Upphittad honkatt
Den 10 november upptäckte jag en mager, grå och vit liten honkatt utan ränder hemma hos mig. Är ID-märkt, men tyvärr inte registrerad. Mycket rädd. Det tog mig 4 dagar med mat ute innan jag fick ta i henne. Hon är nu inne hos mig, kelig och trevlig. Skrämmer dock bort mina 3 katter som är 3 ggr större än henne. Tolkar det som om hon är rädd. Går bra om vi är med. Verkar ändå som att hon är van att ta för sig och van vid barn.
Känner du igen henne så kontakta mig.

Lilla gumman en sån tur för henne att du tog hand om henne.
Fattar inte varför inte folk förstår att dom måste registrera sina katter när dom ID märker dom.
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna
Det är ett märkligt system där man tror att alla kattägare ska ta sitt ansvar och registrera katten själva. Många vill kanske inte betala 130 kr i reg. avgift. Det är ett förslag på gång att veterinären ska regga alla djur h*n märker och baka in reg.avgiften i allt annat de gör samtidgt. Brukar ju vara vanligt att kastrera och iD-märka samtidigt. Tänk om de gjort så från början.
Kissen jag tagit hand om var såååå ledsen i början. Har pratat med henne och hon verkar vara lite gladare efter det. Börjar slappna av lite. Tror att hon blivit skrämd av något. Hon har blivit vår nya hushållsgris, äter det mesta:)

En sån sötnos.:) Har ni provat att söka på det nummer som är närmst hennes i följd? Generellt brukar numren närmst i följd vara märkta hos samma veterinär, då kan man ringa till dem och fråga vad de har för veterinär och sedan ringa den veterinären och få veta den vägen. Lite omständigt. :)
Vad bra att du öppnat ditt hem för kissen så hon får vara inne i värmen. Håller med dig om att det är otroligt hur folk kan snåla in på 130:- på regavgiften. Det betyder ju jättemycket om katten kommer på avvägar.
Det förslaget du nämner tycker jag är jättebra för det är något jag velat ha länge. När jag sagt det har jag ofta fått till svar att då skulle säkert avgiften för kastrering och ID-märkning öka så det är inget alternativ.
Jag har varit med så länge så jag vet att det inte fungerar fullt ut med saker som är frivilliga. Det måste till lagar och tvång när man vill få något genomfört ordentligt.
Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren
# Den sista katten jag nyss ID märktes fick jag själv inte skicka in för Reg. Veterinären skötte det. Toppen veterinär.
veterinärerna skulle ta betalt för registreringen vid ID märkningen, skulle det vara så svårt att införa ???
Var någonstans är detta?
//Pia
Leksands veterinären Åsa Martinsson,
jag har annars fått skicka in papperen själv för att få mina katter ID registrerade. men det här va ju väldigt bra om alla veterinärer gör så här.
Finns det någon veterinär tidning någon som vet ??? så man där kan gå in med att alla vetrinärer bör göra så som ID märker.

Så bra att misse får vara inne hos dej i värmen, så fin hon är!
#3 Vem har listor på nummerserier och vilken veterinär som fått dem?
Hon är jättefin. Har varit lite jobbig dock eftersom hon velat haft mat så fort man tittat på henne plus att hon tycker att "fisk" vaddå ska jag äta det här. Mina katter får nämligen ingen burkmat eller torrisar utan bara fisk och kött när vi också äter kött.
Hon har också varit väldigt, ska vi säga, frånstötande mot de andra katterna. Fräser och jagar dem bokstavligen ur huset. Hon har nu till slut fått bannor av oss och har då skärpt sig lite. Typ vid matskålen kom en av mina gamla katter fram och undrade vad det var för gott som hon skulle få. Istället för att fräsa och morra, vände hon bort huvudet. Ler lite, hon är ju honkatt, tycker de är lite vassare i humöret som vi tjejer kan vara
samtidigt och som hon verkar väldigt rädd så är hon nog rätt tuff ändå.
Det finns nog ingen katt som inte skulle få ett hem hos mig. Problemet är att de andra katterna nog inte skulle gilla det något vidare.

#9 Det finns inga färdiga listor. Man får gå in på SKK och söka på tatueringsnumret närmst i följd, till exempel om katten har N0685 som är registrerat i Helsingborg, söker man då på N0684 och N0686 är dessa också registrerade i Helsingborg med omnejd. Detta betyder (allt som oftast) att dessa katter är märkta hos samma veterinär, eftersom veterinärer oftast får ett antal nummer i följd för att märka sina djur. Om man då kontaktar någon av dessa ägare och frågar hos vilken veterinär de märkt sin katt så kan man ringa till den veterinären och beskriva katter, säga numret och kanske få hjälp den vägen.
Nu blev det en lång förklaring men jag hoppas att du förstår hur jag menar :)
Putt hur går det med den lila anonyma tjejen?
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
jo, jag har sökt på korsen och tvärsen. Sedan kom jag på-"tänk om jag tittar upp och ned på siffrorna?" Så jag vände på N8 som jag är säker på och får äntligen upp en ort som ligger i närheten och könet och färgen stämmer
Ska kontakta SKK och se om de kan vidarebefodra en förfrågan om det är deras katt. Det roligaste är att namnet är detsamma som på det äldsta barnet i familjen

#12 Du kan ringa SKK under deras kontorstid och få namn och adress direkt, det gick bra när inte ägaren kunde visas. Hoppas på träff!
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
Jo, jag har precis fått namnet på den eventuella ägare och jösses vilken väg hon gått i så fall. Det är mycket vatten emmellan så hon har gått rätt långt för att komma ända hit ut till mig. Ingen svarar när jag ringer, men personen jobbar antagligen så jag prövar att ringa i kväll igen. Inget mobilnummer tyvärr.

Lycka till! Väntar på uppdatering när du fått kontakt med dem.
Hon kan ju hoppat in i nån bil och följ med.
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna
Oj, vad spännande. Tänk om det är rätt ägare…
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Oj! Ja detta vill vi gärna höra om!

Å så spännande! Detta vill man ju höra hur det går!
Maria
Så spännande och hoppas att det är rätt katt och att ägarna blir glada över en sådan fin insats från asamaria.
Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

Hoppas också att det är rätt ägare. Man undar lite hur kissen kommit från punkt A till B… kissen kanske har liftat? :)
Farbrorn som en gång ägt henne hade sålt sitt hus och sa att den som köpt huset skulle ta hand om katten. Farbror nr 2 har en annan katt och sa att farbror nr 1s katt skulle ha tagits om hand av farbror nr 1s dotter och att katten skulle bo i ett stall åt mitt håll. Puh!
Dottern svarar inte, jobbar troligen, så jag har lämnat ett meddelande. Känner till ungefär 10 stall mellan hennes bostad och mig. Ska bli spännande att höra. Dessvärre så är farbror nr 1 lite dement så jag hoppas att han inte svarade goddag yxskaft på mina frågor om kissen
Fortsättning följer…
Jag tycker inte det ska finnas några stallkatter.
Och just det! Jag vill tacka så hemskt mycket för alla snälla kommenatrer, tack, tack
Kissekatten visade sig ha idnumret upp och ned i örat. Tur att jag kom på det, då hittade jag rätt katt. Det visade sig att hennes förra ägare sålde sitt hus för en dryg månad sedan efter att blivit mer och mer dement. Han ville absolut inte att katten skulle bli innekatt eller bo i det bostadsområde som han flyttat till så dottern tog katten till en bekant en dryg mil ifrån mig. Där kom hon ihop sig med husets första katt i kattluckan och villade antagligen bort sig och kom hem till mig.
Dottern blev jättechockad över att katten levde. Hon trodde att hon blivit överkörd. Hon var här för några veckor sedan för att bekräfta att det är rätt katt och det var det. Hon får stanna här även om hon inte är överens med mina katter, än i alla fall. Hon är ju 11 år och haft en kull ungar så hon är äldst och högst i rang. Det här blir inte lätt inte. Alternativet är avlivning. Två roliga saker följde med katten, det ena är att hon har samma namn som min sambos äldsta dotter och förra ägarens dotter och jag har två gemensamma bekanta.
Hittar jag ett annat hem som är bra så får de ta henne annars får hon stanna här.
God fortsättning och Gott Nytt År till alla kattälskare!

