Kal fläck...
Slickar han sig mycket där? Min farmors kisse fick sk "slickeksem" och det såg ut sådär, tror jag.
Andra kanske har sett det förut också… bara min egen erfarenhet av kal fläck.
Kissen fick salva och tratt en längre tid…
puttar och hoppas att andra kanske har erfarenhet av det här
Den förra kissen här tvättade sig onödigt mycket på magen på vintern och vart skallig. Inget eksem eller så, bara ren uttråkning som fick honom att tvätta mer än nödvändigt. På sommaren, när det var roligare att gå ut, gjorde han det aldrig, då växte pälsen ut.
har en kastrerad långhårig hona som fick några kala fläckar veterinären sa hormonellt.
En av mina siameser låg på ett lysrör hon tappade pälsen på baksidan av bakbenen det blev oxå hårlöst.
Ringorm blir kala fläckar men det är ju även en irriterad ring vid hårfästet.
Konstigt såg det ut.
#8: Om pälsen slitits på så stor yta bort borde ju skinnet vara sårigt?
Min lilla Kajsa hade plötsligt en kal fläck i pannan. Såg det för drygt en vecka sedan och förstår inte alls varför den uppkommit. Inget sår alls. Nu har det börjat komma lite fjun och man ser inte den kala fläcken lika mycket. Märkligt!
Undrar just vad det är… lille kissen… men han lider inte av det eller så?
Smulle hade 2 kala fläckar på benet som vi frågade om när vi var hos vetten, men hon sa att det inte var någon fara… inga odjur eller sådär, men sedan växte pälsen ut igen, hum, vi tänkte sedan att han kanske hade haft nåt litet sår där, men det såg inte ut som det.

De har hänt att mina katter ibland haft kala fläckar på bakbenen..men då har dom fläckarna varit små som femtio_öringar…tyvärr har jag ingen aning om vad detta kan vara..har du sett om han slickat sig extremt mycket..om han skulle ha fastnat någonstans ute tycker man det skulle se lite sårigt ut också…
När katter blir kala på magen och/eller insidan av benen brukar det vara slickdermatit eller hormonellt betingat.
Eftersom han verkar ha som lite hårstubb kvar lutar det åt slickdermatit. Det är ett nervöst beteende som brukar uppkomma om katter känner sig stressade av något. Det kan t.ex. vara förändringar i familjen eller sjukdomar. Katten börjar slicka sig för att den känner sig nervös - ungefär som när människor biter på naglarna. Pälsen går bort och huden blir irriterad. Det hela blir sedan som en ond cirkel där katten slickar sig ändå mera för att huden är irriterad. Det är dock inte alltid som man lägger märket till att de slickar sig mera än vanligt. Behandlingen går ut på att bryta den onda cirkeln. Cortisoninjektioner med långtidseffekt brukar göra susen. Sedan får man försöka röna ut vad det är som orsakat bakom.
Om det är hormonellt betingat lossnar håret av sig självt. Då är huden mjuk och det finns inget hårstubb. det hela brukar rätta till sig med hormonbehandling.
Det finns även andra orsaker som allergi och ohyra. Men det brukar inte riktigt se ut på det här sättet.
//lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Tack för era svar…jag är ganska säker på att han inte slickar bort sin päls. Det borde jag ha sett, eftersom dom är så mycket inomhus nu…Smoggen är en sån där cool kisse…Lugn å mys det är hans liv, ja åsså mat förståss…Huden ser fin ut, inga utslag eller sår..Bara hårlös fläck..Jag får väl avvakta å se, annars så får jag ringa vetten å höra…Blev så orolig när jag kliade han på magen å kände denna fläck…

Hon har haft den i ca 2 år.
Min svarta hankatt Tudor har också en kal fläck, fast betydligt mindre. tror den är stor som en tumme eller lite större och han har haft den så länge jag kan minnas, kanske att den kom fram efter kastreringen ?
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#20 Slickdermatiti är en vanligare orsak bakom hårlöshet än hormonbrist. Man lurar sig ofta av att man inte ser när katten slickar sig. Har själv haft katt med slickdermatit och jag hade inte heller lagt märke till att han slickat sig mer än vanligt. Upptäckte bara att han tappat hår på magen en dag.
En orsak kan vara förändringar i kattgruppen hemma. T.ex. att det förvunnit eller kommit nya katter. En arbetskamrats honkatt fick dessa problem av att en okasterad hankatt tagit över hennes strövområde som sitt revir. Vissa katter är känsligare än vanligt och kan de reagera med att börja slicka sig på det här sättet.
Vid slickdermatit är inte huden irriterad till en början, det blir den efter hand. #20 Du skriver att det är som skäggstubb på det hårlösa området. Det är typiskt vid slickdermatit. Om det är hormonellt betingat tappar katten håret spontant vid roten - och då är huden helt mjuk och det är ingen "skäggstubb" alls.
Jag tycker inte ni är hönsmammor som reagerar. Att katter blir hårlösa på det här sättet är inte normalt utan behöver utredas. Sedan är det naturligtvis inte superakut så att man hals över huvud behöver ge sig iväg till veterinären. Om det skulle vara slickdermatit är det viktigt att inte låta det gå för långt för då blir det svårare att komma tillrätta med det.
Andra orsaket till hårlöshet kan vara pälsätande löss. Men det brukar uppstå på de ställen där katten inte kommer åt att slicka sig, t.ex. ovanpå huvudet. Löss kan uppträda på hittekatter som kommer direkt utifrån. T.ex från en lagård.
//Lena
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
#22 Det är nog klokt. :)
//lena
Har haft järnkol på Smoggen idag..har kommit på honom 2 ggr. med att tvätta sig där…Så Lena du hade nog rätt..
Men den enda förändring här hemma är Tudor å Troja…Så nått stämmer inte för min Smoggen i sällskap med dom…Hur kommer man tillrätta med det??..Ge Smoggen mer uppmärksamhet, eller vad tror ni??..Det känns så förfärligt, om min Smogge skulle känna sig stressad,…Min lilla Snuttegurka…Catfoot

Min hankatt slickade sig kal på insidan av bakbenen. Vi var hos veten som gav honom en kortisonspruta. Han slutade slicka sig och fick tillbaka pälsen. Sen hände det aldrig mer att han gjorde så.