Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettövrigt-kattrelaterat
Läst 3575 ggr
Praxis
0

Lundapågar söker hem!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mina damer och herrar, tillåt mig presentera Jean-Pierre, även kallad JP. Han är en av de två katterna från tråden "nödrop från lund". Jag och Hennum matar dem varje kväll men vill såklart att de ska få ett hem. JP lever ute och är med allra största sannolikhet okasterad. Han verkar vara vid god hälsa i övrigt och har en fantastisk söt svans, eller rättare sagt en stump till svans Glad Någon som kan tänka sig att ge honom och även Tyr (se nedan) som är den andra hemlösa katten som rör sig i samma område ett hem?

JP har vi inte kunnat klappa än men han stryker sig mot ens ben när man kommer med mat och verkar vara halvtam.

Praxis
0

Här kommer en bild på JP's knorrsvans Glad

Praxis
0

Här kommer bild på Tyr. Vi är dock lite osäkra på om det är en hane eftersom han inte är så stor. Han är lite mer skygg än JP men kommer ändå fram och äter när vi matar. Tyrs ögon rinner lite, men det verkar vara klar vätska och han ser inte ut att må dåligt. Naturligtvis behöver han komma till veterinären och få detta undersökt och komma in från kylan. Han äter sida vid sida med JP så är van vid att vara nära andra katter. Någon som kan hjälpa?

huskatt08
0

Åh..vilka gosiga pågar. Hoppas de kan få ett hem för det ser inget vidare ut där dom är nu..stackarna.

Hennum
0

JP och Tyr är två pågar som kan bli utmärkta gosekatter så småningom, det ser man på dem. De är bara lite envisa och tjurskalliga, sådär som katter kan vara. ^^

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

monsi
0

Ett hem beställt till de två söt nosarna tack!!

Vem kan mot stå Pelle svanslös släkting???

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

annebeate
0

Vad jag fått mig berättat om de båda tjusiga kattpojkarna borde det inte vara svårt att hitta hem åt dem. De kommer att bli riktigt rara familjekatter som så väl förtjänar att få ett eget hem.

Hennum
0

ja, det förtjänar dom verkligen. nog inga lätta liv de levt :( Men tur att de har haft Li som har matat dem varje dag! Det märks att Tyr litar på Li lite mer än på andra människor, så med tiden kan han säkert bli sällskaplig med någon annan oxå.

Och JP med sin söta svans. Det är ett bra tecken att han stryker sig mot benen, synd han är rädd för händerna bara.

Praxis
0

putt

Gullimat
0

Kanske kastrera och släppa ut igen, om den ena är en hona

Praxis
0

Ja vi har funderat på att kasterera och släppa ut, är lite orolig för Tyrs ögon som rinner, vore bra om han kunde komma in och få behandling.

Hennum
0

Ja, vi ska kastera dem och så. Men det skadar ju inte att börja söka ett hem redan nu, ifall någon faller för någon av dom här kisarna. Iofs så blir det lättare att hitta hem om de är "klara" men ändå! :)

*putt*

Hawknestgrove
0

Putt för de söta killarna!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Praxis
0

Någon som kan ta in en eller båda katterna så ser jag och hennum till att de blir infångade och kasterade?

monsi
0

Putt för de söta pågarna!!

Hennum
0

*Puttputt*

Jenna-Gun
0

Har ni skrivit på något annat ställe om dem. Här är det väl folk med ganska fulla hus.

Men det kan ju dyka upp någon ny medlem som kan hjälpa dem.

Hennum
0

vi ska lägga ut annonser så småningom. Men jag vet inte om vi vill ha lite bättre bilder först kanske?.. Och så tänkte vi skriva ihop en trevlig text. :)

chigak
0

Putt

annebeate
0

Dessa rara katter behöver ett eget hem där de kan känna kärlek och omtanke. Innan dess skall de självfallet kastreras.

