Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkatthem-katthjälpsföreningarjour-akut-stödhem
Läst 5083 ggr
gulliver
0

Dettol

Vet att det skrivits mycket om detta preparat här men lyckas inte få upp något när jag söker.

Sökt på msn och tydligen så finns det olika varianter av Dettol.

Vilken är det ni använder vid kisseriproblem med katterna? Skillnad mellan Dettol och t ex Piss-off?

Var får man tag på Dettol?

kattassen
0

Gunilla (hawknestgrove) har en käck utländsk speceriaffär i sin hemtrakt där medlet går att få tag i.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Firinella
0

Vad är Dettol?

Puma77
0

Dettol ä ett slags desinfektionsmedel som luktar och tar bort kisslukt. Man kan använda det när man städar, hälla en liten skvätt i tvätten om man tvättar något so är kiss på. Finns i de flesta välsorterade "invandrarbutikerna"

Viktigt när ni kollar på korken på flaskan när ni köper för det finns två olika. Det ska vara reliefmönster på korken med ordet dettol, då är det rätt.

//Pia

gulliver
0

Tack för alla svar. Borde inte vara svårt att få tag på i invandrartäta Malmö.

Firinella
0

Ok! Ska lägga detta på minnet för just nu vill inte Qaramelle (galtsjökatterna) kissa i lådan utan har utsett min matta som ett bra kisseställe. Vågar inte ta bort den för då kanske det blir sängen i stället.

Hawknestgrove
0

Precis. Annars så får man Santol och den kanske är lika efektiv, men luktar Ulrik.

OM det är nån som vill ha, så ska jag kolla på fredag. Skickar dem i postens gröna vadderade kuvert. I mediumpåsen går det ner 2 st och i Largepåsen går det ner 3 st.

Påsarna kostar inklusive porto 43.90 respektive60,90. Sen är det helt beroende på affären och vad de är på för humör, vad själva Dettolen kostar. kan variera mellan 28 kr och 35.

MEn Gulliver, bor du i en större stad, så kan du nog hitta det, som sagt bland Hutturu-Hutturubutikena.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Firinella
0

Jag vill gärna ha Tack…

Hawknestgrove
0

Firinella, PMa mig ditt namn och adress, så ka jag kolla på fredag. Skicka inga pengar än, får se först om de har.

Försökte kolla om den minsta storleken på postens påsar passar för en, men det gör den inte. Så För lönsamhetens skull, så är det bästa att beställa två eller tre. MEn som sagt, jag måste kolla först att de har.

gulliver
0

#7 Hutturu-Hutturubutikerna? FörvånadSkrattande

Mettan
0

GladInvandrarbutikerna! Jag har en i närheten, men de höjer priset hela tiden. Sist kostade en flaska 40:--, så jag misstänker att den kostar 50:-- nu. Finns i större flaska också, men den affären tar precis dubbla priset för en sådan. En av affärerna ner i stan brukar sälja den vanliga flaskan till mej för 35:--. Kanske för att jag tipsade honom om att han kunde köpa kattmat på lidl och lägga på någon krona, liksom Stop (invandraraffären närmst) gör.

Dettol är verkligen jättebra, jag använder nästan bara det. Det luktar så rent.

Mettan

Hawknestgrove
0

Ja ungefär så är det. De vet, att Dettol är svindyrt om du ska köpa det på nätet. OCh precis som Mettan säger, den större flaskan med 750 cl kan tom vara dyrare i literpris än de mindre på 500 ml.

essut50
0

Dettol är jätte bra att tvätta kisstvätt oxå.

När jag hade lämnat av Tarzan i Göteborg så luktade jag kattpiss hela jag, ja alla mina kläder, även ryggsäcken luktade. Det jag gjorde var att tvätta alla kläder + ryggsäcken i tvättmaskinen med Dettol. Vips så var all lukten borta. Helt underbar alltså..

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

gulliver
0

Åh, vad jag längtar efter att få prova Dettol Flört. Verkar lite hipp som happ med prissättningen dock.

Puma77
0

Drygt är det i alla fall.

//Pia

Hawknestgrove
0

Ja jag får se i  övermorgon va de tar. Eller ge dig ut på upptäcktsfärd i de underbara butikerna! Deras kryddor och oliver är utaN konkurrens!

Hawknestgrove
0

Firinella, PM:Ar dig. JUSt nu kostar flaskorna 35 kr styck, för er som vill veta.

Antagligen basetar på dollarkursen…..

Hawknestgrove
0

KArin, du har också PM

Atiz
0

Gulliver.

