öronmärkning
Jobbar hos polisen och där får vi in både hittekatter och bortsprungna hundar. Om katten har en öronmärkning går vi in och söker på nätet, men finns det inte med där så skickar vi den vidare till ett katthem. För att den ska finnas med i registret på nätet så måste man tydligen anmäla det särskilt själv och det hade jag ingen aning om innan. Men för att katten ska slippa skickas runt för mycket, kolla upp så eran katt finns med på nätet, så slipper vi skicka den vidare! Är inte säker på hur det fungerar på andra polisstationer runt om i Sverige, men kolla gärna upp det!

När jag märkte mina katter så fick jag ett papper och skriva på så som adress och namn osv. Det skickades sen in till skk, tror jag det var och därefter så finns vi med i registret på skk.
Jättebra info.
Det är ju ingen nytta att märka sin katt om den sedan inte finns i något register.
Jag har själv kollat att mina finns i registret
Jenna
Var några år sedan jag gjorde det på mina katter, den nya var det klart på när jag köpte henne för ett par månader sedan. Men det kanske görs automatiskt nu, som Tessa skrev. Jättebra om ni kollar upp era katter, hade en katt som kom in för ett par veckor sedan och det fanns inte på nätet.

Ni tar in katten i varje fall, det är helt underbart. En del gör det inte.
Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.
Tack för informationen Marilyn! ja det är a och o att kattern blir anmäld till SKK register sedan öronmärkningen blivit gjord. Det kostar 120 Kronor.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Polisen kan ringa till Svenska Kennelklubben, som tar även hand om kattregistret, i fall ägarnas uppgifter inte kommer fram på nätet. Dom har tillgång till alla ägare som har registrerad sin katt, även dom som inte är med på nätet.
Såg att polisen hade ändrat på deras hemsida angående hantering av upphittade sälskapsdjur. Att det är deras ansvar att ta emot såna djur. Bra att de nu är tydligt för oss alla. Här i Göteborg blev folk nämligen rekomderad, vid flera tillfällen, att slänga utt katten dom hade hittat om dom inte kunde ta hand om den själv. Polisen vägrade att ta emot hittekatter, även skadade! Nu kan vi i alla fall hänvisa till deras egen hemsida!
/Miranda
SKK har en databas som kallas dogbite som polisen har tillgång till dygnet runt. Där finns info som inte finns utlagt enl PUL. I Stockholm är det länskommunikationscentralen som har tillgång till registret. Så polisen har all info men det är inte säkert att de vet alternativ vet hur man letar information på en misse eller hund.
Mvh Helene

Så där lite off topic här. Nu när vi har en polis här inne. Hur kan man förmedla sig med alla polisstationer i hela landet utan att ta kontakt personligen med allihopa?
min undran kanske låter konstig, men det är med tanke på illrar jag undrar. Ibland får poliser runt om i landet in sådana små rackare och vet inte vad de ska göra med dem. Jag skulle vilja hjälpa dessa polisstationer med hjälp om vad och hur de ska gå tillväga men vet inte hur jag bäst gör det.
Mvh Åsa
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Vill bara trycka på lite att det är inte förens man har betalat in 120 kr till SKK som katten blir registrerad, antar att det är därför det är så många märkta katter som inte finns med i registret därför att folk inte har betalat. Infon från vetten är lite bristfälligt efter en märkning och folk kan gärna få känslan av att deras djur redan finns med i registret automatiskt.
Lisa

jag har just kastrerat o öronmärkt min FnuliaJulia….jag hade rätt mycket frågor då jag valde mellan öronmärkning och chip men inte att det nämndes att det tillkommer 120 kr…. nu har den räkningen kommit med posten och jag har strängt tittat på FnuttisJullan och undrat hur hon ska få ihop till dom pengarna… men då bara ler denna supercharmiga kisse och matte smälter och betalar självklart "hennes" räkning…..
våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/
Det är ju bristfälligt att informationen är så dålig. Jag kan inte klaga för egen del för de var tydliga med informationen när vi öronmärkte Oskar. I Nederländerna betalar man allt hos veterinären, så borde det vara även i Sverige.
//Lena
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Är inte polis, men anställd hos polisen…
Det är oxå lite olika vem som jobbar när djuret kommer in tyvärr. Varit med om en katt som blivit utsläppt igen, men vi kom fram till att det var en utekatt som antagligen bodde i det område den hittats i. Tjock och go med halsband! Så den fick åka med i polisbil och blev utsläppt på exakt samma ställe den hittats på.
Åsa F: kan nog vara enklast att kontakta var för sig. Alla har ju avtal med olika djurhem, så börja med en och "jobba dig utåt".
Putt
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Har förstått att om man tar hand om en chipsmärkt hund ska det finnas en lag om att den chipsas om i sitt nya hem. Är det lika med katter också tro?
Har man samma märkning kan den förra ägaren bara ringa jordbruksverket och ta reda på var deras djur hamnat, även om dom inte är lämpliga och kan börja bråka om att ta tillbaks hunden.
Den senaste katterna jag placerade i nya hem,fick jag pappret med som dom själva skickade in och anmälde sina katter. Ska jag inte ha nya hem till dem brukar vetten skicka direkt till Kennelklubben.
Debattia
Den skygga kattens hemsida!
När jag säljer en katt som är chippad så skickar jag själv in papperet på katten så de nya ägarna bara har att lösa ut beviset, då vet jag att det inte blir bortglömt,

