Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattens-status
Läst 1461 ggr
Hawknestgrove
0

Hurra förKurran!

Bad Kurran om de nya bestämmelserna…. Vidarebefordrade dem till Bohusläningen, STNB och Björklövet……

http://www.bjorklovet.se/las/bjorklovet.pdf

Se sidan 17!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Simson
0

BRA!!! Den kan vi vidarebefordra runt över hela Sverige!

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

mymlanbus
0

De var bra! HURRA!

Malindjur
0

jätte bra tycker jag

Simson
0

Jag gick in på vår lokaltidning och skulle skriva till Lokus. Då visar det sig att de har denna text vid inskrivningen av annonsen:

Lokus rekommenderade policy för annonsering av djur

Ej tillåtna annonser På Lokus införs inte annonser:

• där man skänker bort djur, pris måste alltid anges. Vi godkänner inte annonser med formuleringar som: bortskänkes, en krona tassen eller liknande.
  • annonser gällande uppstoppade djur.
  • där annonstexten innehåller överdrivna uppgifter eller vilseledande påståenden, och/eller uppmanar till sympatiköp eller spelar på känslor.
  • gällande djur som vid köp importeras till Sverige: Vi hänvisar till generella regler som veterinärer, anslutna till Sveriges Veterinärförbund, har. Vi har valt att tillämpa dessa som främst går ut på att undvika import av djur, främst från Medelhavsområdet. Skälet är att inte få in sjukdomar i landet vid import av djur från t ex EU/EFTA. (Sveriges Veterinärförbund, Svenska Djurskyddsföreningars Riksförbund SDR eller Statens Veterinärmedicinska Anstalt).

Djurfällor Lokus tar inte in annonser om djurfällor eller dressyrhalsband då vi inte kan veta om det gäller en godkänd eller icke godkänd sådan.

Överlåtelse av djur Lokus följer rekommendationer från organisationerna Sverak (Sveriges Kattklubbars Riksförbund), SKK (Svenska Kennelklubben) och Sveriges Kaninavelsföreningars Riksförbund:

• Inte överlåta kattungar yngre än 12 veckor och alltid ta betalt. Rekommenderat pris: minst 100 kr per katt.
  • Inte överlåta hundvalpar yngre än 8 veckor och alltid ta betalt. Rekommenderat pris: minst 500 kronor per hund.
  • Inte överlåta kaninungar yngre än 7 veckor och alltid ta betalt. Rekommenderat pris: minst 100 kr per kanin.

Djurens ålder bör nämnas i annonsen. Den symboliska summan är till för att minska risken för annonsören att få oseriösa svar och motverka djurplågeri.

Hundar Följande regler gäller vid annonsering om hundar:

• Annonser om kamphundar införes ej. Som t ex pitbullterrier, då det är förbjudet att inneha eller avla fram dem eller american staffordshire terrier (OK om reg SKK), staffordshire terrier (OK om reg SKK) och bandog (blandras american pitbull terrier och mastino napoletano/mastiff - alla korsningar med pitbull kan kallas bandog*). Detta enligt §19A Djurskyddsförordningen (1988:539), ändrad 970206. *Enligt SKK's "Kamphundslexikon".
  • Vi inför ej heller annonser om varghundshybrider, korsning hund/varg (räknas till fjärde generationen).
  • Vid förfrågan måste en hundannonsör kunna delge hundens registreringsnummer från Jordbruksverket. I de fall registrering ej hunnit ske, måste valpens mammas registreringsnummer kunna anges.

Kennlar Lokus tar bort alla hänvisningar till kennlars webbadresser i tidningsannonserna, eftersom Köp&Sälj är en marknad för privatpersoner.

Övriga djur Vid annonsering av rovdjur och/eller zoologiska djur som kräver tillstånd från jordbruksverket måste tillståndet (inklusive nummer) anges i annonsen. Läs mer om jordbruksverkets regler på: http://www.jordbruksverket.se/download/CITES/1497-2003_SV.pdf

Hawknestgrove
0

Wow!!!!!!

Hawknestgrove
0

Här är filen i repris!

Simson
0

Tack Gunilla! Det var denna tråd jag funderade på. Tyvärr leder länken i #0 till senaste numret och inte till det nummer jag var intresserad av. Den där det stod stort om reglerna för annonsering.

Jag har sett en massa annonser i vår lokaltidning där de annonserar katter för 50 kr/st. I Lokus annonsregler står klart och tydligt att det inte får annonseras ut katt under 12 veckor och under 100 kr. När jag tar upp detta med annonsavdelningen (de nekade min annons i annat ärende) så sa de att de, tidningen, gick igenom alla annonser innan publicering och de som inte var inom annonseringsreglerna nekades. Då jag påtalade att det nästan var dag fanns annonser som inte håller annonsreglerna fick jag till svar att de, tidningen, bestämmer vad som godkännes eller ej. Då påtalade jag att de gick emot Lokus regler. Då bytte de ämne och påtalade att det var min annons vi skulle prata om. Önskar jag hade haft den aktuella informationen som finns på tidningens annonssida från Lokua framme eller kommit ihåg att det är Sveraks riktlinjer Lokus går på! Då hade jag tryckt på mer. Jag har mailat Lokus angående detta men ännu ej fått svar. Det är svårt att få reda på vart man skall vända sig ang dem då de förlitar sig på lokaltidningarna.

Gunilla: Har du kvar den stora annonsen som den tidningen satte ut för att klargöra annonsreglerna??

Hawknestgrove
0

Du har den i mitt inlägg här ovan, som PDF fil! Om du ger mig din mailadress, så kan du få hela mailet från Björklövet!

Simson
0

#8 Jaha det var den de hade publicerat! Det fattade jag inte. Hr ett litet bildminne och jag kommer ihåg något helt annat utseende. Du ser vad minnet kan spöka för en då jag kommer ihåg bilder och inte innehåll. Skrattande

Jag går in och pm'ar mailadressen till dig.