Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettsajten
Läst 4084 ggr
Atiz
0

SkåneKatten oktober

Då fortsätter vi här..   Glad

Länk till den gamla tråden Skånekatten

Puma77
0

Försökte lägga upp en direktlänk till er sida i förra tråden men det tog sån tid. Kollar om jag kan göra det här istället:))

Skånekattens hemsida

//Pia

Atiz
0

Superbra!

Lena
0

#1 Vad bra att ni har fått igång en hemsida! Har nu även lagt den bland våra andra länkar till Katthem & föreningarna hemsidor.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

lilo-nova
0

Putt

Puma77
0

Nu har jag betalat in min auktion som jag fick 300 kr för och sen de två som jag hjälpte lilo-nova med som inbringade 170 kr tillsammans.

Det borde räcka en bit på vägen till Pagans kastrering;)

//Pia

lilo-nova
0

Imorgon ska jag skaffa mig internet bank! Skrattande

Puma77
0

Ja kanon;) lilo Jag har inte haft mitt så länge men det är så mycket enklare nu.

//Pia

Atiz
0

jodå 470 kr räcker en bra bit. Vi tackar..

Jag håller med, internetbank är superbra

lilo-nova
0

Hm… Hade inte gunilla lagt ut september katten också?

Puma77
0

J#9 ovisst hade hon det men jag vet inte om de pengarna var öronmärkta speciellt för Pagan. 470 kr är ju det som du och jag hade som var speciellt till Pagan.

//Pia

lilo-nova
0

Jaha okej!

Ja då får den lilla vänta ett tag till ju!

Atiz
0

Joo… septemberkatten ska ju oxå komma in och då använder vi de pengarna oxå till Pagan, så hon får komma till sitt nya hem.

Puma77
0

#12 och så får ni lite pengar över;)

//Pia

lilo-nova
0

Skrattande oh vad glad jag blir! Kyss

Hawknestgrove
0

Ja visst får septemberkissens pengar gå till Pagan! Här kommer kopia på insättningen här med!

08-10-03 08-10-03 skånekatten -300,00
08-10-03 08-10-03 Septemberkis 300,00

Den understa posten ärt insättningen från September, som bjöd på kissen.

Den översta är min överföring till Skånekatten. På meddelandet till Skånekatten står det att det är från Septembe och mig….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Atiz
0

Ni är bara jätte rara allihopa. Vilken lycka för Pagan

Puma77
0

Jag är bara överlycklig att jag kan hjälpa flera. Pussa Pagan från oss.

//Pia

Atiz
0

Det ska vi göra!

Nu har jag bestämt mej för att Lille Blå får heta så. Idag har jag släppt ut honom till de andra katterna och intresset var stort. Speciellt min Fenja, som hade ungar förra sommaren var väldigt intresserad. Vem vet, hon kanske adopterar Lille Blå

lilo-nova
0

Han är helt ljuvlig!Kyss

Atiz
0

Ja.. jag blev förälskad direkt jag såg honom i buskarna

Atiz
0

770 kronor har anlänt på vårt konto!

Vi tackar er alla som gjort detta för att Pagan ska få sin kastrering.

Atiz
0

Idag har Eva haft det hektiskt. Inte nog med sina egna två katter så har hon två kattungar som Chrisse fångat in tidigare. Barnvakt åt Crisses småttingar. Sen Tiger och Sotis från Köpenhamnsvägen. Sist men inte minnst så var hon på kattjakt inatt och fick in den havande vit/svarta flickan på sorgenfri. Snacka om fullt ös!

Atiz
0

# Crisse:  Jag ber om ursäkt, men det blev fel i komunikationen mellan Eva och mej så jag visste inte att det var du som jagade katt ihop med henne. Jag fick för mej att det var kvinnan i huset som hade hjälpt till. Fast om jag hade tänkt efter så vet jag ju att ni nästan alltid är på jakt ihop.

Atiz
0

Vi i SkåneKatten har jobbet uppdelat efter de förutsättningar vi har.

Eva, som har bil står för huvud delen av kattjakterna och vetrinärstransporterna.

