Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettertnrskygga-katter
Läst 2014 ggr
Hennum
0

katter i Öja

Hej!

Var på min systerdotters student idag. Vi åt mat och tårta hos min systers nya kille som bor i Öja. Han har en egen honkatt som går ute och inne. Han har nu oxå börjat mata ett gäng andra katter där, hanar och honor, som alla är okastrerade. Han har oxå sett till kattungar. Vet inte om katterna är tama, det verkade inte så.

Funderar på om jag ska åka dit någon dag och fotografera några katter och sedan sätta upp lappar, för o se om någon reagerar. Men med största sannolikhet så är dom hemlösa. Hade tyvärr ingen kamera idag, pappa glömde den hemma.

Tipsade dem om kattföreningar och så, men de verkade inte tycka det är deras ansvar att göra något speciellt. Men snällt ändå av honom att mata dem. Men om inte katterna kastreras så kommer de ju bli hur många som helst!

Skriver till er här för här finns det folk med mycket erfarenhet som kan säja vad dom tycker. Min första tanke är att om man kunde kastrera, vaccinera och id-märka katterna så kan de släppas ut där igen, för de har det bra där. Ladan och maten. Men vet inte om han vill fortsätta mata dem. Antar att katthemmen har full upp…

(vet inte vilken grupp jag ska sätta in det här i, så flytta om det är fel.)

/Johanna

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

essut50
0

Vad bra att han matar katterna. Katthemmen har tydligen fullt upp tyvärr. Men man ställa katterna på kö ..

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

Kusten
0

Puttar upp

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Som du skriver kommer de ju bara blir fler och fler.  Även om de inte kan ta in dem kanske de kan få hjälp med infångning och kastering av honorna iallafall av ett närliggande katthem. Katthemmet har ju fulla hus nu och kan säkert inte ta in men kanske kan hjälpa med det, kan ju vara värt att fråga iallafall? Hoppas de inte blundar för det, lite ansvar har man ju tagit på sig när man börjar mata dem (men det är ju min åsikt det)

Ledin
0

mycket bra ta lite bilder å visa kanske e någon som saknar sin katt lr som vill hjälpa till skriv lite snyfftigt med, o #3 gav bra förslag ang om någon kan hjälpa till att kastrera för slippa ännu flera katter i längden som e hemlösa.

Hennum
0

det vore så bra om man kunde stoppa det ganska tidigt. innan det svämmar över…

tack så mycket för era svar. ska ringa polisen och se om någon anmält katt försvunnen, och ska jag ringa honom och prata med honom, se vad han tycker. och fråga lite mer om vad där finns för katter. kan kanske åka dit i helgen och fotografera när katterna äter. finns det katter som är tama så kan man ju leta id-märkning o sätta på dom halsband.

Hawknestgrove
0

Så hemskt….. Glad att du bryr dig….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Lucy
0

Hej!

Maila mig lite info o tfn. Så får jag se om jag kan hjälpa, bor nämligen ett par km därifrån. aaron@kks.nu

Lucy
0

förmodligen så är det hemlösa katter. Mitt emot öja är det en kolonilott där ska vara 20 katter enligt ryktet.

Hennum
0

Hejsan, skriver samma sak här som jag gjorde i mailet till aaron.

Har nu pratat med Per, som han heter. Det har tagit lång tid, jag vet. Men skulle få telefonnumret av pappa och det har tagit tid. Det är två vuxna honkatter. Deras kattungar är borta, han vet inte var dom är. Dessa två honor bor på hans vind. Han har börjat mata dom och jag skulle tro att han kan tänka sig att fortsätta med det, verkar så. De brukar komma och sätta sig i trädgården när de vill ha mat, och det är inte varje dag. Det jag tänkt mig är att fånga in dem för att kastrera, vaccinera och id-märka. Och sedan får dom komma tillbaka. Självklart vore det trevligt om de kunde hitta ett hem, men i det här fallet är det inget viktigt.

Men om det ska vara genomförbart så behöver jag lite hjälp. Som tex låna fälla, någon som kan köra katterna till veterinären och så pengar såklart till veterinärkostnader. (det har redan kommit in 200 till dom här katterna) Jag ska nog själv kunna ha dem hemma medans de återhämtar sig efter operationen.

Han ska ringa mig igen när han har bestämt sig, ville tänka lite på det.

Det finns även fler katter som äter där ibland, men dom vet han har andra hem.

Vill be om ursäkt en gång till för att det tagit så lång tid. Jag och telefoner är inte de bästa vänner.

