Jamar vid toabesök.
Hejsan! Vilken underbar sida ni har här! Hittade den precis i dagarna.
Jag har två katter hemma och har en fråga. Den ena jamar när hon går på lådan. Hon är rätt skygg, så jag kan inte ta i henne än. Hon verkar inte ha ont och hon mår bra annars. Trivs väldigt bra hos mig och har blivit tryggare för varje dag (tex följer hon ofta efter mig när jag går t ett nytt rum). Hon är däremot VÄLDIGT renlig av sig. Kan bli galen på henne när hon kraffsar i lådan i flera min när jag ska sova…;) Hon kan också städa efter att den andra katten varit på lådan. Har provat olika sand och hittat den hon verkar gilla bäst (=kraffsar mindre).
Har aldrig varit med om det förut. Gör vissa katter det, eller mår hon dåligt. Tycker som sagt var att hon verkar må bra. Har riktiga "kattfnatt" på kvällarna o nätterna…=)
"Varje katt är ett original och ett mästerverk"
hej och välkommen hit!
Att några katter är överrenliga och krafsar mycket är normalt. Bra då med en låda med lock:)
Men att hon jamar låter mysko. Är det när hon kissar eller bajsar? Och hur är det allmänt? kissar hon mycket? Hur är hennes avföring?
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Min kisse gör också så, hon står och krafsar och krafsar och jamar också när hon krafsat klart (hon står och väntar på att jag ska ta bort bajset ur lådan) Hon är extremt renlig av sig på så sätt, vill att bajset ska bort ur lådan på en gång efter att hon grävt ner det ordentligt.
Tror vissa katter bara är såna.
Små kattungar brukar jama när de ska uträtta sin behov. Då kommer kattmamman som ett skott och hjälper dem. Hos vissa katter sitter det här beteendet i även i vuxen ålder. Om ens katt alltid har det beteendet är det inget att oroa sig för. Men om en katt som inte gjort det tidigare helt plötsligt börjar med det bör man vara lite på sin vakt. Det kan då vara någon form av besvär från urinvägarna eller förstoppning.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Oj! Tack för era snabba svar. Jag har ju bara haft dem i en och en halv månad. Jag tror att hon började med det när hon blev tryggare här. I början var hon så skygg så jag såg henne aldrig. De är ca sju månader gamla och som jag har förstått det, vet man inte om de varit med sin mamma tillräckligt länge. (är från villan i värmdö där de hittade 100 katter).
Sista par veckorna har hon även börjat prata lite då och då. Speciellt när hon tittar ut genom fönstret. Ser väldigt gulligt ut. Jag brukar svara henne så fort hon jamar, så det börjar bli mer och mer nu. 
Jag har försökt kolla henne när hon är på lådan (får va rätt nära henne nu) och jag tycker inte det verkar som att hon har ont. Hon små jamar bara…
Hon brukar inte prata när hon vill ha nåt, utan hon småpratar bara med sig själv och ibland med mig.
Ska prata med min kontaktperson på akutgruppen och se vad de säger också.
Välkommen hit.
Min förra katt Tusse jamade när han skulle bajsa, ville väl säga till att ta bort bajset på en gång..Det var inga fel på honom.. Tror att många katter gör så..
" En smula nyfikenhet håller oss unga"
"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

Just det. Jag ska verkligen skaffa en låda med lock. Är evinnerligt trött på att ha sand precis överallt!
Bilden jag bifogade tog jag i går, när jag för första gången fick smeka henne (Esmeralda heter hon) med en vippa och hon myste…
Har fått massa tips på hur jag ska göra med skygga katter på denna sida. Tack!
Den andra tjejen (Desiré), fick jag klappa inom en vecka. Nu är hon (nästan) helt tam. När man smeker henne, blir hon så till sig att hon börjar dregla.. Usch… men det är gulligt samtidigt. Hon gör det mindre nu när hon vant sig. Svårt att ta fina bilder på henne eftersom hon kommer springande och trycker upp nosen i kameran så fort jag försöker…;)

Vad snällt av er att ni svarar. Jag ska avvakta och kolla hennes beteende. När hon jamar, om hon verkar ha ont mm. Jag har fått för mig att hon inte gör det när lådan är helt ren (försöker plocka hela tiden, men har ändå två kissar).
En av mina katter brukade också jama vid toabesöken. Det var mest som om hon skulle säga till att hon var färdig. Tänker jag efter har hon inte jamat vid de tillfällena på länge nu.Hon kommer också från ett vanvårdshem och var klappbar men skygg när hon kom.Jag vet inte om hon inte jamar längre för att hon känner sig tryggare. Kanske hon har kommit på att här finns det faktiskt toalådeservice. Annars så småpratar hon lite då och då.
Jag har pee-weelådor till katterna, den gamla stora sorten för jag tröttnade också på all sand.Jag har flera katter och hade olika toalådor med sand förut, bl.a med tak men jag tyckte att det låg sandhögar utanför oppningen ändå.
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.
Sen är det inte så trevligt med de lådorna med lock, för de blir väldigt instängda och eventuell lukt stananr kvar där ine så det är inte lla som gillar de lådorna. Ta hellre en låd med hög kanter. ÄR hon inte trängd när hon bajsar eller kissar, så är det inget att oroa sig för. Har en snacksalig kille här på muggen också, de sma småjamas och krafsas och donas till tusen.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Hej igen! Har observerat henne nu och tagit det ni sagt i beaktande. Jag tror inte att det är nån fara. Det tror inte min kontaktperson heller. Hon är varken förstoppad eller har diarre och kissar som hon "ska". Hon kommer nog bli en snacksalig liten tös så småningom.
Igårkväll la jag mig på golvet och lyckades för första gången pilla henne en millisekund på tassen.
Hon fräste lite försiktigt och drog sig därifrån, men nyfikenheten tog över så hon la sig snabbt tillbaka lika nära mig igen men med tassarna under sig istället.
Är överlycklig! Och imorse smet hon förbi mig i en dörröppning bara för att hon ville in i vardagsrummet -låter kanske inte så speciellt, men vanligtvis hukar hon sig skrämt och går inte förbi mig om hon inte är absolut tvungen pga av rädsla.
Lycka till allihopa med era små skyggisar och andra fyrtassade små underverk!
Skönt att hon var frisk. Det är väl en skön känsla när dom kommer närmare och närmare. Lycka till själv.
Debattia
Den skygga kattens hemsida!
#10 Det är det som är så kul med skygga katter. Små saker för andra är jättestora framsteg för oss. 
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

idag när jag kom hem från jobbet , såg jag på min katt ulllis att något var fel ,men jag kom först inte på vad , men så slog det mig att jag måste tömma lådan efter dagens behov , och hon jick direkt och kissade ,, hon är kinkig med lådan , min förra katt sotis han kissade snabbt och sen va det bra med det,,,
Ja smutsig låda, det duger inte här heller…….MInst två ggr/dag måste det göras rent.
*s* ja min Busan hon jamar gärna när hon bajsar, tar väl i kanske *s* men som dom sagt i tråden tidigare så är det många kissar som blir lite pratiga när dom gör sina behov.
Och jag har ett lådhus som verkligen älskas av mina katter. Dom får sitta i fred och göra det dom ska och det finns 2 luftfilter i taket så det luktar inte i lådan eller utanför så både matte och kissarna är glada ;-) dessutom så slipper jag sand överallt då det lätt kan skvätta utanför i vanliga lådor och så blir det inte så dammigt heller då många kattsander dammar rejält.
Kul att du tog 2 av kissarna från akutgruppen.
//evamojje
Skicka ett sms med texten Katthem 25 eller Katthem 50 till nr 72970 så skänker du Stockholms Katthem motsvarande belopp.

Tack igen för alla svar. Jag ska köpa en låda med lock, så får de välja själv först vilken de trivs bäst med. Eller som #8 skrev, den där pee-wee lådan. Ska fundera på vilket det blir.
Jag vet inte om den här sidan är så bra för mitt jobb- och sociala liv. SItter ju halva nätterna och läser igenom trådar som får mig att skratta och gråta….
En till fråga bara. Vad betyder det när ni skriver "puttar" hela tiden? Tror jag har kommit fram till att ni vill ha upp tråden på "senaste inlägg". Har jag rätt? 
Precis, vi vill att de trådarna ska få nytt liv. Ja det där med lådor med tak, det är e som sagt en svår fråga. Arne vagrade, för han är lite lång och hög i kroppen, så han trivdes inte, han kunde inte sträcka på sig, så han valde duschen i stället. När jag bytte till vanlig låda, så blev det ordning på torpet igen. Sen finns ju den varinten, jag har glömt var det det var, ursnyggt, man gör en "möbel"av hela kattlådan! Köp en sån där träkista på Ikea, såga ett snyggt hål som ingång i kortsidan och möblera med en kattlåda inne i med en badrumsmatta framför inn ei låan, som samlar upp utkickad sand. Sen kan du göra den där lådan snygg och ha den i hallen. Såg t o m bild på det, det var jättefräscht!

JIPPI!!! Nu har skyggisen lagt sig längst ner i hörnan på min säng, trots att jag sitter upp med datorn i knät och är vaken! Vågar knappt andas, så hon inte flyttar sig! Blir så glad!! Ett jättestort framsteg!
/ 
Brukar annars sitta på golvet i flera timmar ibland, så att hon ska våga.
Det är en till anledning till att jag är vaken på nätterna nuförtiden. Det är bara då jag kan närma mig henne. Vet inte varför, men hon känns otroligt mycket tryggare då (+ att andra tjejen väcker mig och vill gosa flera gånger per natt.. Är otroligt trött nuförtiden mao.
)
Underbart…..
#17 Jag köpte en ny låda med hus för ett par månader sedan och den är enorm *L*. Fick ta den största storleken då Mojje är både lång och stor för övrigt *s* Lådan jag köpte tar upp större delen av badkaret *L* men otroligt uppskattad. Mojje och Busan samt mina 2 akutkatter hade alla provat den nya lådan inom loppet av 20 min. Den var dock rätt dyr nästan 500 kr men det var den värd *L*
Skicka ett sms med texten Katthem 25 eller Katthem 50 till nr 72970 så skänker du Stockholms Katthem motsvarande belopp.
Vill se eller har du länk?