Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 1309 ggr
Debattia
0

Kloklippning.

Jag har hittat hem  till två skyggisar. Efter  dom gömt sig  under någon månads tid, har dom nu blivit mer sociala i sina familjer. Det är verkligen bra familjer dom hamnat hos. I ena familjen brukar kvinnan sitta och sjunga för katten, då kommer den fram och lägger sig på rygg och rullar fram och tillbaks, alltid  lika varje gång det är sångstund.

Det finns ett problem, dom har ingen möjlighet att klippa klorna på dem eftersom dom inte kan ta upp dem ännu. Finns något bra råd hur man klipper klor på skyggisar. Går man till veterinären med dem så måste de väl sövas ner ???

Debattia

Den skygga kattens hemsida!

brutt
0

Har de tillgång till rejäla klöspelare?

Debattia
0

Ja, det ska dom ha. Men den ena har hittat rumssoffan som hon tycker är bättre än klöspelaren.

Debattia

lilo-nova
0

Spraya kattmynta på klösträdet!

Debattia
0

Tack ! Det låter som ett mycket bra förslag!

Debattia

brutt
0

Det är verkligen inte lätt att klippa klorna på en skygg katt i vaket tillstånd och att ta till så drastiska åtgärder som att söva en katt enbart för att klippa klorna känns lite tvivelaktigt om man nu inte ser på klorna att det är absolut nödvändigt..Kanske måsta man nöja sej med att de sliter framklorna på klöspelare och liknande man kan ju droppa kattmynta på klöspelare och liknande.för att uppmuntra detta ..Bakklorna säger ju en del veterinärer att man inte ska klippa.Är det fd hemlösa  utekatter har de säkert aldrig tidigar fått några klor klippta.

Finns tidigare tråd om kloklippning på sajten vet jag.

Marga
0

Jag har haft min skyggis i snart ett år och aldrig kunnat klippa klorna på honom. Kan inte säga att möblerna är i toppskick (särskilt inte den nyaste och dyraste fåtöljenSkrikandes), men det viktigaste är väl att katten inte verkar ha problem. Han klöser flitigt på klösträden, och ska jag vara ärlig tror jag katten med klippta klor är lika svår på möblerna..  Jag har gjort bedömningen att kloklippning inte är värt att skrämma katten som behöver bli tryggare och börja lita på mig. Möblerna får ursäkta.. Jag har dessutom täckt de värst utsatta delarna av soffan med en snygg pläd tills vidare. Om katterna inte får problem med klorna skulle jag vänta..

Debattia
0

Det är familjerna som tycker synd om katterna när dom inte kan klippa klorna .

Debattia

Fagddu
0

#7 Tycker familjen synd om katterna när de inte kan klippa klorna? *förvirrad* Har katter tillgång och använder klösmöbler så behövs klorna inte klippas. De har inte blandat ihop sin skyggis med en hund? ;)

Debattia
0

Jag vet inte hur dom tänker, men tycker det är synd och rädd för att katterna ska få obehag när dom inte kan klippa klorna på dem.

Jag har heller inte kunnat den tid dom var hos mig. Har tipsat dem om  kattmyntan .

Debattia

Fagddu
0

Om jag vore du skulle jag säga till dem att så länge de kan få dem att använda klösbrädan (till exempel med hjälp av kattmynta) så behöver man inte klippa katters klor. Jag har aldrig klippt mina katters klor. Inte när de har varit innekatter heller. :)

Debattia
0

Det låter lungnande Fagddu. Då behöver dom heller  inte tänka så mycket på klorna.

Debattia