Vad göra?
Jag har hållt på det länge nog..nu kommer vi tyvärr avliva våra älskade honor Mischca , Malin, Tindra och Millis..våra stallkatter som inte kan följa med till stan vid flytten.
Saken är den att vi råkade ut för tre misstänkta fall av kattpest nu i sommras dock bröt det bara ut på ungarna (döda, avlivade) men de vuxna har inte fått det.
-Saken är den är att jag inte vill plasera ut katter som kan vara bärare till parvo (pest), samtidigt känns det fruktansvärt att ta bort friska, vackra och otroligt sociala kattflickor som har varit våra familjemedlemmar i tre år..
Nu har jag dröjt på det länge nog, så belutet är taget men ännu inte slutfört.
Nu är klockan över 1 på natten och har svårt att sova pga detta..
-Vad skulle ni gjort?
Vänligen/Linda
Har veterinären kollat . eller går det inte kolla upp om de är bärare av sjukdomen.
Kanske en dum fråga men.
Om kattpesten inte brutit ut har de antagligen antikroppar mot sjukdomen. Kommer de till ett hem utan andra katter eller katter som redan är vaccinerade (vilket alla katter bör vara) är det egentligen ingen fara. En veterinär kan genom blodprov avgöra om katten har bildat antikropper mot kattpest. Det är ju inte heller säkert att det var kattpest som katterna hade. Går kattpesten brukar alla katter bli sjuka som inte har antikroppar mot det. Något de får via vaccination eller att de varit sjuka av det tidigare. Om jag varit du skulle jag tala med veterinären och be om råd.
På vilket sätt blev kattungarna sjuka?
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Vi har redan pratat med veterinären otaliga gånger..
-Självklart vet jag nu med facit i handen att alla katter ska vaccineras..men de var lixom /är våra stallkissar och aldrig trodde jag väll att något skulle hända dem..
Det var vet. som trodde pest eftersom symtomen på ungarna var diareeer och att de avled innom 1 dygn.
-Den sista avlivade vi innan den dog, ingen vet vill att vi ska dra dit ifall det är smittade utan har rådit oss att avliva dem eftersom vi ändå ska flytta.
Kanske det löser sig nu iaf med att de nya ägarna tar hand om dem mot att vi vaccinerar och kastrerar samt ger foder för 1 år.
-Vilket jag tycker skulle vara underbart.
Vår katt som vi tar med till stan är vaccinerad sedan innan eftersom han är familjens "innekatt" och han följer med oss till stan.
Så nu håller jag planera hur jag ska bygga en kattbalkong.
MVH Linda

Upplys de som tar över stallet, att det gått kattpest där och att det tar ett år innan det försvinner från miljön. Så om de har fler katter så måste de vaccineras - annars så dör de med stor sannolikhet. De kan även ta dit anticimex, men det låter väldans dyrt i kontrast med vaccinering. Lycka till med kissarna. Och vilket bra erbjudande med vaccinering, kastrering och mat.
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.
#3 Det låter ju som en jättebra lösning för kissarna! Viktigt som Vanessa skriver att upplysa om att det kan finnas aktivt virus i stallet och närmiljön. Det är som sagt ett seglivat virus det där.
//Lena
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Hoppas att det har löst sig för kisarna!
/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

puttar upp så ni kan läsa det igen.
#7 Jag kopplade inte förrän nu att detta var samma matte och Mischa som i tråden Mischa.
//Lena

Nej, och det är därför som hon tvekade. Själv vågade jag inte ta emot någon katt fast jag har sett dom och tyckte dom var så fina och keliga för två år sedan. Vill inte gärna att mina andra katter ska dö.
#9 Nej den risken ska man inte ta. Det är viktigt att de kommer till någon som har vaccinerat alla sina katter.
//Lena
Hur har det gått för katterna, någon som vet?

Jag vet, men låter Linda svara på detta själv då jag tycker det är hennes sak att göra det.
Ska hälsa henne efter att hon flyttat klart och fått iordning på nätet igen att hon ska komma och berätta vad som händer.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
#12 Ja det blir ju det bästa!
//Lena
hoppas på de bästa!!