Försäkringar
Blev lite fundersam häromdagen.
Det är ju 25% moms på veterinärvård.
Fick uppgift om att momsen dras bort ifrån veterinärkostnaden innan man börjar skaderegleringen. Gällde även privatpersoner.
Låter inte riktigt klokt i mina öron. Momsen utgör ju en fjärdedel av hela kostnaden som ägaren/försäkringstagaren får betala till veterinären.
Borde inte detta om det är sant framgå klart och tydligt i deras information?
Har frågat olika försäkringsbolag nu men inte fått svar ännu.

Putt!
HUm. så i praktiken så är det så här. OM min veträkning kostar 6000 kr, så är beloppet utan moms 4800. Då får jag alltså bara ersättning på den delen? MInus min självrisk, förstås. MEn ersättningen baseras alltså på 4800 och inte på 6000?
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Ska bli intressant att se vad för svar som ges från försäkringsbolagen.
Jag kan lugna er att så är det verkligen inte…
Vår Musse var opererat flera gånger för någon månad sedan. Det gick på 26.600kr med mediciner och allt.
Vi har en försäkring som täcker allt och har 1100kr i självrisk + 20%.
Och det var det exakta beloppet som drogs bort från fakturan. Agria betalade snällt hela sina 80% med moms och allt.

Har fått svar från Agria nu. Momsen dras bara bort innan skadan regleras om man har momsredovisningsplikt.
Vilka har det när det gäller husdjur i det här fallet katt? Uppfödare?
Idéella föreningar bör inte ha momsredovisningsplikt åtminstone inte för veterinärvård.
Ja då är det en annan sak. Är man uppfödare och inte har det som hobby, då ska naturligtvis inte momsen bort, för den dras ju i alla fall och man kan ju inte äta samma kaka två gånger. De vill väl bara ha ryggen fri ifall…..
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....