Hawknestgrove
0

Putt!!!!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Hennum
0

ojoj, det här går undan. *ironi!*

har försökt ge honom tid på sig att tänka. hoppades på att han skulle ringa mig. men idag tröttnade jag och ringde honom istället.

den ena katten är inte där längre nu, men däremot är honkatten där med en unge som han tror är ca 2 månader. Jag frågade honom lite om vad han tänkte o så. Sade att jag kunde ta katterna till veterinär för att vaccinera, kastrera och så. och så kunde dom komma tillbaka sedan.

han sade att katterna inte är till besvär, och att de kan vara där. samtidigt sade han att han inte visste om han ville ha dem kvar där. verkar som att han velar en del.

då katterna inte är tama antar jag att han funderar på avlivning.

men kattungen skulle definitivt kunna komma därifrån! viktigt att ta den innan den blir helt skygg. så om någon har plats för en kattunge från Öja så är han nog med på det! försökte övertala pappa om att vi skulle ha en katt till. men han höll inte med mej :P

Hennum
0

så… exakt två månader senare :P hahaha

de 200 kronorna som jag fick in en gång till de här katterna finns kvar, och dom ska absolut användas oxå!

Har pratat med Per idag.

Kattungen som fanns där senast, är kvar. Det är en brunspräcklig liten krabat som nu är 2-3 månader och väldigt nyfiken på människor. Den brukar försöka smita in i deras hus, och en gång satte den sig i min systers knä när hon hade gett den en bit kanelbulle att smaka på.

Han kan tänka sig att fortsätta mata de skygga katter som är där ibland. Och jag övertalade honom att jag gärna skulle (med någons hjälp) fånga in katter och kastrera dem, för att sedan låta dem komma tillbaka. Han störde sig inte av dem, så bara de inte blir fler kan han tänka sig att mata dem. Och de är där bara ibland.

Om det skulle dyka upp hem till någon av de skygga så är ju inte det fel, men de har det oxå bra där, i ladan. :)

Han skulle ta foto på kattungen imorgon och maila till mig.

Var finns det fällor att låna?

lilo-nova
0

Putt!

Alexej
0

Fick du kontakt med Aaron? Det vore ju optimalt om KKS kunde hjälpa här.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

martdat
0

#14 Aaron har väll slutat för ett bra tag sen?

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Hennum
0

jag hade kontakt med Aaron ett tag, men det var ju rätt länge sen, och jag minns inte riktigt vad vi sa :)

har inte fått foto än, ska ringa och påminna honom imorgon.

jag känner mig tjatig, men det var ju han som tackade ja till hjälpen.

och den där kattungen kan nog bli en uppskattad huskatt :)

martdat
0

#16 verkar inte som att Aaron slutade för att han tyckte det var skoj precis, läste i kks gästbok att han blivit avstängd av styrelsen, vet inte om det finns någon sanning bakom det, synd att han slutat i allafall, han verkar va en riktigt bra kille, men han är medlem hjä så du kan ju pma honom, Lucy tror jag han heter här,

Hennum
0

okej, då ska ja kontakta Aaron :) jag behöver ju inte nödvändigtvis ha med kks att göra.

Den lille kisen hade inte varit framme på dagen, så per lyckades inte få till något foto. Men så fort han gör det mailar han det till mig, och då ska jag sätta ut annonser och så.

De andra katterna som är där ibland, speciellt den lilles mamma, ska jag nog kunna fånga in någon dag, om ja har tur. Och ta dem till veterinären o kastrera. Har jag tur kan pappa tänka sig att ha dem hemma hos sig medans de blir pigga igen, tills de kan släppas ut. Men om det finns någon närmare ystad som skulle kunna ha dem under tiden så vore ju det bättre. Kanske Aaron kan, ska fråga :)

Hennum
0

åhh! jag blir galen på det här. de händer aldrig något! jag vill verkligen få igång något med det här. Men han är inte särskilt samarbetsvillig. Borde kanske åka dit själv och försöka ta foton på kise, eller skippa fotot och fånga in den först, och sedan försöka hitta ett hem till den. Men var ska kise vara undertiden? Pappa har nog med katter som det är. Vill inte ge honom mer besvär nu när det funkar så fint och smidigt med allt där hemma. (skygg gammal katt som måste vara inomhus för att inte frysa ihjäl, gammal fångshettis som måste in i stallet varje kväll för att inte bli dålig, det kanske inte låter mycket, men har man inget genuint intresse av att pyssla en massa med djur, men har fått en massa på halsen ändå, så är det tillräckligt)

Hennum
0

ingen som bor i södra skåne och skulle kunna ta in en katt tillfälligt? eller som kanske skulle kunna hjälpa till att skjutsa katt till veterinär när det blir dags?

Hennum
0

Tydligen har kattungen hittat ett eget hem nu. Och det är ju skönt!

Men jag vill fortfarande ha mamman kastrerad…

Hennum
0

åh… mamman kommer ju få nya ungar till våren ifall hon inte blir kastrerad genast. är det någon som kan låna ut en fälla?

martdat
0

när jag fångade med fälla så lånade jag av en jägare, hur man ska veta vilka som är jägare i ert område vet jag däremot inte, men ring kommunen, de kanske vet någon,

Fagddu
0

I Lund så lät det som att man kunde få låna fälla från kommunen. Nu fick jag inte tag på kommunjägaren för att jag fick låne Crisses fälla innan han hann svara, men det borde väl gå för dig också?

Hennum
0

okej, tack för tipset. det ska ja kolla :)

Hennum
0

Jag blev skickad hit och dit, men någon fälla att låna i ystad fanns inte. Får väl prova att ställa dit en vanlig transportbur och låta den stå där ett tag och be dem att lägga maten där inne, så den vänjer sig vid den. Så att jag någon gång kan åka dit och knyta ett snöre på dörren som jag drar igen dörren med när katten är inne.

Magda
0

#26 kommun jägaren i tomelilla har fällor iallafall.. den ene körde bara ut med sina fällor och han kör nog inte så långt.. (han fångade in min katt åt mig ) men det lät som att den andre lånade ut sina fällor.. hittar inte nummrena nu men du kan ju alltid höra med tomelilla kommun? det är ju inte jättelångt iallafall..

Hennum
0

Så dom har i tomelilla men har inte ens hört talas om det i ystad. Konstigt.

Jag ska genast höra mig för med tomelilla :)

Tack så mycket!

Magda
0

#28 kommunen har inga fällor, och hon jag pratade med verkade lite småsur, men jägarna var riktigt trevliga att prata med och de kan säkert hjälpa dig få tag på fälla :)

Hennum
0

mm. får leta upp deras telefonnummer på ett eller annat vis :)

Debattia
0

Puttar!

Debattia

Den skygga kattens hemsida!

Hennum
0

Nope… inte var han särskilt trevlig inte. Lät mest sur för att jag besvärade honom. GRRR vad förbannad jag är! Det är inte kommunens ansvar att fånga in katter sa han, vi får köpa en egen fälla, speciellt eftersom vi inte bor i tätbebyggt område. (sa inte att katten är i ystad då den ja pratat med på miljökontoret som gav mig jägarens nummer inte trodde att han skulle låna ut till ystadsärenden, sa istället att jag bor hos min pappa i bollerup)

Han sa att katter har samma regler som hundar i lagen nu, och att inte ens polisen ger tillstånd till att fånga in och avliva katter. Han lät lite besviken över det.

Plus att han vägrade tro att katten ifråga var hemlös.

Jag tror att min röst låter för ung och ljus, gubbiga gubbar som han har ingen respekt för unga kvinnor. GAH!

Jag känner för att ge upp nu. Det är helt enkelt inte meningen att jag ska få in den där katten och kastrera den. Det får bli så att den får fler ungar till våren helt enkelt. jag kan inte göra något åt det. :(

förlåt… men JAG HATAR BÖNDER just nu! :P Säg mig en bonde som inte är inskränkt och korkad, så ska ja fortfarande hata bönder, men inte just den bonden ^^ (ta nu det jag säger med en nypa salt)

gott nytt år önskar jag er!

Magda
0

#32 men usch vad trist att han inte var trevlig gubben Tyst 

vi kanske kan skrammla till en "forum fälla" som kan lånas ut till alla på forumet och de som behöver..

vad kan en sån grejj kosta? har för mig att jag såg en grävlingfälla på en jägar sida som inte var så dyr.. hmm.. måste komma ihåg vart jag sett det..

Hennum
0

Det är något jag avskyr med österlen. Antingen finns det bönder eller så finns det kulturella överklasstyper. Ingen av dem bryr sig i allmänhet om katter, och därför finns det ingen på österlen att låna fälla av.

Nåja, jag generaliserar hejvilt här. Jag vet det, lovar! :) Det är bara det att österlen är som skånes norrland, totalt bortglömt och dött! men vackert ^^ Fast nu räknas ju inte ystad in i österlen…

Det skulle vara svårt o ha en forumfälla, då sverige är så avlångt. Men idén är inte dum. En fälla som inte är till för föreningarna, då de redan har egna som alltid är upptagna. :)

Jag får helt enkelt försöka med transportburen.

Det jag tycker är konstigt att de säger att i tomelilla ger inte polisen tillstånd för att fånga in och avliva katter för man får inte det enligt lagen. Varför finns det i andra kommuner fortfarande hot som sånna mass-avlivningar?

Magda
0

en sydskåne-fälla då :)

det måste vara nytt att de inte får skjuta av katter isåfall! eftersom de enligt mannen jag pratade med gjort detta ett antal ggr i onslunda…. skumt! kommer inte ihåg vad han hette.. men det var ett ovanligt namn.. tog tid innan jag fattade vad mannen sa för namn *s*