Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettutanför-ämnet
Läst 355 ggr
Faxlin
0

Hela Sverige berörs

Ja, hela Sverige berörs av dessa hittekatter. Jag har nu fått en liten idé om att vi kanske kan starta ett konto för hittekatter.ifokus.
Ett ställe dit man kan göra autoinbetalningar för att stödja och sådant. Ett konto som finns för alla katter i hela Sverige, inte som är öronmärkta för en specifik landsända eller ett specifikt hem. Ett konto där man kan få pengar ur för att hjälpa oavsett vart katten finns. Många ställen i landet saknar katthem som kan hjälpa de katter som finns.
Kanske är jag helt ute och cyklar nu. Men detta vore något jag personligen med glädje sklle sponsra. Tänk om alla satte in låt säga 50-100:- i månaden vad många kissar vi skulle kunna hjälpa. Självklart ska pengarna redovisas både inkommande och utgående pengar.
Så att alla ser att detta är seriöst.
Redovisningen skulle kunna ske per månads basis och få en egen artikel kategori här inne.
jaja, jag vet att jag kanske är ute och spånar i omöjliga saker. men visst vore det härligt om hittekatter.ifokus kunde vara ett ställe som kan hjälpa alla katter oavsett vart i landet de än bor.
Mvh Åsa

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Mettan
0

GladHej Åsa!

Ett sådant konto finns på MSN-gruppen Svenska Huskatten. Kanske det skulle fungera här också. Vet inte om ladykatt är medlem här, men det var hon som ordnade kontot. Jag tror att gruppen klassades som klubb eller liknande, för att undgå att någon privatperson får betala skatt.

Mettan

Lena
0

Idén är bra. Personligen är jag dock lite nervös när det kommer till att hantera andras pengar. Det är ju så himla viktigt att det blir seriöst. Av erfarenhet vet jag att det kan bli mycket problem runt sådana konton.

www.katter.nu har något som heter Nelliefonden. Men den är tom och har enligt uppgift varit så en längre tid.

Min tanke från början var att vi skulle göra PR för olika Katthem och deras verksamheter och hjälpa dem samla in pengar för olika ändamål. Fast då till deras egna redan etablerade konton.

Skulle man kunna tänka sig att ni i Norr skapar ett hjälpkonto för era katter som sedan kunde bli det framtida katthemmet. Ni skulle ju kunna ha ett "katträddarkonto" tills katthemmet tar form.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

majvi
0

Det finns Chickas minnesfond också.Sen har vi Nelliefonden som startades upp på www.katter.nu.

Personligen gillar jag inte att ge till privatpersoner då jag inte vet om pengarna kommer fram.På SKS var det en person som skrev om en perserkatt som hon hade räddat från uppfödaren och behövde pengar till den.Folk skänkte pengar men det var något med att personen råkade göra fel med skabbmedlet eller vad det var och använde mycket mer än man ska och lite andra grejer.Det var fler än jag som började tvivla på personen och nu står det där i reglerna att privatpersoner får inte be om pengar där.-men det går bra att söka från Nelliefonden.

När det gäller katthem/föreningar  där tvivlar jag inte på att pengarna kommer fram och används rätt och inte fonderna som jag skrev om heller.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

modellflickan
0

Jag blir så ledsen och så besviken på mänskligheten ibland. Vaför ska det finnas så många hemlösa katter? Vad har dom gjort för fel? VARFÖR? VARFÖR? Idag såg jag en katt rota sopor i en container. När jag postat iväg mitt brev och körde tillbaka så vart han borta. Man blir så ledsen, det svider i hjärtat. Mår illa. Vill bara gråta. Man känner sig maktlös. I år kommer det dö flera tusen katter! Flera tusen liv! Och det plågsamt! VARFÖR ska det vara så här???? Vill inte!!!!

Engla
0

Tanken är god, men frågan är vad man gör om pengarna inte räcker till alla som vill ha hjälp. Och vilka ska man välja ut som får hjälp?

/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

Mettan
0

GladMan kan göra som vi gjorde i Svenska Huskatten. Vi hade omröstning och det mesta av pengarna gick till en dam som tagit hand om 3 hittekatter. Ladykatt skickade pengarna direkt till veterinären har jag för mej.

Cammo, kommer du ihåg hur det gick till?

Mettan

Lena
0

Som jag skrev tidigare känns det inte moget ännu att ha ett insamlingskonto här i Hittekatter. Det för med sig så mycket andra saker om man startar ett sådant konto. Vem ska bestämma vart pengarna går?, vad gör man med dem som söker och inte får? Till vem redovisar man? Det kan även bli en konkurrent till etablerade föreningar/organisationer vilket vi ju inte vill vara. Istället ska vi var en hjälp - ett komplment. Ja det finns en hel del saker att ha med sig i tankarna.

Då är det klokare att en insamlingen sker via etablerade föreningar/organisationer. Att den/de katthem eller andra organisationer som finns där de nödställda katterna finns samlar in pengarna. Den som skänker pengar kan sedan öronmärka pengarna genom att ange ett särskilt meddelande på talongen. Så vet jag att det brukar gå till.

Nu är det naturligtvis lite speciellt i just det här ärendet eftersom det inte finns något Katthem i drift ännu uppe i Norr. Därför får vi försöka komma på något sätt att lösa det på just för dessa kissar.

Kanske något i stil med det jag skrev förut: "att ni i Norr skapar ett hjälpkonto för era katter som sedan kunde bli det framtida katthemmet. Ni skulle ju kunna ha ett "katträddarkonto" tills katthemmet tar form."

//Lena

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Radisa
0

även om det inte finns ett katthem än är det ju inget hinder för att starta föreningen som ska jobba med det(det görs ju redan en hel del jobb av privatpersoner). Det kan ju tillomed vara ett stort steg mot att göra katthemmet till verklighet. Det är inte särskilt mkt som krävs, ett årsmöte där föreningen bildas. Sen kan man söka om organisationsnr från skatteverket och har man det är det lätt att skaffa tex. plusgiro. Och sen är det bara att börja samla på sig stödmedlemmar :)

evangeline
0

Jo, vi har ju tänkt göra så. Lenas förslag var ju kanonbra! Det jag funderar på just nu är ju att det tar tid för papperskvarnarna att mala färdigt och pengarna behövs ju inom 3 veckor. Därför tänkte jag som en tillfällig lösning att man kunde använda mitt kontonr. Skrev om det i den andra tråden…

kramis från Evangeline

Lena
0

#9 Nej i det här fallet med Mojje och Missan behövs det lite snabbare lösningar för att få in pengarna i tid. Då är det bättre att du använder ett redan existerande konto.

//Lena