Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettdjurskyddsfrågor
Läst 2314 ggr
AnneN
0

Vad kan man göra?

Vet av ett vanvårdshem i skellefteå där dom har minst 20 katter och 3 hundar som är så magra att koterna syns på långa vägar och det är så vidrigt fullt i kattpiss, skit mm i hemmet så att stanken tränger in hos grannen! (det är 2familjs hus). Vi har anmält flera ggr till kommunens djurskydd men det enda dom gör är att dom åker dit och säger åt ägaren att han måste göra nått åt det och så har det vart nått år nu!

Finns det nån annan man kan anmäla detta till förutom polisen som bara hänvisar till kommunen?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Alexej
0

Kanske det hjälper att många anmäler vanvården. Men då behövs namn, adresser och bättre information. Kan du inte sammanställa uppgifter och pm´a till mig?

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

AnneN
0

Vilka uppgifter behöver du?

_**/Mvh Anne

Alexej
0

Allt!Glad

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

storAnnette
0

Det enda som återstår att göra är att ringa länsstyrelsen i Västerbotten.De har tillsyn över kommunernas arbete och du måste klaga där om du anser att kommunen inte skött sitt uppdrag.

Innan du gör det ska du förstås göra en ny anmälan.

Sidentass
0

åhhhh usch…armaste djur….detta måste ju komma till en ände o få ett slut…själv är jag inte så insatt i vilka regler som gäller, men vet att många andra här på fokus är det!!

Kanske vi alla här skulle ta o anmäla vanvården…usch så ledsen man blir, ser de stackars djuren för min inre syn…

AnneN
0

Var där i helgen och såg eländet med egna ögon och om jag tyckte det var hemst förut då jag själv bodde där så är det ännu värre nu. Ville bara gråta då jag såg djuren på hans gård.

(var barnvakt hos syrran som bor vägg i vägg med eländet)

_**/Mvh Anne

anniii
0

Går det inte att polisanmäla kommunen för medhjälp till vanvård eller liknande? Dåligt att poliserna inte hjälper till, det är ju ändå lagbrott ägaren håller på med. Ring tidningarna också, de brukar vara duktiga på att nappa på sånt här.

Lucy
0

Du kan även gå till tidnigen! Förklara att de är en osanitär olägenhet, samt att atterna/hundarna ser magra, sjuka ut, om de nu gör det?

Hoppas att de får upp ögonen då!

Hemskt att myndigheterna inte reagerar!

AnneN
0

Har testat med lokaltidningen men dom verkade inte alls intresserade den gången =/

_**/Mvh Anne

Hawknestgrove
0

Det är MOH som gäller! Vi kan hjälpa dig, men vi måste ha ordentligt på fötterna för att kunna göra något. Ingen nämnd och ingen klämd, men vi får faktiskt höra så mycket om liknande fall härinne, men när vi frågar om fakta, så blir det väldigt tyst. Då kan vi ju inte hjälpa, eller hur? vi kan inte gå på lösa boliner och inte ens veta vem det gäller. OBS!!!! Det är ingenting du får lägga ut i tråden, utan du får PM:a oss Medarbetare och Sajtvärd.  Nu kanske några av er blir arga på mig, men det bryr jag mig inte om. När det har fungerat och vi har fått ordentliga fakta, så har vi faktiskt i dag räddat tre katter till livet! På avstånd, NOTA BENE!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Alexej
0

Puttar upp!

Hawknestgrove
0

Ja, detta måste vi ta i. tack för att artikeln puttades upp! vi sköter det via Pm

Hawknestgrove
0

Mitt förslag ligger inne på bakfickan. jag mailar det, när ni godkänt det

AnneN
0

Bakfickan??

_**/Mvh Anne

Hawknestgrove
0

Biobio, jag pm ar dig detsamma Du ska naturligtvis se det!

AnneN
0

Har nu läst igenom det du skickade till mej och tycker att det låter bra.

_**/Mvh Anne

storAnnette
0

Puttar upp!

storAnnette
0

Jag undrar också var bakfickan finns!

Lena
0

#18 Bakfickan är inte en öppen avdelning i forumet utan ett ställe där vi som är Medarbetare kommunicerar angående funktionerna på sajten. Vi är idag 20 Medarbetare inkl mig som Sajtvärd och då behöver man kunna samordna sig ibland.

Problemet med den här typen av ärenden där personuppgifter förekommer är att vi inte kan lägga ut det öppet på sajten utan att göra oss skyldiga till brott mot PUL. Därför får man ta det via andra kanaler som PM.

#0 Trisst fall det här vanvårdsärendet. Just detta att det inte händer något när fallat anmäls är så typiskt här i Sverige. Länsstyrelsen är vad jag förstår nästa instans, dock inte alltid de gör så mycket heller. Varierar nog mycket på olika håll i landet. I ett fall jag granskade var det Länsstyrelsen som inte agerat och som gjorde att vanvården kunde fortsätta.

Har du begärt handlingarna i ärendet från Djurskyddsinspektören? Ibland finns det mer information där än vad man visste om.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

AnneN
0

Det har utlovats att det ska åtgärdas efter semestern så vi väntar nu och ser vad som händer.

_**/Mvh Anne

Hawknestgrove
0

Ja, Biobio, jag PMar dig om det sista mailt jag fick från dem…

storAnnette
0

#20 Nu har jag fått kontakt med Djurskyddet i Västerbotten och vi hjälps åt att driva detta nu.Det vi först är ute efter är att ärendet hamnar hos länsstyrelsen så att de får utreda vanvård samt djurförbud.Dessutom är det länsveterinären som ska besluta om omhändertagande i såna här vanvårdsfall.

Uppdaterar senare när något finns att berätta.

