Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattprat
Läst 5876 ggr
Ekatt
0

Torrschampo?

Är det bra? Speciellt märke som rekommenderas eller är "husmorsknep" som tex uppvärmt kli lika bra?

Hur gör man egentligen? ska det borstas ut? mkt tacksam för tips..

Praxis
0

för katten eller människor? :)

Ekatt
0

tja, det här heter ju 'kattprat i allmänhet' så självklart menar jag till människor Glad

Praxis
0

haha, som människa använder jag iaf lee staffords torrschampo, man sprayar i det sen borstar ur. funkar rätt skapligt. har använt mjöl också, lagt i hårbotten och borstat ut, fast då luktar det ju lite mjöl, men det does the trick så att säga.

Ekatt
0

Praxis, Alltså, jag menade ju till katter. :)  men tack för människotipset.

Ingen som vet ngt om torrschampon till KATT?

Praxis
0

mjöl ska för vit katt också :)

Ekatt
0

Till en sköldpaddskatt då? Helst ska det lukta lite diskret gott oxå.

Praxis
0

Hmm, ingen aning. Ska det lukta lite gott så är nog sånt man köper bäst, huskurerna luktar ofta just mjöl eller kli :)  Jag brukar bara tvätta vår ena katt med blötschampoo. Någon annan som vet?

Issa
0

Det bästa är ju alltid att tvätta katten i schampo av sett för katt. Torrschampo låter ju lite av en nödlösning. Är katten kort eller långhårig? Icke badvan?

Ekatt
0

Jag var iväg och köpte torrschampo i djuraffären och testade på henne förr idag men det var ingen hit. Pälsen blev alldeles vit och liksom dammig och fast jag har borstat som en galning går det inte bort  :(

Hon är korthårig och jag tror inte att hon är badvan.. hon kom hit igår men luktar så illa så jag vill knappt klappa henne just nu :( Hon är även väldigt mjällig och ofräsch…

Men kanske jag ska bada henne, jag har vanligt kattschampo (lavendel) hemma. Risken är att jag blir riven och hon helt anti mot mig. Vad tycker ni att jag ska göra?

Ekatt
0

ps Jag har köpt Viacutan plus så det blir säkert ordning på pälsen så småningom.

Gronstedt
0

Kattschampo med parfym verkar inte speciellt snällt. Eller?

Ekatt
0

Kattschampon brukar ju lukta lite svagt. Det här med lavendel som jag har luktar precis när man löddrar in katten, när det är ursköljt luktar det ingenting, bara neutral kattpäls. Så det är jättebra. Ska jag ge mig i kast med att bada henne tycker ni?

Gronstedt
0

Tvättar hon sig själv? Om hon gör det, kanske du kan klappa och gnida med en lätt fuktad handuk och låta henne tvätta sig en dag eller två. Kanske blir det ordning på pälsen utan att du behöver ta striden att bada henne?

Ekatt
0

Nja, har inte sett att hon tvättar sig…  men ska testa det med handduk, tack för tipset. Vill ju inte strida med henne.

Hawknestgrove
0

HAha lilla gumman, jag hade nog i så fall testat och bada henne vanligt. JAg bade miina birmor så här:

Hällde upp ljummt vatten i diskhon och lade ner en handduk i botten, så det inte blev halt. Sen ställde jag långsamt ner kissen i vattnet och hällde sakta , sakta över vatten på pälsen. Sedan schamponerade jag och sköljde ur mesta delen av shampot utan  att spola med kranen.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

tuska
0

Har du fått hem en liten lortis..Cool

. Jag skulle nog också börja med en jätte blöt handuk då ser du hur hon reagerar mot vatten hon kan ju tycka det är skönt oxå man vet aldrig.  Hon är ju nykomling så kanske du ska vänta ett par dagar innan det riktiga badet.

Ekatt
0

Gunilla, tack för söta råttan! Den kom idag! Maya har nosat avvaktande på den.

Jo, hon luktar äckligt. Men hade inte gjort nåt i buren. Jag har strukit med blöt handduk nu. Och en massa mer mjäll kom fram…. Hon måste badas, det bara är så. Funderar på att leja bort sysslan på min (kattägande) mamma… så inte Maya börja hata mig. Men det får vänta några dagar.

Hawknestgrove
0

KOnstigt…. Luktar illa? Hur 17 kan en kisse göra det? ÄR det nån som vet? Jag har aldrig varit ute för det.Blir det så ifall en kisse har mjäll? Men attt låta mamma göra jobet, verkar bra. Hum, kom att tänka på en bra grej… Om du kletar lite smör i pälsen på henne, då börjar hon väl slicka sig? Lilla tjejen, lite blyg för rådisen……

Ekatt
1

Känner mig taskig mot Maysan som klagar på henne… men nu har jag provsniffat mig igenom pälsen:

Det är liksom stark kattlådelukt från bakre regionen. Själva pälsen i sig luktar inget speciellt. Kanske hon har varit lite dålig med att tvätta sig på sistone. Jag tror lukten försvinner bara hon löddras in en gång. det ordnar sig

Hawknestgrove
0

HAha, har du kollat lilla rumpan? Det är kanske som du säger, lilla damen, som inte skött sin hygien ordentligt. Det kanske har stramat i magen, när hon har blivit kastrerad?

tuska
0

Din lilla Maya har säkert tömt sina analsäckar vid fler tillfällen, tror du kan vara det som bitit sej fast när hon luktar illa.

Det behövs ju inte mer än en liten droppe av den varan å det blir att lukta skunk.   Bara en gissning från mej.

Hawknestgrove
0

Låter klokt. Själv har jag aldrig hafr det problemet med mina kissar. Däremot, så ä'r Esther inte så duktig på att tvätta sig där bak, av naturliga skäl. Hon är ju rätt ,ullig….

Hawknestgrove
0

Hur går det med lilla MAysan? OCh rättelse för inlägget ovan. Esther är inte ullig. Hon är Mullig, dvs tjock…..