Kim, som inte har körkort, står för "marktjänsten". Hon ser till att ställa iordning och förbereda karantänrum osv.

Jag själv, (har oxå bil), står för det administrativa efter som det bäst fungerar i kombination med mitt jobb. Sen försöker jag vara med på kattjakter och annat få fort jag hinner.

Chrisse, är en av våra fristående samarbetspartner.

Atiz
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lilla blå har börjat våga sej fram från soffan och busar massor med Roy. Han har varit lite feg och suttit under soffan sedan han fick komma ut från badrummet. Han har bara varit framme och ätit och gått på lådan, men nu var det full fart Glad
Jag fångade in honom och tog upp honom i famnen där han lade sej till rätta och börjde spinna. Det var så härligt att höra så ögonen tårades

Atiz
0

Den gravida vit/svarta lilla flickan som Eva och Chrisse fångade i grannhuset till mej och Kamomill, har Eva valt att kalla "hjärtat" eftersom hon, enligt rykte, har en svartfläck på sidan i form av ett hjärta. Eva har själv inte fått komma riktigt så nära ännu så hon säkert kan avgöra formen.
Lilla Hjärtat håller på att bo in sej hos Eva och inse att det är rätt bra att få komma in i värmen.

krilleman
0

Väldans vad det är tyst med inlägg och kommentarer här. Men det är ju inte lika spännande med ungar som är omhändertagna…

Puma77
0

Lilla blå är ursöt och hoppas du bjuder på fler bilder framöver också;)

//Pia

Atiz
0

Jadå… det kommerGlad

lilo-nova
0

Lilla blå är helt underbar! Så vacker & charmig! Kyss

lilo-nova
0

Lilla blå är helt underbar! Så vacker & charmig! Kyss

Atiz
0

Lille blå börja förstå att vi tvåbenare inte är så farliga. han kommer fram på kvällen och tigger mat och kelar gärna. När man tar upp honm i famnen och kelar så spinner han högt…

lilo-nova
0

Hur gick det för Pagan???

Atiz
0

det går bra för Pagan. Kastrering är beställd, men dom har mycket att göra denna vecka så troligen blir det i slutet av veckan. sen väntar ett nytt hem Glad

lilo-nova
0

Oh vad kul att höra!

Crisse
0

En Mercedes är upphittad hos Mercedes.

Eva fick ett telefonsamtal från kommunen idag om att personalen på Mercedes bilar hade hittat en kattunge på parkeringen och undrade om Eva kunde hämta den och det kunde hon naturligtvis. Så hon kör iväg och hämtar ungen och kom hit med den för hon ville att vi skulle kolla över den tillsammans men vi hittade inga fel på den. Det konstiga är att ungen är en tamkatt förmodligen blandning med perser eller skogkatt och man kan undra hur den har hamnat på parkeringen för där finns inga hus alls i närheten och den kan bara inte ha promenerat dit. Söt som socker är hon och ca. 6 veckor och fick alltså namnet Mercedes.

Jag skriver här ikväll för Atiz har problem med datorn.

Puma77
0

Så pluttig då;)

//Pia

lilo-nova
0

Naw vad gullig liten bebis! Kyss

krilleman
0

Komplettering till #36

Atiz har lite strul med sin dator men när den fungerar har hon fullt upp med att få igång Skånekattens hemsida. Detta tillsammans med förvärvsarbete gör att tiden inte räcker till för allt. Men jag är säker på att Atiz snart lämnar en fullödig rapport om föreningens arbete för alla katter som fångas in för TNR-projektet. Med assistans av Crisse såklart.

lilo-nova
0

Putt!

Atiz
0

Ja.. ett elände har det varit med programmet till hemsidan som kraschade. Sen ovan på det så lägger laptopen av. Tänkte jag skulle skriva lite igår på jobb, men det visade sej att vårt internet hade lagt av… så nu hoppas jag att jobbdatorn håller ikväll..

