Ögonkontakt
I går kväll satt han där på altanen….Brorsan till en hona vi tagit in för några veckor sen. Så liten, mager och ynklig. Jag hade satt ut mat och han åt för glatta livet. Mina hannar betraktade honom genom fönstret och pep åt honom.
Jag stod där och tittade på honom och mitt i allt tittar han upp. Tiden stannade. Han vek inte med blicken och vi stod där på varsin sida om myggnätet i balkongdörren och tittade. Jag ville inget annat än ta in honom, men han är för rädd ännu. Ingen får ta i honom. Det skar i hjärtat och tårarna började rinna….
Hur ska man kunna förklara för en katt varför man inte kan rädda honom? Att man inte har pengar och resurser nog? Att det bästa man kan erbjuda är mat och en bädd i hammocken? Han vände sig mot maten igen och började äta. Jag tvingade mig själv att stänga persiennerna och hoppades att det i alla fall inte skulle regna mer under natten…
Evangeline
Usch ja det är verkligen för svårt när den där typen av sitationer uppstår. Men man får göra det man kan, vilket du ju redan gör. Vi får hoppas att det löser sig så småningom för kissen.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Vet innerligt hur det käns.
Har varit med om den situationen många gånger, tyvärr.
Det är i alla fall väldigt bra att du kan erbjuda mat och en bädd utomhus. Det är underbart.
Hur har det utvecklat sig med lilla missen? Kommer han regelbundet? Ni har inget katthem i närheten?
Hoppas innerligt att det ordnar sig, måste vara en fruktansvärd situation.

Katt med ögonkontakt är en tamkatt. Försök vinna hennes/hans förtroende, ta kissen i famnen och släpp. Nästa gång kan du smyga till samma ställe med en bur. Du kan även låna fångstburar av katthemmen.
Vad du kan börja med är att ställa fram litet mat när du är där. Belöna kissen med små matbitar. Ta hem missen och kolla om den har en öronmarkering.
Lilla missen, och kära du
! Du är guld värd!
Svansen
Hej….grejjen är den att han är väldigt skygg….han springer så fort jag öppnar balkongdörren och kommer inte tillbaka sen förrän nästa dag. Det är delvis därför jag blev så förundrad att han satt kvar och tittade så länge. Men jag sätter ut mat varje dag och hoppas att han så småningom vänjer sig vid mig. Innan vintern SKA han in, så är det. Här eller nån annanstans, men helst hos mig!!!!!!
Tassetrampskramar från mig
Evangeline
Oh,vad glad jag blir att du finns!
Tack för allt du gör för den här katten!
Måste ju bara berätta att jag har lyckats med att sitta 3 meter ifrån honom och gäspa och blinka som en galning utan att han sprang sin väg…..förstå synen…..där sitter jag mitt på asfaltvägen, barfota i pyjamas (jag rände ut när jag såg honom) och gäspar och blinkar till en katt…….
Han sprang inte iväg förrän det kom några andra bakom honom och då sprang han faktiskt åt mitt håll……Han har även varit bakom våran dörr 2 gånger…..
Det går framåt!!!!!
Evangeline

Oj ! Vad glad jag blir när jag läser det här .
Heder åt dig , evangeline .
grattis till framsteget…..det gäller för honom att våga lita på dej….. och det ser ut som det är det han beslutar sej för…… lycka till… berätta gärna hur det går…
kan nämna "min" första hittekatt för hjäääälp 30 år sedan?… kan det verkligen vara möjligt…. är jag så gammal?… nåja han kom strykandes på våran tomt den första våren, tidigt medans snön smälte….gick vi på gruset så försvann han snabbare än Lucky Luke… så förmodligen hade många kastat sten efter honom….vi matade honom…. mamma pratade med honom säkerligen … på nätterna satt han utanför mamma och pappas sovrumsfönster och skrek… en natt skrek han annorlunda så mamma gick ner…..då bara tog han mod till sej och störtade fram för att vrålkela och äta mat samtidigt….sedan började han komma in i huset men vågade sej bara in i första rummet med uppsikt över dörren som skulle vara öppen….denna katt fick stanna sedan och blev en otroligt fin och kelig kisse som just fick heta Kisse….
håller tummarna för dej o din "Kisse"
#5 Evangeline det ser ändå väldigt förhoppningsfullt ut tycker jag! Det ska säkert går att få ordning på det hela med lite tålamod. Håller tummarna! Du gör ett jättebra jobb för de utsatta kissarna där uppe i norr!
Mvh Lena
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Ögonkontakten med djur är oftast avgörande.
I helgen var jag och traskade i fårhagen där 3 utomordetligt stora hästar höll till. Hästarna kan bara se med ett öga i taget och lag stod på DEVILs högra sida, den här hästen är högerbent. DEVIL är en vresig jävel som biter alla i håret. Och fräser. Och sparkar.
Stigen var lummig och solen hade gått ned. Jag matade hästen nr 1 (Tempranillo) med hö. Jag fick tömma en Nokiastövel av skit och då började DEVIL äta av min regnrock. Jag gick upp och sade lugnt till hästen: "Mitä perkelettä siinä keikutaan, saatana. Hiljaa nyt, vittu." Hästen blev helt lugn…
Översättning: "Vad i helvete hoppar du för, satan. Tyst nu, fan!"

PS: Alternativt kan kan säga till en häst som bråkar (det här måste ske på finska): "Jaha, du är ute och far, lilla ponke-vännen. Men vänta bara. Ingen mat och ostädat stall väntar om du börjar bråka med mig, jävel." 

Har du provat att kontakta något katthem som kan ta hand om honom?
/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

Nix, katthemmen tar ej hand om hästar
!
Svansen
#12 Haha, det ska jag prova nån gång. Ska bara få mamma att översättaq det till finska så ;)

Svansakuten: Jag syftade på evangelines inlägg….men det kanske du inte förstod….?
/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis
Fnissar mig ner genom tråden…..mamma kommer från Finland så jag förstår lite i alla fall….
på senaste så har jag faktiskt inte sett honom alls, vilket oroar mig en hel del, då jag vet att det finns nåt tok som skjuter bort katter han tror är vilda. Tyvärr vet jag inte vem toket är, för då j-lar i min lilla låda, skulle jag ta alla mina 160 centimetrar och slå honom sanslös!!!!!!!!
nu när det sakta börjar lugna sig med småmissarna så får jag väl återuppta mina nattliga promenader och leta efter honom.
Hojtar om jag får veta nåt nytt…..
Evangeline
Hur har det gått.
Har kissen fått ett hem eller hittat sin ägare.
Så förbaskat nyfiken av mej.
Hur har det gått.
Har kissen fått ett hem eller hittat sin ägare.
Så förbaskat nyfiken av mej.
Nädu, han är det mest svårfångade jag stött på….Han, honan och de två ungar som är kvar kommer varje kväll och äter hos G men så fort nån rör sig så svisch…borta.
Vi ska göra ännu ett försök tisdag eller onsdag kväll den här veckan.
Evangeline
Har ni tillgång till fälla? Verkar vara det som måste till. Om de ändå kunde förstå att ni vill deras bästa.
//Lena

Så synd när de inte förstår att det är för deras eget bästa. Då hade alla lösspringande katter kommit fram direkt när man letade efter dem.
Hoppas verkligen att det löser sig.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Vi har provat med fälla men den är så trög så den löser inte ut sig när ungarna går in i den. Mamman har vi fått in ett par gånger men vi kan ju inte ta in henne och lämna ungarna….planen är att få in ungarna först och främst och sen mamman och sen till sist pappa katt.
Evangeline