Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 17270 ggr
Jennieabramsson
2

Förstoppning

Hej!

Min katt fick förstoppning för en vecka sedan och vi åkte in till veterinären där han fick lavemang och paraffinolja. Det hjälpte direkt och han bajsade samma kväll. Vi fortsatte ge honom paraffinolja i 3 dagar och han har kunnat bajsa själv sen dess. Men igår fick han svårt att bajsa igen. Han krystade länge på lådan och fick bara fram lite. Vi gav honom då lite paraffinolja igen och efter några timmar kunde han bajsa.

Min fråga är då om man kan ge honom paraffinolja varje dag (bara 1-2 ml verkar räcka)? Eller är det farligt för honom att få det varje dag under en längre period?

Han äter bara burkmat och veterinären tyckte att det var bra. Men finns det någon särkild sorts foder som är bra för katter som blir förstoppade? Just nu äter han Pussi, som ju är en ganska billig mat. Man kanske borde prova med ett dyrare märke?

tuska
0

Jag är inte 100% säker att det är så här när det gäller katt, men hos människan är det inte bra med parafinolja dagligen för det smörjer tarmen så den inte kan ta upp K-vitaminet.

Alla talar för Mjau blöt mat i tetrapack så det har jag börjat med, Jag har valt färsen. 

Kanske du ska testa det, bara att byta fabrikat kan göra att katten blir bättre i sin tröga mage.

Stänk på lite vanlig annan smaklös olja på maten inte helt fel.

Prova att ge katten probiotica. 

lactiplus finns på hälsokost affären,  det gör magen susen att få lite tillskott av den normala bakteriefloran.

Prova dej fram, en sak i taget.

Gronstedt
0

Jag skulle rekommendera kokosfett i stället för matolja. Hyvlas över med osthyveln. Probiotika är annars även mitt tips, finns även på apotek i kapslar (Trevis) som är lätta att öppna och strö på.

tuska
0

# 2 Det va nå nytt för mej,  tack för det tipset.

Gillar katter coccos smakenObestämd

Gronstedt
1

Det silvriga kokosfettpaketet är smaklöst Flört. Den förra kissen i mitt liv åt det frivilligt när han tyckte det behövdes, man behövde inte ens röra i det i maten. När han INTE tyckte det behövdes så gick det inte i allsGlad.

anebit
0

Tack för tipset med lite kokosfett i maten vid trög mage.

Våran LillPysen är hård ibland.

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

tuska
0

Coccos fettet går ju att frysa ner i små kuber oxå, så det inte härsknar .  för det måste ju ta tid innan de ätit upp ett helt paketSkrattande

Jennieabramsson
0

Tack för tipsen. :)

Jag provade att ge honom lite kokosfett nu och han gillade det, så det kommer nog inte vara svårt att få i honom det. Men hur mycket kokosfett kanman ge varje dag?

Probiotica och Mjau blötmat ska jag också prova. :)

Lena
0

Det här har säkert veterinären redan kontrollerat vid undersökningen. Förstår därför att det inte är aktuellt i ditt fall.

Nämner det ändå då det kan vara bra att känna till.  Det är lätt att ta miste och tro att katten är förstoppad när det i själva verket är urinstopp som det handlar om pga urinsten/grus. En katt som får besvär med uringrus/sten sitter på lådan och krystar precis som om den hade förstoppning.

Därför ska man alltid gå till veterinären precis som du gjorde här för att vara på säkra sidan och få rätt behandling.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

tuska
0

Det första man tänker på är problem med urinvägarna när en katt sitter på lådan och inte kan uträtta sina behov.  

Förstoppning är väl ändå inte så vanligt på katter. Eller ??

Jennieabramsson
0

Vi har som sagt varit hos veterinär och fått det bekräftat att det är förstoppning. Vi visste först inte om det var förstoppning eller urinstopp, just för att det är så lika symptom. Men veterinären undersökte och kom fram till att det var förstoppning. Hon tog även njurprover och njurarna var normala. Vi har haft honom inomhus nu sedan han började bli förstoppad (han har varit utekatt tidigare) så vi har sett att han kissar varje dag. Dock kissar han bara 1-2 gånger om dagen, jag vet inte om det kanske är ovanligt sällan? 

