Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettövrigt-kattrelaterat
Läst 2184 ggr
catfoot
0

Efterlysning i radion

En kvinna efterlyste sin katt som hade försvunnit vid ett rastning vid Mc Donalds i Söderhamn..Men det var 3 månader sen den försvann i början på November…Ljust beige å kallades Raggarn…

Min tanke faller till Kvantum katten som var med här å som kom till Hoppet..Nu vet inte jag när den kom dit…

Ditt hem är där din katt är.Kyss

OT/Snyggt ....

Mari
0

JO han kom dit i början av November är jag rätt säker på. Fast han är ju redan bortadopterad står det på hemsidan.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

catfoot
0

Jo ,jag har pratat med Groda…Jag håller nu på att försöka få tag i Sök å finn som programmet heter, så vi får ett telefon nummer till kvinnan..Hoppet följde alla regler runt hittekatt, men kvinnan bör få veta att katten lever å mår bra om det är hennes katt..

OT/Snyggt ....

Mari
0

#2 precis, det finns nästan inget värre än att gå och vara ovetande!

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

catfoot
0

Kvinnan skulle maila över bilder till mig på katten…

OT/Snyggt ....

Ankie
0

#4 så bra

fått några än? Tänk om det skulle vara samma katt, hoppas det så hon får visshet

Fagddu
0

Precis, hon behöver ju visshet…. om det är hennes katt så är det ju ett hemskt scenario…. var så rädd för att det skulle hända när vi började fästa oss vid vår hittekatt…

Vad är det för lagar och regler som gäller om båda vill ha kissen och kvinnan bestämmer sig för att anmäla?

Alexej
0

Hemsk situation!

Vill aldrig uppleva att "hitta" min saknade katt och inte få den tillbaka för den är bortadopterad…

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Gullimat
0

Så, hemskt

martdat
0

vore väll bättre att det är den katten än att hon får leva i ovishet i allafall, De kankse kan ha delad vårdnad om ingen vill släppa…

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Engla
0

Ojdå, vilken jobbig sits! Har vi skrivit om denna katt här på formuet?

/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

catfoot
0

Ja, jag tror det kan vara Kvantumkatten Cala skrev om i November,..Väntar på mailbilder från kvinnan, så vi vet om det är hennes katt eller ej…

OT/Snyggt ....

Engla
0

Jag håller tummarna!

/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

Groda
0

Vi har följt alla regler när det gäller Kvantum, han blev anmäld hos polisen, var han blev upphittad och hur han ser ut, efter en viss antal dagar äger Hoppet katten och vi adopterar ut dom. Han bor hos en gammal dam och han trivs jättebra där. Det första stället man letar efter en saknad katt är hos polisen eller där man tar in katter som är upphittade.

Gronstedt
0

#13: Tyvärr vet inte alla detta, som vi sett i till exempel Stora Höga.

mymlanbus
0

#13. Efter hur många dagar är kissen er då? Tänkte på det där med hittegodslagen… det är väl 3 månader, eller vad är det?

/Malin

catfoot
0

Vill inte att ni på nått sätt anklagar Hoppet för att dom gjort fel…Kvinnan sade själv att hon inte ens tänkt på polisen, för det var ju bara en katt..Å dom anmälde man väl inte saknade…Fast när jag förklarade för henne, så insåg hon själv hur dumt det lät..Hoppet gjorde allt dom kunde i detta ärende…Katten har fått ett bra hem, å kvinna som ägde katten tidigare insåg själv att så blev det ju när hon inte anmält katten saknad någonstans..Hon var glad om det var hennes katt å den levde å hade det bra../Catfoot

OT/Snyggt ....

martdat
0

#16 har det blivit bekräftat att det är samma katt nu? vore skönt att slippa tänka på det för henne,

catfoot
0

Har ännu inte fått några bilder från kvinnan..Skickade henne nyss ett sms..Jag tycker det vore skönt å veta om det är hennes katt, eller om den ännu går ute å fryser den lille…Om det är så, kanske man får sätta upp lite lappar å fråga på Mc Donalds osv…

OT/Snyggt ....

Ankie
0

har du inte fått nå bilder ännu?

mymlanbus
0

#16. Jag menar absolut inte att anklaga Hoppet på något sätt alls, jag vill bara veta hur det är, ingenting annat. Det är bara för att lära mig mer :)

Det måste ju vara likadant om vi hittar en kisse ute och tar hem den och anmäler upphittad katt och ingen har anmält kissen försvunnen, hur lång tid måste det gå innan jag kan tänka att kissen är min. Då tänker jag också att jag har lappat osv.

/Malin

OBS! Menar inte att kritisera, bara undrar :)

MagicPaws
0

#20 Är jag oxå nyfiken på vad lagen säger om detta… hur länge man måste vänta.

//Christine mamma till Orion *160123
med S*Magic Paw's Cornish Rex Katteri och Storpudeln Spike

catfoot
0

#20…Ja, va fel det kan bli. När man använder text…FörlåtGråter..Men ville inte att Hoppet i detta ärende skulle bli felbedömda…

Har haft sms kontakt med kvinnan, hon hade själv ingen data utan måste få kontakt med sin dotter, vilket hon inte fått än…Men hon var ganska säker på att det var hennes Raggarn, men jag skulle få bilder så snart hennes dotter hade hört av sig…Jag vill bara försäkra mig om att det inte går en kisse därute, ensam å hungrig…/Catfoot

OT/Snyggt ....

mymlanbus
0

#22. Jag vet, det är svårt när man använder text och inte kan se själva tonfallet eller kroppsspråket, inga problem Glad alls.

Ville bara göra klart att jag inte anklagar någon alls, utan jag vill att kissarna ska hade det bästa som går att få.

Nyfiken är jag ändå Glad men jag menar aldrig något illa med det

Kram på dig catfoot Glad

catfoot
0

…Skönt att det mesta går att reda ut, ja det är bra att vara nyfiken, då får man veta……Kram tillbaka/Catfoot

OT/Snyggt ....

Ankie
0

det är väldigt ofta det blir misstolkningar när man skriver text så här. Jag är oxå en sån person som vill veta saker och är nyfiken av mig för egen del och för katternas del oxå.

därför är det bra att fråga direkt och reda ut missförstånd innan det går för långt

Alexej
0

Skulle också gärna veta hur lagarna ser på det. Det måste väl hända oftare att ägaren till en förmedlad katt dyker upp.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

catfoot
0

Ja, hur lagarna ser på det hela??..Ja, ingen aning..

Jag ser det så, att försvinner min katt eller annat djur, så är det min skyldighet att anmäla den saknad, å då i första hand hos polisen, där man kanske får veta om ev. djurhem…Tycker det är så självklart som sola i KarlstadGlad….Men det är min syn på det hela…

OT/Snyggt ....

Simson
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Och jag som tyckte det var en självklarhet att ringa polisen när jag räddade en sparvuggla från skatorna i somras. FörvånadGlad

Kan tänka mig hur det blivit om det varit en katt eller ännu värre min katt. FörvånadFlört Hade väl bosatt mig i entrén? Cool

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

Debattia
0

Undrar hur hon har sökt efter sin borttappade katt. Har man blivit av med en katt brukar man ju försöka annonsera, kolla hemsidor på blocket,Ringa katthem, sätta upp lappar där man blivit av med katten. Varför satte dom inte upp lappar på kvantum om att dom blivit av med henne??? Hoppas dom nu märker sin nästa katt….

Debattia

Den skygga kattens hemsida!

martdat
0

Det sorliga är att det hjälper inte alltid att efterlysa, Matboll var efterrlyst hoss både polis och det lokala katthemmet, hon hittades och upphittarn ringde katthemmet, de tog henne till djursjukhuset, de borde väll kollat me polisen, Katthemmet brydde sig inte ens om att ringa och fråga mig elr husse, Senare sa hon som läst min efterrlysnnig på katthemmet  och verkar ha koll på allt att de hadde ringt om hon varit märkt,,, men hallå!!!!! om man efterlyst henne med en bra beskrivning så kan de väll höra av sig!!! Så det hjälper inte alltid att efterrlysa,, Rena turen att upphittaren själv kom på att kolla blocket,

Debattia
0

Nej det finns säkert alltid olycksfall i arbetet. Men eftersom dom verkade veta att katten försvann vid kvantum,det är ju ett affärscentrum där det går många människor, varför satte dom då inte upp lappar där??

Debattia

martdat
0

#31 ja det är lite mäkligt, lappa vid stället katten försvann gör ju till och med de som inte vet man kan anmäla hoss polis i vanliga fall,

catfoot
0

Jag pratat med kvinnan..Hon hade inte anmält katten saknad för det var ju bara en katt..Å sådana anmälde man inte saknade, det gjorde man bara med hundar…Jag förklarade att man alltid vände sig till polisen, å sätter upp lappar, å att man tar reda på om det finns ev. katthem eller dyl…

Då först insåg hon själv hur dumt hon tänkt..Hon hade varit till söderhamn 3 ggr. sen början på November å sökt katten, men inte lappat eller andra försök..Så hon insåg att om katten var bortadopterad så var det hennes eget fel, å var bara glad om katten hade det bra idag. Med sorg i hjärtat.

/Catfoot

OT/Snyggt ....

Debattia
0

Bra att Hoppet räddade denna kisse och gav den ett bra hem!

Debattia

Groda
0

Jag tar inte era frågor som kritik, det är bra att ni frågar så alla vet att det går rätt till. Men har Kvantum varit min katt har jag kämpat allt vad jag kunnat för att få tillbaka honom. Det var en av dom trevligaste katt jag har träffat. Han har det jättebra där han är nu, får sova i sängen med matte, han är som en hund följer efter överallt. Men det är sånt här som kan hända om man inte märker sin katt

Alexej
0

Ingen som vet hur lagarna ser på det?

Jag hittade en katt, kanske-95. Polisen skrev in henne i en tjock bok. Ägaren hade anmält henne där också men polisen fattade noll.

Lite förstår jag att man drar sig att anmäla till polisen. Man tänker de har mycket viktigare saker att jobba med. Sedan måste man åka dit när de nu har öppningstider. Per telefon går det inte, jag hamnar iaf i Göteborg när jag ringer och blir kopplad hit och dit.

Men sedan 1 februari ska det finnas en nationell register hos polisen.

Här på ICA är det någon som alltid sedan flera år river bort alla lappar med katter.

Katthemmet här har inga resurser att leta ägare. Är de inte id-märkta blir kattrena omplacerad efter karantäntiden-2 veckor.

catfoot
0

SkrattandeHärlig inställning Groda..Visst är det så, frågor får svar å inga missförstånd blir…./Catfoot

OT/Snyggt ....

Groda
0

Polisen i Söderhamn har en särskild pärm där dom skriver in alla katter som jag ringer och anmäler att vi får in, anmälningen rings in samma dag katten kommer in om det inte är helg, för då får jag ringa på måndagen. Man blir faktiskt vänligt bemött av den man pratar med. Dom brukar fråga var katten hittats vilka kännetecken den har och om den är märkt.

Lena
0

#38 Skönt att höra att samarbetet fungerar bra med polisen.

Knepigt ändå att folk inte vet om att de ska anmäla en förvunnen katt eller sätta upp lappar. Vi får hoppas att det är kvantum katten så att den inte går hemlös någon stanns.

På många håll låter polisen avliva katten om ägaren inte gått att finna inom 7 dagar. Så det gäller att vara allert om man har en bortsprungen katt.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

catfoot
0

Va skönt att samarbetet funkar mellan Polisen å Hoppet…

Man tycker det ska vara den naturligaste sak i världen, att anmäla sin saknade katt, å sätta upp bilder överallt..Förstår inte alls, varför man inte gör det…

Jag skulle nog riva upp himmel å jord om min katt försvann vid en rastning om vi var ute å reste med den…Skulle nog tälta på stället bara för att få tillbaka kissen..Men jag är ju som jag är jag oxåObestämdGlad….Catfoot

OT/Snyggt ....

Simson
0

CatFoot: Då är vi lika. Skrattande

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

catfoot
0

Skönt då är vi två….Skrattande…Skulle bli helt tokig om mina katter skulle försvinna vid typ en rastning..Skulle aldrig åka hem å sova gott, då vore det bättre att ockupera stället tills katten kom tillbaka..

GråterJag får panik vid bara tanken, tänk va rädd katten skulle vara, främmande mark..Huuuuuuuuu…..

OT/Snyggt ....

Debattia
0

Jag fattar inte heller om dom släppte ut katten på rastplatsen så den skulle få göra sina behov, eller om den smet från dom?

Helt klart hade man rivit upp himmel och jord.Det var ju en tam katt .Hade bett dom ropa i högtalare om någon hade sett den och gjort allt. Ringt djurhemmen, polisen ja allt!!!!! Satt ut efterlysning i lokaltidningen på orten där katten försvann.

Debattia

catfoot
0

Den smet…Det var kvinnans döttrar som stannat till vi MCDonalds, då hade dom rastat deras Tax, å tänkte eftersom Katten var så orolig, vara snäll å ta ut den i taxens koppelFörvånad..Ja, sen kan ni räkna ut resten…

OT/Snyggt ....

martdat
0

#44 ytterliggare ett exempel på att jag aldrig litar på kattvakter,,,,

mymlanbus
0

#44. Oh så hemskt, jag skulle aldrig låta någon rasta mina katter :( vilken rysare.

catfoot
0

Nu har bilder kommit på Raggarn, tyvärr inte samma katt..Den lille går därute, om han lever ännu..Jag blir förtvivlad..Har fått bilder men så dåliga, att det är svårt att se den riktiga färgen på den..Har bett om lite bättre bilder, så jag kan lappa runt i Söderhamn..Den ser lite ljusrödbrunbeige, ja vad blev det för färg, med vitt bröst å ser vit ut på framtassarna…Gråter, för ensam å hungrig å frysen kisse i Söderhamn…Gråter/Catfoot

OT/Snyggt ....

CALA
0

Efter elva dagar kan katten säljas vidare, utan att gamla ägaren kan göra anspråk på den. Man kan ju vara generösare och vänta längre, vilket jag förordar. Har katten varit borta länge, vi har katter som varit ute i månader, så kanske man som ägare inte kollar så ofta. Därför är hittekatter så bra, bra spridning över hela landet och engagerade medlemmar. Man borde ha trådar om hittekatter för varje län.

catfoot
0

Jaha, är det 11 dar som är gränsen..Men oftast tar det ju längre än elva dar att få en katt bortadopterad, så ägaren har längre tid på sig…Men i Raggarns fall så har det gått 3 månader…Å han är ännu därute i kylan..Huuuuuuuuuu..stackars kisse….

OT/Snyggt ....

CALA
0

Dessutom har vi §16 regeln, alltså man får inte ha en katt mer än 3 mån, i en bur mindre än 6kvm. Det skulle då ställa till problem för katthemmen.

catfoot
0

Enl.djurjuristen jag har mailkontakt med kan inget katthem tvingas avliva sina katter…

Detta är svaret jag fick om tremånaders regeln, å avlivning av katterna..

"Bodil, Det är inte ett måste, inte på något sätt. Man får inte tvinga ett katthem att avliva katter som är omhändertagna på ett korrekt sätt och som inte far illa."

Sen kan ju katter flyttas om, Hoppet har ju två fina rum, som kanske katter kan flyttas om till..Hur stora är dom??..Kan det vara ett alternativ, vad tror du Cala???…

OT/Snyggt ....

CALA
0

Jo jag har sagt till om det för ett tag sedan, nu har vi kattungar där när det behövs. Nu är det väl ca 8 kvm i den ena och 10 i det andra. Tusse satt också länge i köket det rummet är ännu större. så han borde räknas om efter det.

catfoot
0

Ja, då kanske det vore ett alternativ, för en del långsittare..Det blir ju miljöombyte i lokalen, lite fönster att titta ut i, osv…

Kanske Tusse har ett stödhem tillsammans med Lasse Stefanz..Jag har pratat med tjejen hon sa inte nej, utan skulle prata med sambon..Har pratat med Groda om det..Jag vet mer på Onsdag../Catfoot

OT/Snyggt ....

catfoot
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En bild på den försvunna kissen i söderhamn..Inte alls lik Kvantumkatten…Kvinnan var väldigt osäker i sin beskrivning av katten..Hon beskrev kissen för mig beige, med vit mage å bröst..När jag frågade om han var mörkare på huvudet så trodde hon det..

Men nu är denna kisse ute, å ensam, hungrig å frysen…Om han ännu lever, den lilla kissen…

Har ikväll plastat in lite efterlysningar på katten, som jag sak sätt upp i morgon…

OT/Snyggt ....

huskatt08
0

Stackars missen…jättebra att du kan åka dit och sätta upp lappar och hoppas att du får något napp…

martdat
0

#54 Lille kissen, hoppas du kommer tillrätta,, Gråter

catfoot
0

Jag tror det blir svårt att hitta denna katt..Tre månader är en lång tid, under vintern, motorvägen går alldeles bredvid..Men skam den som  ger sig…

OT/Snyggt ....

Debattia
0

Puttr upp för lilla kissen!!!! Stackarn och nu är där vinter ,snö och kallt!!!!

Debattia

Ankie
0

Men så fin. Hoppas det ger resultat Catfoot.

Ja du detta med å rasta katter. När vi var på max å käkade, åkte på drivern, så såg jag ve och fasa en kvinna som var ute å rastade sin katt där med koppel. Mitt på en parkering full med bilar och fult med folk, med järnvägen på ena sidan och en stor genomfartsled på den andra sidan. Ja du jag var nära å gå ut för att moralisera men när vi åkte hade hon förhoppningsvis tagit in katten för jag såg de inte. katten hade ett halsband som man bara har runt halsen. Hur lätt som helst att smita ur och hur lätt som helst å bli rädd.

Men jag förstår inte, har folk inte nå vett alls eller? Det verkar som de inte tror att katten kan smita. Detta var precis efter det att Daisy hade kommit till rätta.

anebit
0

Å så synd att det inte var samma katt.

Lille stackare som går där ute och fryser eller också ligger han i en varm fåtölj och myser.

Om han haft tur kanske någon tagit hand om honom.

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

mymlanbus
0

Hoppas att någon annan har förbarmat sig över kissen :(

catfoot
0

Ja, lappade runt i Söderhamn går..Främst på mackar å köpcentrum..Vi hade 22 grader kallt inatt, stackars kisse om han ännu lever..

Hoppas som #61 säger att nån förbarnmat sig över han…

Är jag påstridig om jag ringer polisen, har bett ägaren göra det..Men det har inget skett..

Vad mer kan man göra..Har annonserat på Blocket…

OT/Snyggt ....

Jenna-Gun
0

Det är kanske därför det finns så mycket hemlösa katter. Folk gör inga anmälningar/efterlysningar eller söker aktivt själva.

Det är ju bara en katt

Hur ska man få folk att förstå vitsen med id-märkning och att anmäla sin försvunna kisse till polisen.

För mej är det otänkbart att inte leta/söka overallt efter katten.

mabia
0

Catfot…..jag måste bara säga….vilken fantastisk människa du är som engagerar dig på detta sätt. Jag blir alldeles varm i hjärtat av ditt handlande Kyss

Har själv förlorat en älskad katt…..Sune gick hemifrån 28/8 och har inte kommit hem igen. och tyvärr, klantig som jag är så var han inte chippad. Något som jag ångrat hur mycket som helst.

Jag har gjort allt som stått i min makt för att hitta honom…..polisanmält, efterlyst honom på djurhem, satt upp lappar med bild, kontaktat medier, kollat upp alla tips jag fått till mig….ja allt, men ingen Sune! Gråter

Kram, Mabia

mymlanbus
0

#62. Jag skulle ringa polisen, absolut.

Kram till dig Catfoot som hela tiden jobbar så för kissarna

catfoot
0

SkrattandeJa, man är nog en äkta katt-tant..Bara att inse fakta..

Har ringt polisen, ingen hade anmält en upphittad katt, tyvärr…Ja, det är bara att hoppas att nån ser mina lappar som är uppsatta i staden…

Har försökt att få hjälp på Övernaturligt, om nån kanske kan se om han lever eller var han finns..Många är så duktiga att sia om sånt..Så jag håller tummarna att nån kanske hjälper mig där../Catfoot

OT/Snyggt ....

Lena
0

Tråkigt när inte kattägare ringer polisen och gör vad de kan för att återfinna sina bortsprungna katter. Det är en mycket stor del av de bortsprungna katterna som aldrig blir återfunna. Därför är det så himla viktigt att man ID-mäker och registrerar sin kisse. Och sedan - om olyckan är framme - gör sitt yttersta för att hitta katten igen. Är katten ID-märkt ökar möjligheterna avsevärt till ett återfinnande. (Det finns statistik på det här, minns dock inte sifforna i huvudet.)

En mycket vanlig orsak till att katter försvinner är att de har blivit inlåsta i något skjul, bod, garage eller liknande. Ett ställe dit sällan någon går.

I det här nämnda fallet blir jag lite förbryllad. Hur kommer det sig att man som kattägare går ut i radion och efterlyser sin katt, men inte polisanmäler försvinnandet?

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

catfoot
0

Ja, jag står som ett ?………..Så mån om sin katt, men ändå inte..Nått som inte stämmer, vet inte vad???..

OT/Snyggt ....

Debattia
0

Puttar!

Debattia

catfoot
0

#64..Ja, ibland är dom borta hur man än letar..Men det finns massor med solskenhistorier där katten kommit hem..Men hade alla samma söksätt som du haft, då skulle nog hälften av alla bortsprugna katter hittas..Jag hoppas ändå att han en dag står vid din dörr som om ingenting hade hänt…Kram catfoot

OT/Snyggt ....