Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketttips-råd
Läst 527 ggr
hanita
0

nu har katterna kommit!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack för alla tips om hur man bäst bemöter skygga katter.. gjorde iordning en mysig koja i en avskil del i vardagsrummet, med mat o låda i närheten.

i torsdags kväll kom fyra kattungar hem t mig, tyvärr lyckades inte mamman fångas in, men i morgon ska vi göra ett nytt försök.. katterna är gudomligt söta men vi såg inte så mkt av dom. på morgonen var iaf maten uppäten o det låg bajs lite överallt..

två katter är gråmelerade o vita o dom är lite modigare än de två svartvita. katterna sitter gärna på fönsterbrädorna och numera har dom förstått att maten ges av oss, o vi får tom va i samma rum när dom äter! igår när jag kom hem låg en katt på soffan, jag gick o satte mig på en fotölj en meter ifrån å katten låg kvar!! där satt vi ett bra tag och tittade o pratade lite med varandra..

en katt är jag dock lite orolig för, han ligger under soffan hela tiden o vågar inte gå någonstans när vi är i närheten.. dessutom kräktes han nyss, bara vätska. d fanns inga spår efter mat.. vet inte vad jag ska ta mig till riktigt.. en katt har diarre också och jag misstänker att det är samma som kräktes.. blir så orolig..

en gråvit katt är nästan hälften så stor som de andra 3.. fast den är oxå den asolut modigaste o mest nyfikna!

annars känns det som att katterna gör framsteg hela tiden och vi längtar till den dagen dom har accepterat oss!! 

har tom lyckats fånga ngr på bild.

hanita
0

så här såg det ut i morse när jag kom in i vardagsrummet.. dom verkar känna sig som hemma iaf =)

hanita
0

om man tittar noga ser man en svart kant oxå.. köksfönstret tycker dom om!

MariannE11
0

härligt att ungarna kommit iaf… hoppas att mamma Katt snart kommer åxå…..jag tror att allt kommer att gå finemang för dej men att det tar lite tid att vänja sej… + att dom saknar sin mammis…… oroligt när en av ungarna har dålig mage….svårt dessutom när dom inte är sådär supertama…..

jag önskar dej lycka till….. ser fram emot dina rapporter och ber dej ha ett enormt tålamod….. jag hade i vintras en vildmamma med fyra ungar som inte hade mej som  favis direkt. Men dom har fått ett hem alla 4, bara mamman kvar som behöver mer tid….och alla katter är värda att väntas på…. min oroligaste katt är så otroligt fin och kelig men det är nästan bara jag o familjen som vet om det… resten av världen tror att hon ligger under soffan för jämnan…..

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

larssn
0

hur har det gått m mamman? har hon kommit in i värmen?

låter bra att dom redan vågar vara i samma rum, så ungarna kommer nog acceptera er snart!

lycka till!

Lena
0

Jag tycker det ser lovande ut! Söt bild på kattungarna i fönstret. Den svarta ser så kul ut där bakom blomlådan.

Håll lite extra koll på kissen som du misstänker både kräks och har diarre. Just när det förekommer båda sorterna på en gång ska man alltid se det lite extra allvarligt. Hoppas det var något tillfälligt stressrelaterat. Men om det fortsätter skulle den behöva komma till en veterinär. Risken för uttorkning är då överhängande.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

hanita
0

#5  kissen har inte kräkts nåt mer, o äter bra. så det känns skönt, deras magar är fortf lite ostabila, men tror att det kommer ge med sig..

katterna har blivit mkt tryggare och igår kväll satt jag vid tvn och rörde på foten utan att jag tänkte på det, plötsligt hade jag två små tassar på den!! lyckades få fram en leksak utan att skrämma bort lillkatten o sen satt vi o lekte en halvtimme! två katter satt en bit bort o var nyfikna men vågade sig inte fram.. känns som ett super framsteg och jag somnade med ett leende!Glad

Lena
0

#6 Skönt att höra att kissen mår bättre. Det där med ostabila magar är typiskt för hittekatter. Beror antagligen på maskangrepp samt omställningen till foder och allt möjligt annat. brukar rätta till sig inom ett par veckor.

Jättekul att kissarna gör sådana stora framsteg! De är hur söta som helst och ser på bilden riktigt välmående ut. Du gör ett mycket fint arbete!

//Lena

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

modellflickan
0

Vilka sockersöta kattungar. Kyss

Eloge till dej som hjälper dom. Rosor till dej för det. Glad Såna som du har all min beundran.

lailas
0

söta små kattungar,hoppas ni snart får tag i mamman så hon kan komma in i värmen

majvi
0

Om mamman aldrig har bott inomhus kan det hända att hon får panik och tror att hon kan komma ut genom fönstret.Det kan vara bra att ha gardiner fördragna eller om man har persienn i början, när hon fångas in alltså.De flesta av mina skyggisar har försvunnit in under soffan eller sängen men det är ett par som har försökt att komma ut genom fönsterrutan.

Det är jättebra att en av kattungarna är lite modigare, då drar den med sig de andra.Men en del behöver lite längre tid på sig.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

hanita
0

igår åkte vi fr göteborg till färgelanda för att hämta hem kattmamman, kvinnan som har matat katterna, en 81årig dam, bjöd på svamsmörgåsar o kaffe. mamman hade dom lyckats fånga i en bur och damen hade lite tårar i ögonen när vi tog buren och begav oss..

väl hemma var det två nyfikna missar som väntade på oss, mamman smet ut på en gång o ungarna blev överlyckliga! dom sprang efter mamma o spann för fullt.. dessvärre verkade inte mamman vara lika exalterad, hon morrade så fort ungarna närmade sig =(

kanske för att vi var i närheten o hon var stressad eller så kanske hon tyckte att det var dags att klippa navelsträngen..?

imorse lekte jag med två katter o dom andra två stod o tittade lite misstänksamt.. dom är såå himla sööta! jag får fortf inte komma för nära men det kommer nog inom kort..

nu ska vi avmaska dom små liven, men vet ej riktigt hur vi ska gå till väga för att vara säkra på att alla får i sig rätt mängd..?

/hanita

modellflickan
0

Vad skönt att mamma katt också är inne! Hurra! Glad

Lena
0

#11 Skönt att höra att kattmamman också kommit in i stugvärmen hemma hos er. Att mamman morrar är nog nu i början. Det ger nog med sig sedan hon kommit sig till ro lite.

//Lena

vanessa
0

Vad härligt att läsa. Magarna brukar vara i dåligt form när de kommer. Så lite mat många gånger är att rekommendera. Om du kan ta i kattungarna så skulle jag ta en kattunge i taget. Ta ut den ur rummet, ge maskmedel i en skål med kyckling, tonfisk eller leverpastej. Sätt tillbaka kissen och ta nästa. Annars så får du hålla dem under uppsikt så att de inte äter ur varandras skålar. Ingen hit att ta tag i ungarna och tvinga i dem tabletten när mamma är med, då hon kan börja försvara dem. Och kan ha lite svårt att glömma övergreppet på ungarna. Gjorde det felet en gång när ungarna skulle vägas. Det tog ända till ungarnas flytt innan hon förlät mig :-).

Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.