Förstoppning är inte så vanligt enligt veterinären, men ändå inte helt ovanligt hos gamla katter.

dragonheart1976
0

Min felix brukar ha förstoppningar. Han är nästan 12 och min veterinär (hon är väldig bra) menar även att det är normal hos äldre katter att deras tarm fungera inte så bra. Skiten bli för hård och därför ge vi lactulose (finns i apoteket). Det gör allt smidig och det fungerar bra att ge tva matskeddar över kattmat (inte torrfoder). Var tredje dag eller vid behov….

attvaraellerintevara
0

Hej! Du kan ju varva med tonfisk i olja på burk eller enbart tonfisk i vatten på burk. Vår katt får omväxlande mjukmat och torrmat,men vi köper Wiskas. ar hört att en del katter tål ej vissa torrfoder då de innehåller för mycket salter och då bildas det med tiden urinsten.. Det är Viktigt att det alltid finnes vatten i en skål då de får torrfoder,annars så blir det cement i magen,men det vet du väl?

Den bästa maten för en katt är egentligen musen eller råttan,har jag läst någon gång…strömming klippt i bitar och ren oxfärs har alla våra katter fått blandat med torrfoder och mjuk foder. Vi har också väldigt god erfarenhet av Mjau…och sardiner i kattmatsburk

och förstås räkor,oj oj oj så gott. Vi hinner inte komma in med kassen ifrån affären när vi köpt räkor,köttfärs eller strömming… hund och katt hoppar nst. ner i påsen efter maten.det har hänt att dom till och med haft tur och fått ta i både köttfärs,räkor och strömming…

Vi har tidigare haft tre katter och kört omväxlande med denna mat,aldrig har någon av dom fått urinsten eller förstoppning. ( Vi kanske haft tur) Jag tänker också prova med kattgräs i kruka,för jag tror att katterna på vintern  ibland behöver lite grönt i kosten dom med…även om dom äter detta för att få upp hårbollarna som bildats när dom slickat sig rena.

Mera goda råd kan du få om du går in på Agria och deras veterinär. Där kan man få svar på dom flesta frågorna när de gäller djur, det har vi fått.

Lycka till och varma hälsningar ifrån Astrid

Gronstedt
0

#7: Jag vet faktiskt ingen dosering, du får prova dig fram. Ett tag med osthyveln, ungefär Flört.

Jennieabramsson
0

#12 Konstigt nog så tycker han inte om tonfisk, så det går tyvärr inte att prova. :P

Ja, vatten har han fri tillgång till och han äter bara mjukmat.

Men det var bar tips du hade. :) Jag ska kolla på Agrias hemsida.

#13 Okej, det ska jag göra. :)

Lena
0

#10 Förstår att det hela är under kontroll för din del. Det var absolut inte menat som någon form av kritik eller så. :) Men då det är många som läser tråden tyckte jag det ar viktigt att nämna att symtomen med krystande är samma även vid urinstopp som har ett mer allvarligt förlopp. 

Det här med förstoppning brukar bli lite vanligare när katterna blir äldre. Det beror på att det rör sig mindre. Oftast går det att komma tillrätta med det om man förändrar lite vad gäller foderintaget. Att de dricker tillräckligt är också viktigt. Här kan lösningen vara att man har flera olika vattenskålar som står på olika ställen i bostaden.

Ibland får katter förstoppning pga hårbollar. Det är framförallt långhåriga katter som råkar ut för detta. En lite mer allvarlig orsak är om katten svalt en främmande kropp som garn och trådstumpar, nappar, benbitar etc. Det kan leda till tarmstopp som är ett livshotande tillstånd. Symtom på tarmstopp är att katten både kräks och har förstoppning samtidigt.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Hawknestgrove
0

OCh vad jag märker, som har katter som äter HIll´s så är de väldigt hårda i magen. Både av K/D och Z/D. OK, ingen förstoppning, men väldigt hårda kulor. HAr även hört att messmör eller mesost sak vara milt laxernde. MEn det är inte poppis här, fick äta upp det själv.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

CALA
0

Vi tänkte prova friskies torrfoder för innekatter, är det någon som vet om det fungerar? Det står att det ska hjälpa mot hårbollar.