Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettutanför-ämnet
Läst 1322 ggr
Svea-
0

när e det dax å ge upp?...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi har 3 hittekatter/omplaceringar..Alla med sin egen hemska historia.Men honkatten hittades i en kartong igentejpad för ett par år se.Vi nappade upp henne och gav henne allt å mycket mer,I dag är hon en älskad familjemedlemm och hon har ett mycket speciellt band till min yngsta dotter.

Men…hon har kissat ner och sönder 2 sängar nu.Och just nu är hon inne på sin tredje.Massor av kläder och andra textiler/skor!Jag har inte råd med å köpa nytt på detta sätt!Jag har inte råd med nya sängar.Har verkligen inte råd…Hon är undersökt av vet minst 5 ggr och vetten har gjort allt å lite till,alla har vi tänkt på möjliga och omöjliga saker/diagnoser.

Mina barn har dörr till sian rum men jag har inget rum jag har delat av vardagsrummet och jag kan ej sätta upp dörr/vägg här.Dessutom öppnar hon dörrarna.

Hon får gå ut kvällstid precis som dom andra två.Klätterträd och leksaker.Sovhörnor och trygga sovställen.

Mat,vatten…hon är trygg,hon är varm,mat i magen,hon är fullt frisk,hon är kastrerad.Kattlådor finns det många av oxå.Och jag städar dom morgon och kväll.

Jag har gjort så oerhört mycket å köpt så mycket saker å jag e på väg å ge upp nu…

Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

Alexej
0

Låter inte kul:(

Är hon kastrerad? Varför går hon bara ut på kvällen? Går hon nångång på kattlåda?

Annars hjälper det med en presening över sängen eller duschdraperi. Ställ kattorrfoder på sängen. Ingen katt kissar i maten. Tvättar allt med ättika. Har också en blanding ättika/vatten i blomspruta och sprayar där hon inte ska kissa.

Jag har en hona som jag tror har en hjärnskada. Jag måste sätta ut henne som ett småbarn flera gånger om dagen annars kissar hon inne. Hon får panik av kattlådan.

Det finns en bra artikel här om vad man kan göra med felkissande katter.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Svea-
0

tack ska läsa artikeln…

hon är kastrerad..sen länge…

går ut på kvällen pga att det är för många elaka människor ute på dagen här,,,katthatare…'

Svea-
0

ättika och vatten…lika delar?

Bästa rengöringsmedlet till bla att skuta golen med?Med tanke på att citron e avskäkande,något märke att föredra?

Kattmat på sängen går ej pga att hundarna äter upp den då!

duschdraperi ska jag testa oxå…

tack…

kattassen
0

Plastad frotté i metervara går att få tag i hos tyghandlare. Det brukar vi lägga över sängarna i bland när vi är bortresta om katterna skulle få för sig att protestera när vi inte är hemma. Då blir det inget i madrasserna utan frottén är lätt att tvätta. Duschdraperi är också bra man lite "halkigt" och stoppar inte kisset som flyter runt och kan rinna vid sidan osv.

Det är ledsamt när man får en liten kise som eran som inte vill hålla sig till "reglementet". Det verkar som någon slags protest mot något, någon annan katt i huset eller miljön i övrigt. Sanden i lådan eller maten eller något.

Läs Lenas tråd "när katten inte är rumsren". Där kanske finns något mer tips som du inte redan prövat.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

emjon
0

Vilken jobbigsituation du har hamnat i och jag förstår att det inte är roligt. Du verkar ha tänk på allt vad som kan orsaka problemet. Vad jag förstår så var hon rumsren till en början eller har det varit problem hela tiden? Kan du dra dig till minnes när det i såfall började och om det var något särskilt som hände då?

Jag har ju själv haft en sådan kisse som hittades ute i kartong och blev uppnappad så jag förstår precis bandet mellan kissen och din dotter. En sådan kissse får ofta ett väldigt stort behov av närhet hela tiden och jag undrar är kissen ensam mycket så det kan handla om protest?

När du skriver att kissen kissar ner sängen är det kattens bädd eller din? Klart att man inte vill få sin säng förstörd och det man också kan göra är att lägga plastad frotte under ett lättvättat överkast. Om man inte vill lägga ut plast på sängen som skydd.

Kan också rekommendera Urine Off som är superbra för det tar bort alla kristaller så lukten försvinner helt. Det är ju ofta problem att få helt rent när en katt kissat fel och då går den garanterat dit igen. Det är många som rädat både soffor och sängar med detta medel som finns at köpa i vissa Zoobutiker.

Hoppas du kommer tillrätta med problemet.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

Svea-
0

Hon har väl alltid haft detta beteende mer eller mindre.Rumsren är hon annars,och har så alltid vart.Att hon har ett jättebehov av närhet stämmer jättebra,hon är kelig,gosig med någon här hemma hela tiden.Och kärlek får hon ju i massor!!

Kattsanden vi använder är pussi kattsand,byter jag den blir det kris!Alla katterna är känsliga för ny kattsand så det är inget att tänka på.

I vårt hem är det väl som det alltid varit mer eller mindre,inga stora förändrningar.

Det HOT som kan finns kommer i såna fall utifrån.Vi bor i ett "katt-tätt" område och LÅNGT ifrån alla tar hand om sina katter.Så vi har många "främmande" katter på våran tomt.Och det ogillar hon extremt mycket.Och hon är ingen dominant katt som kan eller vill slåss för sitt revir,så hon känner sig helt klart hotad när dessa katter kommer in på tomten.Men det kan jag inte styra över.När katterna går ut har dom alltid tillgång till att snabbt ta sig in om något skulle uppstå,tex om någon katt skulle komma och vilja spänna musklerna.

Sen upplever jag att protesten ligger i att när min dotter går till skolan och går hemmifrån så bli hon missnöjd.Min dotter ska loksom ALLTID finns till hands för henne.Honkatten har full koll på när hon går,kommer hem,äter osv.Hon kan jama ynkligt och länge när hon gått,precis som om hon ropar på henne…Deras förhållande är oerhört speciellt.

Om jag har något klädesplagg som hon haft på sig tex nattlinnet så ligger hon bara på det,men det slutar i alla fall med att hon kissar på det.Så det är som en tröst i början,sen leder det till någon form av frustration…

Det har ju pågått länge nu…åratal.Och i går kväll var det kiss i min säng igen.Ska till tvättstugan å tvätta den igen,det var väl någon vecka sen jag gjorde det nu.Hon har dessutom kissat på nytvättade kläder jag hade på vardagsrums bordet.Alla plockar in i sina garderober själva här.Och visst kan jag lägga dom kläderna i deras rum å stänga dörren,men jag kan inte alltid ha huvet på skaft å tänka i förebyggande syfte för hon ej ska kissa ner allt.

Och barn är barn,dom glömmer dessa katt-regler vi har hemma,och tjatet från mig sida står ingen ut med,inte jag själv heller.Jag förebygger å förebygger,jag stänger barnens dörrar,jag gör massor själv i stället för att tjata.

Jag ska köpa plastad frotte,och ättika,Urine Off,piss off och försöka orka … tack för råd å tips..

Alexej
0

Jobbigt! Verkar ju vara någon kärleksförklaring.

Har hon en favoritplats där din dotter kan lägga ett använt nattlinne?

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Svea-
0

Nej inte direkt.Men det slutar alltid med att hon kissar på hennes nattlinne eller likande.

Hawknestgrove
0

HAr du provat att tvätta och behandla med Dettol? Finns i invandrarbutiker.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

catfoot
0

Detta låter som min dotters kisse Pulver..han kissade alltid ner i sängar å kläder..Min dotter grät i förtvivlan i flera år, hennes hem stank av kattpiss..Så hennes far gjorde ett försök att ta hand om katten, men när han pinkat ner hans nya Hästens säng, så blev måtet rågat för honom…Lilla Pulver slutade sina dagar hos vetten..

Men med det säger jag inte att det var rätt, jag tror alltid att det finns lösningar, för min dotter har oxå en till katt, som haft ungefär samma beteende..Tills dom flyttade till ett radhus där det redan fanns en kattlucka, vilket Exotica ganska snart lärde sig använda..Nu har det bara hänt 2 ggr, under ca, 1 års tid…Å Exotica blir 10 år i år…Som jag ser det så är det oftast nått som är fel i kattens liv..Exotica saknade friheten, möjligheten att komma å gå som hon ville…

Kanske nått även din katt saknar..

Ditt hem är där din katt är.Kyss

OT/Snyggt ....

Svea-
0

Jag känner att jag gjort allt å lite till…Som vi bor kan vi ej ha kattlucka,tyvärr…Men visst känner jag att det är något som är fel,dock ej fysiskt då vi uteslutet detta via vetten.Men mentalt…å det kan jag inte till 100% sätta fingret på vad det är.Dom som kommer hem till oss är ofta förundrade över hur fint katterna har det.