Hoppas det löser sig för henne till det bästa! 
/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis
Hoppas detta har gått bra!
Debattia
Den skygga kattens hemsida!

Jag funderar lite på varför ni tycker de som idmärkt sina katter och inte registreat dem är snåla, att idmärka katten i första hand är inte gratis, så varför skulle de göra det annars, det finns ju inget tvång till att idmärka katter än så länge? Jag funderar på om det snarare beror på okunskap eller glömska?
Jag imärkte och kasterade 5 av mina hittekatter för en månad sen och jag har inte registerat dem än, för jag har helt enkelt inte haft råd just nu, med alla kostnade runt om kring och så här lagon till jul. Men min tanke är att antingen låta de nya ägarna om jag hittar några, stå för den kostnanden. En kostnad som faktiskt retar mig, de som reggar sina hundar får tydligen inte extra kostander det är bara katterna och ändå ska de ju få betalt för att hålla i registert, en röra alltihop, jag förstår inte vad den extra kostaden ska vara bra för? Jag blev väldigt besviken första gången jag idmärkte en katt, när det helt plötsligt ramlade mer en till räkning i brevlådan.
Synd att det hennes ägare inte sakande henne.
Det enda alla människor har gemensamt är att de är unika...
Icna, det känns absolut som kissekatten, som kommit upp i åren, bör stanna hos dig, där hon får ett kärleksfullt hem. Hon är verkligen fin och värd att ha det bra. Får önska dig ett gott slut och ett Gott Nytt År!

nu blev det fel tror jag. Jag har inte katten, det är asamaria som har henne.
Det enda alla människor har gemensamt är att de är unika...
#28 Antar att det var till mig du skrev
Jo hon är jättefin, men jag måste få henne att sluta fred med mina katter. Det allra bästa vore om någon som älskar katter lika mycket som jag kunde ta henne där hon fick vara enda katten. Jag vet vad jag har framför mig. Min gamla katt som nu är död bodde inte inne i huset på 4 år då hans matte hade släpat hem en massa katter. Nu visade det sig att det hade med hans mat att göra så jag fick vara väldigt noga med att inte glömma hans mat. Han åt rätt ofta, men så var han ju inte frisk heller. Mycket pyssel var det eftersom han bara åt kokt fisk. Och så åt han bara på datorbordet vid fönstret
Lilla pluttan verkar i alla fall vara rätt frisk av sig. Det är bara humöret och stoltheten som måste jobbas med.
Gott Nytt År på er!
Kram Åsa
Då puttar vi upp för ett nytt hem för denna lilla dam!
Jag kommer inte aktivt att söka något annat hem till henne känner att hon nog kommer att stanna här. Dyker det upp en lämplig matte eller husse så gör det det.

Vad roligt att hon fick bo hos dig. :)
Hur går det nu? Kommer hon bättre överens med dina katter nu?
Ja det undrar jag oxå.
Det brukar ta lite tid.
Jenna
Nja sisådär. Hon skrämmer de andra för att hon är rädd och för att visa att hon minsann bestämmer. Det är ju inte så lyckat. Har pratat med henne, men hon gör bara halvhjärtade försök när jag är med och peppar. Värst är det när min andra honkatt visar sig. Då fräser hon flera meter ifrån. Suck. Men hon är himla go och charmig. Skulle nog vilja påstå att hon är den snällaste katten i huset. Hon gör aldrig något mot oss. Hon är dessutom väääldigt bortskämd av sin gamla husse. Häromdagen gick hon in i vardagsrummet av sig själv till vår stora förvåning. Det var 3-årings grillchips som lockade…
Kram Åsa

Man ska aldrig underskatta kraften hos lukt… ;)
Skönt att det går framåt iaf. Roligt att höra om katter som får någonstans att bo nu när det finns (alldeles) för många kvar ute.