Praxis
0

Lilla JP var inte där idag när jag skulle mata dem. Inte heller såg jag honom igår, jag ställde dock mat framme igår så han kan ha varit där och ätit efter att kjag gått hem. Jag hoppas inget hänt honom :( Den randiga katten med halsband var där idag och även Tyr. Båda två var riktigt hungriga, speciellt den randiga, vilket gör att jag tror att han inte har ett hem. Han har tjock fin päls men under den är han väldigt smal :( Jag och Hennum ska ta på ett nytt halsband på honom och skriva ditt våra telefonnummer, har han en ägare lär de väl ringa när de ser att han har nytt halsband. Hör de inte av sig så antar vi att han inte har ett hem och så får vi försöka ordna hem åt honom också.

annebeate
0

Då får vi hoppas att Jean-Pierre syns till i morgon så det inte hänt honom något.

Hennum
0

Idag var JP där, alla tre var där. Och jag bytade halsband på den randiga till ett med ett plasthänge där våra telefonnummer står, ifall han har en ägare.

JP, Tyr och den randiga var alla hungriga som vanligt.

Man undrar verkligen var katterna är när de inte är där…

kappa
0

Puttar!

Hennum
0

Idag lyckades jag klappa JP lite lätt på ryggen när han åt! Han morrade såklart och tittade surt på mig, men han gick inte iväg. Jag lyckades även röra vid Tyrs rygg, men han tog några steg bort och jag lät honom vara istället. :)

Dessa kommer definitivt kunna bli gosekatter med tiden.

den randiga var där som vanligt. Passade på och gosade lite med honom, det är inte varje dag man har chans att mysa med katter. ^^

Detta är två väldigt trevliga katter som båda vill komma in i tryggheten och värmen. Kanske gäller det även den randiga.

Tyrs öron är så trasiga och både Tyr och JP hade idag många småsår och hade tufsig päls, tror de har slagits. Vilket väl inte är så ovanligt mellan två okastrerade hanar.

Praxis
0

Matade idag och JP nyste när jag kom dit :( Alla tre var jättehungriga, den randiga med halsband och Jp var värst, de riktigt attackerade burken innan jag hann lägga upp. Ingen har hört av sig om den randiga katten, vi bytte ju dess halsband eftersom den verkar vara hemlös. Vi måste hitta hem åt dem nu snart, man är lite orolig eftersom det ligger studentboende precis i närheten, man vet ju aldrig var ngn kan få för sig. Vore hemskt om katterna blev skrämda eller om någon fick för sig att skada dem. Tyvärr gör ju folk dumma saker när de druckit och det passerar mycket folk där vi brukar mata. En kvinna körde som en galning med bilen ner i vändzonen som ligger precis vid matningstället. Kan ju hända att ngn råkar köra på en katt en dag. Hennum, du skulle mata imorgon men kan vi ses då också så kan vi diskutera hur vi ska göra med dem? Borde nog ringa polisen och fråga om den randiga katten eller sätta upp lappar. Kan inte du messa mig när du går dit så kommer jag också bort?

Finns det någon som har plats för en katt hos sig, tillfälligt eller permanent? Alla tre är vana vid andra katter och är hungriga och frusna :(

annebeate
0

Nu kan dessa rara katter matas i skydd av mörkret. Snart blir det betydligt ljusare på kvällarna, vi har om några dagar sommartid, och då blir katternas situation besvärligare, precis som Praxis skriver. Risken finns att någon upptäcker dem och vill dem illa. De är dessutom frusna och hungriga.

Dessa katter behöver hem-stöd-eller permanenthem. Om du inte själv kan ställa upp var snäll och hör i bekantskapskretsen om det finns hjälp att få för dessa så rara katter.

Hennum
0

japp! jag messar dig imorgon praxis. :)

och puttar för katterna som behöver komma in.

monsi
0

putt

Praxis
0

PUTT!

Var och matade idag men såg bara till JP, han satt och jamade när jag kom i regnet. Mörkt var det också för gatlyktorna runt om var släckta. Hade inte så mycket kattmat hemma så fyllde ut med laxfilé, räkor, tonfisk och köttbullar som jag hade hemma i kylen. Han verkade nöjdGlad

Hennum
0

*putt*

chigak
0

Puttar

Hennum
0

*putt*

snickan
0

Putt

monsi
0

Hem sökes åt kändis släkting!!!Glad

Hennum
0

igår när jag matade var bara Tyr där. Jag försökte få ett foto på honom men med mobilkameran blir det ganska suddigt.

Hennum
0

*putt*

Hennum
0

Usch… jag är orolig för Tyr och den randiga… Jag vill att dom ska vara där! :( Det var ju massa dagar sen Tyr var där senast.

snickan
0

Puttar

Debattia
0

Puttar upp för att någon kan ta hand om kissarna !!!!

Debattia

Den skygga kattens hemsida!

chigak
0

Putt

monsi
0

Putt!! Fins det ingen som vill ha essa vackra pågar??

Hennum har du provat att sätta upp lappar i affäre o skolor mm om deras historia kanske någon nappar där.

Det är ju rätt stor roration på folk i Lund eftersom det är så många som pluggar där.

Har märkt detta då jag har varit på många olika uppdrag där o frågat om vägen ingen hittar alla pluggar bara där hi hi!!

Hennum
0

Imorgon gäller det! JP ska fångas in med fälla lånad av Ninni. Önska oss lycka till! Hoppas han glömt bort incidenten med transportburen ^^

Nä, jag har inte satt upp några lappar på skolor och affärer faktist. Varför har jag inte tänkt på det? :O

monsi
0

Du har som vanligt fullt upp hennum det är derför hi hi!

Hålller tummarna att katten går i o stannar i fällan!!!

Hennum
0

du måste sluta säga så, jag skäms!  Skäms jag har inte alls så fullt upp! Jag har obeskrivligt mycket fri tid. ^^

hur gick det o hämta fällan idag, praxis? :)

Praxis
0

hämtade den inte, gör det imorgon innan vi ska fånga, så slipper min pappa köra två ggr till lund :) hur går det med veterinärtid? ska prata med mina föräldrar om de kan köra till veterinären, men vet inte alls hur deras scheman ser ut denna veckan. finns det någon annan som skulle kunna köra och lämna/hämta annars?

chigak
0

Praxis om ni får in honom vet du ungefär när jag kan förvänta mig att han ska komma till oss? Förstår att det inte går att planera men bra att veta lite hur du tänker kring det.

annebeate
0

Det är väldigt snällt av dig att ställa upp chigak. I så fall blir det nästa helg. Självfallet skulle det underlätta om det fanns ett stödhem i närheten av Lund eller åtminstone i Skåne. Det vore enklare när sedan JP  skall annonseras ut och vi skall visa upp honom. Så finns det någon som skulle kunna ta honom tillfället här nere i Skåne vore det underbart.

chigak
0

Ok. Ja det tycker jag också vore det bästa för JP. Bara bra att kunna planera lite iaf.

Hennum
0

Tyr haltade idag, det rinner ur ögonen och han ser inte så bra ut. Och så hungrig han var.

Både Tyr och JP behöver komma in, varför går de inte bara in i fällan, klantskallar! :/

chigak
0

Men lille vännen då. Mår inte han heller bra. Det var tråkigt att höra.

annebeate
0

Jag var med Hennum och Praxis i kväll. Både JP och Tyr behöver komma in precis som Hennum skriver. Det är verkligen rara katter som så väl förtjänar egna hem. Det är inte helt enkelt att fånga in dem så det vore bra om någon med erfarenhet kunde hjälpa till. 

Finns det möjligen någon som skulle kunna ställa upp i Lund?

Hennum, det var trevligt att träffa dig.

Hennum
0

Det var trevligt att träffa dig med, Annebeate. Och det är alltid så kul att se ansiktena bakom inläggen här på Hittekatter. Helt plötsligt inser man att folk faktist finns på riktit! :)

Vad tror ni om håv? Är det någon här som är duktig på det och vet hur man gör, och kan låna ut en sådan. Självklart kan vi prova med fälla några gånger till…

Och en droptrap skulle nog mycket säkert fungera.

Ninni123
0

Vill han inte gå i fällan kanske ni måste låta bli att mata en dag så att han är riktigt hungrig.

Hennum
0

Jo, jag kom att tänka på det. Vi får prova det nästa gång :)

Hennum
0

Idag var JP där och en annan katt, en randig katt med litet huvud, ganska fin och den gick att klappa även om den reagerade väldigt varierande på handen, den var lixom stirrig och konstig. Först kunde man klappa lite och så helt plötsligt hoppade den undan för att sedan nosa på handen och klappa lite mer och sedan bli rädd, ungefär så.. Helkonstigt. men den bor säkert i närheten här…