Nytt akutfall i Båstad -LÖST
Hoppas på hjälp fast det är lilla julafton. Fick telefonsamtal från kvinnan i Båstad där jag tagit hand om katthanen och ungen som skulle skjutas. Där var två kattungar, den ena blev skjuten och den andra sjuk och avled i sitt nya hem.
Nu har det kommit en till ung katt, heltam och kelig, hon har satt ut mat till deni går och den fick bo i hennes förråd i natt, pratade med henne i går och han skulle få bo där över julen. Nu ringer hon och är desperat och vill bli av med honom. Har bett henne kontakta sina bekanta och fråga om ingen kan ställa upp, nej !
Den har bajsat och kissat i förrådet i natt. Har bett henne sätta dit en sandlåda, nej. Hon köper sand till sin katt som kostar 200 kr och det ger hon inte denna katt.
Åker och sätter ut den i skogen. Har sagt henne att så gör man bara inte!!!!
Vet inte vad hon gör så katten behöver omedelbar hjälp!
Finns någon i dom trakterna som kan ställa upp akut??
Har själv överfull kvot.
Debattia
Den skygga kattens hemsida!
Putt!Hur kan hon! Hälsa skräpet, att vi här inne kan skramla till en påse billig kattsand och lite billig kattmat….
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Ja, det är inte klokt!
Debattia
Så som jag fattar det, så kan katten få vara kvar om nån ställer upp med kattlåda och sand och mat?
Hör med Kristina om dom kan hjälpa till.
Har ringt Kristina men hon svarar inte. Katten kan inte vara kvar för tanten är hysterisk ,den står utanför hennes dörr och skriker och vill in. Hon har gått och frågat i gatan ,säger hon, ifall någon kan ta hand om katten, men där finns ingen som vill.Hon har satt upp lapp i affären och frågat ifall någon saknar den men inte fått något svar.Den har nog varit hos henne ett par dagar. Där står miljonvillorna på rad och ingen kan eller bryr sig om att hjälpa en stackars förmodligen utsläng katt.
Debattia
Åh, putt för lilla kissen i Båstad!
Jag sa till henne , det är julafton i morgon och då kan man också tänka på andra som har det svårt och hjälpa dem!
Debattia

Saknar ord! Hur kan hon bara säga att hon skall sätta ut honom i skogen?
Klart kissen bajsar och kissar på golvet när han inte har någon låda.
Har människan inget hjärta? Hon har ju iaf en egen kisse.
Om jag får hennes kontonummer så sätte jag in en hundring. Vi köper 15 liter sand på zooburiken för 95:-
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna
Ja, det säger ju sig själv, hade också satt mig på golvet om jag varit instäng i ett förråd utan varken toa eller potta.
Om någon bor i närheten av Båstad eller mellan Båstad och Helsingborg och kan ta in kissen tillfälligt eller permanent. Finns en körning mellan Båstad och HBG i morgon.
Debattia

åhhhh milda makter…hur i hela fridens namn kan man hanskas så här med oskyldiga djur…i skogen kan ju missen råka ut för vad som helst..åhh..missen måste få hjälp snabbt!! Jag sitter ju så långt ifrån som i Linköping..puttar upp för en lösning på närmare håll..
puttar för hjälp åt kissen
är hon så där desperat att bli av honom så kan hon ju göra vad som helst
sätta ut han i skogen men vad är det för käring, finns det NÅGON SOM KAN HJÄLPA KISSEN HÄR INNE. Han måste få hjälp att komma därifrån fortast möjligt
Jag ringer och ringer runt och överallt men det är en konstig kväll få tag i någon som kan ta emot en katt i kväll eller i morgon.
Jag är också genomförkyld ,har feber så tomten lär heller inte vilja komma till mig i morgon.
Om någon bor i närheten och kan hjälpa tillså hör av dig!
Debattia
ojojoj.. önskar att vi bodde nära.. men det gör vi ju inte… hoppas att ngn kan ta den stackaren!

Jag sitter och kollar Blocket, där finns ju en del "köpes-annonser". Vad har kissen för färg?
Kanske det går att ringa runt bland de som vill köpa katt och åtminstone få hjälp tillfälligt. De är ju i allafall katt-intresserade.
Det fanns ju också ett ställe på Hallandsåsen som tog emot katter. Där var jag och hämtade Lenas Sixten förra hösten. Men jag minns inte vad de hette. Det var absolut inget drömställe men kanske vi hade vunnit lite tid. Polisen i Helsingborgsområdet lämnar visst djur där.
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Jag har också varit där och hämtat katter. Börjar inte namnet på W?

#15 Ja något på W. Willareds eller Walle…nånting. Jag leter febrilt efter trådar sedan då men de är borta för länge sen.
Det finns ju ett kattpensionat i Hjärnarp men de kräver väl vaccinerade katter och har väl fullt över helgen kanske?
Puttar för Båstadskatten!

Ja köpes anonser är en chansning i allafall! vilken, tant EN katt själv och kan inte ta in en stackare, klart han sket i förrådet utan låda,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Jag antar att du kollat med Tassebo i Helsingborg

#19 Så var det! Det där med avlivning inom en kort tid stämmer tyvärr också.
Det var nära för familjen jag hämtade där…

#19 enligt artiklen lämnas friska katter till tassebo,värt att pröva kanske.
Absolut värt att pröva. Stackars lille kisse.
Debattia, håll kontakten med damen under kvällen så hon inte hittar på något förfärligt.
Gäller det att samla in medel ställer jag upp.
Tack för all hjälp ni ställer upp med.
Går inte få tag på Tassebo i kväll. Kollar vidare.
Debattia

Blir det pensionat så salar vi ihop till 10 dagars vistelse! 60:- /dygn hos Hjärnarp såg jag.

Debattia
Har du fortfarande inte fått tag i Kristina? Finns där ingen i närheten som kan köra och kolla upp lilla katten och lämna en påse kattsand och torrfoder till damen så att hon kan ha den kvar någon dag till. Hon kan ju inte ha något hjärta om hon vill kasta ut kisen mitt i julen när alla andra försöker att göra så bra som möjligt för sina husdjur för att det är jul.

#27 Nej detta är helt förryckt. Vilket resonemang denna tanta har. Jag känner stor oro att katten åker ut nu i kylan. Här i Götet har vi minusgrader just nu och marken är frusen. Kan man inte försöka nå någon i styrelsen hos Tassebo?
Här är nog också minusgrader i kväll.Damen har nu lovat mig att den ska få ligga i en kattbur utanför hos henne i natt. Hon skulle lägga en fiberfilt runt buren. Den är svart och vit med svart nos, det är en flicka. Det är tyvärr en dålig kväll att få tag i folk och ni är helt underbara, som ni ställer upp, ni ger mig kraft att fortsätta leta.
Debattia

#29 Jag mailade en familj i Hässleholm som i slutet av november annonserade efter en svart/vit "bondkatt". Får se om de hittar hit.
Här är annonsen:
Tack ! Jag litar heller inte på henne för ena stunden är hon lugnare och nästa hysterisk.
Debattia
puttar för denna kisse
Ska kattstackaren vara ute i natt i en trång bur
jamen kära nån den fryser å sen blir den nödig och skiter ner i buren av stress å tanten blir "vild" av det oxå.
Hur i fridens dagar ska detta sluta då ?
Ja, det är inte klokt, tror katten haft det bättre i förrådet i alla fall.
Hon skulle ha buren öppen, katten går inte därifrån, den tror väl att hon är en bra människa.
Debattia
Herrejisses vilket folk!
Behövs det medel till mat, sand och låda ställer vi naturligtvis upp.
Kommer damen dumpa katten på allvar??? Man får ju ont i magen? Hon behöver ju hjälp i så fall….men först och främst kattstackaren…
Finns här inte någon som bor i Båstad,Hässleholm, Kristianstad, Ängelholm,Höganäs,Helsingborg som kan ta denna katt tillfälligt eller permanent nu i julhelgen????
Debattia

puttar igen…tänk om man bott i närheten så att man åtminstone kunnat ta in stackars kissen i värmen tills något annat alternativ kommit upp..
Jag tror katten kommit på villovägar, någon äger katten eftersom den inte rymmer från lådan.
Synd att inte människan är sammarbetsvillig
Kan katten vara chippad eller öronmärkt ?
Se #36 Någon som åtminstone tillfälligt kan ta in katten under julhelgen! Lilla kisse måste in. Inte kan kissen dumpas på detta sätt ute i kylan!
fy alltså! hade jag haft bil och körkort hade jag f-n kört och hämtat katten från tanten! inte kan man låta kisse frysa på julafton! jag hade inte haft hjärta att bara se och höra katten där ute när hon vill in.. kisen har kanske rymt hemifrån.. hoppas att ingen har slängt ut den iallafall..

Puttar och hoppas…
Nu på morgonen fick jag tag i Kristina. Hon kunde heller inte ta den nu ,har en vännina som ev skulle kunna ta hand om den ett tag men hon är bortrest under julhelgen. Dom som annonserade om en svart/vit katt har nog inte varit inne och kollat, kan man hoppas???Det står en hankatt i annonsen. Kvinnan svara inte i telefonen i dag,hoppas hon har katten kvar i alla fall. Du som bor i närheten och har ett par katter själv, kanske ett tillfälligt litet rum för denna kissen ,åtminstonde över jul och nyår, så hjälps vi åt hitta ett permanent hem.
Debattia

Har nån fått tag i Tassebo?
Ja vi ställr upp lla här inne! På något sätt, med pengar eller husrum! Hälsa tantan det!
Debattia, hälsa damen att vi är många som engagerar oss precis som Gunilla skriver.
Just nu behöver vi veta var kissen finns. Han måtte väl inte vara utslängd !!!!.
Vi får utgå ifrån att katten finns kvar,
Snälla, någon som kan hjälpa till med husrum över jul- och ev nyårshelgen.
Ja, "Oh Helga natt" framstår som ett hån för mig just nu!
Har inte fått tag på kvinnan i dag. Hon skulle åka till sina barn så hon har nog varit där hela dagen. Vi får vänta med att kolla om kissen är märkt tills vi får någon som kan ta in den.Har sagt till henne att hon kan kolla upp ifall den är märkt men jag tror inte hon gör det. Jag kan bara hoppas katten är kvar och att det inte hänt den något under dagen.Har mer tid att kolla upp och ringa i morgon.
Tack alla som hjälper till ! Har inte haft kontakt med Tassebo ,dom är svåra att få tag på. Är också tveksam för dom brukar alltid svara att dom har fullt, men jag ska kolla.
Debattia
Har nu mailat Tassebo. Får se vad som händer under dagen?
Debattia
OCh det finns ingen, som kan åka eller gå dit och kolla om kissen går där utanför?
Har nu pratat med kvinnan, hon hade kommit hem i går kväll, såg då inte katten, har inte sett den idag heller. Lovat sätta ut mat om den kommer samt lugna sig tills katten kan få hjälp.
Tassebo har 80 katter dom hör av sig om där blir en plats ledig. Bjäre/Ängelholm kunde inte ta den.Örkelljunga har fullt och kan inmte ta den. Får ev hoppas på hon som är bortrest i jul ,ifall hon kan ta den tillfälligt när hon kommer hem. Hoppas någon som bor omkring och inte haft tid titta in här gör det nu och känner du vill hjälpa katten. Det kan ju också vaar en som inte hittar hem igen eftersom den är så tam och kelig.Otur kanske den löper?
Debattia
OK. Finns det ingen, som kan ta in den? Hjälp!
HJÄLP!
Man blir bedrövad över att kvinnan lämnade katten ute. Hoppas bara att hon inte kört den till skogen trots allt. Nu gäller det att få tag i katten. Var i Båstad bor kvinnan? Någon här på forumet bor kanske i närheten och skulle kunna kolla i området om katten syns till och ev, kolla med boende om de vet något.
Katten är en svart-vit hona med svart nos. Hon är heltam och kelig så det borde inte vara svårt att få tag i henne om hon väl syns till.
Puttar och hoppas här är någon djurvänlig skåning inne på tråden i kväll som kanske kan hjälpa denna kattflicka!
Debattia
Debattia
Var i Båstad har katten häromdagen upphittats av damen?
Det är utanför hennes hus. Kanske dumt skriva exakt var, men om någon från Båstad hör av sig kan jag maila dem. Förstod jag frågan rätt?
Debattia
Om någon bor i närheten i Båstad, är i Båstad under helgen eller kommer att passera igenom Båstad behöver man veta i vilket område katten kan finnas.
Hade jag varit damen hade jag försökt kolla med grannarna om de hade sett till den men det är kanske damen inte är villig att göra. Kanske någon annan tagit in den eller ägaren funnit katten om den sprungit bort.

#55 och 56
Om så är, att någon kommer till Båstad, är det bäst att ta kontakt via mail eller pm med Debattia för närmare information. Att lägga ut något offentligt här är inte bra.
Önskar verkligen att man haft möjlighet att hjälpa till på plats. Sådant här känns alltid i det dåliga samvetet:-(
Vi har bekanta i Båstad alternativt kan vi köra upp från Helsingborg. Har bett Debattia om adressen.
Å Å ….. Titta det finns ett hem för lilla katten, om han nu visar sej igen.
UffeS ,Har tyvärr inte kommit något mail från dig,nu har jag skickat ett, hoppas det kommer fram. Har du möjlighet hjälpa katten i Båstad ??
Debattia
Nu har jag fått mail,hade fullt i korgen,så fort jag städade lite så kom det, Ska nu ringa tanten.
Debattia

Å vi håller tummarna för en lösning- om än tillfälligt - bara katten kommer därifrån!
Det här ser ut att lösa sig på bästa sättet. Hemmet som har erbjudit sig att ta lilla flickan är den familjen som har Kimi och hon kan inte få det bättre. Jag är glad att dom har varit här inne och läst kanske efter att dom skickade en julhälsning till mig och jag skrev att jag är här inne och skriver alltid. Om Ulf läser detta så tackar jag för att ni hjälper ytterligare en katt som behövde ett hem ni är guld värda.
Katten är kvar, har legat där ute i natt i kattburen eller en låda. Har tagit in den i dag och kollat om den är öronmärkt och det är den inte. Har lovat att låta den vara där ute tills det är ordnat något för det lilla livet.
Hoppas nu på UffeS. Är mycket tacksam å kattens vägnar om dom kan hjälpa dem.
Debattia
Jag känner på mej att katten inte behöver sitta i en bur en natt till.
UffeS fixar det här.
Jag är evigt tacksam både Crisse och Ulf om detta löser sig!
Debattia
Dom har ringt damen och är på väg till Båstad, helt fantastiskt!!!
Hon är nu noga med att den ska få ett bra hem och det är ju inte fel, men helt klart är dom djurvänner annars hade dom inte gjort detta och hon vill ju inte ens ta in den i huset. Har bett henne ta in den i förrådet nu så den verkligen finns där när dom kommer. Gissa om jag håller tummar och allt för denna kattflicka!!!!!
Debattia
Låter härligt!
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Det låter så jättebra, en stor kram till de underbara människorna som tar sej an kattflickan, ibland känner man när det kommer att lösa sej på ett bra sätt.
Roligt vore om de kunde berätta lite om den första tiden med kissen, sån läsning piggar upp
Jag hoppas verkligen att detta kommer att sluta lyckligt. Jag misstänker att Ulfs fru har ett finger med i spelet. Förutom Kimi så har dom en katt till även den var en utekatt som dom tog hand om så att dom är djurvänner är inget att tveka om. Jag kan berätta att när dom var här förra julafton så hade dom varit på 5 eller 6 ställen och tittat på kattungar men frun fastnade inte för någon av dom fast det var tamkatter utan hon fastnade för Kimi i min annons på Blocket och han fick vi jaga på balkongen för att få in honom i en transportbur, Kimi var även sjuk men dom tog honom och åkte till veterinären med honom första dagen efter helgerna när veterinären hade öppet så dom har gjort allt för Kimi. Jag fick ett mail från dom idag där dom berättar en hel del om Kimi och en sak är att när Kimi är ute så kryper han in och lägger sig under altangolvet så jag undrar om han kommer ihåg att han bodde under huset i hamnen.
Visst finns det underbara människor. Håller nu tummarna för att allt går ilås.
Skulle jag börja om med katter, skulle jag ta hand om katter som inga hem har, det skulle vara så givande,
men nu har jag börjat med uppfödning av raskatt och har fulla stugan av dem.
Hur gjärna jag vill hjälpa hemlösa katter så har jag ingen plats.
Jag har ju katter i varje rum å hörn,
Här finns också en hel del lurviga varelser ,ingen i granen ännu.
Märkligt att denna tama kattflicka hamnade där hos kvinnan, funderar men kan inte komma på något bra svar, den är ju heltam.
Kan det vara någon som släppt ut katten och åkt på semester ?Någon som hört hon fått hjälp med hem till katter innan ? Har den rymt ? Varför är den då enbart på ett ställe?
Man får nog inte döma kvinnan för hårt heller. Hon började med att sätta ut mat till igelkottarna, då kom även hankatten dit, sen ungarna, då fortsatte hon mata dem och det var ju som hon var snäll men obetänksam. Sen slogs hanen med hennes egen hankatt och då fick hon åka till veterinären. Hon var säkert rädd för att dom skulle slåss igen också och det var kanske en del av att hon ringde kommunskytten. Hon hade två katter från början sen dog den ena. Hon hämtade då en långhårig kissekatt från ett katthem,men åkte tillbaks med den dagen därpå för det gick inte bra med hennes egen. (förstår sig kanske inte riktigt på lurvisarna)
Är glad för att hon inte enbart matade denna kattflicka utan även slog larm om att hon fanns, annars hade det kunnat sluta med en hel koloni.
Debattia
Nu är kattflickan hämtad. Hon hade tagit in den i tvättstugan tills dom kom och den hade fått ett fint svart halsband .
Dom som hämtade kissen var jättetrevliga sa hon. Gissa om det känns som man går på moln. Det finns riktiga änglar!!!!
Är nu bara nyfiken på deras berättelse !
Debattia
Vilket underbart slut
Inte kunde man ana detta i går. Stort tack till dem som tog sig an kattflickan och till dig Debattia som startade tråden. När det gäller damen har jag säkert varit för hård mot henne, det var ju hon som slog larm så hon har också del i att det blev ett lyckligt slut.
Nu väntar jag också på berättelsen och naturligtvis foto/n på kissen.
Åh vilken lycka för katten att få ett bra hem..
Tack alla ni som har gjort det här möjligt..
" En smula nyfikenhet håller oss unga"
"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"
Blir alldeles tårögd..
Hej alla kattvänner!
Mission completed! Nu är vi hemma igen efter en tur till Båstad i frostdimman. Vi hämtade en fin, tillgiven svart och vit katthona hos en mycket trevlig dam i Båstad. Ett stort tack för att hon tog hand om den. Hon nämde att hon hade sökt annonser om bortsprungna katter i tidningen och satt upp lappar i snabbköpet under 2 veckors tid utan att någon hört av sig. Men den är ju ingen förvildad katt och det kanske finns någon där ute som saknar henne så vi får hjälpas åt att hålla koll.
Hon är ganska rund om magen så vi misstänker att hon har ungar (någon som vet hur man kan se det?). Men det kan ju också vara för att hon åt rejält innan vi hämtade henne (du vill inte veta vad hon gjorde i buren på vägen hem - vi fick vända tillbaka ;-)
Nu är hon för sig själv i ett rum i källaren (varmt) och vilar ut. Dom andra katterna får hon träffa då hon varit hos vertrinären på måndag.
Tack till alla som engagerat sig i detta.
/Uffe
Tack för att ni finns ! Vilken fin , helt fantastisk katt.
Hon kommer tacka er resten av livet!
Visste inte katten varit hos henne i två veckor, trodde den varit där några dar då hon ringde dagen före lilla julafton. Skönt den nu kommit inomhus i alla fall.
Tack vare att damen matade den och slog larm så har den nu fått det bra. Tack än en gång!!!!
Debattia
Detta blev en riktig julsaga med lyckligt slut. Tack Ulf med familj för att ni ställde upp.
Häftig täckning! Lätt att hitta på bortsprungen-annonser också…Alltid svårare med tex helsvarta katter! 
Om hon är dräktig blir spenararna lite mer röda, större och hårdare. Men en tjock magen kan också betyder mask.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Jag tror nog hon har en kull bebisar i magen, va roligt med tillökning. Härligt att hon får stanna hos er.
Jag har inte landat än, detta är helt fantastiskt,att det finns såna goa människor, åker Båstad tur och retur och öppnar sitt hem för kissen !!!!!!!
Ska bli intressant höra vad veterinären säger på måndag,om hon har små bebisar i magen??? Då får vi väl hjälpa till och hitta hem till de små liven,eller???
Tänker också på ,att hon behöver inte sitta ute nu på nyårsaftonen när det är så mycket smällande och det har också blivit kyligare i Skåne nu.
Tack alla ni som stöttat och hjälpt till med denna tråden!
Tack vare denna sajten så har kattflickan fått ett hem.
Debattia
Så undebar upplösning på detta. Men är det inte för långt gånget om hon nu mot förmodan skulle vara gravid, så är det väl bättre att kastrera henne med en gång, så är det gjort?
Vi får väl höra vad veten säger på måndag.
Men så söt! Nästan en liten dalmatinerkatt
. Så otroligt snällt att rycka ut och hämta henne mitt under julen. Underbart!

Men vilken lycklig avslutning på denna rysare! Rosor till Uffe med fru för att de var så snälla och räddade lilla svart/vit från ödet i Båstad. Det finns hopp om mänskligheten när man hör sådant!
Nu får ni gärna skriva att detta är löst. Det blev en solskenshistoria för kattflickan. Hon fick t.o.m ett permanent hem , helt fantastiskt.
Hoppas nu få följa hennes öde här på tråden, är hon dräktig, hur går hon ihop med övriga kissar o.s.v.
Riktigt såg hur lycklig hon var när hon låg på mattan inomhus.
Undrar också om inte damen i Båstad gjorde kissen en tjänst när hon vägrade ta in henne. Hade hon gjort det hade varken jag eller ni andra legat i så hårt för att hitta en räddare till henne.
Debattia

#89 Jag skall ändra i rubriken.
Det ligger väl något i vad du säger att om damen hade tagit in katten hade det inte blivit "blåljus" på så att säga. Men då hade ju katten varit inomhus och omhändertagen och akuthjälpen kanske kunde koncentrerats någon annanstans istället. Nu vände folk ut och in på sig men det hade ju inte behövts om damen hade tagit in katten.
Men skönt att det slutade väl iallafall. Rosor åt dig Debattia som drog igång det hela
Rosor åt alla !
Debattia
Tyvärr fungerar det inte mellan honkatten och våra andra. Hon kräver sin plats och är mycket tuff. Kanske för att hon är gravid. Vi känner att detta inte är rätt mot Kimi och Sigge (vår andra katt). Kimi (hamnkatten som vi tog hand om förra julen) behöver en lugn och stabil miljö hemma då han fortfarande är ganska skygg. Vi var nog lite förhastade i vår önskan att ta han om henne permanent (man vill ju så gärna att det ska fungera). Vår insats för henne får därför bli att vi tar hand om henne tills vi funnit en annan lösning.
Därför behöver vi hjälp att hitta ett hem till henne.
/Uffe
Har ni redan puttat ihop dem då? Jag ska hjälpa er vad jag kan ?
Är ni säker på att hon är dräktig?
Då får vi ta bort att fallet är löst.
Debattia

#92 det kan ta lite tid innan katter accepterar varandra det går offtast inte på en gång, kolla när ni är hoss vetten hur långt gången hon är i graviditeten, kanske inte gått så långt och då är ju abort möjligt, Försår att ni får lite panik när hon både kanske är gravid och att katterna inte trivs ihop, men det brukar lösa sig med tiden, här har vart fräs ett tag upp till en månad innan det funkat med nya katter men sen brukar det lungna ned sig, Men känner ni att det inte är rätt så ut med anonser med bra bilder, bilder är väldigt bra reklam, man kan hitta bra hem på blocket och dyligt.
Tänker också att alting runt omkring denna kisse är nytt, lukter, djur och människor. Kanske bra låta den bli trygg i något rum och att den sen kan utgå därifrån. Hoppas i alla fall den får vara där tills man i så fall hittar ett nytt hem.
Debattia
putt
Hur går det med den nya familjemedlemmen ?
Har kollat bortsprungna men hittar ingenting där. Kan annonsera i lokaltidningen ifall den har ett hem.
Debattia
Hon är kvar i rummet i källaren. Vi får ta en dag i sänder. Tar henne till veterinären imorgon.
Annonsera gärna i Lokaltidiningen.
Skönt höra från dig !
Om hon nu är dräktig och det går göra abort, gör ni det då ??
Helt klart lättare med en katt bara.
Debattia
Ja vi får väl skramla ihop till kastering och abort då??
Det är inget ovanligt att det tar lite tid att få katter att gå ihop. Det har jag själv erfarenhet av. Det är bara naturligt eftersom det är fråga om en ny familjemedlem respektive att komma i ny miljö. Personligen tror jag att det skulle komma att gå bra om ett tag om de gradvis "får känna på varandra".
När jag tog hand om hankatt nr 2 var det lite strul i början. Idag är de bästa vänner.
Jag önskar att katthonan kunde få stanna hos er UffeS. Ni tycks vara en riktigt omtänksam och kärleksfull familj, precis vad den lilla kissen behöver.
När det gäller veterinärkostnaderna är jag villig att bidra med en slant.
Jag påminner om Feliway som kan hjälpa till att lugna katterna..
Finns där möjlighet hon blir kastrerad hos veterinären i morgon, kolla om hon är chipsad?
Jag hjälper också till ekonomiskt.
Debattia
Har satt in annons med förfrågan om någon saknar henne samt om någon vill öppna sitt hem för kissen.
Debattia
Tack Debattia. Var har du satt in annonsen?
Man blir (tyvärr?) mer och mer fäst vid henne. Hon är ett litet charmtroll. Just nu ligger hon i mitt knä dit hon hoppade upp själv för en stund sen. Men den lille (Kimi) har flytt fältet och vi har inte sett röken av honom sen tidigt i morse. Och det är kallt ute…
Tack för alla erbjudanden om bidrag till vet. Men snälla skicka det till Haga Veterinär AB, PG 352414-7, märk talongen Mimmis Kompisar. Där finns det ett stort behov.
#102 Tack för tipset.

#105 Till Haga veterinären och Mimmis kompisar går i dagarna in 200:- från oss, det räcker väl att knipsa "en" kula i alla fall på en hane kanske
. Har vi tur kanske någon annan kan bidra så det räcker till att ta den andra kulan också…
Hoppas lilla Kimi har kommit in nu !
Helsingborgs dagblad, den går över Båstad och Ängelholm o.s.v.
Debattia
Nu blev jag orolig för Kimi. Då det tydligen har visat sig att han inte blir av med den skygga biten helt utan kommer in i det stadiet när han är ute så hoppas jag verkligen att han snart är hemma igen fast han har kanske krupit ännu längre in under altangolvet. Han känner sig kanske utstött nu med en ny katt i huset.
Tror du verkligen att den nya katten varit utomhus med honom ,det tror inte jag. Har han inte smitit ut när han sett skymten av den nya?
Vad jag förstod så var den nya kissen i ett rum för sig.
Debattia
Har fått kontakt med en kvinna som vill komma och titta på kattflickan och som kan tänka sig ge den ett hem. Kanske ska vi vänta någon dag och se ifall
det dyker upp en ägare, men då ska den ha en bra förklaring, annars behöver den ett nytt hem i vilket fall som helst. Om ni inte funderar över att behålla det lilla livet.
Vad kan jag meddela kvinnan ?
Debattia
Går det att hitta ett nytt hem till kattflickan är det nog det bästa. Kvinnan är välkommen att kontakta mig för komma och titta på henne. Du har väl mitt mobilnummer?
Kimi är inne igen och har fått mat. Men han är stressad och står och piper vid ytterdörren för få att komma ut.
Jag tror och tycker mig märka att alla katterna är oroliga och jag tror det beror ocks på att dom har börjat smälla så mycket här runt omkring. Skönt lilla Timmy är inomhus nu och inte ute i kylan,smälleriet och mörkret,.
Har mobilnumret som jag då överlämnar.
Åker du till veterinären i vilket fall eller?
Jag tänker på om nu kissen är dräktig, hade varit bra få veta innan hon omplaceras och om det fungerar med att ta bort bebisarna ?
Debattia
Ja vi bidrar gärna här inne till kastrering av lilla damen. OCh förstås så går väl en slant till Crisses katter också…..
Veterinärbesöket fixar vi imorgon bitti.
Jag håller med den hoppande och dansande Hawknestgr.
Debattia
Ulf försök att hålla Kimi inne tills flickan har flyttat. Jag har hört talas om mer än en katt som flyttade för att där kom in en ny katt i familjen.
Ni är för goa. Och tack för komplimangen om min kisseksse. Tacka Jenna för att den dansar!

#116 Ja det är ett orosmoment för en katt av skyggare modell när det kommer en ny i huset. Det kan vara avgörande för om katten vill sticka igen om den känner sig lite "undanskuffad". Som Crisse säger försök hålla Kimi inne om det går sålänge. Åtminstone tills de lärt känna varandra lite bättre.
Den ser så härlig ut den dansande kissen. Ja, det är nog bäst hålla Kimi inomhus så han inte sticker i väg.
jag skrev fel namn förra gången, det var inte meningen att döpa om kissen.
Debattia
Har gett ditt telefonnummer till hon som vill titta på katten.
Väntar med spänning på vad veterinären säger i dag. Undrar också ifall jag ska sätta in annons nu innan ni träffas???
Debattia
Besök hos veterinären: Hosta från nedre luftvägarna. F.ö. gott allmäntillstånd. Röntgen av lungorna indikerade sannolik lunginflamation. Blodprov togs för att kolla mängden vita blodkroppar mm. Antibiotika 14 dagar. Uppföljning + resultat blodprov om några dagar. Avmaskning och i/d för magen. Kunde inte konstatera att hon var dräktig. Ingen chipmärkning. Trolig ålder 5-7 år, mycket svårt att bestämma.
Vi håller henne isolerad från de andra så länge. Jag kan också tillägga att hon var mycket duktig på djursjukhuset. Lugn och fin, även under röntgen och blodprov. Mycket stabilt psyke. En fin katt.
Tack för den informationen. Var både på gott och ont. Då går hon på antibiotika nu då ? Bra hon inte var dräktig för då hade där blivit några fler hitta hem till. Har kanske gått ute längre eftersom hon har trolig lunginflammation. Vad skönt hon kom inomhus i alla fall.
Hon måste se ung ut för sin ålder , jag har för mig du skrev 1 till 1.5 år.
Trodde veterinären det var smittosamt?
Hon som är intresserad av kattflickan ringer i eftermiddag.
Jag avvaktar med annons tills jag hör mer vad som bestämts.
Debattia
Ja en kastrering är väl på sin plats så fort det bara går nu…..Om ni behöver, så kan jag bistå med ppiller några stycken!
Min lilla Kajsa hade gått ute övergiven ett tag och hade hosta och lunginflammation när vi tog in henne, m a o försvagad. Hon kastrerades efter ett tag, som jag nu förstått för tidigt. Hon var riktigt dålig efter kastreringen så dålig att vi var rädda att vi skulle förlora henne. Vis av detta tror jag man skall låta katthonan hämta sig lite innan kastreringen.
Oh ja. så jag bistår gärna med ppiller, tills det är lämpligt…
Jag tror också man måste vänta med kastrering tills kattflickan blir helt frisk. Har också p-piller ifall det skulle behövas. Dom andra är kanske kastrerade?
Debattia
Hon får penicillin nu. Ålder? Ja, som sagt, det verkar vara svårt att avgöra 
Vererinären sa att lunginflammationen inte skulle vara smittsam men vi håller henne isolerad från dom andra så länge.
Tack för erbjudande om p-piller. Man får kolla med ultraljud om hon är steriliserad eller om hon är dräktig. Just nu vet vi inget säkert om detta. Men våra två hanar är kasterarde.
Hur går det? Ska kattflickan vara kvar hos er ett tag eller ev överlämnas till hon som är intresserad ?
Hon har en hund , men hon har haft katter innan så hunden ska vara van , frågan är hur van är kattflickan ? men dom brukar ju bli kompisar till slut.
Debattia
Här kommer ett kort på en kille som kommer från samma ställe i Båstad. Har döpt honom till keille, eftersom jag kallade honom för killen från början, ville då inte göra om namnet för mycket. Han har nu varit hos veterinär och blivit kastrerad, vaccinerad och öronmärkt. Mår inte så bra i sin lilla mun, så vi ska tillbaks till veterinären i januari, han får nog dra ut några tänder. Den här killen visade sig vara 10 år.Keille har gått ute och varit hemlös i flera år.
Debattia
Åh vilken sötnos han är. Gillar ju svart/vita katter.
Vilken tur att han fick komma in i värmen..
#128 Vi har nu kommit fram till hur vi vill göra med Cissi, som hon heter. För det första utgår vi från att förre ägaren inte kommer att höra av sig. Cissi är fortfarande sjuk och behöver några veckor på sig för att bli frisk. Vi vill veta om hon är dräktig eller steriliserad. Fn är det lugnt hemma och Kimi verkar sig själv igen. Vi kommer därför att försöka behålla Cissi och, med hjälp av alla råd och tips vi fått (tack) få henne och de andra katterna att fungera tillsammans. Skulle det trots allt inte fungera så får vi försöka hitta en annan lösning då. Men låt oss hoppas att det går bra.
Jag har meddelat hon som var intresserad. Nu tycker jag att rubriken kan ändras till att detta fallet är löst 
Återigen, tack för alla tips, stöd och hjälp.
Gott nytt år önskar Uffe, Tatjana, Cissi, Kimi & Sigge
Då vill jag passa på att önska er lycka till med Cissi och naturligtvis även Kimi och Sigge. Jag hoppas att alla 3 kommer överens så småningom och vill ni ha fler tips så vet ni var ni kan fråga.
Ett gott slut på detta året och jag önskar er ett riktigt Gott Nytt År
Det här beskedet är vad jag innerst inne hoppats på för ni verkar underbara! Damen i Båstad kommer också bli glad. Det gamla året kunde inte ha slutat bättre.
Så skönt hon återigen slipper byta till ny omgivning och att hon får vård för sina krämpor.
Ställer fortfarande upp ekonomiskt om det behövs hjälp.
Önskar er all lycka till och tackar än en gång för att det finns såna som er !!!!
Vi håller väl kontakten här inne och en liten bild då och då, på alla kissarna.

Gott Nytt !
Debattia

Detta låter ju jättebra! Hoppas verkligen det fungerar, men om - så får det väl ske en annan lösning på sikt i så fall.
Nu ändrar jag i rubriken - igen… (Men INTE fler gånger
)
Tack UffeS för att ni låter Cissi stanna hos er. Hoppas så att allt skall gå bra. Hon förtjänar ett så kärleksfullt hem som ert.
Hoppas att du uppdatera oss!
Gott Nytt år för dig och hela (katt)familjen!
Sov i ro, lilla söta flicka……
Tyvärr finns inte Cissi med oss längre. Efter att hennes tillstånd fortsatte att försämrats i början av förra veckan kändes det inte rätt att låta henne lida mer. Den 14de fick vi ta farväl av henne. Sista tiden var hon med oss nästa hela tiden och låg på mattan framför TVn när vi satt där. Jag tror hon fick en bra sista tid. Även om bara var med oss knapp 3 veckor hann vi fästa oss mycket vid henne. Hon var en lugn, fin och stabil katt och mycket tillgiven. Det gick även bra med dom andra katterna och hon hade till och med en lugnande inverkan på dom, som gärna vill bråka ibland. Kanske hjälpte det även med Feliway som fortfarande står och pyser ut dofter som en påminnelse av lilla Cissi.
Hälsningar
Uffe med familj
Tröstkramar till er. Ni gjorde verkligen en god gärning som tog hand om henne.
Vad fick hon för sjukdom ?
Debattia
Men så tråkigt! Det känns ju i allfall bra att hon slapp lida utomhus, frusen och ensam den sista tiden. Hon fick komma in i värmen och somna in som en älskad katt, det känns bra tycker jag.
Ja, det var bra för henne få ett värdigt slut i alla fall . Synd bara hon fick gå där ute ett par veckor innan jag fick vetskap om att hon fanns där. Kommer ihåg hon hade lunginflammation men var det den hon blev så sjuk av.
Utav de tre katter som räddats därifrån finns nu bara en kvar i livet och det är hankatten Keille.
Debattia
Tack Ulf med familj för att ni gjorde så att Cissi fick känna att någon brydde sig om henne den sista tiden i hennes liv.
Jag förstår nu att det inte spelat någon roll om hon kommit in tidigare. Vissa sjukdomar kan man bara inte slåss emot.
Sissi tittar säkert ner och skänker en tacksam tanke till dom som var så snälla , åkte och hämtade dig, lät dig få väme,mat,gos och kärlek innan du vandrade vidare till Regnbågslandet till dom andra änglakissarna. Nu kan inte din sjukdom plåga dig längre.
Debattia