Håravfall??
Jag har en liten misse på 11 år som heter Lina och hon tappar päls i perioder, hon slickar inte av det vad jag kan se, utan pälsen ser ut att tunnas ur emellanåt för att senare växa ut igen… Vet inte vad det kan bero på men jag ska nu ge henne en vitaminkur och hoppas det hjälper… Annars, är det någon som har något annat förslag?
Hon var hos veterinär för ett halvår sen för jag ville kolla att hon var frisk och det var hon så det var inte nåt allvarligt fel på henne. Hon är i övrig mycket pigg och glad liten dam förutsatt att hon ser ut som en spinkis i bakbenen utan päls och allt… *fundersam*
Hon var innekatt från början men har nu kommit ut på landet, försökte ta in henne till stan igen men då blev hon så ledsen och ville inte nånting… "Har man fått smaka frihet så vill jag inte bli instängd", verkade hon säga till mig med förebrående blick *tss*
Många Goa Kramar
Annisangel
Jag har en långhårig bonnis som gjort så i perioder, frågade veterinären en gång vad det kunde bero på. Han trodde att det va en hormonell obalans, vad det nu innebar.
Katten lever å mår jättebra har idag en vacker vinter päls och är 12 år.

Jag kan nog bara hålla med tuska om att det är vinterpälsen som är på väg. Eller så är något hormonellt eller med åldern att göra.
Sen kan även värmen inomhus ha en viss orsak. Vi ökar värmen så här års och det blir varmt för katterna och de börjar fälla.
Det enda man kan göra är att kamma katten för att underlätta.. ..om det inte går att bada katten.
Nu har du ju gett katten vitaminer.. ..annars är just B-vitamin ett bra tillskott till pälsen.
Sköter hon pälsen annars? Man brukar ju säga att om katten inte sköter pälsen.. ..inte tvättar den.. ..att den blir skivig.. ..då kan katten ha en brist på något eller vara sjuk.
Men hon är ju pigg och glad.. ..vänta och se. Om du vill kan du ju tempa henne för att se om hon har feber..
ha det gott
lillan

#2 Du den hade jag inte kommit på själv!! Jo, värmen blir ju högre nu så det kan vara det… Men hur tar man tempen på en kisse och vad ska hon ha för grader "normalt"?
Jodå hon är jätteduktig och sköta pälsen men det hon älskar mest är när borsten kommer fram då spinner hon riktigt högt för att hon tycker det är såååå skönt att bli borstad!!!
Tack och kram
Många Goa Kramar
Annisangel

här är en bild, som han ser ut i vanligt fall
#5 Vilken sötnos du har!!! 
Många Goa Kramar
Annisangel

#7 Åhh, wow, vilken kissemiss!!
Grattis till skönheten!!
Många Goa Kramar
Annisangel

Ville gillar inte borsten , men han älskar att man dammsuger homom

Vilken vacker katt Ville är. Och rolig verkar han också vara om han glillar att bli dammsugad. Min dotter har en schäfer som gör det.. ..men en katt?!
#4 Så länge hon gillar att bli kammad är det väl inga problem. Och sköter hon pälsen annars så tror jag inte att hon är sjuk heller.
Det där med tempen skiljer sig från katt till katt. Men de har ju en högre temp än vad vi har. De kan ligga runt 38 grader utan att ha feber. Det är oftast det man gör fel.. ..man tempar dem aldrig när de är friska. Man skulle ha med det i alla papper som man har på katten i "Kattpärmen". Tempen kan du ta i stjärten. Jag har en speciell febertermometer som jag har till djuren. Det fínns ju skydd också som man sätter på termometern för att skydda den och kunna sätta lite vaselin på.
Men det verkar som att Lina har en fällningsperiod just nu bara.
lycka till
lillan
Vet att några ger sina katter rått ägg en ggr i veckan för pälsens skull och hundar brukar få någon olja nedrörd i maten. Någon som vet eller tycker något om detta ??
Debattia
Den skygga kattens hemsida!

#11 Det kan faktiskt hjälpa med ett rått ägg i veckan. Annars finns det ju omega 3 oljor som man kan blanda i.
Annars kan man ge dem lite extra kött ibland.. .köttfärs eller grytbitar. Ibland köper jag billiga kycklingvingar som jag kokar och sedan klipper i småbitar. Sen fryser jag in dem i små påsar och tar fram då och då och ger som godis. Det kan jag även göra med fisk.
Och jag som har hundar använder vattnet som jag kokat det i genom att hälla det över torrfodret. Annars äter även hundarna torrt men ibland så slinker det ner lite extra gott.
Sen finns det ju speciella foder för pälsar hos veterinären. De är faktiskt bra.. ..en del av dem i alla fall
natti natti
lillan

Annisangel! jag har aldrig vart orolig att Ville har fällt mycket hår, när det växer tillbaka igen. Jag har hört att Norska skogkatter fäller bort mycket hår mest på kragen och svansen.
Har inte din katt fällt så innan? Jag tror att det är helt normalt
#13 Nje, inte så himla märkbart har hon fällt iallafall. Hon är en bondkatt men med mycket raskatt i sig… Först trodde jag att det berodde på hennes avföring för den var lös och så att det frätte under svansen, för det är där hon fäller först. Men jag ska testa att bada henne lite i bakpartiet får vi se om hon tycker om det… Hon är lite galen och gillar vatten den lilla flisan min!!!! Hon gillar snö också, men det har vi inte mycket av nu!
Kram och tack för alla kommentarer!
Många Goa Kramar
Annisangel
#14 Hur yttrar sig håravfallet? Blir hon helt hårlös? Sitter håravfallet på någon bestämd plats på kroppen?
Det finns olika orsaker bakom håravfall. Alltid svårt att avgöra vad det beror på. Veterinärerna brukar jobba efter en slags uteslutningsmetod.
Här är några av de vanligaste orsakerna:
- Ohyra
- Foderallergi
- Hormonellt betingat
- Slickdermatit (nervösa besvär)
Sedan får äldre katter i regel lite tunnare och fulare päls. Likaså kan olika sjukdomar påverka pälsen och öka håravfallet liksom för torrt inomhusklimat.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
#15 Nej, hon blir inte helt hårlös, men det började med under svansen och sen fortsatte hon att fälla på benen så där är hon nästan helt kal, bara skinn och ben ser det ut som nästan, på baksidan av benen liksom, framsidan har hon hår på!
Men hon börjar bli gammal det ser jag, för hon får "gråa hår" överallt
men som sagt hon är pigg och lekfull som en kattunge och rasar runt och går på äventyr!
Kram o tack!
Många Goa Kramar
Annisangel