#9: Jag köpte en kattunge för lite mer än en månad sedan. för en vecka sedan kom inbetaln kortet på 130 (inte 120 alltså) kr och jag har inte hunnit betala in det än. Men nu när jag kollade länken så finns katten där, med mitt namn och adress. Vet inte om det har att göra med att han är reggad i sverak?
#15 jättebra.
120:- är ju inte så mycket.
Chansen att få tillbaka sin katt är större då
Att även registrera chippet hos SVERAK är ganska nytt och helt gratis. Det gäller väl raskatt och även huskatt med huskattsbeviset.
Bra att ha det på två ställen.
Som säljare av katt är det bra att skicka iväg det själ samtidigt som köparen hämtar kattungen, man berättar och visar vart man skickar papperen och även att de kommer att få ett inbetalningskort att de är registrerade.
Vill i samma anda uppmana alla här att höra med kommun ochm polis, hur rutinerna är. Här i Strömstad vet många poliser inte ens om, att katter KAN vara IDmärkta, både med chip och tatuering……
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
#14 När en katt eller hund byter ägare är det ett särskilt formulär som ska fyllas i. Det formuläret får man med i samband med registreringen. Formuläret skrivs sedan under av både gamla och nya ägaren. Sedan kommer det ett nytt ägarbevis till den nya ägaren.
Om du skulle märka om katten/hunden hela tiden skulle det bli mycket förvirrande. Vem kan då veta vilken märkning som är den riktiga? Om man nu inte opererar bort det gamla chipet - tar bort tatueringen förståss.
Det kan naturligtvis förekomma vanvårdsfall där en hund/katt blir omhändertagen utan att den gamla ägaren gett sitt medgivande. Oftast brukar det dock pressas fram ett överlåtande till djurhem eller vem det nu är som tagit hand om djuret.

*putt* för att registrera katterna!
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Jag puttar upp denna tråd igen så vi återigen kan få oss en påminnelse om hur viktigt det är att märka sina katter i synnerhet när man har utekatt. Även innekatter skall ha en märkning eftersom de "snabbt som en vessla" kan rymma ut om olyckan är framme.
Huruvida man väljer att chipmärka eller tatuera är en smaksak där båda sätten har fördelar och nackdelar. En örontatuering är ett lite större ingrepp där katten måste sövas men den syns direkt och man kan lätt kolla upp nummer i SKKs register. (FÖRUTSATT ATT ÄGAREN HAR REGISTRERAT SIG DÄR!)
Chipmärkning är ett lättare sätt då katten inte behöver sövas, man placerar ett elektroniskt chip under huden i kattens nacke. Där är problemet dock att man måste ha en chip-avläsare för att kunna få fram ID-nummer. En sådan har veterinärer, polisen och en del kennlar. Det är en dyr investering så det är dessvärre inget "gemene man" har hemma. Även vid chipmärkning måste man ha registrerat sig hos SKK
MÄRK DIN KATT är sommarens budskap tycker jag så slipper vi problem med katter som inte hittar hem!! Framför allt är det också en viktig del i att man skall kunna bevisa ägandeförhållandet på den upphittade/saknade katten också!
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
Ett litet tillägg till att förutom att man ska anmäla sig kisse till SSK….
GLÖM INTE att flyttanmäla till SKK om ni flyttar, heter man t ex Inger Persson kan det finnas ganska många med det namnet och nästintill omöjligt att hitta ägaren om den flyttat.
Tänk även på att SKK har hög belastning och det kan ta några månader innan anmälan kommer fram. Väljer man att ha sitt namn dolt så kan upphittaren ej kontakta en förens de varit i kontakt med SKK och är det helg dröjer det flera dagar…och finns man i telefonkatalogen behöver man ju inte vara hemlig på SKK 
Vissa veterinärer skickar in underlagen åt en till SKK så man bara får hem ett inbetalningskort men det är ju så lätt fråga att ställa hos veterinären när man märker sin kisse/ar

Här är en jättebra artikel från kattpolisen i fokus.
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus