Kloklippningstips!!!
Vissa katter kan det vara omöjligt att få klippa klorna på ……det kan bli en strid…..matte/husse blir stressad…..katten blir stressad och förstår ingenting….blir kanske rädd och biter till…och det är inte roligt varken för katten eller matte/husse……
Då har jag här ett litet tips som är värt att pröva (har jämt gjort så på min Asander när vi klippte klorna)……sätt på en halskrage (om du/ni inte råkar ha en krage hemma så kan du/ni säkert köpa en hos er veterinär för en billig slant).
När kragen sitter på katten är det inga problem med att klippa klorna….katten ser inte vad du gör….vilket gör att den blir mindre stressad…..samt att katten har ingen möjlighet att kunna bita en i händerna…..allt går väldigt smidigt till för både matte/husse och katten….frid och fröjd….
Jaha ska testa detta då

Ett annat tips är att när klorna är klippta, om det så är en åt gången eller fler - ge godis. Då känns själva klippningen efter ett ta rätt okej, för man blir ju belönad. Men om de slåss då ska de inte ha godis. Så en godis för godkänt klipp, inget annars.
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.
Bra tips - ska pröva det på vår katt Tessie som inte alls gillar det här med kloklippning.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Detta tips gäller katter som är helt omöjliga….opålitliga….stressade…..rädda för att man rör vid deras klor…..de blir inte lika uppstressade som när man får rulla in katten i en större badhanduk eller liknande….vi kan säga så här "det man inte ser….är inte farligt"…..katten ser inte klotången när den har kragen på…..
Katter som får lära sig i tidig ålder med kloklippning blir det ju dock aldrig några problem med…..men det finns även många katter som bl. annat våra hittekatter som aldrig har fått lärt sig det här med att få klorna klippta……. sen finns det vissa katter som har enorma kraftiga klor och där kan jag tänka mig att det kan finnas en olustig känsla när tången klipper till…..men det här med att sätta en krage på är väldigt bra för både katten och ägaren…..och samtidigt som man klipper "småpratar" man med katten……till sist förstår ju katten att det inte är någon fara…..men om den en gång tidigare har bitit till eller är lite opålitlig….sä känns det tryggt för ägaren att den sitter på….
Asander…
Mycket bra tips! men jag måste protestera lite angående "vana från bebisstadiet". Jag har en hrm bunt med missar. Några av dem har jag fått ynnesten att ta hand om från dag 2 av deras liv (mamman var med ända tills vecka 16). Kloklippning anses av tre som en naturlig del av vardagen, den fjärde damen däremot fullkomligt avskyr kloklippning! Hon har aldrig fått en blodutljutelse (och det vet jag då jag alltid har klippt klorna) men hon gillar det helt enkelt inte överhuvudtaget. Har provat ligga på rygg, inte ligga på rygg utan på mage men nope ingenting passar damen. Så nu klipper vi klorna när det behövs, då ingår sedvanligt "morr" samt "näe du här bestämmer matte" i cirka 5 min. Hon ligger kvar men gör allt hon kan för att smita. Så kanske är det så att vissa missar helt enkelt inte någonsin kommer att gilla kloklippning?
Helene
Jovisst finns det katter som aldrig accepterar att få klorna klippta, fast man har börjat i tid……antingen så tycker de att det är en obehaglig känsla….eller så har de bestämt sig för att inte acceptera detta med kloklippning…..för ont gör det ju inte….
Asander var ju lika dann….fast man vande honom som liten….han ville bara inte acceptera det här med kloklippning…..men då när jag fick idén med kragen….så fungerade det helt perfekt….han var nöjd och jag var nöjd. Asander var en stor katt på 7 kilo….så han var svår att hålla när han började att protestera….
Så jag tror nog att detta vore värt för dig Helene och prova på din lilla dam….vore kul och höra du sen tyckte om idén…..har rekommenderat den till andra som har provat….och alla har bara gett possitiva svar….
Asander…