Atiz
0

Så.. jag börjar väl att berätta om måndagen. Chrisse skulle då börja fånga in katter på Sorgenfri för TNR.
Eftersom Chrisse inte har någon bil så skulle SkåneKattens Eva köra henne. Det är inte så ofta jag kan vara med och fånga in katter så jag passade på eftersom det var en fridag och i granngården.Det tog bara ca 1 timme så hade vi fått in två katter, killar båda två. Eva o Chrisse (finns bara plats för två i Evas bil) susade genast iväg till Haga-veterinären för att lämna de båda katterna.

Atiz
0

Sen följer tisdagen, då var jag tvungen att sova lite längre så vid halv elva tiden ringer jag Eva för att höra hu det gått. Får reda på att hon och Chrisse varit ute på Haga och lämnat en katt, en flicka trodde dom. Medans Eva och jag pratar så ringer hennes mobil. Det visar sej att det är kvinnan i huset som är Chrisses kontakt. Ytterligare en katt har gått i fällan och katten är riktigt förbannad. Eva slänger sej i bilen och jag promenerar dit. Mycker riktigt så är katter förbannan.Men för övrigt en vacker blå flicka. Väl på Haga så vägrade damen att lämna fångstburen så vi fick mota ut henne.

Atiz
0

Alltså har det blivit fyra stycken, två flickor och två pojkar. Kvinnan i huset var mycket bekymrad över hur det kommer bli med resten av katterna eftersom det finns någon annan människa/förening som oxå plockar in och kastrerar för 2000 kr /katt oavsett hona eller hane, så nu var kvinnan orolig att de insamlade pengarna inte skulle räcka och att folk i området inte skulle vilja skänka mer pengar.

Jag vet iaf att Eva och Chrisse fortsätter jakten på måndag. Själv kan jag nog inte hjälpa till så mycket den dagen eftersom jag jobbat natten innan och måste sova.

lilo-nova
0

Har Pagan flyttat? Foten i munnen

Atiz
0

Sen har vi då lilla Mercedes. Vi tror iaf att det är en flicka annars får vi byta namn till Benz.
Det ringde en kvinna till Eva från Mercedes och berättade att dom hade hittat en liten kattunge på sin parkering. Ungen va så liten att den fick plats i kvinnans hand.
Kvinnan hade ringt runt en hel del och till sist fått tag i kommun pesonal som kände till SkåneKatten och där igenom fått Evas telnr.
Eva slänger sej i bilen för att hämta ungen, en liten långhårig sak, gissningsvis 6 veckor. Det är dock en duktig liten tös, hon behöver inte nappas och går själv på lådan. Kelen är hon också, så det är troligen en utslängd unge…  *SUCK*  IGEN!

Atiz
0

# 45  OJ… det har hänt så mycket de senaste dagarna så det höllt jag på att glömma..

Atiz
0

Pagan har inte flyttat ännu. Men hon är nu kastrerad iaf, och flytten sker troligen i helgen Glad

lilo-nova
0

Naw så spännande! Kyss

Atiz
0

Tyvärr har jag inga bilder i jobbedatorn men så fort min egen är ok så kommer bilde på lille blå, Pagan, Mercedes och Hjärtat som bor hos Eva

Atiz
0

Har en del att berätta om lille blå oxå, men berättar det ihop med bilderna av honom.

Atiz
0

Idag torsdag, så var Eva o Chrisse ute och hämtade de två damerna på haga och släppte ut dem igen. Dom passade även på att köra ut till Mercedes för kolla om dom kunde hitta några syskon till lilla Mercedes. Dom kunde inte se några ungar så dom frågade och blev visade in på en parkering, där hörde dom något som skulle kunna vara katter men hant inte få det bekräftat förrän dom blev bortkörda med beskedet att det var privat mark och att dom inte fick vara där… tråkigt men sant.

Atiz
0

Ja just det… Det blev vild cirkus ute på Haga när Eva o Chrisse skulle hämta de båda damerna. Den blå damen, tror jag det var, lyckade rymma två gånger och sprang runt bland matsäckar och annat i butiken. Det var en evig tur att det inte fanns några andra i väntrummet. Tänk bara om det suttit en hund där  Foten i munnen

Man har aldrig en tråkig dag i katters sällskap Glad

Atiz
0

Angående Lille Blå…

En bild säger mer än tusen ord!!

