Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 1235 ggr
Velinga
0

FIV/FeLv

Vad är detta för något ? Mitt okunniga kattöra har aldrig hört talas om dessa, någon som har lust att förklara för någon som trodde det räckte med vaccinationer ..

Imasy
0

I denna tråd kan du hitta mer om ämnet :)

gulliver
0

#1 Dock inte så helt korrekt information där tyvärr.

Imasy
0

Vad var då fel? och vad är den korrekta informationen?

Silvestris
0

Det största felet är påståendet om att det skulle handla om luftburen smitta. I båda fallen handlar det om "blodsmitta" dvs. smitta via kroppsvätskor eller från mamma till foster.

Enkelt sagt kan man säga att FIV är katternas exakta motsvarighet till HIV. Det smittar lika och drabbar den smittade på samma sätt.

FeLV handlar om ett virus som orsakar leukemi. Man brukar säga att FeLV smittar via kärlek, FIV genom våld. Det säger inte hela sanningen men förklarar väl hur de flesta katter smittas. FeLV brukar smitta mellan katter som lever tillsammans, som tvättar varandra och har ett nära förhållandet till varandra. FIV smittar främst via bett dvs. via slagsmål (eller parningar, men i praktiken främst via slagsmål).

Det finns olika varianter av FeLV och katter kan överleva FeLV, men många dör tyvärr.

Imasy
0

men det skrevs ju sedan att detta med luftburet var fel ;)

Men var det mer info i just den tråden jag länkade till som var felaktig information?

Silvestris
0

Att FIV är att likna vid AIDS, det är det inte. Det är att likna vid HIV. HIV och AIDS är inte samma sak.

Det står även att båda sjukdomarna är dödliga, men i fallet med FeLV stämmer det inte. FeLV kan överlevas.

Jag rekommenderar i alla lägen att man går och läser på SVAs hemsida istället. Observera att FeLV där benämns som leukemivirus.