Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 3401 ggr
karins
0

Så ledsen :-(

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min Lilla My smet ut nu i kväll, när vi varit och handlat. När hon kom hem såg hon ut så här…och var chockad och skakig. Har lindat in henne i en handduk för att hon ska känna sig lite trygg. Ser ut som läppen är sprucken och ett sår på huvudet vid örat. Undrar så vad hon råkat ut för min lilla Mya…

Puma77
0

Men lilla tösen då, vad har du råkat ut för. Kramar om.

//Pia

kattassen
0

Men åå! Lilla hjärtat vad har hänt tro? Kanske ett kattslagsmål? Jag hade nog sett till att komma till veterinären i morgon så att det inte blir en infektion (ja det kan det ju bli ändå förvisso) åtminstone för att kolla upp ev andra "osynliga" skador.

Stackars liten!

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

anebit
0

Men lilla My, vad har hänt?

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

karins
0

Närbild på skadan :-( Får nog till veterinären med henne i morgon.

karins
0

Mozze tröstar…

karins
0

Ser ju ut som hon slagit i i något. Går ju inte att fråga henne. Känner mig helt skakig..

annebeate
0

Lilla hjärtat, vad kan ha hänt? Bäst att kolla upp skadorna i morgon.

tervmatte
0

Jag skulle nog inte våga vänta tills imorgon… Men det är jag det ;-)

Vill inte skrämma dig med hon kan ha blivit påkörd och ha invärtes skador…

Sådana skador uppkommer inte vid ett slagsmål…

emjon
0

Om det varit min katt hade jag absolut åkt till veterinär för att få kissen kollad det finns så mycket som kan hända dem ute.

Hoppas det går bra med lilla My.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

karins
0

Ja det första jag gör i morgon är att ringa vet. och få akut tid.

evamojje
0

Fy vad otäckt det ser ut. En tur till vetten imorgon absolut. Stackars lilla My.

Mojje & Busan skickar tassekramar till henne och matte ;-)

Skicka ett sms med texten Katthem 25 eller Katthem 50 till nr 72970 så skänker du Stockholms Katthem motsvarande belopp.

chigak
0

Men lilla gumman. Hoppas allt går bra med henne!

Jenna-Gun
0

Men usch så trist.

Hoppas att lilla kissen får hjälp i morgon.

Kramar om dej Karin

[LucyInTheSky]
0

Stackars liten! Skriv och berätta hur det går i morgon! Massa kramar

maggan47
0

stackars liten, uppdatera oss i morgon hur det gått med henne

Maggan47 som kramar om

Hawknestgrove
0

Ja hur har deet gått?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Lena
0

Oj det såg inte så bra ut det där. Svårt att säga vad det kan vara förståss. Allt från slag, trafikolycka till slagsmål. Hur som haver bästa med ett veterinärbesök.

Hoppas på det bästa!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

snickan
0

Stackars lilla My, hoppas det går bra i morgon, tur att Mozze tröstar henne

essut50
0

Stackars My, hoppas hon får komma till veterinär imorgon akut.

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

Casiopeia
0

Stackars vännen! Hoppas det inte är så otäckt som det ser ut.

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

mymlanbus
0

Håller tummarna för lilla My idag och hoppas att det inte är något allvarligt :(

Kram

martdat
0

usch, såg inte kul ut,, ja det kanju vara både en bil, spark elr annat,, kanske nått djur,,hoppas det går bra hoss vetten,,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

kattassen
0

#4 Nej det ser inte ut som slagsmålsskada faktiskt. Ser nästan ut som någon friktionsskada ev. brännskada. Men du sa att det fanns ett sår på huvudet också?Obestämd

sandra1977
0

nämen lilla tösan…Gråter

Magda
0

usch stackarn.. jag tycker att det ser ut som att hon blivit påkörd..

våran ena katt såg likadan ut och jag såg när han blev påkörd (man ser ju visserligen inte mkt på en bild men).

men det kan nog veterinären bäst säga vad h*n

tror har hänt..

vi håller alla tummar och tassar för att det går bra för kissen

Magda
0

jag kan ju tillägga att våran katt blev bra efter tripp till doktorn, även om han har ont i höfterna om han skulle komma ut i minusgrader..

Jenna-Gun
0

Känner med dej. Har tänkt mycket på vad som hänt My.

Hoppas du får lite klarhet i dag

Ankie
0

lille missen

Gronstedt
0

Ett tips om man misstänker att katten blivit påkörd: Är den smutsig/grusig/blöt i pälsen? Alltså långt in i pälsen, in på skinnet? I ett slagsmål är det sällan den får smuts ingnodd så djupt.

Kolla alltid kattens slemhinnor! Det är bra att titta katten i munnen när den är normal, så man vet vad den har för färg normalt. Inte på tungan, utan under tungan, i gommen och nedåt svalget. Om kissen har inre blödningar blir slemhinnorna blekare.

Om kissen verkar dämpad, rädd. förvirrad, kan det vara lättare eller svårare chock. Vid lindrig chock räcker det med värme och trygghet, som My får hos Mozzze ovan. Vid svårare chock, om katten verkar okontaktbar och inte bara dämpad, eller om den flämtar/hyperventilerar fast det inte är varmt, så bör den komma till veterinär för att få syrgas och eventuellt annan behandling.

En kisse som utsatts för trauma, till exempel genom att bli påkörd, blir blåslagen och öm i kroppen även om den inte har några allvarliga benbrott eller muskelskador. Värme, lugnt och trygghet hjälper den att läka, men det är normalt om den tar det lugnt några dagar.

Detta är vad jag fått lära mig, i alla fall.

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Jösses lilla missen, hoppas du får tid hos veterinären och att allt går och blir bra. Men skönt iallafall att hon kom hem

Alexej
0

Usch, hur går det?

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Jenna-Gun
0

Tänker på dej o My

Kram

runas
0

Fy vad otäckt! Håller tummarna att allt går bra.

Många kramar från oss på Runa.

// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//

Sidentass
0

åhhhhh stackars kisse..o stackars dej..som fått uppleva detta..ser inget vidare ut..funderar på om du har grannar i närheten som ogillar katter..eller kan den ha råkat ut förn någon olycka..tycker inte det ser som ett kattslagsmål..men ska inte jag sitta här o bedöma…tänker på er…o översänder många kryapådejpuffar till stackars lilla My…

karins
0

Tack för att ni hållt tummarna och tänkt på lilla My! Fick en tid med en gång till vet. Läppen var inte sprucken så hon behövde sy, men en tand hade gått av in till pulpan så det blödde lite från den. Vetten filade ner tanden så att den blev jämn. Sedan fick hon en smärtstillande spruta och en penecilin spruta. Förmodligen kan hon sprungit in i något el. möjligen ramlat ner från ett träd, ja någon kan ju ha sparkat till henne, hon hade en massa kardborrar och skräp från skogen i pälsen. Stackars My är så deppig och hänger med svansen, verkar fortfarande lite chockad. Hon ska få sova ut nu så får vi se om hon äter något i kväll. Gör säkert ont i munnen. 1 vecka med en kur Vetrimoxin pasta morgon och kväll.

Puma77
0

Skönt att det inte var något mer allvarligt. Lilla snörpan

//Pia

Firinella
0

Vad glad jag blir att allt ordnade sig för lilla My. Det är så lätt att de springer ut de små liven. Sänder positiva tankar om snar bättring till henne…

evamojje
0

Skönt att det gick bra för lilla My du får skämma bort henne rejält nu.

Skicka ett sms med texten Katthem 25 eller Katthem 50 till nr 72970 så skänker du Stockholms Katthem motsvarande belopp.

Sidentass
0

Lilla kissegumman….så skönt att ni fått medicin nu..hoppas verkligen att smärtan och chocken snart lindrar…

nospuffar!!!

Simson
0

Lilla gumman My! Vad har du råkat ut för? Det verkar som om hon ramlat ner från ett träd? Skönt hon har brorsan att vila ut bredvid! Hoppas allt ordnar sig till det bästa! Kramar alla!!

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

tuska
0

Det första jag tänker på är  Sparkad eller kanske en smäll av en spade.  Att en katt skadar sej i munnen vid ett fall från ett träd låter för mej mycket konstigt. Katten har flytt för sitt liv in i skogen därför allt skräp i pälsen.

Kanske har jag allt för livlig fantasi, men människan är falig för en ovälkommen katt.

Gronstedt
0

#41: Jag tror faktiskt skador på käke och nos är vanliga efter höga fall, speciellt hos kattungar. Frambenen fjädrar ned så långt när de landar att de smäller i hakan eller nosen. Visst är elaka människor en stor risk i en kissunges liv, men katter är snabba och hinner oftast hoppa undan en smäll eller spark. Om den inte är alltför tillitsfull, förstås Rynkar på näsan.

Värme till lilla ledsna My som haft det så jobbigt!

evamojje
0

#41. Just käke och nos skador/frakturer är bland dom vanligaste nland katter allra helst efter fall.

tuska
0

Det är väl jag som inte tror så gott om människor som är katthatare.

Trodde att skulderpartiet tog skadan vid ett fall från ex. ett träd.

evamojje
0

#44 skulderpartiet är också en vanlig skada vid fall, Likaså trampdyne skada och mjukledskada.

Hawknestgrove
0

Ja, det är rastgård som gäller……Gråter

Jenna-Gun
0

#46 Rymmer kissen så är nog inte rastgården till hj'lp. Men tanken är god.

Glad att det inte var värre ändå.

Kram

Ankie
0

ja lilla gumman tur att det inte var nå mer

pluttan pyssla om henne nu så söt ju

siberlina
0

men lilla  gumman ,vad kan ha  hänt, i sommar  ska  jag släppa  ut  min lilla    prinsessa  på landet    ,jag undrar  om jag vågar det…

Hawknestgrove
0

Nä, Siberlina, det hade inte jag gjort…….

Jo, Jenna, det är klart, men har man som vi här, rastgården i anslutning till ett fönster, så är rymningsrisken i det närmaste obefintlig. HAr visserligen dörr till rastgården, men den är alltid stängd och innan jag släpper ut dem, så kollar jag alltid, att dörren är haspad utifrån. MAn vet ju aldrig, det kan ju vara illasinnade folk, som bara på ren j***skap öppnar dörren om vi inte är hemma…..

kattassen
0

#50 Jo, fast det är väl lite "overkill" att bygga rastgård runt hela huset bara som en extra sluss om utifall katten smiter rymmer ut. Nu vet jag inte om My är innekatt, i annat fall är ju rastgård käckt om man vill kunna ha katten ute under uppsikt.

Har man renodlad innekatt verkar rastgårdsbygge lite överdrivet.

Tur att det slutade förhållandevis lyckligt för My. Hemska saker kan hända.

Fagddu
0

Stackars liten misse! Tur att hon har en ägare som bryr sig så mycket  och att veterinären hade en tid snabbt. Skönt att skadorna inte var så stora så man först var rädd för. Lycka till med allt. :)

karins
0

Lilla Knytet sover…vi tassar på tå här så hon får lite roTyst. ett liiitet sår nedanför örat ser man här.

Hawknestgrove
0

Ja, lilla gumman….Men dina kissar gick väl ut förut? Där du bodde innan, alltså, inte i "huset där det var husbock…..

Hon ser i alla fall ut att sova gott.

Vad som är käckt, ifall man har innekatter, är ju att göra en sluss vid ytterdörren. Då kan i alla fall ingen smita ut så lätt.

Vi har ju en sån där liten förstuga, som är kall, men längre än så kommer aldrig nån kisse, för det är väldigt noga, att man aldrig öppnar två dörrar samtidigt. OC visst hr det hänt, omdet har varit mörkt att någon kisse pilar sig ut i förstugan om man ska ha något därifrån. Vi använder den som ett litet extra kylutrymme på vintern….

karins
0

Jo Gunilla mina kissar var ute när vi bodde i bockhuset, på dagen, på natten var dom inne. Här gillar dom inte att va ute, vägen är nära och dom är rädda för bilarna och tåget när det dundrar förbi, Men på natten blir dom som förbytta och krafsar på dörren och vill ut. Men jag vill inte ha dom ute på natten. Funderar på att näta in balkongen, dom tycker om att gå ut där. Vad bra med en liten förstuga!

karins
0

Nu har My varit och ätit lite och ser piggare utGlad

snickan
0

Skönt att hon har piggnat till nu, hon är så fantastiskt vacker kisse

emjon
0

Vad fint att det gick bra hos vetten och att lilla tösen verkar lite piggare. Hoppas att hon snart är helt bra igen hon är verkligen söt.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

Lena
0

Det kan mycket väl ha varit ett fall från hög höjd som är orsaken till skadan. Hade en katt tidigare som fallit från balkongen hos sin tidigare ägare. Han hade brutit av en tand och skadat läppen. Veterinären sa att det oftast var munnen som får den värsta törnen vid ett fall. Våran kisse klarade dock av fallet bra men vi fick senare ta bort den brutna tanden då den blev angripen av karies. Man ska hålla koll på om katten börjar dregla. Gör den det har den fått besvär av tanden och den bör då tas bort.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

karins
0

# 59 Ja jag tror oxå hon fallit från ett träd. då hon oftast inte går baklänges ner utan med huvudet först. Ska ha extra koll på tanden.

Ankie
0

men lilla gumman så fin hon är, uchs håll henne inne tills du har nätat in nåt så hon kan gå ut där istället

anebit
0

Lilla gumman, så skönt att du varit hos veterinären och att du slapp sy. Ny får du allt hålla dig inne så att det inte händer nåt mer.

Usch, jag trodde hela tiden att någon sparkat henne men det kanske är som ni skriver att hon ramlat ner eftersom Karin skriver att hon klättrar med huvudet före.

Kusten
0

Oj stackars lilla My! Undrar vad som hänt.. Hoppas hon kryar på sig snabbt. Kram Maria

mariia89
0

Stackars lilla gumman,, Tur att det inte var allvarligare iallafall och hoppas hon piggar på sig snabbt!!

Maria

Hawknestgrove
0

Ja, som du bor nu, så är det ju inte bra kattvänligt sett.MEn näta in balkongen…Den här länken kom ju Essut med. Inte dyrt heller! OCh bygg en liten "sluss" vid ytterdörren, dvs en dörr till. Den kostnaden har du sparat in på ett vetbesök.. KAn dessutom bli väldigt snyggt och skönt på sommaren, då kan du ju ha öppen dörr liksom

http://www.nettyskyddsnat.se/

karins
0

Tack för länken Gunilla ! Du menar en dörr med nät som sluss?

Hawknestgrove
0

Ja visst! Du bygger den inne ca 1 meter från din ytterdörr, eller där du lättast kan få upp en ram till en sån dörr.Då har du en ypperlig liten förstuga!

sandra1977
0

hur går det för lilla My? tänker på er..kram

Jenna-Gun
0

Hur mår lilla My i dag.

karins
0

Jo då det går bra och läker fint. Fast hon gillar inte pencelinet. Hon är som vanligt går här och jamar och vill bli kliad på magenTungan ute

sandra1977
0

skönt…

Jenna-Gun
0

Härligt.

Klia lite från mej oxå :)

anebit
0

Så skönt att hon är som vanligt igen lilla gumman.

Debattia
0

Skönt det blev bra igen.

Debattia

Den skygga kattens hemsida!