OT Burhöns
Var det någon som såg ett tv-program i söndags då Jamie Oliver(den nakne kocken) visade hur burhönsproduktion går till? Jag såg det inte, men jag kan nog ana en del hemskheter.
På www.djurensratt.se kan man skriva till Coop och Ica för att få dom att sluta sälja ägg från hönor som sitter i bur.
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.

Jag såg det och det var ingen trevlig underhållning kan jag berätta. 
Bl.a. snabbväxande kycklingar som gick nere på golvet med brännmärken bak på benen av all amoniak från all avföring som dom inte kunde mocca p.g.a. att det var så trångt med fåglar samt att dom knappt kunde gå för dom var så tunga, vissa låg bara, slaktades redan efter 39 dagar
Värst var när dom hängde dom levande upp och ner i en krok och satte en elstöt mot halsen som bedövade dem och därefter skrapades kycklingarna genom munnen ner i halsen så att dom skulle förblöda 
Själv köpte Jamie sina kycklingar från en gård med utegående kycklingar som ej vara snabbväxande och slaktades efter 100 dagar
Jag såg ej från början så jag såg inte det om burhöns.
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna
Nej jag såg det inte heller men vet vilken vidrig hantering det är med kycklinguppfödning. Jag köper inte heller ägg från burhöns för den verksamheten stödjer jag inte.
Jag har också skrivit på listan men coop och ICA viker sig inte helt utan säljer alla slags ägg.Däremot Hemköp är hedervärda som tagit avstånd från ägg som kommer från burhöns.
Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren
Jag fick ett standardsvar från Coop. De säljer så gärna ekologiska ägg och ägg från frigående höns, men burhönsägg är billigare och så länge folk köper dom kommer de tydligen ha dom kvar.
Man kan undra om det är någon skillnad på hur nyttigt burhönsägget är jämfört med ägg från en höna som får gå ut och sprätta i trädgården.Jo jag vet att ekologiska ägg betyder inte att de får gå ut i en trädgård, men det finns ju några som har lite hönor privat för de tycker att det är trevligt.
Kycklinguppfödning är en industri. och de flesta uppfödare bryr sig inte om det råkar dö några kycklingar i förtid.
Men de hönor som faktiskt har det bra, dom ska väl en gång slaktas och slakten verkar inte bedrivas på ett humant sätt.
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.