Katten luktar illa ?
Vi har hittat en katt i ett trapphus där hon suttit en tid. Hon var helt apatisk men har nu fått mat och omvårdnad, hon står ochså i kö till ett katthem.
Saken är den att hon luktar nån slags besk kiss lunkt. Trots att hon kissar i lådan och att vi har badat henne. Det stinker i hela hennes rum. Jag förstår inte vad det kan vara som luktar? Det luktar stark urin.
Hon har lite eller ingen öronskabb vad jag kan se.
Vet nån vad det kan va som luktar så starkt och inte går bort trots tvätt av både oss och henne själv?
Svårt att säga så här på rak arm vad det kan vara. Okastrerade honkatter kan ibland ha en ganska stark urinlukt. Det kan också vara urinvägsinfektion eller någon annan sjukdom.
Mår hon bra för övrigt? Hur är det med aptiten? Kissar hon onormalt mycket? Dricker hon som hon ska?
Fint gjort av er att ni tagit hand om denna kisse så den slapp gå ute i kylan. :) En stor ros till er för detta!
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Är ni säkra på att det är en hona då så det inte är en okastrerad hane för dom kan lukta väldigt starkt.

Verkar det onormalt skulle jag åkt in med henne, det kan vara något som man inte ser som gör att hon är sjuk :(
Tack för svar!
Ja, vi är 95% säkra på att det är en okastrerad hona. Det kan ju vara svårt att avgöra men det ser ut så. Om inte är hon en kastrerad hane.
Ja hon äter bra! Vi avmaskar henne och det är inga problem alls, Hon blir jätteglad när vi kommer in med mat. Hon är väldigt smal så man känner 'kulorna' på ryggraden väldigt väl och benen sticker ut på på hennes ben. Hon verkar ha svultit ett tag för hon var helt apatisk och försökte inte göra motstånd när vi tog in henne. Nu mår hon mycket bättre och är pigg! Hon blir så glad när vi kommer in till henne och säger hej och springer runt och vill kela. Verkar inte må dåligt alls. Hon är helt tam. HOn är mycket liten och vi tror hon är runt året bara…
Hon kissar inte överdrivet mycket nej…och hon kissar i lådan. Så det är lixom HON som luktar. Inte att hon kissar utanför.
Dock är hon uttorkad och verkar inte dricka så mycket. Men vi blandar i vätska i maten så lite får hon i sig.
Ja det kan ju vara en urinvägsinfektion. Brukar det lukta extra starkt då? Vad gör man vid en sån?
Okej, vi ska överväga att åka till vetrinären…
jag har aldrig hört talas om en katt som luktar illa och ni hadde badat den oxå…konstigt. Har ni tittat i baken på henne ifall hon har något sår som är infekterat, nu tänkte jag närmast på analsäckarna som kan gå hål på, det blir som en böld bredvid analöppningen. Om katten luktar så illa tycker jag inte det kan vara av kattkisset det skulle du känna om det kom från kattlådan.
Titta på undersidan av svansroten där kan oxå sår gömma sej.
Tala om va veterinären kom fram till
Vi var hos vetrinären för att kolla om hon var chippad bla och det vcar hon inte:( Det är en hona som vi trodde och hon är runt året.
Det som luktat var hennes inflamerade tandkött:( Hon hade även mycket tandsten och hennes tänder såg onormala ut ev pga näringsbrist…:( Så det får vi åtgärda.
Hon har även lite avskavd päls och ett par små sår här och var så jag fråga om det kunde vara sån där svamp som det var men det sa hon att det inte var…hm.
Nåja, om det inte är sån där ringmask eller vad det heter får hon ställa sig i kö till katthemmet:)
Stackars katt, bra att hon få hjälp nu!
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Så fint att ni tagit er an lilla missen..o så bra att ni varit till vet så att man kan åtgärda detta med hennes tänder..
Oj, lilla gumman! Så bra tt hon får hjälp!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Stackars liten katt som har fått en så hemsk start. Vad bra att ni har tagit hand om henne. Ringorm är ju inte så vanligt, och veterinären hade nog känt igen det om det hade varit det. Lycka till med kissen! :)