Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattprat
Läst 1336 ggr
Jenna-Gun
0

Nyårssmällar och raketer

Vad säjer dina katter o

hundar om dem.

Undrande Jenna

Lena
0

Våra är inte överförtjusta. Tack och lov är det inte så farligt där vi bor nu. Men när vi bodde i Amsterdam var det ett rent elände. Då sköts det smällare och raketer så man trodde kriget var löst. Katterna gömde sig under en soffa hela kvällen. Särskilt Linus hade det jobbigt med smällandet.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Puma77
0

Inga av våra hundar eller katter bryr sig speciellt förutom Tudor som jag inte vet men jag tror inte han reagerar nänvärt. Våra hundar har alla varit lugnt och den gamla vi hade var alltid med på valborg vilket hon älskade. Den gamla vi har nu har alltid älskat fyrverkerier och ville alltid vara ute när det smällde men vi ville inte att hon skulle vara där hon kunde råka illa ut. Den yngre hunden har lärt sig av den gamla så hon är lugn bara matte och husse är hemma.

Thindra stod med mig i fönstret förra året och tittade på fyrverkerierna.

//Pia

emjon
0

Katterna klarar det rätt bra men några är rädda men hundarna är livrädda och på gränsen att behöva lugnade medel.

Vi firar därför nyår hemma i lugn och ro med neddragna persienner och stereon på rätt högt. Som tur är har vi treglasfönster som är mycket bra ljudisolerade och tar bort ljudet en hel del. 

Det värsta är när hundarna skall ut och rastas när man inte har kontroll över var och när de skjuter.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

Puma77
0

Här i stan har de nu satt upp nya och strängare regler. Att man endast får skjuta under n visst tid är ju gamalt och det vet vi ju följs jättebra o ja. Men nu får man inte heller skjuta raketer i bostadsområden eller i centrum där bebyggelse är närmare än 25 m. Detta för att inte nedfallande raketer ska dimpa ner hur som helst också. Det gör att folk måste leta upp öppnare ytor eller skjuta över vattnet.

//Pia

Jenna-Gun
0

Här där vi bor är det inga som smäller nära vårt hus.

Det bor mest gamlingar med rollator här omkring.

Katterna bryr sej inte. De får ju inte vara ute på kvällar o nätter.

Jenna

anebit
0

Rasmus har aldrig regagerat på smällarna men Pysen som bara var ca 5 -6 månader förra nyår var livrädd, så i år när värsta smällarna är så skall jag stänga in mig i badrummet med honom och ta med en stereo in på hög volym.

Eskilstuna firar  350 år så det blir kanske ännu värre än det brukar var och det brukar smälla så man tror hela huset skall rasa. Stoooora bomber!

Vi bor ju vid stadsparken och inte långt från oss riggar dom upp värsta fyrverkeriet varje år vid Nyår och sista april samt vid Å-festen som är  i augusti.

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Jenna-Gun
0

¤06 Usch det lät inget vidare.

Bumbis
0

#6, det låter oroväckande. Kommer att tänka på när det var milleniumskifte och vi var så oroliga för våra katter eftersom vi bodde vid en park där det var mycket liv och rörelse.

Vi stängde in oss i sovrummmet med alla katter och isolerade så gott vi kunde. Vi drog in en tv och tog med mat, godis och andra förnödenheter och fick en mysig kväll med trygga katter, trots allt.

Ikväll är det neddragna persienner som gäller och lugnande ord. Märker att en av årets nykomlingar, Alva, redan är orolig så hon är nerbäddad i en koja i sovrummet.

Är mer orolig för grannkatterna som fortfarande går ute och ingen är hemma. Hur tänker folk? Inte undra på att katter försvinner en kväll som denna….

Simson
0

Millenieskiftet flydde vi stan. Våldgästade en väninna i förorten. Gick hur bra som helst. Förra året bodde vi centralt i denna stad och det var mycket lugnt. Nu bor vi utanför och det har smällt mest hela dan.

