Lite "problem"
Vi har ju en kattmamma och hennes fyra kattungar här som det finns en tidigare tråd om.
Nu till ett litet problem.
De har nu fått bo ute i huset heltid så att säga i några dagar, förut så har vi haft dem ute stundvis.
Men mamman vill inte ha dem längre, hon fräser åt dem eller slår efter så fort de kommer i närheten. Såvida de inte har ätit nåt på henne under nätterna, vilket inte har märkt på hennes spenar så får de inte äta från henne längre.
Och de är ju bara runt 7-8 veckor nu.
Dom vill ju inget annat än vara nära mamma även om de inte vill dia hela tiden men mamma blir jättesur.
Kanske får ta och stänga in dem stundtals och låsa dörren igen?
Mamma katt, som vi döpt till Elsa förrestena, kan nämligen konsten att öppna toalettdörren.
Ibland när mamma katt känner andra lukter från andra katter så kan hon ju fräsa åt bebisarna. Kanske du ska testa och stänga dörren om det funkade bra så.

De andra katterna har hon inga problem med utan det är just bara att hon inte vill ha med ungarna att göra längre. Våra andra katter går hon och stångar på och lägger sig bredvid dem.
Ska testa och stänga in familjen på toaletten igen och se om hon vill veta av dem då.

Samtidigt börjar det ju bli dags för ungarna att avvänjas från mamman så åtminstone en del av fräsandet kan mycket väl bero på det, dvs det är ett naturligt beteende och något som ungarna behöver uppleva för att bli trygga självständiga katter som vuxna.

Mjo men de erfarenheter jag har utav mammor och kattungar så brukar de inte börja fräsa ifrån redan men det kan ju skilja sig såklart.

Kan det vara så att mamman vill att ungarna ska bli självständiga extremt tidigt…vet att mina kattmammor reagerat så när jag haft kullar förr, men då har ungarna varit bortåt 11-12 veckor..hoppas att det går bättre när dom blir instängda tillsammans..

Hon har ju visserligen aldrig varit riktigt mammig med dem sen de kom hit. Hon har suttit i fönstret på toaletten och bara hoppat ned för att ge dem mat och sen hoppat upp igen. Hon har har legat hos dem i korgen eller så vad vi har sett.
Så det kan väl vara omställningen också från första början.