Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattens-status
Läst 910 ggr
Icna
0

Ont om kattungar?

Jag pratade med en arbetskamrat i helgen som hade tagit kattungar på sin tjej och sålt dem för 1 kr st. Jag frågade försiktigt om hon skulle kasterade henne nu, men det skulle hon nog inte eftersom det var så mysigt med ungar och det ville hon gärna göra om igen. Och hon hade hör av de hon sålt ungarna till att det var ont om kattungar nu?!?! Jag sa det nog snarade var så att de var för snåla för att betala för dem, för kattungar finns det gott om och för att inte tala om hemlösa. Jag försökte förklara de hemlösas sistuation och om hon verkligen ville hjälp katterna så kastrerar hon, för varje kattunge hon fick tog den en plats för verkligen behövade katt och det finns absolut ingen brist på kattungar. På mitt jobb verkar många ta kattungar höger och vänster utan att ta ansvar, jag frågade en annan om hon vaccinerade sina ungar (hon hade två kulla nu och fick kulla hela tiden) innan hon sålde dem och hon skrattade mig rakt i ansiktet, men hon visste ju att de fick bra hem och hon tog ju 100 kr för dem.

Jag har troligt fått en av mina jobbakompisar att tänka på att kastera sin hona och inte ta ungar överhuvudtaget, och kanske skaffa en hittekattunge istället, hoppas jag ialla fall. Jag antar att man får det det som många bäckar små…

Det finns väl inte kattbrist eller kattungebrist överhuvudtaget? Varför säger folk så, är det snålhet att de vill har gratis ungar eller vad?

Det enda alla människor har gemensamt är att de är unika...

kattassen
0

Nej någon brist på katter eller kattungar är det verkligen inte i vårt avlånga land! Det vore ju bara för bra om det skulle vara så. Det är ju bara att läsa de hjärtskärande trådarna från i synnerhet Skåne-trakten. Det dyker ju ständigt upp nya ungar och nu efter sommaren när sommarkatterna börjar "yngla" av sig är det ju mer än katastrofalt egentligen.

Verkar inte vara någon person som har koll på läget det där. Hänvisa vederbörande hit så blir hon nog varse om problemen.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Maria-I
0

Tragiskt med så okunniga och omedvetna människor, du ska ha heder Icna att du försöker få dem att förstå! Du har rätt i varje ord som du skriver.

Vi på Rädda Katten svämmar över med kattungar och tvingas säga nej många gånger Gråter

Jenna-Gun
0

Det finns affischer som du kan beställa oxh sätta upp på jobbet bl a.

http://www.hittekatter.ifokus.se/Forum/Read.aspx?MessageId=eb2939f1-8b9e-41ff-8fbf-813f141b0306

Puma77
0

precis vad jag tänkte på Jenna. Kanon. Ibland kan det vara lite känsligt att ta upp såna saker med vissa men då kan affischerna kanske öppna ögonen samtidigt som fler ser dem och får sig en tankeställare.

Ont om kattungar? JAg vet inte men jag har fått känslan att det är mer än vanligt. Visst brukar det vara många men iår tycker jag det har kommit fram mer fall än vad jag hört talas om innan.

Bara en känsla.

Bra förespråkat icnaFlört

//Pia

Icna
0

Det värsta är att en på jobbet skulle skaffa 2 kattungar då hennes 22 åring gått bort och tänkte ta från ett djurhem, men tog istället från den kvinna son skaffade kull efter kull. Det tyckte jag var synd, iof ska de kattungarna också ha hem men… Ja ja, hon ska ialla fall kastera sina ungar och hennes pappa har jag övertalat att kastera sin hankattunge, fast busungen gömde sig den dagen de bokat tid så det blev inte av då, hoppas de bokar en ny snart.

Nu kan jag inte jämföra med tidigare år, eftesom jag inte varit medvetemnom det tidigare på det sätt jag är nu, men det känns som om varje gång jag öppnar denna sida eller kattakuten på en annan sida finns det nya katter som behöver hem och ofta ungar, jag ser ingen brist på katter utan snarare brist på hem till dem.

Jenna-Gun
0

Har pratat med Moh i dag. En lattägare några hus bport har flyttat för ett tag sedan. Men katterna är kvar grrrrrrrrrr.

Så dem får vi mata nuvia kattluckan. Varesej vi vill eller inte. S¨då skulle tjejen på MoH skicka ett brev till kattägaren. Hoppas det blir någon rätsida på detta.

Vi kan inte föda fler nu.

Jenna:(

Onikan
0

Ont om kattungar?!?

Jag önskar det vore så!

Idag vill jag typ läxa upp hela mänskligheten och hade din arbetskamrat träffat mig hade jag berättat följande för henne;

Jag jobbar på ett katthem och BARA DENNA VECKAN har vi fått samtal om;

4 hemlösa kattungar på 4 mån som dykt upp hos en person som inte kan ta in dem.

1 liten kattunge på 4-5 veckor upphittad vid en arbetsplats, social, tam, sprang efter personalen och skrek :(

1 liten kattunge ca 6-7 veckor gammal upphittad vid en bensinmack nära en hårt trafikerad väg, mager, kall, smutsig, oljig och skrämd. Direkt man tar upp honom i famnen spinner och gosar han, så han har troligen haft ett hem någon gång.

4 små kattungar som plötsligt dök upp vid en villa och stannar kvar där trots att de inte får mat (troligen dumpade där?) och den minsta är inte större än en decimeter lång… 2 har försvunnit :(

1 katt på ca 6 mån håller till i ett villaområde, hungrig och övergiven.

1 katt på 7-8 mån som dykt upp vid en sommarstuga och går in i huset, men ingen vill kännas vid katten trots annonser.

(de sista 2 är ju "nästan" kattungar, iaf ungkatter)

Då har jag inte ens räknat upp de vuxna katter som vi fått samtal om/tagit in denna veckan…. :(

Jag känner det som ett stort HÅN att folk har mage att ta kull efter kull efter kull på sin "söta huskatt" när vi som hjälper hemlösa katter ser att det finns alldeles för många katter allaredan.
Det finns ju inte ens hem åt alla dem katter som redan lever!

Bra att du försöker påverka dina arbetskamrater iaf, förstår att det inte är lätt.

Fagddu
0

#7 Ush. Förstår inte hur folk kan slänga ut sina tama kattungar. Gråter Tråkigt att höra att situationen är så hemsk, även om man förstått det genom att bara vara här. Rynkar på näsan

SagaLina
0

#7 usch vad tråkigt att höra, hur ser det ut med stödhem där nere?

Icna
0

Nu har jag beställt affiser, och haoppas att det inte är en jättestor avgift för det utan bara porto, det stod ingen om det på sida ialla fall. Få se om kan kan få sätta upp på jobbat annars finns alltid ica affären.

Hawknestgrove
0

Får man spy? JAg blir så less på folk…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Lena
0

Usch och fy vad ledsamt det är med alla dessa oansvariga kattägare. Underligt att folk aldrig vaknar upp utan istället bara fortsätter med att föda upp kattungar, skänka bort, strunta i kastrering och slänga ut när man tröttnat. Tycker sådant beteende hör till en primitivare tidsålder än 2000 talet.

Bra gjort Icna att du försöker tala folk tillrätta. För alla kattägare men lyckas omvända räddar men livet på en mängd katter.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Creation
0

Det tycks visst aldrig bli någon brist på ansvarslösa djurägare, snarare bara mer brist på kunskap bland dem. För någon brist på kattungar är det verkligen inte. :/ Vilken art det än gäller verkar en stor del av kullarna som tas vara tagna av personer utan förståndet nog att fatta att det inte är acceptabelt att sätta djurs liv på spel bara för att "ungarna är söta"… man blir bara så frustrerad!

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Jenna-Gun
0

#10 tror att du får beställa 5st utan kostnad.

Är det någon som vet hur det är. Har beställt förut men minns inte hur det var.

Jenna

martdat
0

nä brist på kattungar har jag inte upplevt, räknade ihop ca 10 st i lagården där min bror jobbar, tilläggas kan att de är hemlösa egentligen då ingen vill kännas vid dem trotts att ägaren till gården frågat runt i byn,,, Tror att det kan upplevas som brist på kattungar av vissa för att alltför många inte anonserar utan bara frågar bekanta om de vill ha en unge och vill ingen ha så avlivas de, och de som anonserar har ju ve och fasa (ironi)börgat ta betalt vilket säkert inte uppskattas av alla tyvärr…

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Onikan
0

#9 jag jobbar på ett katthem, men vi har ett mindre antal stödhem i väntan på plats på katthemmet, men det är fullt där med nu :(

Alexej
0

Affischer kostar bara porto.

Lätt att beställa och att hänga upp överallt.

http://www.djurskyddet.se/material/index.asp

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

majvi
0

Du kan framhålla detta för de som tar många kullar.

Verksamhet med katter Från och med 1 januari 2005 krävs tillstånd för den som:

• håller 10 eller fler katter äldre än 12 månader. T.ex. en som har hand om egna katter eller håller en katt på foder.
  • föder upp 3 eller fler kullar per år. Dvs en uppfödare, katteri.
  • upplåter 3 eller fler katter per år.
  • säljer katter från 3 eller fler kullar per år av egen uppfödning.
  • säljer 3 eller fler katter per år från annans uppfödning.
  • förvarar eller utfodrar 4 eller fler katter.  

Har arbetskamraterna klart för sig att kattungarna inte får skiljas från mamman  förrän de är 12 veckor? Det kan vara jobbigt med 2 kullar kattungar på en gång.

Det kanske inte är så stor chans att man blir anmäld om man tar 3 kullar per år eller säljer kattungarna för tidigt, men det finns i allafall en risk att någon reagerar på det och anmäler.

Det kanske är vi, när vi vet om detta som ska anmäla.Visst är det småsaker om man jämför med vanskötsel och misshandel, men det är i alla fall regler som ska efterlevas och det kan ha stor betydelse för hur många nya hemlösa katter det blir i framtiden.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Icna
0

#18, nej faktsikt är de 12 veckor när de säljs, så den biten verkar hon sköta.

Jag jobbar bara där på timmar så jag känner inte personerna så jättebra, så jag vet inget som skulle tyda på att de bryter "lagen", i så fall hade ju problemet vara lättare att lösa.

majvi
0

Jag tänkte på hon som tog många kullar, men det kanske inte är 3 kullar om året utan 2 kullar varje år?

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Icna
0

JAg vet in5te hur många kullar hon har varje år, i år är det minst 2 kull ai alla fall.

Idag fick jag plancherna och ska nu i väg til jobbet för att jobba, ska fråga om jag kan få sätta upp dem på ett strategiskt ställe där, sen ska jag även fråga i ica kvantum landvetter om jag får sätta upp en där med.