Abdos på Scheelegatan i Malmö.
Om jag minns rätt så var priset runt 30 kr för 500 ml. Finns nog 1 liters oxå.

Hawknestgrove
0

Se där! Bättre pis i MAlmö! Här tog de nu 35 kr. Ska kolla priset på en andra butiken lite utanför själva centrum, men hade fullt upp i dag med så mycket, så jag hann inte åka ut till Prästängen.

Firinella
0

#17 Sätter i pengarna till dig i morgon. Tack än en gång…

gulliver
0

Nu har jag skaffat Dettol. Hurra! Skrattande

Ska prova imorgon. Hur är doseringen till "vanligt" städvatten t ex för att torka golv?

Kostade 40 kr för en halvliter.

Atiz
0

Gulliver:

Hittade du det på Abdos??   *nyf*

essut50
0

#22 En kapsyl i 5 liter vatten….

Tror att dom flesta affärer i storstäder har det priset. Vet att i Skärholmen (Stockholm) tar 40 kr..

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

Atiz
0

Gulliver:

Hittade du Dettol på Abdos????

gulliver
0

#25 Nej på Best Food Holma.

Gronstedt
0

Någon som vet var det finns i Göteborg, helst norra utkanten?

gulliver
0

#25 glömde: Best Food är ingen renodlad invandraraffär så det finns säkert på Abdos också. Var ligger Abdos?

Atiz
0

Abdos ligger på Scheelegatan i Malmö. Vet inte om man kan kalla det renodlad invandraraffär… visserligen drivs affären av araber men det finns massor av svenska produkter oxå.

Gronstedt
0

Hawknestgrove, är det Sålaf du köper hos i Strömstad?

gulliver
0

"29 Precis som på Best Food (fd Tempo) på Holma då.

Hawknestgrove
0

Grönsteds vet inte vad de heter, de på Oslovägen i byggnaden intill norskepolet, samma hus som Texthuset. Sen har du även om du åker ut mot PRästängen tar av vid Myren ocj där mitt över vatan mot Trafikskolan, där har du en jättestor invandrarbutik. Där brukar jag också köpa. Nu i fredags, så hade jag helt enkelt inte tid, kände mig som en skålla d råtta, så det blev bara butiken på Oslovägen. Fiinella, dina flaskor är packade och klara, de går iväg i morgon. Pengarna inne, tack.

MEn alla ni, försök hitta på egn hand, det blir ju väldigt dyrt om ni ska berla detta dyra porto uppepå flaskorna. Inte det, jag handlar gärna, men jag tycker synd om er, om ni kan få det billigare någon annan stans.

Gronstedt
0

Ok, ska höra om släktingarna kan handla och ta med sig.

Firinella
0

Ska börja leta här. Närmsta stad är Karlskrona.

Hawknestgrove
0

Gronstedt, i Göteborg där du bor, finns det inte där? Som sagt, dina släktingar, som jag var och hämtade gejer hos, de kan ju köpa till dig. HM… de har ju butik själva, de skulle kunna ta in de med!

Gronstedt
0

#35: Inte den typen av butik, riktigt Glad. Det finns säkert lite varstans i Gbg, jag är bara för lat för att leta.

Hawknestgrove
0

JA regelrätta Halalbutiker, där finns det!

karins
0

#34 Jag bor i Spjutsbygd och har oxå Karlskrona som närmsta stad! Pm: a mig om du hittar någon Dettol. har inte hittat någon…kanske har jag letet i fel butikerObestämd

Firinella
0

#38 Roligt att det är flera av oss här som bor nära varandra… ska hålla utkik och meddelar om jag hittar det någonstans.

Firinella
0

# 38 Roligt att du också kommer från skåne precis som jag…

karins
0

#40 Var i Skåne kommer du ifrån? Jag bodde 1 mil utanför Hässleholm.

Atiz
0

Finns många bra butiker att handla i :-)

gulliver
0

#42 Atiz har du kollat Abdos?

Firinella
0

karins, jag bodde senast mellan Hässleholm och Örkelljunga. Född i Malmö. Har jag sabbat tråden nu…

gulliver
0

#44 Ja det lutar väl åt det hållet Flört.

Firinella
0

Sorry, slutsnackat för min del…

gulliver
0

#46 Ingen fara alls Skrattande.

Hawknestgrove
0

HAha så blir det, när man kommeer på hur liten världen är! Firinella, dina flaskor gick iväg i dag.

Gullan402
0

#39 Frinella kan du PMa mig om du hittar Dettol i Karlskrona. Jag har inte letat så aktivt men jag har inte sett det någonstans.

