karantän, hur gör ni?
jag vill så gärna hjälpa till och ta in en hamnkatt iallafall som akuthem men våra är av olika anledningar inte vaccinerade färdigt (första sprutan är given, men sen har det gått för långt mellan gångerna 2 ggr.. så jag antar att de ej är skyddade)
vi har 2 badrum, kan man ta in en, eller em familj, i vårt pyttelilla badrum och ha ett helt rum mellan tills våra är vaccinerade? eller är det stor risk att våra blir smittade med ngt?
våra har ju gått ute innan (vet att det ej är bra) men är nu innekatter.. och de ska vaccineras när jag fixat ngn som kan köra.. men alla har fullt upp med julstök..
Gör om vaccinationen på dina katter först. Det är väl 3 veckor mellan sprutorna, låt hamnkatten få en vaccination innan den kommer till dej. Det är väl den där kattsnuvan man får vara rädd för i första hand, kattpest är ju inte så roligt det heller. Det är mitt råd
Katthem brukar ha 14 dagars karantän. Viktigt är helt klart vaccineringen. Min veterinär säger att det räcker med en grundvaccinering. Den årliga vaccinering är bra och ett krav för utställningskatter.
En vaccinering skyddar dig inte mot allt men är helt klart grunden. Sedan är hygiene viktigt. Köp Virkon för att spraya på allt där nyinkomna katter har varit.
Jag skulle ha en ny katt i ett badrum ifall den kommer utifrån. Bra för katten att slappna av och vänja sig. Sätt på radio under dagtid och låt den ha en mysig sovplats. Kolla rummet först noga att katten inte kan gömma sig tex under badkaret. Ta bort alla småsaker som kan välter och går sönder.
I en hemmagjort karantän har du också bättre möjlighet att kolla hur mycket katten äta och bajsa, om den har skabb eller löss.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
ok, då gör vi vaccinationen klar först så ser vi sen..
#2 räcker det alltså med att de har fått den första omgången (de två som är grund) ? är de skyddade även om de inte får den årliga? isåfall så är ju ramses klar och behöver inte få om sin grund även om han missat de två senaste årliga? eller misuppfattade jag dig där..
gör en extra vaccination på honom med en spruta är mitt råd.
Mina är grundvaccinerade och min veterinär säger att det räcker.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Veterinären gör en bedömning av djurets vaccinationsbehov. Han måste göra en riskbedömning.
Jag tycker då att en revaccination är på sin plats när man ska ta in en katt som levt sitt liv bland många andra katter, där smittorisken är oerhört stort.
hmm lite dum rubrik satte jag på denna tråden.. skulle satt ngt i stil med "vill hjälpa en katt" istället.. men men.. bara jag kunde få vaccinationerna fixade så tror jag sambon är lättövertalad.. han skulle för den delen inte märka ngt förrän kissen kom ut ut badrummet *skratt*
#7 Min son märkte inte att det hade kommit in en ny katt förrän jag talade om det efter 6 veckor.Han var bortrest när katten satt i badrummet.Så nog kan katter vara diskreta.
Jag brukar se till att mina katter vaccineras årligen då jag tar in jourkatter.
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.
#8 Va bra att du har samma inställning som mej, när det gäller vaccination av de katter man har i hemmet sen tidigare, man kan inte vara nog försiktig.
Jag har sett hur kattsnuvan slagit till bland små och äldre ovaccinerade katter och det har inte slutat väl alla gånger.