Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettutsatta-djur
Läst 1073 ggr
Fagddu
0

Tragiskt

Hundvalpar hölls inlåsta i gallerbur utan vatten

Tragiskt… och katter hade hon också… man får väl hoppas på djurförbud iaf.Gråter

gulliver
0

Ja absolut djurförbud. Nu stod det inget om tidsaspekter i artikeln men man blir ändå glatt överraskad för det verkade som en "snabb" handläggning.

Katterna kommer väl, som vanligt, att avlivas?

Gullan402
0

Visst, jag hoppas också på att kvinnan får djurförbud, men jag undrar om det verkligen görs uppföljande kontroller av personer som fått djurförbud. Och jag undrar om djurförbud är tidsbundet, kan upphävas etc. Sen verkar ju inte kommunernas Miljö- och hälsa ha någon som helst samarbet mellan varandra . (Jag menar vid flytt)
Jag ska absolut inte gjuta salt i er som vill ert bästa för alla djur med följande påstående: men jag anser att hittar man inga nya hem/stödhem så må det vara hänt med avlivning, då slipper djuren åtminstone inte lida mer. Jag tror att vi helt enkelt får inse att vi inte kan hjälpa alla djur.

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

huskatt08
0

Fruktansvärt Gråter blir så ledsen och arg….hur i hela he…är människor funtade…..

Kännbart straff är enda tänkbara i detta läga! Skrikandes

Ang djurförbud så är det på väg att samordnas ett nationellt register och tanken är väl att personer inte bara ska kunna flytta och sen fortsätta.

Lena
0

Säger som ni andra fruktansvärt. Bra att myndigheterna agerade tämligen snabbt den här gången. Det kanske är en följd av den nya organisationen av djurskyddsmyndigheten via Länsstyrelsen som visar sig nu. Man kan ju alltid hoppas. Det här med att ett djurförbud ska gälla hela landet är ju också en välkommen förändring.

#2 Det brukar inte handla om att man inte hittar några nya hem - nästan alltid handlar det istället om att man inte ger djuren en chans. Med hundar är det dock alltid bättre beställt, men katter lägger ofta inte myndigheterna ned någon tid alls på att hitta nya hem.

I de fall där samarbeta sker med bra katthem har det faktiskt nästan alltid löst sig. Särskilt när det blir uppmärksammat av massmedia för då brukar många höra av sig och vilja ta hand om katterna/djuren. Det finns många bra exempel på detta i Stocksholmstrakten där många katthem samarbetar och har etabelerat en relation med polisen. Med andra ord går det att göra mycket mera än vad som görs idag. Att bara avliva och avliva är en mycket destruktiv policy, som inte bidrar till något gott i förlängningen utan bara vidmakthåller kattens låga ställning som slit och slängvara.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"