Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 5675 ggr
Alexej
4

Katten "hostar" konstigt?

Jag har en katt som börjar alltmer att hosta eller torrkräkas. Vet inte vad det är. Han är avmaskad men det blir inte bättre.

Någon som har en idé?

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

siberlina
0

han kanske  börjar få astma.

catfoot
0

Nått grässtrå i halsen som fastnat..Min Tössen låter ofta så just när ett grässtrå fastnat..

Ditt hem är där din katt är.Kyss

OT/Snyggt ....

Alexej
0

Men han har gjort det länge men de sista dagarna har det blivit riktig mycket. Och en del andra katter här gör likadant fast inte så ofta. De bara torrhostar, det kommer inget ut. Jag är faktisk lite rädd att alla här är mer eller mindre sjuka. 2 har mycket diaré och alla verkar lite hängiga.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Lena
0

Alltid svårt att säga vad det kan vara så här över internet. Det kan vara någon form av bronkit som den lider av. Det kan också vara lunginflammation. Då behöver den antibiotika. Försök att få tid hos veterinär så snart som möjligt för den katt som är sjukast. Är det något smittsamt kan veterinären då avgöra om alla katter ska behandlas.  

De som har diarré - pröva med fasta i 24 timmar på dem och smyg sedan in maten igen. Bäst brukar vara att börja med mycket små portioner av kokt torsk/sei/allaskapollak el liknande. När magen är normal går man mycket sakta över till det vanliga fodret.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Alexej
0

Ska ringa imorn och beställa tid. Min vet är bra på kastrering men inte mer. Men jag hoppas att han hittar ändå vad som är fel.

Med diarén har jag försökt "allt". Inget som hjälper, 2 ungkatter där det bara sprutar ut.

Lena
0

#5 Har du prövat med veterinärfoder? Hills har två bra foder för katter med problemmagar Hills W/D & Hills I/D. Sedan har även Royal Canin liknande foder. Det brukar fungera. Men även där måste man börja med fasta och sedan smyga in det nya fodret. När man inte lyckas beror det nästan alltid på att man inte fastade katten ordentligt och/eller gick för raskt fram med maten efter fastan. När man fastar ska katten alltid har fri tillgång till vatten.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Pudel
0

Hills R/D brukar stoppa diarrén.