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

karins
0

Ja världen är liten iblandGlad kanske kan bli en Hittekatts träff till sommarenFlört Fast nu var det ju Dettol denna tråd handlade omSkäms

Atiz
0

Nu har jag kollat på Abdos…
500 ml…. 35 kr
1000ml… 55 kr

Hawknestgrove
0

Oj Atiz, det var ju jättebra pris på enlitaren! De finns inte ens här…

mariia89
0

Fler än man trodde här på forumet som bor nära ju :P

#50 Karins du och jag bor då inte långt från varandra, jag bor i Tving ;)

Ang. det här med kisseriproblem så har jag också en katt här som hellre använder badrumsmattan än kattlådan om han inte får gå ut när han ska kissa, likadant när han ska göra nummer två, fast då sätter han sig längre bort på golvet istället…. Så hittar någon dettol någonstans i Karlskrona trakterna så får ni gärna höra av er till mig :D Jag har inte lyckats hitta det ännu..

Maria

Hawknestgrove
0

JA, här protesterade Arne i fredags uppepå lakanet som vi för tillfället har över vedlåren. Nu fram mot våren, så luktar ju den veden vi gräver fram( vi säljer ved, men ni vet väl hur det är med skomakarns fru och hovslagarens märr) och den luktar unket, för den är gammal. TYroligen så är den kissad på´av strykarkatter också. OCh så var inte jag hemma, bara JAnne som inte ville släppa ut Arne i gården och så låg det ju en korv i lådan, huu så hemskt, så då kissade Arne på lakanet, som vi dragit över den unkna veden så att den inte ska lukta. Så då drnkte jag in en tvättsvamp med Dettol som jag la i vedlådan. nu går han inte dit…..

mariia89
0

Låter bra det där dettol. Frågan är bara vad min kisse sätter sig då istället.. Han gillar inte begreppet kattlåda… Vet ej varför.. Han vill gå ut och kissa istället. När han var innekatt så kissade han nästan alltid i lådan, dock bajsade han utanför.. Men nu vill han inte använda den alls.. Så risken är kanske att han sätter sig någon annanstans istället om man använder dettol?

Maria

Hawknestgrove
0

Hm… men sätter hn sig nånstans och kissar och bajsar inne?

Firinella
0

# 53 har tittat runt lite men inte hittat det någonstanns. Tänkte att man kanske kunde be någon av djurshoperna här omkring att köpa in det nästa gång jag ska dit.

karins
0

Nä ingen Dettol i Karlskrona :(

#53 Ja Tving är ju bara ett stenkast bort ifrån Spjutsbygd :-)

Hawknestgrove
0

Hm… ni får ta en gemensam tur till något nära som har då, för var var det närmaste som det kunde köpas?

Det är klart, finns det inga invandrare, så finns det inga invandrarbutiker heller.

karins
0

Här finns ju massor med invandrare i Karlskrona, mycke märkligt att det inte finns någon Dettol då :/

Gullan402
0

ska reka lite i kalmar nästa gång jag kommer dit. Det är bara det att det blir så sällan, Karlskrona är "min" stad.

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

mariia89
0

#56 om det är så att han inte får gå ur när han behöver göra sina behov så sätter han sig och kissar på badrumsmattan Obestämd och ska han göra nummer 2 så sätter han sig på golvet i badrummet en bit från kattlådan,,,

Ja jag tycker också här finns massa invandrare i Karlskrona…. Den lilla butiken i kungsmarken kanske har? :P

Maria

Hawknestgrove
0

hM.  då vet 17 vad det är för fel. HAr du provat att använda finkornig kattsand?

karins
0

#62 Just det…Kungsmarken, där är det ju tätt med invandrare. Vi får kolla upp om där finns någon Dettol.

Hawknestgrove
0

Ja har det dykt upp någon butik där i närhetn, så kan det vara värt att fråga i alla fall!

mariia89
0

#63 Jadå, vi har finkornig kattsand, evercleans sand.. Vet inte om han har dåliga erfarenheter från otömda kattlådor sen tidigare eller vad det är frågan om :S har provat låda med både lock och utan.

Ja, någonstans här måste man ju kunna hitta det.. ska titta runt i affärerna.. Hur ser förpackningen ut?

Maria

Hawknestgrove
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

här….

mariia89
0

Perfekt, då vet jag vad jag ska leta efter :D

Maria

Hawknestgrove
0

Ja för över till mobilen, eller skriv ut den….

mariia89
0

Ja tack så mycket!