Fagddu
0

Naw, en sån liten sötis-flicka. :)

Atiz
0

Hihi.. Lille Blå är en liten gosse

Atiz
0

Han har anpassat sej super bra.

Fagddu
0

#56 Jaja, söt iaf. :)

Atiz
0

Glad  Ja.. han är jättesöt. Tillgiven och kelig har han också blivit. Ligger gärna i mitt knä. Idag när jag sov, så hittade han upp i sängen för första gången.

Atiz
0

Nu är Pagan instalerad i sitt nya hem.

Kastrerad och öronmärkt tack vare alla snälla männinskor här inne.

Atiz
0

Pagan kommer att få bo i tvättstugan till att börja med tills hon lärt känna familjen som består av vuxna, barn, hundar o andra katter.

Med tiden kommer hon att få lov att gå ut. På bilden ser ni vilket katt paradis hon kommer till.

lilo-nova
0

Oj vad härligt för lilla Pagan!Kyss

Atiz
0

Visst är det! Det finns många katter där och flera hundar och alla har det jättebra

lilo-nova
0

Ohh synd att vi har kattstopp här hemma! Rynkar på näsan

Lilla grå är så underbart fin!Tungan ute

Atiz
0

Joo  nog skulle man kunna ha hur många som helst.
Lille Blå är så tillgiven så att man bara smälter. Fortfarande lite blyg när man kommer gående men hpooar glatt upp i knäet för att få mysa

anebit
0

Å lille Mercedes. Hur man kan kasta ut en sån liten go kisse övergår mitt förstånd.

Lilla Blå har ju anpassat sig bra, så söt och lik min lilla grå som jag kallade honom i början numera Pysen.

PS. Jag har lagt in dina foton direkt i inläggen så slipper man öppna länken.  DS.

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Atiz
0

Åhh tack! Hur gör man det?

Ja Lille Blå har förbluffat mej med sin tillit. Blir väl snart dax att leta hem åt honom

Atiz
0

Nog är människor grymma. Lilla Mercedes har ju oxå anpassat sej riktigt bra. Jag återkommer med bilder på henne och hennes kompisar i veckan.

Atiz
0

Min kollega bad mej skriva en efterlysning på hennes katt.

Det är en 4 år gammal, okastrerad hankatt som heter Speedy. Han bor i Svedala. Speedy är svart och vit.

Har du sett honom så ring 070-3248069

Atiz
0

Måndagen blir en hektisk dag för SkåneKattens Eva.

Först bär det iväg till Haga veterinären med 3 av SkåneKattens pojkar som ska kastreras.
Där efter har Eva lovat Crisse att hjälpa till att försöka fånga in ytterligare katter på de gårdar som crisse har TNR-projekt på. Går det väl så blir det såklart nya turer till Haga veterinären. Sen ska troligen "SkåneKatterna" hämtas hem igen någon gång på eftermiddagen, för Haga veterinären har inte plats till så många över natten och TNR-katterna måste få stanna. Det går ju inte att släppa ut dem direkt.

Bilden: "Hide" en av "skåneKatterna" som ska kastreras

lilo-nova
0

#69 VAD HAR HAN FÖR HALSBAND?

Atiz
0

Jag kommer givetvis att hjälpa Eva så mycket det bara går. Eva och jag har bl.a bestämt att vi ska göra ett nytt försök med att hitta Mercedes syskon och ev mamma. Det kan bli svårt eftersom det verkade som om någon hade dumpat henne på parkeringen.

Det har börjat komma in förfrågningar om hjälp från folk som hittat oss på vår hemsida och det är ju positivt  Glad

Atiz
0

#71 Det får jag fråga om i morgon.

lilo-nova
0

Om du kollar på blocket på efterlysningar Skåne!

Så är där en svart/vit katt!

Atiz
0

Okey. Tack. ska vidar befodra det

Atiz
0

#69  Färgen på halsbandet kunde ägaren inte svara på men det sitter en Agri bricka i halsbandet med nummer 8164779

Atiz
0

Evas dag började kl 07.30 med att jaga in de tre unga hankatter som SkåneKatten skulle ha i väg till Haga veterinären för kastrering. Hon hade avtalat med veterinären att vara där kl 08.00 för att lämna katterna.
När hon är på väg till Haga så ringer Crisse och frågar var Eva befinner sej. Det visar sej att kvinnan i huset där Crisse utför TNR har ringt och berättat att en katt har gått i fällan.
Eva som befann sig på motorvägen kunde inte vända och bestämde sig för att fortsätt ut till veterinären och lämna våra katter och sen hämta Crisse så att dom kunde hämta TNR- katten.
På väg tillbaka till stan ringde Eva till Crisse, för att bestämma om att hämta Crisse. Crisse är då inte färdig att åka, utan är ute med hunden och måste sen mata småttingarna innan hon åker.
I detta läget tycker Eva synd om katten som sitter fast i fällan och säger till Chrisse att hon kör själv ut till Haga veterinären med den infångade katten. Så får ju Chrisse på köpet lite mer tid till småttingarna.
När Eva kommit fram huset där Crisse utför TNR så har ytterligare en katt gått i den andra fällan. Det visade sej att det var den gamle hankatten med skadad tass och ytterligare en svart hankatt som fick namnet Hercules.

En kvinnlig personal från ett ålderdomshem i området hade mött upp. Även dom har en katt som dom vill få infångad och kastrerad. Personalen på ålderdomshemmet har varit i konkakt med en annan kattförening som också utfört TNR i området. Kvinnan från ålderdoms hemmet var riktigt upprörd då denna förening vill ha 2000kr/katt oavsett om det är en honkatt eller hankatt.
Kvinnan från ålderdomshemmet undrade vad vi i SkåneKatten tar för ett infångande och kastration. Eva informerade att vi tar endast det pris som vår veterinär debiterar oss, alltå 350kr/hane alt 650kr/hona pluss bensin ersättning om dom inte kan köra själva.

Kvinnan i huset följer med ut till veterinären för att lämna katterna. Hon klarar dock inte av att vara kvar för att ta beslut om avlivning eller inte, så besutet över lämnades åt veterinären. Eva skriver på alla papper som ev kommer behövas vid avlivning, då kvinnan i huset är rädd för att vissa grannar ska bli arga på henne eftersom dom tycker att gammelkatten skulle få gå kvar, kastrerad, med sin brutna tass. 
Kvinnan i huset vill inte att gammelkatten skall behöva vara ensamså Isabel på Haga, lovar att gammelkatten inte ska behöva vara ensam när han lämnar jordelivet, utan hon skulle vara med.
Där efter kör eva hem för att vila en stund.

Atiz
0

Efter Evas välbehövda vila så åkte jag och hämtade henne.
Vi körde ut till Haga veterinären för att hämta våra nykastrerade
"SkåneKatt killar".
Väl där fick vi veta att gammelkatten hade fått somna in, eftersom det var en allvarlig skada på tassen. Hagas Isabel hade varit hos honom hela tiden så han slapp vara ensam när han vandrade vidare till katt himmeln.

Där efter körde vi (Eva och jag) hem och lämnade "våra katter" hos Kim. Sedan vidare till kvinnan i huset där där crisse kör TNR.
Vi släppte ut Hercules och såg till att han hittade en mysig buske där han kunde lägga sej och sova tryggt i.
Vi lämnade fångstburar och transportbur på plats så att allt är förberett inför morgondagen.

Eva och jag fortsatte till Mercedes bilfirma för att leta efter "lilla Mercedes" syskon.
Vi gick runt och letade, kallade och lockade men inga katter syntes till. Det verkar inte troligt att lilla Mercedes är född på Mercedes område. Mer troligt är att någon har dumpat henne på området. Eller ännu värre… Det står en container i närheten av stället som lilla Mercedes är upphittad och hon kan ha blivit bortslängd i den ihop med sina syskon. Dessvärre har inga syskon synts till.
Vi kommer att kolla av platsen ytterligare några gånger. Skulle det dyka upp någon kisse när vi inte är där, så har kvinnan på Mercedes Evas telefonnummer.

Dagen höjdpunkt, för mej,  blev ändå att få träffa lilla Mercedes.
En underbart vacker liten flicka med en teckning som jag inte stött på tidigare. hon är smoke, med vitt och visar på en tabbyteckning. För övrigt har hon en huvudform som tyder på inblandning av perserkatt. Jag gissar på att den lilla tösen (vi är säkra nu) inte är äldre än 6 veckor.

Den känsla man får när man räddar livet på så en sån liten, hjälplös unge är det som får en att orka ta sådana tunga beslut som det är när man bestämmer sej för att sända en svårt skadad katt till katthimmeln.

Så här ljuvlig är lilla Mercedes…

(kvaliteten beror på att det är fotograferat med en mobil)

Puma77
0

Åh snacka om vill ha känsla på den tösen. Det kommer nog inte vara svårt att hitta ett eget hem till henne.

//Pia

Atiz
0

#79  Nej det tror inte jag heller   :-)

anebit
0

Så söt lilla Mercedes är…..    Toppen att ni får in en efter en.

Tycker att det var skönt att gammelkatten fick somna in och slipper frysa, svälta och lida fler vintrar när han nu hade en sån skadad tass.

R.I.P. lille vän.

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

mymlanbus
0

Vilket jobb ni utför… stor eloge till er! Kyss

Atiz
0

TACK! Det känns alltid bra att höra, men vi jobbar inte för att vi ska få beröm, utan för katternas bästa. Men en hel del av jobbet som vi lyckas genomföra är pga av alla er andra som bidrar med information, pengar, transporter osv… 
De flesta av oss jobbar i det tysta… Eva med infångande, jag med pappersjobb, Kim med marktjänsten… och de andra i vår styrelse som aldrig syns! 

Bild lilla Mercedes

lilo-nova
0

Nä men vad säger du??? Cool Jag har tagit på skygglapparna!

Menar du att det är en liten tabbytjej ni har fått in!?ObestämdSkämsTungan uteCool

Ooo!!! jag såg en svart rand på tassen/benet! Cool Kyss

Men jösses var fin hon är! Oskyldig

Jag får packa ner hjärtat någostanns!ObestämdTyst

Fagddu
0

Vilken fin liten tissetass! Hon ser verkligen speciell ut.

Det låter verkligen som ni haft en hektisk dag i Malmö idag. Bra jobbat! :)

krilleman
0

En putt för Skånekattens arbete.

Atiz
0

snart kommer bilder på SkåneKattens nytillskott. En härlig liten kille med stora inslag av Europè. Han kallas Turbo, efter som han far fram var han än kommer och är inte rädd för något.

Atiz
0

Vilka snurriga veckor det har varit.

För ett tag sedan frågade Haga-veterinären om vi kunde ta emot en kattunge som fanns hos en granne till personalen.
Den 14/10 anlände den lille helsvarte gossen till SkåneKattens Eva. Han hade då fyllt 12 veckor. Gossen fick namnet Lancelot. Han anpassar sej till sin nya tillvaro på ett bra sätt.

Atiz
0

Lille Lancelot

Atiz
0

Sen veckan efter så fick Eva ett samtal ifrån Crisse. En kvinna/tjej hade ringt till Crisse om en liten kattunge som hon hade hittat vid Folkets Park. Kvinnan hade plockat in kattungen och haft den hos sej några dagar men hon kunde dock inte behålla den. 
Crisse som hade problem med krassliga katter just då kunde inte ta in någon ny katt utan gav kvinnan Evas telefonnummer.
SkåneKattens Eva åkte dit, och hittade en ljuvlig liten gosse som ser ut som en Brittisk korthårskatt. Gossen fick namnet Turbo eftersom han efter karantän med avmaskning och avlusning, travade in i Evas kattfamilj utan att vara rädd för något. Han tog för sej direkt och betedde sej som han hade bott där hela tiden. Kelen är han också.
Turbo och lilla Mercedes blev genast kompisar.

Atiz
0

Fler bilder på turbo

Atiz
0

Fortsättening följer på SkåneKatten - November

Kan nåon låsa denna tråden?

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.
Inlägget är låst för nya kommentarer