Låt barnen bestämma!
Har varit med om att knarkare vill köpa mina kattungar! Fy attan. Så nu har jag kommit på "lösningen". När jag annonserar ut att jag har kattungar kräver jag minst 500 kronor för dem, samt att köparen har barn!
Vid första träffen ska de har barnen med sig - de får inte ta med kattungarna. Vid andra träffen ska de ha barnen med sig och en minnessak t ex en filt, ett gosedjur etc som de ska lämna samtidigt som de ger katten ett namn. Och vid tredje träffen - med barnen - kan de hämta sin kattunge. För kanske en 5-krona!!!!!
Bra tankar och du gör helt rätt i att inte sälja till vem som helst men en katt ska aldrig säljas för 5 kronor, enligt mitt förmenande. En av huvudanledningarna att katten inte har någon status är prislappen. Om du har kattungar till salu har du samtidigt tagit ansvaret för deras framtida liv, ett liv som sträcker sig upp till, i vissa fall 20 år. Men det är fortfarande ditt ansvar som uppfödare att säkra framtiden för katterna, katterna har inget val. De förlitar sig på att DU säkrar en tyrgg framtid. Att sälja en katt för 5 kronor, oavsett intentioner, är helt fel och skickar fel signaler. En katt bör kosta minst 1000 kronor eller helst 5000 då prislappen säkrar kattens framtid och inte någons plånbok eller vilja "att bli av med" katten.
Mvh Helene
Hej Eva!
Det är bra att du är noga och träffar familjen flera gånger. Men det är dumt att sälja dem för bara 5 kronor i slutänden. Som Trullis skriver motverkar detta att kattens status höjjs. Vi måste hjälpas åt att förändra människors attityd att katter ska vara mer eller mindre en gratisvara. Så varför inte löpa linan ut och hålla fast vid priser 500Kr?
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Håller med Trullis och Lena till 100%!

jag undrar lite varför bara barnfamiljer????..finns dom som inte kan få, som redan står utanför allt,men kan ge en katt så mycket kärlek och har hur mycket tid i värden över för en liten en…men jag tycker det är bra att man får göra besök först, det är då man ser vilka det är, jag tycker även att man skulle kunna kräva att ,man vill ha kontakt så man ser hur den har det. vet inte om så mycket som 5000 för en katt är rimligt,kan bli en klass fråga som gör att alla som verkligen älskar djur, men av olika orsaker inte kan få ihop så mycket kan äga en katt. medans familjer som wallenberg med flera kan köpa dom som slit och släng till sina barn men ändåi nte ha något kärlek eller ansvar att ge för mig är det viktigast att jag vet att jag vet att kissarna har kommit till ett bra hem..missförstå mig nu inte. även jag tycker att katternas sttaus ska höjas,men inte till vilket pris som helst

Jag håller med Eva och lailas, det viktigaste är att katten får en bra familj, alla kan inte hosta upp 5000 på ett bräde.
#5 5000 Kr kan väl vara lite mycket kanske och inte heller realistiskt just nu, men att ta åtminstonde 500 kr tycker jag att man bör göra. Det ska inte vara gratis med några djur.
//Lena
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Fastna inte på prislappen 5000 och gör detta helst inte till en klassfråga eller en politisk fråga. Det handlar inte om Wallenberg eller någon annan utan om katternas status, något som köps alternativt säljs för 5 kronor indikerar inget värde! Men varför ska huskatten säljas till ett pris långt under priset för en s.k raskatt? Att livlsångt ta hand om en katt innebär förpliktelser, varje år. Delar i övrigt uppfattning om minst 500 kronor per katt. Sen tillkommer så klart försäkring, kastrering, ID-märkning och vaccinering samt bra foder.
Har man annonserat ut att de kostar 500 kr tycker jag att man ska ta det priset också. Men kattungarna ska vara avmaskade och vaccinerade.Det är bra att de nya ägarna får komma på besök flera gånger men att låta barnen bestämma låter inte bra för mig.Det är ändå den vuxne som får huvudansvaret och en del barn kan ledsna på katten. En del barn kan vara riktigt elaka ibland och snälla ibland.Är det svårt att placera kattungar i bra hem är väl den bästa lösningen att man kastrerar sin katt så slipper man det bekymret.
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.
#7 I Nederländerna kostar en vaccinerad och chippad huskattunge ca 1000 sek. De blir sålda på en gång, men det beror på att tillgång och efterfrågan är i balans där. Det måste vi jobba för här också.
//Lena
Att sälja ett liv för 5 kr, är ej så bra.
Vem säljer en hundvalp i dag i Svergie för 5 kr?
Är inte dina kattungar värda att bli id-märkta, vaccinerade och försäkrade?
Är inte ett liv värt att få den goda starten? Så den lättare kan hittas om den springer bort, eller kan få sjukvård när den behöver, eller ej blir sjuk då den träffar på en annan ej vaccinerad pestsjuk katt individ?
Tänk att detta liv är unikt, detta liv är en i hela värden. Att du som kattägare är skyldig att ge detta liv en god start i livet och ett underbart kattälskande hem, där katten betraktas som ett liv värt allt, där den tas om hand om mycket bra.
Tänk annorlunda nu!
Mvh Ambrosia
Jag tyckte också det var jättebra att du låter köparna träffa kattungarna flera gånger, så du själv märker hur ägarna verkar vara. Det var ett ur smart iniativ.
Jag tycker dock att du utelämnar rätt många bra katthem om du har som krav på att köparna måste ha barn.
Vet du tex att hur många lesbiska och bögar har katter? Och att de behandlar sina katterna mycket väl? Och många av dessa har exempelvis ej barn.
Nästan alla i min bekantskap krets har katt (många av mina vänner är mer andra ord lesbiska och bögar). Och de behandlar sina katter mycket väl. Sen finns det väl många homos som inte behandlar katten bra också, men det är allmänt känt inom homovärlden att kattens bästa vän är flatan! Något att tänka på med andra ord. ler STORT!
Mvh Lisa

Att sälja en katt för fem kronor..är ju jämförbart med att skänka bort katten..att ta en rejäl summa i betalt för en kisse är viktigt i tanke på kattens status, däremot är det jättebra att familjen fått träffa katten ett antal gånger innan det flyttar till dem, då får dom tid att tänka efter flera gånger om..innan det är dags att välkomna sin nya familjemedlem…

Som sagt det är många som behöver en katt vid sin sida som inte har barn. Allt från äldre till singlar och de som är par men utan barn. En del kan ju inte ens få barn, homos och de som är inte helt enkelt kan. Så jag skulle då vara en av dem som inte kunde skaffa mig en katt. Visserligen fick jag en "instant family" när jag gifte mig med min man, då två barn medföljde på köpet så att säga.
Viktigaste är priset. Samt att den är vaccinerad och gärna chippad också om den är för ung för kastrering. Sedan så skickar du in registeringspapperna till rätt plats. Så de inte glömmer.
Våra katter säljer vi för 700-2000 kr. Och ingen tvekar. De som tvekar får helt enkelt inte den ljuvliga katten. Ansvar hör till, och kostar det så tänker folk efter mer än en gång.
Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.
#13 Håller med dig till 100% Vanessa! Bar betalt ska man alltid ta! Det är ju en hel katt det handlar om. Och barnfailjer är inte alltid det ultimata för en kisse även om det är jätteviktigt att barn får växa upp med djur. Dock är det föräldrarna man måste titta på - att de verkligen är lämpliga kattägare som tar sitt ansvar.
//Lena
//Lena