Kattslagsmål! Hjälp
Har en vän som inte vill fråga själv eftersom frågan är jobbig.. Men jag hoppas ni här kan komma med råd. Tjejen i fråga har 1 hankatt på ca. 3-4 år han är kastrerad och id-märkt. Han är både inne och ute.
Nu är det så att katten börjat slåss med grannkatterna. Tjejen har till och med blivit påhoppad av grannar och fått riktigt otäcka utskällningar och nu vågar hon knappt gå ut. .
Men katten är van att gå ute och när hon försökt stänga honom inne så skriker han och är allmänt jätte onöjd.. Så häromdagen fick han gå ut igen. Då råkade han i slagsmål igen.. Och denna gången lät det på grannen att hennes katt blivit riktigt illa skadad.. Och min vän fick veta att om katten dör så har du dödat den!
Hon är JÄTTE ledsen och vet inte hur hon ska göra… Råd?
Kanske kan de turas om att låta sin katter gå ut? Så de inte är ute samtidigt? Förstår att det är hemskt för henne.
I sådana här lägen kan man som kattägare bli betalningsskyldig för veterinärkostnaderna. Det står uttryckligen i djurskyddslagen att man som kattägare har ansvaret om ens katt ställer till med skada. Det kan med andra ord bli en hel del problem när katterna är utegående om det vill sig illa.
Ovanligt att en kastrerad hankatt slåss på det här intensiva sättet. Slagsmål kan naturligtvis ske, men det brukar vara av mera beskedlig art när det är kastrater som är i farten.
Vet om ett fall med en hankatt som uppträdde på det här sättet fast han var kastrerad. På något underligt sätt hade inte kastreringen blivit ordentligt gjord. Katten var fortfarande fertil och blev pappa till flera kattungar i kvarteret plus en avskydd slagskämpe. Det tog ett tag innan matten ifråga förstod att så var fallet.
Om en könsmogen hankatt precis har blivit kastrerad kan det ta ganska lång tid innan hormonerna går ur kroppen. Men om den är 3-4 år gamal antar jag att det är ett tag sedan han blev kastrerad?
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Det finns dokumenterade fall av katter som haft 4 testiklar, varav ett andra par vandrar ned en tid efter kastreringen. Annars kan katter som är sent kastrerade och alltså har varit fertila slagskämpar ha kvar det beteendet långt efter att hormonerna gått ur kroppen på dem.

Vilken jobbig situation, har själv fått åka till vet med katter som tagit skada efter slagsmål..vid ett tillfälle smet in en okastrerad hankatt, till en följd av att Michelle fick åka in till vet och dränera framtassen..
Bra idé detta att försöka hålla kontakt med grannen och försöka samarbeta med varandra så att katterna kan gå ut i omgångar..Vissa katter tycks inte tåla varandra, åtminstone inte innan dom får göra upp om rangen ordentligt.
Usch, detta kan bli mycket jobbigt om det vill sig illa.. Vet att hon inte har råd att betala andras katters vet. räkningar.. Men att låsa in katten kommer bli jobbigt. Han kommer bli jobbig.
Hon var mest livrädd för att om hon nu släppte ut kisse igen kanske dom tar honom från henne..
ja du vilket dilemma. Men är de säker på att det är hennes katt som slåss då, har de sett det eller? Det är inte grannens katt som börjar eller? Om det nu ska skyllas på någons katt. Min Rödis vet jag att katter som stryker förbi här hoppar på honom. Han har varit in till vet ett antal ggr och han är oxå en sån katt som inte går att ha inne. Nu har det varit lugnt ett tag, hoppas att det så förblir.
Ja du vet hon om grannens katt är kastrerad? Kan hon inte bygga en rastgård åt sin katt?
Jag vet inte vem som börjar det viste inte min vän heller.. Bara att grannen sagt att det är min väns katt som börjar. Grannens katt är oxå kastrerad och ganska gammal jag tror hon sa att han var ca. 13 år..
Fast de brukar inte slåss speciellt våldsamt om de inte är ganska jämnspelta, och det är de väl inte om den andra är 13 och din väns 3-4. Kan hon försöka att bara släppa ut katten när hon är hemma och så "skugga" den? Då kan hon dels ingripa om det händer något och dels bli säker på att det verkligen är rätt katt som fått skulden.
Har vännens kisse revor och sår? Har den varit i slagsmål har den garanterat skador, även om den har vunnit. Om den inte har det, kanske det är någon annan katt som är skyldig.
Hon kan också säga till grannen att hjälpa till att skapa ett revir kring sin egen katt, där inte andra katter kommer in. Spruta/hälla vatten, skrika eller vifta med skynken och liknande är tillåtna metoder för att hålla katter borta. Om grannen kan lätta sin ilska med en hink vatten, minskar också risken att h*n tar till bössan.
Det är viktigt att man kan prata med grannen, hoppas det blir en fredlig lösning för både katter och människor.
Vännens kisse har rivsår, över ögat och ett bar bit märken på örat..
Ja för kattens säkerhets skull, så borde hon inte släppa ut den ensam. För det är ju tydligen inte bara den andra katten som fått skador utan bäggge och det är julika dyrt det om den egna katten får skador.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Hur bor hon ? Finns där möjlighet att bygga en utomhusbur till kattkillen???
Debattia
Den skygga kattens hemsida!
Jag undrar om han nöjer sig med rastgård efter att ha varit ute så länge..

Hoppas att han är nöjd med rastgård
Beror nog också på hur stor den blir. Kanske en kattkompis att vara tillsammans med därinne ???
Låter nästan som han vill försvara sitt revir därute. Ibland slåss dom ju och sen blir dom hur bra kompisar som helst,men det verkar ju inte vilja ta slut ????
Debattia
Den skygga kattens hemsida!
Det tror jag säkert att han finner sig i. Arne, som hade varit en fri gångare i 8 år, fann sig alldeles utmärkt i att anpassa sig till vår lilla rastgård. Sen får hon väl göra som du, ta koppelpromenader med kissen. För det är fara värt att katten #försvinner" om du förstår vad jag menar. Finns så mycket lustigt och knepigt folk
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....