Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettsajten
Läst 2215 ggr
ladykatt
0

Behöver hjälp och råd - kris !!!

Hej alla kattvänner,

som ni vet så tar jag hand om övergivna katter och har samlat på mig 9 stycken under årens gång. De är i olika åldrar från 15 år till 1 år gamla och har olika öden bakom sig…
Nu var för några år sedan vårat hus såld till en annan hyresvärd och han hatar mina katter. Han har dragit mig för några år sedan till miljökontoret men de konstaterade att jag sköter mina katter väl och att jag får behålla dem… men sedan förra året skaffade vi oss också en hund och nu för ett par dagar sedan kom hyresvärden och sa till mig att om jag inte gör mig av med alla katter utom två som jag får behålla så skjuter han dem på långfredagen.  Det går inte resonera med honom och han hotar med att jag blir vräkt om jag inte gör det. Jag försökte i desperation kontakta både djurens vänner och katthem, men ingen kan ta emot alla katter… sedan jag älskar ju mina katter och har ingen lust att ge bort dem, min äldsta katt Whisky är dessutom sjuk just nu…

Jag vet inte vad jag ska göra och är rädd att han bara skjuter dem…

kan någon hjälpa? både med råd eller ta några av mina katter??

Bor i Småland, mellan Lessebo och Emmaboda på landet i ett litet samhälle som heter Skruv.

kram
Ladykatt

Engla
0

Bra att du söker hjälp här. Visste att jag kände igen ditt användarnamn härifrån. Flört

/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

Debattia
0

Låter hur ohumant som helst !!! Hoppas verkligen något katthem i din närhet kan ställa upp och hjälpa dig!!! Då kanske du kan gå till katthemmet och hjälpa dem så får du möjlighet träffa dem i alla fall.

Vill råda dig att söka hjälp på fler trådar. Undrar också om hyresvärden kan bestämma exakt antal. Har hört Miljö och Hälsokontor brukar säga  max 4 katter.?

Sätt även i annons i lokaltidningen , finns folk som även vill öppna sitt hem för äldre katter.

Är dom kastrerade och tama???

Debattia

Den skygga kattens hemsida!

Norrann
0

Hyresvärden kan inte bestämma nånting förutom om det skulle stå i kontraktet.Du kan vända dig till hyresnämnden och be om hjälp.Sedan är det bra att länsstyrelsen kollat upp att det står bra till med din djurhållning,det visar att du har rätten på din sida.

Klart det måste kännas otrevligt att bo kvar med djuren i det läget,hoppas du får hjälp från folk i närheten.

Debattia
0

kanske Hyresgästföreningen också!!! Står det något i Hyreskontraktet ?

Debattia

Alexej
0

Det finns en jurist på Djurens Rätt som hjälper gratis.

Sedan finns det Djurens Jurister.

Tar hjälp!

Gör klart för hyresvärden att han gör sig straffbart när han skjuter dina djur! Skrikandes Håll de inne!

Och sök ett nytt hus!!!

Lycka till!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Josefa
0

Man får lov att ha upp till 9 vuxna katter utan att ansöka om tillstånd för fler.

Men står det i hyreskontraktet att man bara får ha ett visst antal katter så ska det följas.

Sen ska ju katterna skötas förståss, så inte grannarna blir störda.

Och värden får inte skjuta katter, även om han har jaktlicens!!! Skulle han skylla på att har trodde att det var hemlösa katter måste han kontakta polisen för att få tillstånd till det.

martdat
0

#6 hyresvärden har ingen rätt att begränsa antalet katter, det enda är om det är ett speciellt alergianpassat hus.

håll katterna inne nu så han inte kan komma åt dem och ta kontakt med hyresgästföreningen, kankse den från miljökontoret som var ute hoss dig kan hjälpa dig på nått sätt, låter förskräckligt det här, bor du i villa elr lägenhet?

jag vet vart skruv ligger ungefär i allafall, jag bor i jät på en annan sida av växjö. dv växjö har prersis bytt styrelse för två veckor sedan, har du talat med den nya? de kan inte ta in alla på en gång pga mycket begränsat antal platser men någon kanske har ett tipps om hur du kan komma tillrätta med hyresvärden.

Är det något speciellt dina katter gör som retar honom elr gillar ha inte katter i allamänhet?

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Kittekatten
0

Du har inte möjlighet att hitta någon annanstans att bo?

SussieSt
0

Kämpa på… tycker precis som ovan att du ska vända dig till Djurens jurister och hålla kissarna inne tills disputen är löst. Blir ju j-vla arg! Stå på dig!

ladykatt
0

Tack för alla svaren. Det står inget i min hyreskontrakt om djurhållning och det är flera i huset som har katt och hade hund. Men problem är att han säger att 9 katter är för mycket och att jag får ha max två stycken i en hyreslägenhet. Han tycker inte om katter i allmänhet, för honom är det sluga djur som kag vara i stallet och jaga råttor.

Jag ska kontakta djurjuristen nästa vecka (har telefontid bara tisdag och onsdag) och hoppas att då har jag några katter kvar…

Jag är livsrädd att han bara kliver in och ta dem…

I själva verket börjat allt med att min avlopp gick sönder och då kom han in och direkt vid dörren började skrika om att katterna måste avlivas…

Ska idag ringa djurens vänner igen, men chansen att få några katter där är minimal och sedan också att tyvärr djurens vänner avlivar katter som de inte hittar hem för… eller har jag fel? Tror att det var därför jag tyckte alltid lite sämre om djurens vänner än om vanliga katthem…

Jag hade för mig att har jag 9 katter så respekterar jag lagen och allt är ok..

kram

Ladykatt

Gronstedt
0

Hur det än är i övrigt, så kan hyresvärden INTE gå in i din lägenhet och ta katterna. Hyresvärden har INTE rätt att gå in i din lägenhet utan ditt medgivande, utom vid misstanke om vattenläcka eller liknande, och hyresvärden har absolut INTE rätt att avlägsna så mycket som ett dammkorn ur din lägenhet. Det vore stöld.

För att hyresvärden ska kunna agera mot dina katter när de finns inne i din lägenhet måste han stöd av alla möjliga förelägganden från länstyrelsen och liknande, och det kan han inte få utan utredning. Stå på dig och håll katterna inne!

Ankie
0

Ja håll katterna inne.

Är han skjutglad så kan han ju skjuta de bara de sticker ut hakan. Finns många som inte tycker om katter och gärna skjuter de.

monsi
0

Men skjuter han katterna b egår han lag brott!!! Han får inte sjuta katter hursom.

Det han håller på med är olaglit, man får inte hota folk.

Polis anmäl honnom för olaga hot o fösrök sedan hitta någon annastans att bo.

Inte kul att flytta men.

Han har ingen rätt att skrika o gapa eller mord hota dina katter.

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

monsi
0

Glömde skriva försök få en inspelning på hoten.

O försök hålla huvet kaltt o rösten lugn när du svarar honnom.

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

liinah
0

Skrikandesvilken människa!! se till att katterna håller sig inne och lås med ett extra hänglås så han inte kan ta sig in och polisanmäl idioten!! jag skulle inte våga bo kvar då jag skulle oroa mig för missarna konstant.

usch, vedervärdiga människa….!!!!

Sidentass
0

Som jag skrev i mejl till dej..så förstår jag mycket väl att du får panik…vilken dj***a människa..såhär kan han inte göra..han har ingen som helst rätt att göra någon av dina katter illa..då begår han lagbrott..ser att du fått länkar till jurister inom området..hyresvärden borde få klart för sig med en gång att det han pysslar med är olaga hot..sen skulle jag i din situation, försöka göra allt för att hålla katterna inne..man vet inte vad han kan hitta på…

Hawknestgrove
0

Ja håll katterna inne och sök ny bostad. Försök  sedan, att kanske placera ut i långsam takt, så det inte blir så många.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

ladykatt
0

Jag har nu hittat hjälp genom katthemmet kompis som är villig att ta emot katterna men hyresvärden är som besatt. När jag ringde honom och sa att jag får omplacerade alla utom en till slutet av maj så sa han att han kommer ändå imorgon och ta dem och avlivar. Det gick inte att prata med honom, ville ge honom nummer till katthemmet Kompis så att han kan ta reda på det, men han istället slängde luren i örat på mig och sedan ljuger han. Han sa att det var bestämt för tre år sedan att jag ska göra mig av med katterna, när miljökontoret var hos mig… men det är en ren lögn för tvärtom då bestämdes att jag får ha mina katter kvar. Det stod till och med i tidningen om det (synd att jag inte sparat det), men ni som känner mig från Svenska huskatten vet detta för ni har då genomlidit detta med mig…

Jag bara hoppas att jag kan få honom vänta så att mina älsklingar blir inte dödade…

Förstår inte människan… jag gör ju vad han begärde från mig, men det går inte från dag till dag…

Håll tummarna för mig imorgon så att han inte bryter sig in och ta dem… eller vräker mig, men det skulle han inte komma långt med… har ingen anledning att vräka mig när jag håller på ju med att omplacera dem…

Ja, han har gjort mitt liv till helvete när han köpt huset…

Gronstedt
0

Ring polisen omedelbart och anmäl hans hot. Det han gör är OLAGLIGT!

Hawknestgrove
0

LADY!!!!!! RING POLISEN!!!!!!! SÅ FÅR HAN INTE GÖRA!!!!!!! DET ÄR OLAGA JAKT!!!!!!MEN HÅLL FÖR GUDS SKULL KATTERNA INNE!!!!!!!

martdat
0

polisanmäl,

vilket rötäggg, Bra att katthemmet kompis kan hjälpa men du vill väll egentligen inte göra av med dem väll?

DV Växjö avlivar inte friska tama katter, däremot riktiga skyggisar som suttit flera år kan hända, ,,,,,

Minka040
0

Anmäl den token för olaga hot. Han hotar först och främst att bryta sig in hos dig och sedan att orsaka skadegörelse (tror att katterna ses som egendom).

Den mannen har något allvarligt fel i sitt eget liv som gör att han måste ta ut sin vrede på någon annan stackare. Stå på dig - han har inte rätt i ett ord av vad han säger!

*stå-på-dig-kram*

Ankie
0

men för tusan försök sen att se dig om efter något annat, en sådan hyresvärd kan du ju inte ha.

Han verkar inte nöja sig heller med det han har sagt. Släpp inte in honom om han kommer å ringer på för han har väl ingen nyckel eller har han det eftersom det är han som äger huset.

Nenya10
0

Ring polisen och anmäl honom! Han får inte hota dig så här och han har ingen rätt att agera egenmäktigt med din egendom som ju faktiskt dina katter är. Så vänta inte på att något ska hända. Ring direkt!

Hawknestgrove
0

upprepar vad jag sa. HAr han lagliga vapen? Det roliga  är ju i så fall att han kan mista dem! SÅ ANMÄL FÖR SVARTEF*N!!!!!!

Ankie
0

skriv upp det som han har sagt å ta hjälp av de som har skrivit här i det du säger när du ringer polisen. Vilken tok!

ladykatt
0

Ja, nu har jag i alla fall skaffat mig en juridisk ombud och jag släpper inte in honom. Om han hotar med vräkning så vet jag att det har han inte rätt till heller… för jag gör ju det som han begärde…

Ja, jag skulle vilja ha dem kvar men pga att barnen är födda här har här både kompisar och fritidsintressen och här inte finns så många möjligheten att byta bostad så blir jag tvungen att säga hejdå till mina älsklingar bara jag vet att de ska få det bra…

Men nu vet jag att han får inte bestämma själv och ta några katter utan då måsta han ha med sig domstolsbeslut till både vräkning eller avlivning av katter eller polisen och det tror jag inte att han gör…

Ja, vi får se hur det ska gå imorgon…

kramen och tack allihopa

Sidentass
0

Ja..ring omedelbart och polisamäl..!! Så här kan han inte göra..och skaffa en säkerhetskedja så att du känner dej trygg och har vetskapen att hyresvärden inte kan komma in till dej!

Önskar att vi kunde åka till dej i samlad trupp o ta den här mannen o sätta papper under näsan på honom, och göra klart vad som gäller!!

Fyyyyyyyyyyyyyyy!

Vi tänker på dej..vet du…

catfoot
0

Men har han inte slutat bråka om katter, din hyresvärd…Hoppas du får hjälp av ditt juridiska ombud..Så han får svart på vitt att du får ha dina katter hos dig..

Vilken knäppskalle till hyresvärd..

Kram Catfoot

Ditt hem är där din katt är.Kyss

OT/Snyggt ....

Lena
0

Vilken hemsk situation du har hamnat i! Din hyresvärd gör flera olagliga handlingar när han hotar så som han gör. Det finns prejudicerande domar som sägar att man som hyresvärd inte kan hindra hyresgästerna från att ha djur i sin lägenhet. Vad som däremot kan vålla problem är om man har katterna ute och de stör grannarna. Andra saker som kan vålla problem är om katterna förstör i lägenheten och/eller det uppstår lukt. Att han hotar med att skjuta katterna är allvarligt.

Bra att du skaffat dig ett juridiskt ombud. Katthemmet Kompis är ett mycket seriöst katthem som du kan känna största förtroende för, men det är naturligtvis inte roligt att behöva skiljas från sina katter under dessa omständigheter. Om jag varit i dina kläder hade jag försökt hitta ett annat boende på sikt. Finns det inga tomma hus att hyra i området?

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Hawknestgrove
0

Ja och vad du gör och inte gör, fram till dess att du lämnar dem till Kompis, ha dem inne. OCh flytta.

martdat
0

hur går det med den sjutglade hyresvärden?

Engla
0

Dina katter ligger nu utlagda på vår blogg, Ladykatt. Men jag behöver veta om de är kastrerade, vaccinerade och ID-märkta. Bra för våra läsare att veta om det är någon som är intresserad.

sagan
0

Förstår inte riktigt!! Då han inte har ngn laglig rätt på sin sida, och du är så att säga  "godkänd" att ha dina katter kvar för dem är välskötta enligt  miljökontoret skriver du. Varför ska du då göra dig av med katterna? Han kan som sagt inte komma o kasta ut el avliva dina djur.. Genom att omplacera dina katter ger du ju honom bara rätt att göra som han vill.. Ring polisen o ha kvar dina djur då du har rätt till det…

Engla
0

Hur går det?

ladykatt
0

Engla, svarar privat till dig…

Sagan - jag bor i en liten by och mina barn har här sina kompisar, sina fritidsintresse osv. och jag är arbetslös så jag har inte något val. Kan inte flytta för ingen vill ge kontrakt ensamstående och arbetslös kvinna med barn och han skulle förpesta livet för mig i all framtid. Tänkte att det var utagerat när det skrevs i lokaltidningen för en tid sedan stt miljökontorets beslut var att jag fick behålla katter. Men troligen inte för honom, han skulle aldrig ge sig, han vägrat laga trasiga saker i lägenheten tills jag blev tvungen att be om hjälp hyresgästföreningen så jag vet att på så sätt jag ger honom rätt, men sedan kan han inte hota mig med något mer och jag kanske kan leva normalt… det är hemskt att det blev så men bara mina katter behöver inte dö och kan hamna i trygga och kärleksfulla hem så är det värt det trotts att hjärtat blöder.

Annars var han inte här ännu… kanske Birgitta från KKS skrämde honom… (hon ringde honom igår hon med), men dagen är inte slut ännu…

Håll tummarna… katterna är instängda och jag har kedja på dörren…

martdat
0

#36 Bra att Birgitta var snäll och ringde, hoppas att hon skrämde han långt bort!

sagan
0

Förstår ditt situation till fullo, att han säkerligen kommer o göra det surt för dig..  Trots det ska han inte få skrämma dig till att ge upp dina djur.. Han har ju som sagt ingen laglig rätt. Många har ju varit med om liknande situationer men varit starka och vunnit.. Hur är det med dina grannar? Är dem oxå drabbade el är det bara du?  Du borde ju oxå kunna få stöd både från polis, advokater el någon annan..  Han borde kunna åtalas tycker jag!  Kan du inte via socialen få hjälp att hyra någon annan lägenhet? Om du förklarar  vad som händer dig just nu. Det ger dig förtur och dem kan stå bakom dig så du godkänns som hyresgäst. Be tidningarna skriva igen.. Detta är ju en kränkning, vilket inte ska få förekomma.. Som hyresvärd har man ändå skyldigheter och får inte göra som man själv känner och tycker..  Om du nånstans kan hålla modet uppe och ta fram all kraft o styrka för att gå emot denne man så gör det, låt honom inte vinna..

Hawknestgrove
0

LAdy, du gör ett bra beslut ur dina katters synvikel.För du kan ju hur gärna du än vill, inte låta dina kissar vara inne hela tiden, om de inte är vana vid det. OCh en sån hyresvärd är fullt kapabel att gör dina katter illa så fort han ser dem ute. Jag har hört hur folk tänker här uppe i Strömstad och det är nog lika illa hos dig. Du kan inget bevisa om någon katt kommer bort. OCh om han lägger ut preparerat köttfärs, med antingen Glykol eller råttgift, så vet du ju vad det barkar. OCh ingen kan dömas för det. Vaddå? Kylaren läckte, så tråkigt…….Eller ja, jag har lagt ut råttgift, än sen? Så tänk att du gör dina kissar en dunderstor tjänst och tack snälla Kompis, för att ni hjälper till! Hoppas du så smånigom kan hitta ett bättre boende.

ladykatt
0

Nu har jag pustat ut… han kom inte… så jag hoppas att nu kan katterna omplaceras enligt planerna…

De känner på sig att något är inte som vanligt för jag kelar med dem hela tiden…

Hawknestgrove
0

Ja det är katternas bästa som måste komma i första hand och det är ju fantakstiskt, att du kan få hjälp med dem. De är kastrerade hela bunten va<?

Debattia
0

Låter skönt att det verkar ordna upp sig. Förstår det måste kännas hemskt både för dig och barnen om ni måste göra er av med alla era  kära familjemedlemmar.

Men hyresvärden låter inte frisk. vad håller han på med ? Är det bara dig han terrar eller terrar han fler i huset. Du borde ha ett vittne när du pratar med honom annars kan han blåneka till sina hotelser. Vad är det som gör att han blivit så ilsken????

Kan han verkligen bestämma exakt hur många kattter du får ha ????  mysko !!!!

Debattia

Fagddu
0

Tycker också att du borde polisanmäla. Hur du väljer att göra med katterna är din ensak. Du försöker ju bara att fatta det bästa beslutet för dem, och det kan ingen annan än du avgöra om det är rätt. Men han borde ändå polisanmälas för att det han gör är högst olagligt, även om det än så länge bara är hot…

ladykatt
0

Vill bara skriva att igår flyttade mina älskade katter till katthemmet Kompis och jag är mycket tacksam att de kunde hjälpa mig men samtidigt sörjer jag djupt… det var inte lätt att säga hejdå till mina pälsklingar, men bättre så än att de skulle ha skjuthotet över sig hela tiden…

kram
Ladykatt

martdat
0

#44 skönt de kunnde ta dem i allafall, Har hyresvärden hört av sig nått mer ang katterna?

ladykatt
0

Ja, jag meddelat honom att katterna var omhändertagna och han ringde sedan och sa att han kommer och kollar om de är borta och då svarade jag att han ska lita på mitt ord för jag vill inte ha honom här springande. Så vi får se…

Ankie
0

Åh så bra att katterna fick komma till katthemmet men jag förstår att beslutet inte kan ha varit lätt.

Kram på dig och du gjorde det du gjorde för att du älskade dina katter

Hawknestgrove
0

Såg att du skrivit inne på din sida vännen och jag har svarat.Du har alltså 4 kissar kvar. Hur säkra går de? JAg menar, om de går ut? Släpp inte ut dem! HAn kommer att ha ihjäl dem utan att du får några bevis, var så säker! Den där sortens idiotfolk känner jag till alltför väl!

Sidentass
0

#44 Förstår att det känns mycket svårt att skiljas ifrån dom…men..de är nog säkrare där de är nu, man vet ju aldrig vad en sån här dåre till hyresvärd kan hitta på…visst har du väl möjlighet att följa upp kissarna i fortsättningen, och förhoppningsvis kan du ha kontakt med de nya hemmen när de dyker upp, så kanske det känns lite, lite lättare…

Hur är det med din gamle Whisky nu? Tänker så mycket på honom…

ladykatt
0

Tack Sidentass… ja, det är stor sorg men jag gjort det för deras bästa… Whisky mår bra nu igen, men jag märker att han orkar mindre och mindre… ska nu efter den 27. beställa tid till veterinären för att kolla njurarna… han dricker ganska mycket så för säkerhetsskull… men nu äter han igen lite och vill ut så jag hoppas att det var bara något övergående…

Har igår ringt katthemmet och pratat med Maritha om hur mina pälsklingar mår… det känns så hemskt att veta att de ska hitta andra hem… det känns så tomt här hemma…

Hyresvärden var inte här mer och troligen nöjde sig med att min granne berättat att hon såg att katterna flyttades… så jag hoppas att det blir inga mer hot från honom och skulle han börja igen så anmäler jag honom bums till polisen.