Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 1887 ggr
Tezza
0

tips- klämbur

På måndag ska min Cosmo till veterinären för att bli rakad. I dag har jag hämtat en klämbur så han ska ha möjlighet att bekanta sig med den under helgen. Jag skulle vilja ha tips på hur ni brukar få in katterna i klämburen. Den är ju så dumt konstruerad tycker jag, både så himla liten och sen är enda ingången genom taket. Alltså måste jag lyfta in min rädda katt i den:S Det känns omöjligt att lyckas lura in han…..

Hawknestgrove
0

Putt!!!!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

majvi
0

Jag har fångat in mina katter i en transportbur och sen har vi hos veterinären hjälpts åt att hälla över katten i klämburen. Jag har aldrig provat men det känns som det vore svårt att få in katten direkt i klämburen.

Om katten är under en byrå eller dyligt brukar jag ställa transportburen framför och sen stänga in katten så att den bara kan gå in i buren. Jag får naturligtvis putta på katten så att den går in.Kan jag inte stänga burdörren så trycker jag  en pappskiva eller stor bok för öppningen och drar fram buren lite så att dörren går att stänga.Klämburen borde ju gå att lägga på sidan och ställa framför byrå, skåp eller vad det  är .Sen måste man ju ha en ganska stor skiva

Badrumsvarianten; katten är instängd i badrummet och inser att enda möjligheten att komma undan mattes jagande är att springa in i den transportburen ,eller en igentejpad kartong med hål i. Där borde man också kunna ställa klämburen på sidan och lägga något över så att det blir mörkt därinne. Men det är väl betydligt svårare att stänga igen klämburen än transportburen.Här brukar det brista i inledningsfasen,katten går inte alls i närheten av badrummet eller det lilla rummet.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

brutt
0

Ja det är inte garanterat att katten verkligen hamnar i klämburen för de tar lätt sats med bakbenen och hoppar ut på golvet i stället.

Utrymmet där man för över katten till klämfällan ska vara litet och man lyckas bäst om man är på golvet med transportbur och klämfälla.

Det är bäst att varatvå personer en koncentrerar sej på klämfällans lock att stänga direkt när katten hamnar däri och en koncentrerar sej på att försiktigt hälla över katten öppning mot öppning transportbur klämfällan efter att ha försäkrat sej om att katten sitter eller ligger framåtvänd.Väl i klämburen hänger man över en handduk eller en filt gärna indränkt i catnip så katten inte kännersej trängd och superstressad i sin fångenskap i klämfälla.

Man kan använda flytande catnip och dränka in en handduk eller filt med i transportburen för att få katten lite koncentrerad på något annat intressant än själva förflyttningen.

Det här gäller alltså skygga katter och är en beskrivning av hur vi brukar göra när någon katt ska till veterinär för tex.vaccinering eller för att sövas vid kastrering.

Alexej
0

Jag har också gjort så att jag hade katten i transportlådan som jag ställde på högkant - öppningen uppåt. Sedan fick katten bedövningssprutan genom gallret i buren.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Tezza
0

Tack för era svar! Jag har tänkt ha cosmo i tvättstugan, där är han trygg och äter sin mat oxå. Jag har ju lyckats fånga han en gång i en klämbur men det resulterade i att varenda blomma vältes, men jag lärde mig nått om det oxå:)

#4 Det lät som en bra idè! I sin vanliga transportlåda är cosmo trygg.

Ja vi får se hur vi lyckas på måndag men tack för era tips och råd de kommer hjälpa mig på vägen!