Katterna bryr sig väl inte så mycket men för att mota Olle i grind eftersom jag inte vet hur det är här ute så köpte jag Feliway refill till min adapter i förrgår. Första natten levde de rövare som bara den! Har inte varit med om maken!Förvånad När de vid fyra igår morse började slåss i badkaret gav jag upp.Obestämd I natt har de också levt rövare och mitt nyårsfikafrämmande funderade om det var uppåttjack i refillen istället. Jag funderar nästan det också. Skrattande

Jag är mer orolig än katterna. Mest för öronens skull och den hörsel jag har kvar. Vill inte bli sämre. Orkar inte ha tv eller stereo på ända tills alla smällt färdigt. Har jag så mycket ljud kommer systemet mitt att lägga av och jag utmattningsspyr. SÅ roligt tänker jag inte ha i natt. Ropa på Ulrik har jag gjort tillräckligt pga ljud. Obestämd

Krama om alla rädda katter och hundar! Hoppas alla överlever årets sämsta djurhelg!

Kom ihåg att skriva under Smällarupproret vart nu den tråden är? http://www.antismallarupproret.se/

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

Bumbis
0

#9, vad jobbigt det låter (förstår lite hur du har det) men antar att du har ett helvete i jämförelse…

Hoppas att det blir en lugn kväll/natt för dig och dina öron samt alla djur.

Simson
0

#10 Undrar om jag skall vända på Feliwayen så grabbarna håller klaffen och är lugna inatt… Flört

Simson
0

Är så stressad över smällare och raketer och att vänta ut tolvslaget så allt är över och jag kan lägga mig i lugn och ro att jag glömt bort "priten"! Suck! Inte ens dricka klarar jag av. Skrattande Jaja. Ett mindre problem i sammanhanget. Skrattande Har inga missbrukstendenser i alla fall. Flört Nu ska jag ta glöggen som jag värmt för tredje gången. Glömmer att dricka den också. Cool

Bumbis
0

#12, låter som en bra idé att värma på lite glögg…

Är just nu väldigt orolig för lilla Alva, hon är jättestressad av allt bombande och springer från rum till rum och finner ingen ro. Ingen annan av de andra katterna har någonsin betett sig så även om de är rädda.

Det slog mig en tanke: Efter att hon blivit hemlös efter att hennes matte gick bort sökte hon skydd i ett stall där hon höll till i många år. Hon födde kull efter kull med ungar som varje/vatannat år sköts av stallägaren, men konstigt nog klarade hon sig undan pipan varje gång. Som mest var det runt 30 katter i stallet vd jag har hört och som ingen gav mat eller brydde sig om.

Kan det vara det hon minns? Skottljudet och synen av sina ungar som skjuts i fällan? Man kan ju undra för hon är vettskrämd stackarn, vet inte vad jag ska göra….

Bävar för tolvslaget…

Crisse
0

Hunden är livrädd för smällarna och någon av katterna. Jag får vänta fram emot 2 inatt innan jag kan gå ut sista rundan med hunden för då är det nog tyst.

Simson
0

Bland det "värsta" jag varit med om var när jag skulle ta bussen hem från ett nyårsfirande. På stationen sprang en "glad" kille omkring. Ut och in i alla bussar. Vid ytterdörrarna stod han kvar inne i bussen och avfyrade raketer ut genom dörren! Jag blev enormt upprörd och gick runt och frågade vuxna om de hade mobil så de kunde ringa polisen men alla ryckte bara på axlarna och brydde sig inte. Såg senare att han hade kompisar på perrongen så folk visste kanske om detta och inte vågade ange honom? Kompisarna såg att jag gick runt och frågade så det gällde att hålla koll på dem. Vidrigt var det i alla fall. Tragiska personer det finns!

destiny
0

Det värsta jag sett här i kvarteret såg jag just nu. En granne gick och plockade in sina djävla raketrester som låg på gatan jag bor. Själv bor han på en tvärgata intill!! Han kunde lika bra lagt raketdjävlarna utanför sitt eget hus men valde att göra det på gatan intill!! Skrikandes Sanslöst. Just här är det annars ingen som skjuter upp skiten.

Några av mina katter bryr sig inte om oljudet, någon har försvunnit ner i källaren där det märks minst.

Lena
0

Nu har det mästa smällt över, men det var inte alls populärt bland våra fyrfotingar. Alla reagerade utom Tessie som verkade helt oberörd. Men hon är också en vädligt trygg och cool katt. Linus och minstingen Cornelius var värst påverkade och sprang runt helt vettskrämde när det var som värst.

Gott Nytt År i alla fall! Nu är det ju 2009!

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Puma77
0

Har precis kommit hem. Möttes av två katter och två garnnystan i hallen. Tindra har haft roligt. Tudor är lugn fast ja tror att han har undrat vad som pågått. Nu ligger han på sin favoritplats och tittar ut genom fönstret så han har inte tagir skada.

//Pia

mymlanbus
0

Shimena har spanat genom fönstret på eländet och jag satt brevid och önskade att det skulle ta slut någon gång… dumma smällare! Nu verkar det som folk har gett upp… för den här gången i alla fall. Det smäller verkligen högt mellan husen kan jag lova…suck!

Gott Nytt År på er

/Malin

Imasy
0

Mina är lugna som filbunkar så detta har aldrig varit ett problem för mig.

Däremot så var det betydligt lugnare på smällandet iår, då de alltid har raketer vid Gruvan. Men då detta var inställt pga pengabrist så vart det mycket lugnare.

Debattia
0

Här har det avfyrats rejält. Fattar  inte hur folk har råd till ett sånt arrangemang. När det var som värst var både katter och hund oroliga.

Tyvärr har en av mina skyggisar kommit ut I kväll. Dörren hade inte blivit riktigt stäng så han var snabbt där och puttade upp den.

Har inte kunnat  hitta honom. Har säkert gömt sig någonstans och varit livrädd för allt skjutande .

Nu får jag ge upp och fortsätta letandet i morgon. Hoppas det inte händer honom någonting i natt.

Debattia

Den skygga kattens hemsida!

kattmatten
0

En gömde sig under sängen, en annan i garderoben, gammelkattan 12 traskade omkring och kollade och tuffe hankatten som är kvarterets skräck gömde sig under badkaret. ;)

Hunden är skottfast, men tyckte det var rätt ok att få komma upp i sängen hos matte

evaolsson
0

Katterna satt i fönstret och kollade på raketerna.

Det är värre för mig jag blir tung i hjärtat när fåglarna flyger skräckslagna omkring

Imasy
0

Som jag sa inne på Övernaturligt, tänk om man tog alla dessa slantar man la på smällare till välgörenhet istället. Där skulle de ju inte "brinna upp" förgäves hos något katthem eller någon fond.

Hawknestgrove
0

#16 bra att han i allafall plockar upp sk*ten efter sig! Inte dåligt det.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

anebit
0

Måste bara meddela att jag ej behövde stänga in Pysen och mig i badrummet.   Dom höll ju på och smällde då och då hela kvällen så vi såg att han inte brydde sig.

Vi lekte med fjädervippan hela tiden runt 12 snåret för att avleda honom och han rörde bara lite på öronen och stannade till och vände på huvudet ibland som om han undrade vad det var som smällde men han var aldrig rädd……………………  inte ens när dom brassade på för fullt på slutet.

Det känns så skönt att han slapp bli livrädd. Men jag tycker så synd om alla andra som var rädda.

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Simson
0

Allt var över här 0010! Jag och Julian satt i fönstret och tittade. Han tyckte det var tråkigt så han gick och lade sig. Det var med andra ord ett helt onödigt stressuttag från min sida angående raketer. Bara jag stördes. Skrattande

wolfie
0

min Maja blev totalt vettskrämd o flydde in i garderoben..vi skjuter inga smällare o raketer här,grannar gör det..small i hela bygden långt in på morgon!