Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettsajten
Läst 2552 ggr
SagaLina
0

Min stödis

Ska hämta hem min stödkatt nu snart, ska åka till Stockholm och möta upp kissen som har åkt ända från Sturkökoloni upp till mig. Maja heter hon och är en jätte fin sköldpadda!

Ska bli så spännade så jag kände att jag måste dela med mig!

essut50
0

Lycka till. Vill gärna se bild på Maja sen..

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

Naquita
0

lycka till nu, Maja är jättesöt:)

SagaLina
0

Nu är hon här, hon var otroligt lugn på tåget och på bussen. 

Just nu sitter hon i sin bur och funderar nog på om hon vågar sig fram, hon har inte fräst något alls åt mig än och det fast jag smekt henne med en vippa. 

Tittar dock lite skeptiskt på mig ibland….

Naquita
0

hihi visste hon söt med det lilla gula i ansiktet;)

lilo-nova
0

Här har det hänt grejer! Hm detta har jag missat!Obestämd

SagaLina
0

Hon är jätte söt. har varit tvungen att tvätta buren hon låg i för hon hade kissat i den en del under resan tror jag. På tåget så var hon jätte lugn, när vi kom till stationen i Uppsala och klev av så började hon skaka lite. Var ju vid 8 tiden så det var fullt med pendlar så jag tror hon var lite rädd. Nu ligger hon och trycker under sängen i en kattbädd som jag la där under. Tror dock inte att hon har ätit och druckit något idag, har ställt en vattenskål och en matskål under sängen. 

När jag ligger på golvet och pratar med henne så tittar hon på mig med stora skrämda ögon….Hon är så fin lilla Maja. 

Jag hoppas verkligen att hon äter i natt!

Fagddu
0

Vad sött med en liten stödis. Hon kommer nog fram när chocken har lagt sig lite :)

SagaLina
0

Jag hoppas det, hon har fortfarande inte ätit eller gått lådan så jag hoppas att hon gör det snart, annars så måste jag dra fram hennes bädd och kika så att hon inte har kissat där. 

Borde jag ställa in lådan under sängen också eller kan de stå alldeles vid kanten av sängen? Vad tycker ni?

Fagddu
0

När mina hittisar låg under sängen hittade de till lådan precis bredvid sängen. Men å andra sidan, den tredje ungen verkar lite dum för hon kissar ju fortfarande hellre på lakanen som jag lagt ovanför sängen som skydd för insyn. ;)

Det tog nästan ett dygn innan den första hittisen lyckades hitta till lådan och utföra sina behov där.

SagaLina
0

Okej då kanske jag inte behöver vara orolig riktigt än…

Fagddu
0

Inte riktigt än, men snart :)

SagaLina
0

Hoppas verkligen att hon äter idag när det är lungt och tomt i lägenheten! Har någon något tips annars vad jag kan hitta på om hon fortfarande inte har ätit eller druckit ikväll?

Fagddu
0

Ställ fram lite blötmat precis i närheten av där hon håller till, och lämna henne i fred några timmar. Kissar är inte så bra på att motstå hunger om de känner lukten av maten. ;)

Fördelen med blötmat är att då får hon sitt vattenbehov också :)

SagaLina
0

Hon har både ätit och varit på lådan idagSkrattande

Tänk att en sån sak kan göra en så glad!!

catfoot
0

Önskar dig Lycka till med stödisen..Va härligt att kissen gått på lådan å ätit..Snart är det full fart i huset..Kram Catfoot

Ditt hem är där din katt är.Kyss

OT/Snyggt ....

SagaLina
0

I natt så hörde jag hur en av mina katter lockade på en annan och sen hör jag ett ynkligt pipande från under sängen….Lilla Maja svarade hon och sen fortsatte hon och lockade. Hjärtat mitt gick nästan i tu så ynklig lät hon. Inte ett direkt jamande utan mer pipande.

Hon kanske saknar sina kattkompisar lilla gumman.

Undrar hur länge jag ska vänta med att släppa ihop henne med mina katter?

catfoot
0

Men lilla hjärtat, vill så gärna vara med å inte vågar..

Jag lät min katter hälsa på de små samma dag, men jag har trygga katter som är snäll mot kattungar..det är ju så olika hur våra stora pantrar reagerar för nykomlingar…Lite fräs där pantrarna talar om för de små att här bestämmer vi..idag är alla utom  gamle Tössen vänner, med de små…men han är speciell min gamle man..Kramisar catfootsgänget

OT/Snyggt ....

SagaLina
0

Ja i alla fall två av mina katter brukar vara beskedliga när det kommer nya. Honkatten blir mest förnärmad tror jag och drar sig undan och är sur men det går över efter ett vecka eller så. Hankatterna reagerar med en blandnind av nyfikenhet och rädsla men hittills så har det i alla fall gått bra att introducera både katter och en hund (även om hunden inte direkt är en favorit).

Maja vågar sig inte riktigt fram än när vi är i närheten, fast ja i natt så kom hon ju i alla fall ut från sin låda och åt och pep lite när vi låg i sängen så det kanske artar sig, hade tänkt att jag skulle vänta tills hon vågar sig fram mera men vad tror no?

catfoot
0

Jag tror att detta kommer att gå jättebra efter några dagar till, min Troja bodde under rumssoffan i närmre en vecka innan hon började görs större utflykter..Första veckan bodde dom i tvättstugan innan jag släppte ut dom i huset, så mina pantrar fick gå in å hälsa på dom där , å det gör dom fortfarande nattetid, eftersom mina stora pantrar har kattlucka å kommer å går som dom vill. Skulle aldrig förlåta mig själv om dom lyckades komma ut den vägen.. …Kram Catfoot

OT/Snyggt ....

Alexej
0

Stackars katter, så mycket det händer med de. Klart att de är skrämda. Bästa tröst är nog alltid med en annan lugn katt. Det kommer att gå jättebra:)

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Naquita
0

ja, och vi vet ju att hon är frisk o vaccinerad e hon med så i smittosynvinkel e de iaf fritt fram Lina!:)

SagaLina
0

Jag kanske ska prova och släppa in någon katt till henne och låta de bekanta sig lite och sen släppa ut honom och släppa in den andra hankatten. Honkatten är som sagt lite kinkig, blir så förnärmad hon när det kommer nya katter. När jag hade en bortsprungen kattunge hos mig i en vecka så låg hon mest på fönsterbrädet eller under köksbordet och betedde sig som att det var en personlig förolämpning att det fanns en till katt där nu. Men när veckan gick mot sitt slut så hade hon börjat slappna och nosade lite på kattunge.

Så henne väntar jag nog i alla fall men att introducera.

Den ena hankatten har redan fått nosa lite på Maja när jag precis kom hem, han är så otroligt nyfiken och oj vad han tyckte att det var spännande!

Fagddu
0

Vad skönt att hon göra framsteg. Det är väl oftast så med kolonikatter att de görna vill ha lite kompisar för att känna sig trygga och glada…

Hoppas lilla Maja hittar sig en stilig kattherre att få beskydd av :)

SagaLina
0

I natt var Maja på upptäcksfärd….Min pojkvän vaknade i natt av att jag låg och svarade Maja när hon lockade, tydligen så gjorde jag det fast jag sov så att säga. Kommer ihåg att hon låg under sängen och lockade och att jag svarade ibland och att jag hörde på ljudet att hon kom närmre.

Tydligen så vågade hon sig tillslut fram från den tyrgga kartongen under sängen. Elementet var lite spännade så det tyckte hon skulle vara lite kul att klösa på…..Fönsterbrädan verkade också kul. Men se där hade jag glömt bort att hon inte är tränad i att undvika att ha ner krukor så vid 3 tiden så vaknade jag av att en kruka gick i golvet….Det var bara att hämta sopen och ta bort den trasig krukan, ställde också ned de två resterande krukorna på golvet. Maja blev lite rädd av händelsen och sen tog jag ju också bort den kruka som hon gömde sig bakom…

Somnade om och vi 4 så vaknade jag av att det låter som att någon klättrar på tyg…..Maja hade klättrat upp i min rullgardin och var i höjden av gardinstången, gick dit och flyttade lite på den vanliga gardinen och sa att nej men Maja så kan du ju inte göra.  Svarade med att fräsa lite…..Sedan gick hon tillbaka och la sig under sängen och lockade igen och jag fortsatte att svara…..

Var lite jobbigt att kliva upp nu vid 06.30 men sååå roligt att Maja vågar sig fram, faktiskt roligt att hon vågar fräsa åt mig och inte bara är stel och skräckslagen!

Fagddu
0

Hahahahha, vilka äventyr den lilla kissen har varit på inatt. :D

Låter underbart att hon börjar våga kommunicera, nu kommer de nog att gå på räls. :)

SagaLina
0

Nu har fröken minsann börjat jama ordentligt på kvällarna samt att hon lockar lite på mina katter. Om man svarar henne så svara hon tillbaka så vi har en fungerade kommunikation!!

Igår kväll så vågade hon äta och drick fast jag och min pojkvän låg i sängen och pratade med lyset på. 

På nätterna så ligger hon framme i fönstret och tittar ut lillan. Har också släppt in mina hankatter dit och jag har aldrig någonsin sett dem så ointresserade. De går inte direkt fram och nosar, de fräser inte utan de sitter och kikar in under sängen och tittar bara och blinkar. 

Hon verkar inte heller vara så skräckslagen för mig längre, jag kan dra fram kartongen eller kattbädden som hon ligger i så att hon är precis vid sängkanten och sen lägga mig på golvet en bit därifrån, halvarms längd kanske. Hon är inte helt bekväm med det men slappnar i alla fall av lite när hon märker att jag inte närmar mig mer!

Fagddu
0

Mysigt när de sitter och pratar. Jag provade att ha nätdörren öppen till mina igår. Så min kisse satt utanför och stirrade in, och när han fick syn på någon så morrade han och fräste lite. Så jag stängde till mina hittisar. Tycker de har det tillräckligt stressigt som det är ändå. :)

Kul att höra att det går framåt för lilla Maja :)

lilo-nova
0

Jätte kul att det går så pass bra!

SagaLina
0

Min ena hankatt är bra fräck han, jag provade att ha dörren öppen till mitt sovrum ikväll så att min katter skulle kunna gå in och hälsa lite och att Maja blir lite mer van vid oss människor.

Den ena hankatten gick in i rummet, i under sängen, nosade lite på henne, nosade lite på hennes mat och sen åt han hennes mat och sen gick han därifrån! oförskämd katt tycker jag eller ja…i alla fall matvrak då de nyss hade fått mat.

Hon kom fram lite igår och satt alldeles vid sängen men när hon fick syn på någon av oss människor så fort under sängen igen.

Badade den ena hankatten igår också och det shampot ska verka i 10 min och ja han jamar ju lite under tiden och då svarade Maja och kom fram en del. Tror att hon vill ha sällskap lillan men ingen av mina katter verkar så intresserad, har aldrig sett dem så runt en katt förut,. De brukar reagera med lite fräs blandat med nyfikenhet. Jag vet inte jag om de känner på sig att hon är rädd, inte ens min honkatt har fräst åt henne och hon brukar vara förolämpad om jag har en annan katt hemma. Lägger upp kort så fort jag har lyckats ta ett på henne!

SagaLina
0

Nu ligger lilla Maja under soffan, hon sprang ut idag i till varadagsrummet när vi städade lite i sovrummet. Hon ligger där under och sover och lockar på mina katter som har börjat fräsa lite men mesta dels så bryr det sig inte så mycket.

Naquita
0

det är ngt med den här kolonin, alla katterna har levt tillsammans i sådan harmoni, och varit så gudomligt snälla inomhus, ja förutom när vi vill göra ngt de inte vill;P

Aldrig förr har jag sett 6-7 hankatter sitta och äta samma mat, samtidigt och vara bästa vänner. stryka sig mot varandra och tvätta varandra, utan minsta tendens till bråk.

Naquita
0

det är ngt med den här kolonin, alla katterna har levt tillsammans i sådan harmoni, och varit så gudomligt snälla inomhus, ja förutom när vi vill göra ngt de inte vill;P

Aldrig förr har jag sett 6-7 hankatter sitta och äta samma mat, samtidigt och vara bästa vänner. stryka sig mot varandra och tvätta varandra, utan minsta tendens till bråk.

SagaLina
0

Hon är verkligen jätte snäll Maja, fortfarande väldigt skygg men vågar sig fram mer och mer. Nu kan hon komma fram när vi är uppe, dock bara till hallen och bara så länge hon inte ser att vi ser henne.

Min honkatt har ägnat natten åt att förfölja Maja óch fräsa och morra lite när hon kommer för nära men hon är i alla fall nyfiken.

Kan också ligga på golvet nu ganska nära och prata med henne utan att hon springer därifrån under förutsättning att jag inte rör på mig så mycket då. En gång när jag låg och pratade med henne så blev hon lite rädd och gick till min ena hankatt som var under sängen och tryckte huvudet mot hans skuldra, hur sött som helst. Han brydde sig dock inte så mycket.

Har haft lite dåligt samvete för att jag bara tog en katt, märks så tydligt att Maja saknar kattkompisar!

Puma77
0

Det finns fler kvar;) Emma ska ju dit ikväll.

//Pia

SagaLina
0

Ja jag vet det är nästan ännu mer jobbigt, skulle vilja ta in dem allihopa. Den långhåriga sköldpaddan är såååå otroligt vacker tycker jag (har en liten svaghet för sköldpaddor) och kattungar är ju alltid underbara.

Puma77
0

Ja två av kattungarna har ju stödhem men inte de andra. Kom inte ihåg hur mänga det var sammanlagt.

//Pia

SagaLina
0

Oh vad glad man kan bli! Maja vågade sig ut i köket när jag och pojkvännen satt i vardagsrummet, hon gick alltså genom hallen fast det är öppet mellan hallen och vardagsrummet. Skrattande

Naquita
0

#37 Vad kul! Nu får vi hoppas någon kan öppna upp sitt hem åt hennes vackra långhåriga syster innan vintern kommer:(

SagaLina
0

#38 jag ska hålla tummarna för de små liven. Hennes långhåriga syster är så vacker tycker jag….

emjon
0

Vad roligt det var att läsa den här tråden och jag tycker det verkar gå riktigt bra. Tror att bara kissarna får lite tid på sig så blir de nog vänner för det verkar inte vara så fientliga mot Maja.

Förstår din vurm för sköldpaddor för de är ljuvliga och det är inte fel med fleraFlört

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

SagaLina
0

Nej mina katter verkar faktiskt inte bry sig så mycket, det är honan som fräser en del och imorse så hörde jag lite fräsningar men vet inte om det vara Maja som fräst åt min ena hankatt eller tvärtom så att säga. Men det går över min förväntan bra! Bara Maja vågar vara kvar ute hos oss så kommer hon nog att märka att vi inte är så farliga, speciellt när hon märker att de tycker att det är såååå mysigt att ligga i knä och gosa.

SagaLina
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tänkte att jag skulle visa en bild på lilla Maja, hon tycker fortfarande att jag är ganska läskig så jag har zoomat in en hel del. 

Vet inte hur jag ska lägga bilden direkt i inlägget men men…Här kommer i alla fall en bild på sötnosen!

Fagddu
0

Nawwww, så liten och missnöjd sötnos. :)

SagaLina
0

Ja hon tycker att jag är lite otäck så där och fömodligen lite kontig som kryper omkring på golvet med en kamera i handen. Imorse så hade hon lyckats ta sig in ii badrummet och låg under badkaret märkte inte att hon var där förrän jag startade duschen…..

Men om man inte tittar på henne nu så vågar hon vara framme lite och imorse så blev hon tvättad av den ena hankatten så det går frammåt!!!

Fagddu
0

Vad fint att hon har hittat en liten kissekompis :)

SagaLina
0

Maja sitter i fönstret i vardagsrummet fast jag sitter vid datorn i samma rum bara några meter bort och pojkvänen i köket vid sin dator också bara några meter bortSkrattande

*glädjeskutt* 

Min ena hankatt sitter också där och jag tror att de har blivit bra kompisar för hon stryker sig mot honom och han tvättar henne. Jag kan till och med titta på henne och prata med henne utan att hon springer och gömmer sig just nu!!!!

Sentimental som jag är så blev jag så rörd så jag grät en skvätt jag…

Fagddu
0

Vad mysigt ni har det sådär på kvällskvisten! Jag tycker att det är lättare att umgås med skyggisarna just på kvällen, de verkar liksom vara modigare än när det är dagsljus ute. Fastän ljuset är det samma med massa lampor så verkar det helt enkelt som de känner på sig att det är mörkt ute och då stiger modet. :)

SagaLina
0

Ja hon verkar faktiskt mycket modigare på kvälle än vad hon är på dagen. Jag är så glad att det går frammåt, har inte kunnat visat förut att jag ser henne men nu kan jag titta på henne och prata lugnt utan att hon springer och gömmer sig!

SagaLina
0

Maja vågar minsann nosa lite på min hand nu och när jag häller upp mat åt henne så kan jag med handen vara ganska nära.

När jag myser med mina katter och leker lite med dem så tittar alltid Maja så nog på vad jag gör, hon riktigt följer min hand med blicken om jag klappar mina katter. Det går små steg frammåt här!

Fagddu
0

Babysteg framåt är bättre än bakåt tre steg. :)

Kul iaf att hon är så intresserad. :)