Vad ger man under avvänjningen?
Om någon vecka är det dags att börja vänja av mina små änglar från mamma Mathildas mjölk. Eftersom det är första gången med kattungar tänkte jag höra med er för svar på lite frågor…
Vad ger man under den första tiden, när ungarna ska börja äta annan mat än mammas mjölk för första gången? Någon särskild köpemat eller något man gör själv eller…?
Ska man låta maten stå framme så att de kan äta när de vill eller ska man ge mat på bestämda tider?
/Camilla

Eftersom de vänjs av med mamman i närheten så får de snuttmöjligheter. Så vanlig kattmat för juniorer fungerar fint. Ibland kan man blanda i kattmjölk eller lite välling. Men för det mesta så äter de maten utan problem. Och så kattunge torrfoder också. Sådan för minstingar. Vad det gäller blötmat så kan det vara bra att ge lite olika märken så att de vänjer sig med olika sorter. För man vet aldrig vad den nya ägaren vill ge. Däremot så rekommenderar jag märkesmat för torrfoder. Där för ägarna anpassa sig :-).
Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.
Lite dyrt kanske, men det finaste du kan ge dem är skrapad oxfile. Det körde jag med när jag födde upp birmor. Man behöver inte köpa så himla mycket…..
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....