och gör precis som personen bakom insändaren skriver.

Kurran
0

Man får inte ens gå till veterinären för att ge en katt som man inte äger behandling än mindre avliva den. Fast om man utger sig för att vara ägare och katten inte är id-märkt blir det förstås värre.

När jag försöker hitta hem åt katter säger jag alltid nej om någon som ringer bor i radhus, tättbebyggda villa områden och liknande.

För en katt är det helt logiskt att använda en skön dyna på en uteplats för en vilopaus. Men har man inte katt vill man ju inte ha besvären med att ha katt.

emjon
0

#4 Nej jag försvarar inte annonsen men ändå känner jag att de som satt ut den är desperata och vill få ut budskapet. Visst finns det mycket knasigt folk som kan få ideer i skallen och det gangnar inte katterna.

Tänker på Grannfejden på tv om just problemet med att grannarna fick in katter på sin tomt och sina bilar som de inte ville ha. Där såg man verkligen hur hatet växte mot katten och man undrar hur de slutade när inte TV var med längre.

Så länge vi inte kan få igenom en lag för obligatorisk ID-märkning och kastrering för utekatter så kommer problemet fortsätta. Det löser inte allt men skulle bättra på ägaransvaret betydligt.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

Kurran
0

Man kan inte lära katter var tomtgränser går även de är kastrerade fast jag håller förstås med dig, emjon, om nödvändigheten med kastrering och id-märkning. Bor man i radhus och prompt ska ha katt kan man ju göra en stor kattbur av hela tomten på åtminstone ena sidan av huset.

Mettan
0

Helena Striwings bok "Djuren som brottsoffer" innehåller ett rättsfall, där det påstods att en grannkatt kissade på dynorna. Rätten sade att om man inte ville ha dynorna nerkissade, fick man vara snäll och ta in dem, när man inte satt på trädgårdsmöblerna. Där påpekade man också att "med hänsyn till kattens natur att ströva fritt kan man inte begära att en kattägare ska ha samma ansvar som en hundägare".

Mettan

Kusten
0

Funderar på att sätta ut en fälla vid tunneln där några killar brukar pissa på helgerna. Ska nog sätta in en insändare och varna först bara.. aningen får föräldrarna göra nåt åt saken, eller också får de gilla läget. Foten i munnen

Nej, fy farao för en sådan kall typ av fomulerad insändare. Katterna har ju inget gjort.. de kan ge sig på ägarna istället för de oskyldiga.

martdat
0

nä inte kul med avlivningshot, jag undrar om de gjort försök att hitta ägaren,

jag förstår på ett sätt dem, jag har en hankatt som nattetid kissar på min ytterdörr, offta!!!! skitjobbigt, hadde jag inte vart kattgalen själv så hadde jag inte heller stått ut, att som de med anonsen ha katter som pissar ned textiler måsste vara väldigt frustrerande, jag kan åtmindstone kassta en spann vatten var o varannan dag på dörren men dynor, nä jag hadde med blivit förbannad, inte för att jag hadde avlivat en katt för det men jag kan förstå att de är frustrerade,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Alexej
0

Jättetråkigt! Och igen är det oskyldiga katter inblandade.

Min dotter bor i ett sånt område med en massa utekatter överallt fast det går en väldigt trafikerad väg bakom. Jag pratade med en kvinna där som hade satt upp en hög staket rund hennes lilla trädgården. Hon älskar katter och har kastrerade innekatter. Men hon var totalt förtvivlad. Hela tiden blev hennes möbler och mattan nerpissat och markerad av andras hankatter som inte blir kastrerad av sina ägare. Hon har försökt allt. Dyra ultraljudapparater osv.

Hon sitter i sin trädgård -15km- som i ett fängelse och katterna lyckas ändå komma in.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus