Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketttips-råd
Läst 787 ggr
Firinella
0

Hur gör jag?

Ska bli stödhem ,är det tänkt, till en katt ca 3 år som bott på bondgård innan och varit ute störtsta delen av sitt liv. Hur gör jag nu när hon kommer hit? Ska hon vara inne någon vecka först och lära sig lådan innan hon träffar mina andra katter och kan få gå ut eller hur gör jag…

[Falo]
0

Tycker du ska låta henne vara inne så att hon vet vad som är "hemma" och kommer tillbaka då du släppt ut henne. Har du bara några få katter så bör det inte vara några problem att sätta ihop dem direkt.

Alexej
0

För vilket katthem ska du vara stödhem? För de brukar har sina egna regler angående katter i jourhem.

Är hon vaccinerad? ID-märkt? Varit hos läkaren? Är hon tam? Bor du lämplig för utekatter? Hur är dina andra katter? Är de vana med nya katter? Många frågor men viktiga.

Men absolut viktigt om du har utekatter att ha jättekoll att inte den nya katten kan smita ut. Det kan dröjer många veckor/månader innan hon kan se ditt hem som sitt.

Är du stödhem och inte ska behålla katten skulle jag inte släppa ut den.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Firinella
0

Ska bli stödhem till just denna katt för att hon behöver utemöjligheter. Bor på landet så det är ok. Alla har katter som springer ut och in i sina hem här. Denna katt är kastrerad och vaccinerad så det blir inga ungar. Mina andra katter är vana vid nya katter och bryr sig inte om det kommer nya. De är vana vid att det kommer en stödis då och då.

Alexej
0

Då kommer du att märker det själv när hon är mogen att släppa ut henne. Hon måste lita och lyssna på dig. Inte vara rädd längre.

Jag har utekatter men bara släppt ut nya katter på sommaren. Då öppnade jag dörren och satt mig på trappan. Sedan lät jag katten bestämma själv, när och i vilken tempo hon ville ut. Ofta nosar de sig bara några steg fram och sedan snabbt in igen. Dörren måste alltid står öppet då. Men jag gick aldrig in igen utan katten. Hellre en ny försök nästa dag. Men nu skulle jag inte låta komma en ny katt ut. Absolut för kallt.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus