Hur går det för Trisse?
Ja, som rubriken lyder…
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
Jag har gått och tänkt på honom hela dagen och även dom andra katterna som jag tror är på väg till sina nya hem. Jag hoppas allt går bra och jag känner mig nöjd med vad vi har kunnat göra för dessa 7 katter.
Jag hoppas vi får höra mer om Trisse och hans nya liv. Jag hoppas vi också senare får veta här på forumet hur det går för Sotis och Tiger och de andra. Skulle gärna vilja se fler bilder på dem, särskilt på Trisse i helfigur.

Undrar också hur det går för Trisse.
Även jag väntar på nyheter om kissarna och hur det gått för denna roman har jag följt med spänning.
Du Crisse och övriga inblandade i dessa kissar har gemensamt gjort ett jättebra jobb med ett gott samarbete. Ni är allihop guld värda för varje tråd blev ett spindelnät av hjälpsamhet.
Nu hoppas jag få läsa om goda nyheter.
Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

Står lite om dom sju katterna jag fick hem i denna tråden. Två av dom jag har är Sotis och Tiger, d v s Trisses två ungar.
Jag såg Trisse:)
En riktigt skön gubbe utan tänder…
Fagdu och Voco har just åkt härifrån efter att ha lämnat Lundfamiljen här. En mamma med 3 halvvuxna ungar…och nu är de med Trisse på väg till Motala (170 km).
Har inga bilder än av familjen men Bingo har naturligtvis bosatt sig i lådan katterna kom i.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Trisse kommer snart hem till mig,
uppdaterar senare hur det går o ska fixa bilder så fort Trisse känner för o va med

#7 Å det låter bra! Hoppas det går bra och att han finner sig tillrätta, men det gör han säkert. Han blir nog innerst inne glad när han så småningom upptäcker att livet på gatan är över.
HEJ
Voco och hans sambo har lämnat kattfamiljen och sen kört upp till Trisses nya hem:)
Allt har gått bra
Trisse var lite rädd, men jag tror att det går över snart, och han kommer säkert att stortrivas:)

Naw vad kul att höra!
Jag kommer att tänka på den lilla tabby fjanten! Hade velat ta hand om honom!
Men har man inte mer plats, så är det bättre att han får ett eget hem! 

#9 Det låter ju lovande
Hoppas vi får lite uppdateringar från Motala snart!

Stackars lilla vän, han undrar säkert vad som är på gång! När han väl har landat så kommer han säkert att uppskatta att vara inne i värmen i vinter. Men nu vet han inte vad han skall tro. "Vad är det som händer?"
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna
Han är en otrolig överlevnadskämpe. Är så glad att du tog honom!!!
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

#12 Å vad han ser fundersam ut lille vännen
Men det reder sig säkert när han blir lite "varm i kläderna". Skäm bort honom mycket nu med godsaker som räkor i handen osv. Mysiga ställen att ligga på - kanske erbjuda ett fårskinn om du har att lägga under dockvagnen det ger både värme och trygghet. Det hade vi till våra människobäbisar och kommer skinnen till användning till våra katter.
Lycka till med Trisse-mannen.
(Jag vann förresten på en Triss-lott idag. Tänkte på din "triss-lott" då
)

#15 har en fårskinnspläd och 2 katt igloos, men han valde under dockvagnen=P har fixat massa mysiga gömställen så får se va han väljer, han har ialf flyttat på sig 3 gånger under en kort tid, så det är ju lite bra
hehe grattis
Oh lilla Trisse:)
Du kommer att ha det så bra nu.
Det är inte konstigt att han ser skräckslagen ut, det har hänt supermycke dem senaste dagarna.
Men nu är allt över, och efter ett par dagar kommer han vara som en ny katt. mycket tryggare och gladdar:)
Lilla Trisse du har äntligen hittat hem:)
Jag är så glad att jag gråter:)
Kan knappt vänta till imorron å höra Trisses nyheter.
Lilla (stora) pappakatt, hoppas du förstår att allt detta som hänt är för din skull, att du äntligen ska få det bra och få bli bortskämd på gamla dar.
Jag vet att det känns jobbigt och förvirrande nu Trisse, men nu har du äntligen hitta hem och jag lovar att du kommer få det så himla bra bara du får varva ner lite. Det du behöver nu är lugn och ro så du får göra dina framsteg i din egen takt.
Kramar älskade pappakatt!

Fina Trisse
Hälsa honom från hans ungar att dom har det bra. Mamman jag fick hem samtidigt med Trisses ungar verkar ha accepterat hans ungar. 
Så glad att se Trisse på bild
Självfallet är han lite medtagen efter att i så många år sprungit ute, ständigt varit på sin vakt och jagat föda. Plötsligt inne i värmen och blir ompysslad. Om ett tag tror jag han undrar varför han inte alltid haft det så bra som han nu har det, lille gubben.
Lilla Trissegubben jag önskar dig allt gott i ditt nya hem och jag tror du kommer att tycka det är skönt att vara inne så småningom när din rädsla har lagt sig. Jag är säker på att din matte kommer att göra allt för att du skall få ha det bra dina sista år.
Mikkis lycka till med Trisse och ta hand om honom åt oss alla som har varit involverade.
Det är så skönt att också de gamla få en chans:)

#6 Inte konstigt att han ville bo i den lådan som var så vackert inredd ;) Och dessutom sprayad med både Trivselspray och Feeliway. Då hade jag också velat bo där. :)
# 10 Det kommar andra tabby-fjantar ska du se. Och om din sambo ångrar sig så vet du ju att det bara är att köra från Skåne till Skara och hämta liten kisse. ;)
Liten Trisse var så ledsen när vi åkte och när man tog ut honom ur bilen och kikade på honom för att se hur han hade det så skakade stackarn ur kroppen… Inte lätt för Trisse-liten.
När jag skakade ut honom ur transportburen hemma hos Mikkiz så valde jag att sätta ööpningen under ett bord där Mikkiz hade lagt en jättefin fårfäll och hängt upp en fleecefilt som skydd mot insyn, men tror ni att han ville stanna där på den bra platsen? Absolut inte! Han sprang någon meter ut i rymmet och gömde sig bakom en leksaksspis. Det roliga var att ugnsdelen var öppen bakåt och och luckan var genomskinlig framåt så det såg ut som ett litet barn hade bakat en Trisse-katt. Oförglömlig bild i min hjärna. :)
Hoppas nu att Trisse får det bra där i Motala och Mikkiz. :)

Jaa vi väntar med spänning på nyheter från Motala!
Papplådan är kvar under sängen, klippte bara en öppning framtill och la en mjuk matta in plus er handuk. Jag tror att de är där inne men vill inte störa:)

#25 Det är bra, katter verkar gilla att ligga i banankartonger av någon anledning. vi fick knappt bygga ihop dessa två för att Monster ville ligga i dem när vi försökte skära ut kanten med en tapetkniv och då vill man inte så gärna ha katt-assistans. :)
Lilla Trissegubben som nu säkert inte vet riktigt vad som händer eftersom det varit mycket för honom sedan han blev infångad. När han så småningom fattar att det är så här han skall bo och upptäcker allt det mysiga så blir det säkert bra. Han behöver bara lite tid på sig att landa ordentligt.

så härligt att trisse är framme och kan göra sig hemmastadd :)
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan
Tack för att du tog hand om Trisse, glädjer mig att gamla katter oxå får en chans här i livet.
" En smula nyfikenhet håller oss unga"
"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"
#29 Instämmer helt! Om han inte får så många år så får han i alla fall de bästa åren i hela sitt liv. Och det är värt allt!!! 
Vi måste bevisa att det faktiskt finns snälla människor också….

idag har han börjat kissa o bajsa på lådan, ett litet framsteg=)
han ville inte ligga o mysa på fårskinnet lr dom andra bäddarna, dom va mysigare o kissa på;)
han har lugnat ner sig lite och kommer o hämtar skinkan om ja lägger den framför mig, men inte om ja tittar på honom
jag kommer vänta nån vecka med att låta honom gå ut i resten av lägenheten, tror det kan bli lite för mycket med alla katter och dottern, så vi tar allt i Trisses takt
Härligt med Trisserapport!!! Bra att ni tar det lugnt, vem vet när han var inne senast? Om han ens varit inomhus…..
Förståndigt att ni lyssnar på vad Trisse vill! 

gick in till Trisse i morse, pratade med honom men fick ingen reaktion, tror ni ja hade panik trodde det hänt nåt han brukar ju alltid fräsa o titta på mig när ja är i rummet.
skulle precis ta upp honom när han började snarka, ohhh som sagt vilken panik trode verkligen det hade hänt nåt.
men han ligger så sött o sover där inne, har bytt kattlådan o mat o vatten o han vaknar inte.
trött Trisse, är nog första gången han verkligen sovit ut på länge.
Blir riktigt rörd över att Trisse nu äntligen törs slappna av och sova ut i trygghet. Väldigt typiskt för hittekatter som levt ute länge.
Är otroligt glad över att du ville ge Trisse denna chans. Du kommer nog få en urmysig kisse så småningom när han förstår hur bra han har fått det hos dig.
Trisse är en av katterna som jag är mest glad över att han fick ett hem. Kommer att se fram emot alla dina uppdateringar och bilder:)
Äntligen kan Trisse efter så många år sova i lugn och ro utan att behöva vara på sin vakt:)
Nu har han äntligen slappnat av och snart kommer han att börja njuta av allt som finns runt honom, och all uppmärksamhet han kommer få:)
Söta drömmar Trisse:)

Förstår att han sover nu. Tänk att alltid vara på sin vakt. Äntligen slut med det nu och äntligen lugn och ro. Han måste vara utmattad och ha massor med sömn innestående. Vad glad jag blir av att läsa framgångarna! Väntar med spänning efter kort! 
Tänkte på när jag flyttade till denna lägenhet. Då hade jag inte fått sova på 1,5 år pga störiga grannar. När jag kom hit slappnade jag äntligen av och fick sova och vila efter vad min kropp ville. Då fick jag ryggskott! Två stycken! Typsik reaktion på att kroppen och hjärnan äntligen vågade slappna av. 
-> Kastrera och id-märk <- \>^..^< CatCrazyLady

Vad mysigt med en liten Trisse som verkar slappna av mer och mer. Hoppas verkligen han blir ett litet tandlöst gostroll, han har förtjänat att bli bortskämd ordentligt nu. :)

Nu fick jag allt något tjockt i halsen och vad är det som trillar nerför kinden tro?
Så skönt lille Trisse att få sova ut utan att behöva var på din vakt!
Herregud så glad jag blir att Trisse har kommit in i värmen före vintern.
Tack och rosor till alla som varit involverade i hans räddning.
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna
Trisse-bubben får äntligen vila ut!
Tänk att inte ha kunnat koppla av helt under sju år, utan ständigt behöva vara på sin vakt.

Oj han har verkligen många timmars sömn att ta igen. Det är ju härligt att han känner sig såpass trygg att han kan slappna av så. Lille Trisse-gubben- nospuss på dig!

den ända bilden som min kamera låtit mig ta på Trisse, den funkar bara när den själv vill tyvärr.
Trisse har bestämt sig för o bo på balkongen. han bor i klös trädet, men även i en frigolit koja som ja byggd så han får välja.
inatt hade han vågat sig in o sov under min säng
han går in o äter med katterna, men vill inte träffa mig riktigt en, men fräser gör han inte alls längre
ska försöka fixa bra bilder så snart ja fixat ny kamera

Å lille Trisse-ponken! Tittut i hålet

Naw så söt han är!
Men lilla Trisse-Nisse det är annat än att sitta på mitt badrum i en fälla.
Mikkis
Han ser ut att må riktigt bra och ett stort tack för att du tar hand om honom.
Lille söte Trisse
Så glad man blir när man ser honom. Tack Mikkis!

visst ser han ganska nöjd ut, där i klösträdet? :) så härligt!
grattis trisse, till ditt nya liv! :D

Tycker också han ser nöjd ut i klösträdet. Och det är inte dåligt att våga sova under sängen hos matte. :)
Han har verkligen smala små gubben lilla Trisse. Hoppas det fortsätter lika bra. :)
Jag är så glad att det finns människor som ger en gammal sliten stryckarkatt en chans och ett hem!!!!
Underbart!

Det är kul att ser värdens bästa kattpappa! Man blir så glad!
Åh va fin han är Trisse.
Tack för att du tog hand om honom..

hej skulle behöva lite tips och råd om trisse.
för några veckor sen började han som sagt gå på lådan och det va inget problem fram tills nu.
han hade även börjat komma in och sova i en transportbur som står i köket och brukade gå på sin egna kattlåda som står på balkongen.
nu har han börjat kissa och bajsa på alla sina sov platser. så för tillfället sitter han dygnet runt på balkongen och vägrar gå in.
är kanske jag som är helt okunnig, men trodde inte katter valde att göra sina behov där dom gillar att sova?
så just för tillfället är det lite kaos här, hela balkongen är nerkissad och lukten får jag inte bort från träplankorna.
tror han har det lite jobbigt och är väldigt rädd för min dotter, fast hon inte är i närheten av honom.
förstår bara inte denna helomvändning, från att gå på lådan utan några olyckor till att välja och kissa och bajsa där han ligger.
så snälla om någon har tips eller råd,

Putt!
Kan du komma på något som har hänt den sista tiden?
En av mina skygga katter började kissa i soffan efter att ha varit helt rumsren. Jag lade dit torrfoder,m.m för de brukar inte vilja äta och kissa på samma ställe. Det hjälpte inte, men när jag satte dit en till toalåda då gick hon på den. Jag hade flera katter och det var pga någon av dom som hon inte vågade eller fick gå på lådurna i badrummet. Katten som kissade på fel ställe var mycket lågrankad, men de hade bott tillsammans i flera månader och det hade fungerat bra.
Tvätta med Dettol, det är effektivt för att få bort kisslukt.Prova med flera lådor och ställ dom vid sovplatserna. Har du bytt till annan sand eller strö?
Jag tror att detta är en protest mot något, kommer han bra överens med de andra katterna? Feliway kanske kan hjälpa om han känner sig rädd och osäker.Han är väl kastrerad?
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.

ne det har inte hänt något mer en att dottern varit hemma mer en innan.
nu är det ju så att trisse har sin egna låda på balkongen som ingen annan går på=) men kan ställa ut en till låda och se om det går bättre med 2. och kattsanden är samma som innan.
mina egna katter funkade det med nästan direkt, inget fräs eller sånt,
men nu är det inte detsamma heller, han flyger på dom om fräser så fort dom går ut till honom,
har köpt sånt där feliway spray på apoteket men det har inte funkat.
han är även kastrerad.
vet verkligen inte va ja ska göra, när ja är borta brukar han tillomed passa på och gå in och kissa och bajsa i sängar och golv av resten av lägenheten. och jag har verkligen inte mage att ha stängt så han inte kommer in när ja är borta, det är ju kallt på balkongen=/

Kissar han mycket eller springer han och skvätter typ några droppar bara?
Min äldsta katt har alltid varit nog med toaletten men för några år sedan började han springa och kissa småskvättar överallt. Även i sängen min. Det var uringrus. Tänkte Trisse kanske har urinvägsinfektion eller typ uringrus. Det gör också ont. Kanske därför han fräser på de andra?
Värt att låta veterinären kolla?

han kissar mycket, stora pölar.
och ser inte ut att ha ont när han kissar
Så jobbigt. Du skrev innan att du uppfattat att Trisse är mycket rädd för din dotter som numera är hemma mer. Det har m ao kommit in en ny familjemedlem mera i vardagen. Kanske du skulle försöka få dottern och Trisse att närma sig varandra så Trisses rädsla försvann. Hur gammal är dottern? Jag är ingen expert men någon kanske på forumet har råd hur man i så fall skall gå tillväga. Det kan ha blivit en låsning för Trisse utan att rädslan egentligen har något fog för sig.

jag har försökt att få dottern sitta några meter ifrån trisse, men han fräser och morrar så fort han ser henne.
hon är 3år och förstår inte riktigt varför hon ska sitta still och va tyst framför trisse, utan det funkar någon minut, sen blir hon uttråkad och springer iväg.
usch mår så dåligt för trisses skull, han som precis hittat en sovplats inne som bara va hans och sen efter ett tag använder den som kattlåda.
mig är den enda han inte fräser på eller är så rädd för.
jag bara funderar på va ja kan göra, för en sak är ju rätt säker att han trivs inte för tillfället=(

Vad jobbigt för dig med Trisse. Det är helt klart någon slags protest han utövar tror jag. Det känns som om han inte trivs i sin tillvaro helt enkelt. Din dotter kan vara en orsak om det är så att han fräser och morrar när han ser henne. Med all respekt mot din dotter - det kan inte ha hänt något? Att hon typ har dragit honom i svansen eller varit lite för mycket, ja vad skall man säga, på honom om du förstår? En del katter har svårt med barn. Jag kan tänka mig att Trisse inte alls är van vid småfolk där han knatat runt i Malmö under sina år.
Jättesvårt med detta men om du vill vara säker på att slippa kiss och bajs i sängen föreslår jag att du lägger plastad frotté över alla mjuka ytor. Då är det lätt att sanera om olyckan är framme. Feliway kanske kan vara en idé att prova också. UVI brukar inte visa sig med kiss i stora pölar och bajs på fel ställen. Det låter mer protestkiss beroende på att han inte är tillfreds i miljön.

ja tror det är rätt omöjligt att hon kommit så nära honom som att dra i svansen, han "attackerar" nämligen om hon kommer för nära. så hon undeviker gärna att va på balkongen om inte jag är där.
jag får helt enkelt fortsätta klura på hur ja kan göra för att få honom att använda lådan igen
#62 Man vet ju inte vad Trisse varit utsatt för tidigare. Många hittekatter är livrädda för barn sedan sin tid ute. Tyvärr kan ju barn vara allt annat än snälla mot utsatta djur. Den här rädslan sitter sedan i under lång tid och de kan bli rädda på gränsen till paralyserade så fort de ser eller hör ett barn utan att barnet/barnen gör något mot katten. Med tiden brukar det ebba ut, men det kan ta ganska lång tid. Det finns många katthem som inte adopterar katter till familjer med små barn av just den här anledningen.
Prostestkissandet har säkert med rädslan att göra. Det som måste till nu är att du försöker erbjuda honom så mycket trygghet som möjligt. T.ex gott om säkra platser där han kan vara utan att dottern kommer åt honom. Stäng dörrarna in till sovrummen och plasta in allt vad soffor och annat heter. Feliway doftautomat dämpar stressen och kan också vara till hjälp.
Om det inte alls fungerar kan det bli aktuellt med omplacering till ett hem som inte har småbarn. Vi får dock hoppas att det löser sig.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

han har haft massor trygga platser att sova på, men som nu är nerkissade, så gör dagligen nya krypin till honom, men dom bajar o kissar han i och på direkt.
oftast när dottern är hemma så brukar ja ha stängt till köket, så han har både kök och balkong för sig själv, och när hon är borta så brukar ja öppna upp.
ja försöker helt enkelt med allt möjligt nu=)
man blir så ledsen själv bara när han först gör så mycket framsteg och har sina sov ställen och går på lådan, till och protestera mot allt igen. vet ju inte va som rör sig i deras små huvuden tyvärr
Var det en plats som var lätt att rengöra där du hade honom den första tiden? Om inte har du stort badrum så är det en bra plats oxå. Tänkte på om du skulle börja om därifrån. För han fick tid på sig att bli trygg där. Sen om jag förstått det hela rätt så har han sedan sökt sig ut i resten av lägenheten?! Om du kan pluggi in feliway där och sedan lite lugn musik. Och försöka ha det så tills han återigen går på lådan som han ska.. Sedan utöka utrymmet han får vara i allt eftersom. Om han misslyckas i det utökade utrymmet så får ni gå tillbaka till den punkt där han skött sig. Kan hända att han är olycklig på den lilla ytan, men försök isf stå ut..Inte mindre än 1mån iaf. Detta gynnar honom/er i längden. Det du i detta läge ska förhindra är att det blir en fix idé. Som vissa katter kan lägga på sig om man inte bryter mönstret. Du skulle även kunna köpa feliway i spray och spraya hans liggplatser. Om det är så att han revirmarkerar så kan detta oxå hjälpa till. Även få honom att känna sig trygg..

Vad tråkigt att höra att det har gått bakåt igen. Jag har nog inga bra råd förutom dem som du redan fått: lägg plast där han brukar kissa, ställ mat där, rengör ordentligt med Dettol, prova Feeliway doftgenerator. Du kanske ska prova att ha honom bara i köket och balkongen så han får vara helt fri från andra kissar och din lilla dotter i allmänhet? Vet att det kanske kan vara svårt rent praktiskt, men det kanske hänt något med någon av de andra katterna så han blivit skrämd och behöver lite ensamtid för att lugna ner sig lite.
Jag lider verkligen med dig,förstår att det är jättejobbigt. Du kanske ska prova att låta honom ha ett frigolithus ute på balkongen när du inte är hemma? Vet att det känns elakt att stänga ut honom men han kanske mår bättre av att få vara helt ensam, iaf när du inte kan övervaka honom?
Jag hoppas verkligen att det löser sig med protesteriet.
Låter jättetråkigt:(
Men det tar långt tid för en fd hemlös katt att vänja sig. Ofta kommer det bakslag just när man tror att katten ha blivit bättre. Man tror lätt att katten klara av mycket mer nu för det gick ju så bra. Men istället blir det 10 steg tillbaka…
Du får börja om. Liten trygg ställe där ingen annan kommer åt. Inte heller de andra katter. Badrum eller liknande. Balkongen är kanske för kallt nu?
Så lite och enkelt som möjligt. Sovplats, matplats och kattoalett. Kanske börjar tom att ställa maten i hans sänglåda? Det kan ta veckor innan han visar tecken på att han vill ha mer. Fasta rutiner. En radio med pratkanal på.
Kan du ta i honom? Tränar honom med dina rutiner. Sätt dig på golvet nära honom och pratar med honom eller läs högt ur tidningen för honom. Lugna rörelser. Tar med dig din mat som han kan prova på (typ macka med leverpastej) eller ta med lite kattgodis. Blir kompis med honom och skaffar trygghet. Sedan kan du börja igen med kontakt till de andra katter. Han besöker de och inte tvärtom. Tvättar allting (utom toalettlådan) med ättika. Jag skvätter tom ättika på sängen och använder ättika som sköjlmedel när jag har ej rumsrena katter.
Skygga katter behöver tid, mycket mer tid än vad man kan tror. Och Trisse är en gammal uteräv då tar det ännu längre tid. Men ingenting är omöjligt! Lycka till och berättar hur det går för er!
Här har Johnnys girl skrivit en del läsvärt om skygga katter.

#69 Kul att se dig igen :D Har du fått ordning på din dator igen?
Jepp, än så länge. Nu kan jag börja lägga in alla bilder, antivirusprogram osv igen tills nästa crashen:)

Det ska bli jättekul att höra vad som har hänt hos dig. Du får kanske göra en egen tråd om alla kissarna hos dig. :)
Hur går det för er? Har det blivit ngt bättre?
Putt för den gamle killen!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

jaa! *putt* för fine trisse!
*putt*

#73 jodå det går bättre, han har slutat kissat och bajsat på olika ställen nu, och har blivit lite tuffare. är alltid med i köket o tittar o är allmänt nyfiken.
nu ska ja försöka behandla honom mott skabbet han har lr om det är löss eller loppor + plus mina egna katter som nu är smittade.
är dock väldigt orolig för att han kommer återgå till kiss och bajs beteendet nu när ja måste få med honom till veterinären o bli stressad.
men hoppas allt går bra och att ja får in honom i transportburen snart=)
#77 Du är tapper mikkia 667, härligt att du har tålamod och ger Trisse tid!!!
Han har verkligen hamnat i rätt hem!! 
TACK!! för att du ger honom tid och rum!!
Jätte glad o höra att det går bättre
Kan du inte försöka höra med veterinären om du kan få ngn lungnande tablett som du kan få i honom via ngn god matbit innan ni ska dit? Om det går?! Det finns även ett nytt preparat som jag inte skulle tveka att använda. Läs om det här http://zylkene.se/ Skadar ju inte att prova om det nu skulle visa sig vara ett dunder medel..
Önskar dig lycka till.

Vad fin han är, en riktig hane! men hur går det med honom? Har han lärt sig kattoan nu? Kan du klappa honom? Jag tycker det är fantastiskt att en äldre herre fick sin chans. många vill bara ha kattungar och backa för äldre skygga katter. Hoppas du berättar mycket här om honom. Men att han våga sitter i köket är ju redan en stor framsteg:)
Oj vad söt Trisse är, jag såg honom bara när han satt i fällan i mitt badkar. Han ser ut att må riktigt bra och jag tycker det ser ut som han har lagt på sig lite. Jag är glad att du öppnade ditt hem för honom.

ja han är jätte fin=)
det går framåt sakta men säkert,
han sover i köket och smyger omkring i resten av lägenheten när ja sover. och är alltid framme när man är i köket o pysslar.
har inte fått röra honom en och han kan attackera lte lätt om han inte får maten tillräckligt snabbt:) hehe
Äter han godbitar från din hand?

nej, han klöser o biter om man lägger något i handen.
men ja kan sitta precis brevid när han äter och så, så länge ja inte sittar på honom.
Det kommer:)
Jag har värsta kämpare här. Hon gick till angrepp hela tiden, var verkligen farligt. Hon hade nog gjort köttfärs av min hand. Nu kan jag klappar henne över ryggen bakifrån och hon spinner…
Han är en riktigt stilig herre =)
Har missat den här tråden på ett tag.Vilket fantastiskt arbete du gör för lilla kattkillen. En eloge ! Han har inte kunnat fått ett bättre hem.
Det måste vara en stor omvändelse för en katt som förmodligen är född utomhus och enbart levt därute. Bara att komma in i ett rum,gå på mattor , vara så nära människor. Det sägs också att katter kan förstå vad vuxna människor tänker för dom planerar i tanken innan dom gör någonting men det kan dom inte med barn för dom är så inpulsiva.Åtminstonde små barn. Kanske ligger där något i det?
Det finns väl också en spray man kan köpa och spraya så dom inte kissar på ställen där det inte ska kissas?
Skönt för er att det går bättre nu.
Vad är Dettol ? Har aldrig hört talas om det, jag har bara använt citronsyra.
Debattia
Den skygga kattens hemsida!
#90 Läs tråden Utvärdering av Dettol, gå till #26 där Gunilla beskriver hur man använder den…

Vad skönt att det går bättre! Du gör ett toppenjobb med denna stackars slitna herre:D Tänkte på det där med hyran - om dina katter smittats så kanske det räcker att de åker till veterinären så kan du säkert få medicin til Trisse också, utan att behöva stressa upp honom med en resa.
Vad ståtlig han är Trisse! Vilken skillnad på blick, han ser helnöjd ut!! 
Man skulle vilja pussa på den tjocka, goa magen!! 

ja skulle ju funka med att ta någon annan katt till veterinären,
men känner att det antagligen går lättast att behandla honom där med lite hjlälp från dom som jobbar där=)
nu har jag ialf hämtat några tabletter från veterinären som ja ska ta en vecka nu, han skulle bli lugnare o mindre uppstressad av dom. så ja hoppas vi kommer iväg lagom till nästa vecka=)

Söt bild:) Vad är det för tabletter han får nu?
Glad att se att han gjort sådana stora framsteg
Fick du Zylkene att prova i 1 vecka el fick du några andra tabletter? Alltid bra att vara uppdaterad med saker som kan hjälpa
. O även om du kan informera huruvida dem fungerade el inte.. Då andra kan ha nytta av informationen..
Håller tummarna att tabletterna skall fungera.
Vilken cool kille Trisse har blivit!
Underbart att se!

ja zylkene hette tabletterna, så ja hoppas dom ger honom lite lugn i kroppen.
ska ge honom första tabletten i maten idag. o veterinären sa att det redan verkar efter en timme. o gör det det kommer ja säkert se det. för han springer stressad fram o tillbaka i köket när ja är där.
så ja uppdaterar om ja tycker det verkar funka=)
ja han är en riktig tuffing fast en stressad sån=)
#99 Håll oss/mig gärna uppdaterad hur det går med tabletterna
Lycka till..

Ja hur har det gått med tabletterna för den "lille" killen?
Tänk att Trisse blivit så cool!
Inte länge sedan han sprang i den hemska trafiken på Mariedalsvägen-Köpenhamnvägen här i Malmö. Åker dagligen förbi den korsningen och vem tänker jag då på, jo Trisse och de andra små. Hur har det gått för dem?

Skönt att höra att han gör framsteg. Verkligen bra att du kunde ta in den snygga gubben. :)
Hur gick det hos veterinären?

dags att uppdatera lite,
va hos veterinären i onsdags, fick sluta me tabletterna i tisdags för han blev dålig i magen och är fortfarande inget bra alls=(
men till veterinären fick ja Trisse han gick in i buren själv.
när ja väl kommit till veterinären vågade inte veternären ens försöka behandla Trisse eller något. blev riktigt besviken då ja ringt 2 gånger innan o förberett dom på att trisse är ohanterbar och att jag enbart tog med Trisse för att aj inte klarar att behandla honom själv hemma. utan behövde hjälp. men ingen hjälp fick ja där.
veterinären försökte titta med ett forstoringsglas? jo troligt att han kan göra en bedömning av det. och det kunde han inte heller
det ända jag fick me mej från veterinären va ett recept mot skabb o loppor, något medel som skulle droppas i nacken.
ingen hjälp och fick betala för att få ett recept utskrivet, som ja inte ens kan applicera på katten själv=/
vet verkligen inte va ja ska göra. är upprörd på veterinären som lova o hjälpa i telefon, fick tvinga med Trisse när ja lika gärna kunde lämnat honom hemma och hämtat receptet. rikitgt dåligt av dom.
så nu är ja tillbaks på ruta ett, hemma utan hjälp och kan inte behandla Trisse själv. och alla mina andra katter är smittade av va det nu är. och jag kan inget göra.
får avvakta lite till o hoppas ja får ta på trisse snart, för ja har ju bara en chans att droppa i nacken, sen får ja betala för nytt recept. och för varje misslyckat försök blir det bara svårare.
någon som har tips hur ja ska göra??
Om du själv finge honom i en filt eller stor handuk, har du ingen då som kan hjälpa dej att få dropparna i nacken???
Jag tror att du ska kunna fixa det själv om du får fram bara huvud och nacken ur filten. Hoppas du förstår hur jag menar
Är det recept på Profender du fick?
Tror du inte att det går att får det på honom när han äter? Det är bara en droppe i en förpackning:(
Varför sövdes han inte ner? Då hade veterinären kunnat fixa med honom?
Är det löss eller skabb han har?
Finns det ingen annan veterinär där du bor? Tänkte på en som inte är rädd för skygga katter.
Har själv inte varit med om att behöva göra så här. Men dem som provat har sagt att det fungerar. Om du har honom i en transportbur, där locket går att få av. Så öppnar du lite i bakändan så du kommer åt att lägga en handuk över hans huvud. Djur brukar oftast bli lugnare av det. Sedan så droppar du det i nacken. Kan inte förklara på bättre sätt än så.. Tror dock inte på att linda in kroppen i handuk så att huvudet sticker ut.
Tråkigt att inte Zylkene el veterinären kunde vara till hjälp.
En annan sak du kankse kan göra är att höra av dig till något katthem som finns i närheten där du bor, fråga om någon där är van vid skygga katter och kan hjälpa dig. Alternativt ringa runt till andra veterinärer o höra om det är någon som klarar av skygga katter.
Annars får du helt enkelt vänta med att hjälpa honom mot div ohyra han har =(

Hur går det för dig nu? Har du hittat någon annan veterinär eller har du kommit på något bra sätt att behandla honom?

oj, vilka besvär! :( hoppas det ordnar sig.
Det var en dum veterinär!
Ibland undrar man om de fått vettetiteln i julklapp. 
Väldigt dåligt av en veterinär att göra på detta sätt att först säga att det går bra att komma och sedan inte klara av det.
Det brukar inte vara något problem för en van veterinär att kunna ge katten lite lugnande först i en kläm eller gallerbur. Sedan kan de undersöka och behandla katten för det som behövs.
Hoppas att du lyckats hitta en annan veterinär som kunnat hjälpa dig och att problemet nu är löst.
Undrar så hur det har gått för er och Trisse..
*putt*

putt
Ensam - men stark!
hjälper till att putta, vill veta hur han mår, lill, stora kissen
Maggan47
Jag undrar också hur det är med Trisse. Tänker ofta på honom särskilt som jag dagligen passerar korsningen Köpenhamnsvägen-Mariedalsvägen här i Malmö. Det var just intill den korsningen han brukade uppehålla sig innan han fångades in.

Är kanske yrkesskadad men jag älskar de äldre ärrade herrarna….både två och fyrbenta!
Ensam - men stark!
Puttar jag med för godingen Trisse.
# 118, samma här, har en förkärlek till den gamla ärrade gossarna!

Du och jag, Bumbis! Och säkert många fler!
Ensam - men stark!

Men så glad han ser ut när han leker med sin leksak. :)
Hur går det med behandling av ohyra osv? Är han ren nu? Umgås han med dina andra kissar? :)
Blir alltid glad att höra något från Trisse. 
Glad o höra att allt går bra. Antar att hans kissproblem är borta nu! Och att det gick bra o ge ohyredosen. Han är sååå söt, pussa o krama om honom om du får. Iaf ett litet gos "nyp" i dem söta goa kinderna han har