-- Dom verkar ju ha allt…sovställn,stora klösträd,mat,vatten,massa toalådor osv osv…

men jajaj…så länge jag bor som jag gör kommer jag tyvärr inte skaffa nya katter senare i livet.Det är för mycket risker för dom här.Och dessa katter kan man INTE ha som enbart innekatter.,,,TRO MIG…

Men nu har jag dessa 3 underverk och gör mitt yttersta för dom.Hoppas bara det löser sig med honkatten…

MariannE11
0

min Buzan började kissa i soffor, sängar o mjuka ställen när hon blev könsmogen…. vi förstod inte så mycket men jag vägrade ge upp när min sambo sa att det var fråga om avlivning…. måste erkänna att det var nära 7 jobbiga år….jag stängde sovrumsdörrar o la bort så mycket jag kunde av de mjuka sköna ställena…. men hon fortsatte o fortsatte… o jag tvättade o tvättade….vändningen för henne kom när vi flyttade till vårat nuvarande boende för snart 3 år sedan…..i drygt 2 månader flyttade vi runt i tällfälliga boenden… jag tyckte så synd om kissarna då….men sen flyttade vi hit… soffan hade vi bestämt innan att slänga innan magasinering…..köpte en begagnad på blocket för en 500-ing som NÄSTAN är orörd men sönderriven….sängarna beslöt vi att slänga när vi tog in dom i huset…. å här känns det som katterna verkligen känner sej hemma allihopa… Buzan har kissat ett fåtal gånger så jag är så glad att jag inte gav upp….vet inte vad som var hennes anledning men jag misstänker att vi rubbade hennes vanor vid flyttningarna o sen att vi slängde hennes annorlunda kattlådor….

jag hoppas av hela mitt hjärta att det ordnar sej med kissen… vet hur mycket tid jag lagt ner på att fundera ut de bästa lösningarna….lycka till!

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Kurran
0

Du skulle kunna bädda med plastunderlägg som de använder inom vården under lakanen. Jag använder sådana under överkastet när jag måste stänga in någon katt i ett rum av någon anledning. Annars verkar ju plastad frotté vara en bra idé.

Själv lever jag med en katt som har börjat markera revir i tid och otid nästan överallt men revirmarkerandet orsakar i värsta fall bara tvätt.

Svea-
0

jaaaaaaaaa…å jag har barn oxå…så jag har överfullt med tvätt ändå….å madrasser…herregud…tvätta som…är ju jättenkelt och jättebilligt…inte…

men jag ska testa era tips oxå…

Lena
0

Jag skulle tippa att det hela kan bero på otrygghet hos kissen ifråga:

Citat från artikeln När katten inte är rumsren: "När katten kissar i ägarens säng eller möbler handlar det ofta om en otrygghetskänsla hos katten. Då katten kissar på dessa ställen blandar den sig egen doft med ägarens och känner sig på så vis tryggare".

Kattens bakgrund och att hon har så starka band till din dotter får mig att tro att det är otryggheten som är boven i dramat. Katter som inte får växa upp med sin mamma får lättare den här typen av problem. Feliway - ett medel som du kan köpa på Apoteket - skulle kunna vara till god hjälp. Det är ett syntetsiskt hormon som har en avstressande effekt på katter. Man använder varianten med doftautomat och sätter i en kontakt mitt i lägenheten. Jobba sedan med att stärka kattens trygghet. Straffa henne aldrig när det händer olyckor.

Följ sedan de andra knepen där du skyddar sängarna och eventuellt även soffor och fotöljer med någon form av plast. Låt inga kläder ligga framme som hon kan sätta sig på. Det är typiskt att katter som har de här problemen kissar på kläder som ligger på golvet, bordet eller andra ställen där de kommer åt dem. Neutraliserande medel som tar bort kisslukten är också A & O.

Misstänker även att situationen med grannskapets katter kan bidra till otryggheten. Hon skulle kanske må bättre av att inte gå ut på egen hand? Har ni möjlighet att näta in en balkong, terass eller bygga en kattgård? Koppelprommenader med dottern?

Lägger även in ett textutdrag om toaträning från samma artikel:

Toaträning 

Om inget av de goda råden ovan hjälper finns det en metod att toaträna katten som brukar vara effektiv. Begränsa kattens utrymme till enbart ett rum. Rengör ytorna i rummet noggrant med såpvatten och sprit. Ha många kattlådor i rummet som du ser till att hålla ordenligt rena. Använd oparfymerad, finkornig kattsand som inte dammar. Ha kattens matskålar och liggplatser så lång ifrån kattlådorna som möjligt. När katten klarar att vara rumsren i det här avgränsade rummet kan du släppa den på gradvis större ytor.

Det finns mycket man kan göra för att komma tillrätta med den här typen av problem. I ett sådant här lägen gäller det att vara som en detektiv. För gärna anteckningar över när, var och hur hon kissar fel. Försök att se om det sammanfaller med några särskilda händelser. Ge även akt på de bra perioderna - när hon inte kissar - vad som utmärker dem. Om jag fattat det rätt kissar hon inte fel varje dag.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Svea-
0

Feliway har vi redan.Straffa henne gör vi inte överhuvudtaget.

Toaträningen har vi oxå gått igenom ett par ggr.

Koppel..har vi testat å tränat med/på.Men framstegen är i princip noll,däremot är hennes skräk desto större,hon känner sig så hotad av att sitta fast förmodligen.

Nu ska det väl skyddas lite bättre på sängar osv..Kläderna ja…jag plockar å plockar,men ibland så finns det kläder lite här å där..

Mitt största problem är väl om det inte går att ta bort detta beteende,å hon "hittar" nya saker att kissa på så vet jag inte vad jag ska göra…Tanken på att ta bort henne är jättejobbig och för min dotter otänkbar,,totalt otänkbar..

men jag tar emot tipsen å testar på…tack för alla råd och tips..tack så mycket..

Lena
0

#16 Jag tycker absolut inte att du ska avliva katten. Om du nu verkligen har provat precis allt som vi tipsar om i artikeln kan det faktiskt vara värt att omplacera katten. Det är en mycket bättre lösning än att du går och avlivar den. Ibland är det trots allt något i hemmiljön som gör katten stressad. Det har hänt många gånger att besvären försvinner när en sådan kisse kommer till en annan miljö. Katter är individer som kan reagera på saker som man som människa inte riktigt förstår eller tänker på.

Det där med toaträningen är något du måste göra över lite längre tid. Hur länge lät du kissen ifråga vara i ett isolerat rum? Har du provat med kattlådor med olika sorters sand? Och som sagt glöm inte att lägga över plastöverdrag på sängarna samt använd medel som tar bort kisslukten. Förutom att plastöverdragen skyddar sängen har det även en annan effekt - katter gillar inte att bli blöta om tassarna och undviker därför att kissa på plastbelagda ytor.

Lycka till! Var nu riktigt envis och målmedveten så klarar du det här.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

martdat
0

ja omplacering kan vara en enda lösning om allt provats, min Miss kissade i hallen på skor o dörrmattor och i badrummet på allt som låg på golvet, i alla lägenheter vi bott i , när vi flyttade till hus så upphörde detta genast, hon hadde då kissat inne i ca 13 år ,, men det gick ju hantera lättare genom att inte ha saker på golven, menar att ett helt miljöombyte skulle kanske hjälpa din kisse,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

sagan
0

Vilken feliway använder ni? Den som sitter i väggen el spray? Sprayen kan man nämligen spraya på ställen som kisse kissar på. Då det blir en markering och dem brukar inte kissa där dem markerat med feromoner…  Kan behöva upprepas under en längre tid..

Läser även att hon varit så sen långt tillbaka. Då är det ett invant beteende. Som kan brytas, men det kan ta tid.. Som det står i tips, begränsat utrymme o lära om från början, samt tvätta att i något som neutraliserar ammoniaken i urinet.  Vilket gör att katten går tillbaka till ställe gång på gång för det luktar toalett..  Clomicalm kan vara näst sista lösningen.. Detta är en medicin som skrivs ut av veterinärer.  Så rådfråga din veterinär om ni inte redan försökt detta. Har påvisat god effekt på både katter och hundar.. Vill inte din veterinär prova detta så vänd dig till en som gör det.. Medicineringen görs under en period, vilket kan hjälpa både er och katten att komma till rätta med sina problem. Hoppas verkligen att du provar Clomicalm…  Sista lösningen att hitta ett nytt hem till missen.. Avlivning är inget alternativ i mina ögon fören allt detta provats. Vilket jag uppriktigt tror att du gör..

Önskar dig verkligen lycka till.. Jag tror du kan lösa detta trots motgångar =)

catfoot
0

Du kan inte bygga in en altan balkongen eller nått så hon kan vara mer utomhus…Eller kanske bygga  en rastgård, om du bor i hus..

OT/Snyggt ....

Svea-
0

kan inte sånt själv…annars hade det väl vart nån form av lösning….

har ingen å fråga heller…

catfoot
0

Ingen i släkten eller nära bekant. Behöver inte bli dyrt..tror det är dyrare att kasta möbler å tvätta stup i kvarten…Å att katten får lite utrymme även utomhus, å känner sig kanske friare..En tanke, från mig../Catfoot

OT/Snyggt ....

Hawknestgrove
0

Nä, min rastgård kostade inte mer än sammanlagt 3000 kr, då betalde jag min granne som byggde 1000 kr. Resten var material

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Svea-
0

hehehe,,,jag har vekligen igen sådan granne eller så..

men ev kan jag kika på färdiga hundrasgårdar…

en tanke från mig…Flört

Alexej
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#24 de är dyra. Ibland finns billiga på Blocket. Men det är inte svårt att bygga själv. Någon måste du väl känna som är lite händig.

Kolla under Länkar här, där finns exempel på rastgårdar. Eller googlar på det.

Byggde hundgård här, själv. Köpte billig nät på Blocket. Fungerar också som kattgård.