Maria

CALA
0

Köpte något som liknade Dettol i en invandrarbutik. Dödar 99,8 procent av bakterierna enligt flaskans etikett. Kommer inte ihåg vad den heter men enligt butiksägaren skulle det vara samma sak. Lukten påminner om den som är i butiken så antagligen städar de med den. Den luktar väldigt starkt så man får vara försiktig med doseringen, det luktar inte kattpiss, men frågan är om det luktar så mycket bättre. Effektivt var det iaf..

karins
0

Någon som hittet Dettol i Karlskrona än?

Hawknestgrove
0

Cala, då har du antagligen hittat Santol. Luktar inte alls lika fräscht som Dettol. Detttol luktar lite barrskog, liksom…..

CALA
0

Ja den var det,,, ska försöka hitta dettol istället.

Hawknestgrove
0

Ja jag fick en sån flaska av misstag en gång. URk…. MEn JAg använde den som Dettol och det funkade lika bra. Men som sagt, lukten……..

CALA
0

Jag gav den till djurskyddet, får köpa dettol till mig själv. Snart kan jag ta emot jourkatter så då lär det behövas. Tänkte ta hand om två tre katter extra.

Hawknestgrove
0

Ja den fungerar lika bra, men som sagt, ingen trevlig lukt. Ok, det luktar rent, men liksom sjukhus på någont vis…..

spiritedaway
0

Nån som vet vart/om det finns i Luleå?

Hawknestgrove
0

OM det finns, så får du leta i invandrarbutiker, ska Halalbutiker. Finns ännu festligare namn, men de tar vi inte här! I vanliga affärer är det kört.

spiritedaway
0

Var in på nån affär, men där fanns det inte. Ska leta vidare när jag har tid.

Hawknestgrove
0

Ja annars, så har du mig som nödutgång. Portot är apdyrt. De6t går att få ner en flaska i en sån där liten grön påse från posten. Den kostar 28 kr inkl porto och så kostar dettolen 35. I en påse för 44 får man ner 2 och i en påse för 61 så får man ner 3. Så räkna själv det effektiva priset.

gulliver
0

Dettol tar bakterier och mögelsvampar.

Virkon tar rubbet (bakterier, virus, svampar etc) och dessutom så blir katterna lite galna ungefär som marskatter fast de är kastrerade.

Virkon används på mikrobiologiska laboratorier. Jag arbetar på ett viruslaboratorium i Skåne. Vi använder Virkon som ytdesinfektion.

spiritedaway
0

Ja hittar jag inte här är det lika värt att gå och köpa piss-off tror jag.

Hawknestgrove
0

Ja fördelen med Detol är ju att det luktar gott för oss… Pyton för katterna.

spiritedaway
0

Jag brukar köpa piss-off citron. Luktar fräscht det med :) De andra har jag inte vågat testa än.. Är rädd att lavendel skulle lukta för mycket.

gulliver
0

#84 Man skulle rent teoretiskt kunna tänka sig att om det luktar pyton för katterna så vill de dölja det med sin egen kissdoft?

Hawknestgrove
0

Nä, inte vad jag märkt. De drar järnet. Detta luktar ju liksom tallbarr lite granna. OCh ill man ha en kattlåda som inte blir besökt, så ska man tväta med citronmedel, för det luktar ju urgott för oss, men katterna går ju inte dit.

marieborg
0

Blev så glad när jag hittade Dettol på vår närlivs men oj vad dyrt de var om man jämför med vad ni har fått betala.

Jag betalade 64 kr för 500ml. Hade inte koll på vad ni betalat så jag tyckte det var billigt…Skäms

Hoppas det är bra nu..

Hawknestgrove
0

Ja här kostar det 35 kr just nu för 500 ml. Men de som köpt via mig har ju blivit tvungna att betala porto också. Så det har blivit dyrt. Skickar dem i postens gröna påsar,Den lilla rymmer med snål marginal en flaska, och den kostar ju 28 kr, i mellanstorleken ryms 2 flaskor och påsen kostar 44 kr, i storlek large ryms det 3 flaskor och den kostar 61 kr. Sen har den butiken jag brukar köpa i tagit hem i glasflaskor nu, så det är INTE bra. så ska jag skicka i fortsättningen, så kan jag inte garantera originalförpackning, då jag definitivt  inte vågar skicka glasflaskor

maggan47
0

om någon bor i Upplands Väsby, finns Dettol att köpa i en invandraraffär vid stationen, ca 30 kr för en halv liter, och det är äkta Dettol,

Maggan47

Hawknestgrove
0

OJ! Det är ju jättebilligt! Här har de lite lustiga priser i butiken. Verkar vara lite hipp som happ vad det kostar. Som bäst så var det 25 kr tror jag, men den var från förenade arabemiraten. Den de säljer nu i glasflaska är från INdien…..

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.