Jag håller också på att tjata på mina bekanta i Västerbotten för att höra om de kan ställa upp som stödhem/hem.I så fall att någon "nappar" då får Djurskyddet namn och adress så får de sköta det.Nya människor som hjälper till behövs alltid.

Hawknestgrove
0

Jättebra! Det verkar som om de inte har riktigt rent mjöl i påsen…

storAnnette
0

Har fått svar från länsstyrelsen idag:

Vi kommer att kolla upp vad som hänt och vad som blir resultatet av kommunens agerande.

Jag blir glad för det,nu återstår uppföljningen som jag hjälper Djurskyddet i Västerbotten med.

Jag skrev till länsstyrelsen "om djuren är i så dåligt skick att de måste avlivas borde enligt min mening en utredning om djurförbud göras i samband med detta","finns tillstånd för avskjutning kan man undra och hur kan det komma sig att länsstyrelsen inte känner till detta i så fall","min tolkning av djurskyddslagen är att djur ska avlivas av veterinär för att inte orsakas onödigt lidande","enligt miljökontoret i min stad måste alla vanvårdärenden anmälas till länsveterinär som gör en bedömning och utredning","det är mig veterligt länsveterinären som har det yttersta ansvaret för att djurskyddslagen följs,dessutom som tillsynsmyndighet över kommunerna även för att kommunen följer djurskyddslagen".  

Jag tror den sista meningen var det som "tog skruv".Sedan är det ju fördelen med skriftlig korrespondens att allt diarieförs till skillnad från telefonsamtal.

Du,Biobio,får hålla koll via din syster också.Jag håller på med detta tills jag åker på semester (16/8-30/8) och det kan ju hända saker precis den tiden.

Lena
0

#24 Jättebra det du skrivit! Bra att det tagit lite skruv! :)

//Lena

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

AnneN
0

Jepp jag håller koll på detta via min syster som jag har kontakt med ofta och som raporterar till mej om det händer eller inte händer nått

_**/Mvh Anne

storAnnette
0

Liten uppdatering:

Har tyvärr inte kunnat få loss något besked än,folk verkar fortfarande ha semestrar.Hoppas nu iaf att något BRA händer medan jag är borta.Tillbaka 30/8 på kvällen.

Hawknestgrove
0

Då får du ha en fin semster. Finns det någon annna som övervakar att det går korrekt till och eventuellt kan rädda de katter som räddas kan?

AnneN
0

Senaste jag hörde var för några dagar sen av min syster att dom har börjat samla in och skjuta av katterna.

_**/Mvh Anne

storAnnette
0

#28 Kanske du kan ligga på lite?Hade jag vidarebefordrat mailet från länsstyrelsen till dig?Om inte så gör jag det snart.

Djurskyddet är ju med på tåget,vet inte om något händer just nu.Jag kan vidarebefordra mailen mellan oss också om jag inte gjort det (minnet du vet,bra men kort ibland).

storAnnette
0

#29 Men VAD??Och så synd att du inget sagt till oss.Kan du Gunilla ta i detta nu,jag blir ju obrukbar snart tyvärr.

Kan det vara så att länsstyrelsen inte hunnit med?FY vad dåligt.

Vet du något om skicket på katterna?Jag menar om de var såpass sjuka att det faktiskt var bättre att avliva (vilket ju tyvärr händer ibland). 

Usch,nu blev jag ledsen.

Hawknestgrove
0

Ska försöka i morgon. Nä, jag har inte fått något från länsstyrelsen från dig… så det var alltså klart? Så det fanns alltså ingen möjlighet att rädda katterna? Går avskjutningen korrekt till?

AnneN
0

Förlåt har haft så mkt annat på g så jag har bara glömt uppdatera er =/

Det jag sett av katterna så har de flesta verkat friska dock kan det finnas endel inavel men inget som gjort att katterna inte hade kunnat få ett fint liv hos en bra ägare.

Enda jag vet om avskjutningen är att dom hämtar katter allt eftersom ägaren lyckas fånga in dom, tar dom i burar med till bränngropen och skjuter dom där.

_**/Mvh Anne

Hawknestgrove
0

Men, men, nu måste det väl vara någon, som har koll på detta? Den där siste tjänstemanne jag fick mail ifrån han verkade ju tämligen kort i tankebanor och IQ. Djurskyddet då? Vad gör de?Sitter och rullar tummarna och fikar? lämnar de katter kvar? Okastrerade? Då har de ju inte komit speciellt långt! Anette, finns det ingen du kan lämna över admistrationen av detta på hemmaplan? Är borta i morgon förmiddag, så jag kan inte ta tag i något förrän i morgon eftermiddag!

storAnnette
0

Men herrejösses.

Vet du VEM som hämtar?HUR de skjuts?FINNS tillstånd?

Är besviken just nu,trodde länsstyrelsen skulle avstyra detta.

Hawknestgrove
0

Ställer samma frågor som Anette……Trodde allt var under kontroll…

storAnnette
0

Tja Gunilla,det är ju tyvärr inte min hemmaplan heller.Många mil emellan.Det enda jag kan hinna är att ringa länsstyrelsen (ev kommunen också) i morgon bitti och då hoppas jag innerligt att jag får svar.De mail jag skickat då jag begärt att få höra vad som händer i ärendet har jag fått autosvar på "semester"…

Antar att du inte fått handlingarna du begärt Gunilla?

OK,jag ringer på morron och meddelar dig resultatet.Sen får du ta över på em.Vet ingen annan så här på rak arm som vill ta tag i detta.

storAnnette
0

En fråga till bara till Biobio:

Skjuter de hundarna också?

AnneN
0

Jag tror att det är dom från miljökontoret som gör detta, vet inte hur det görs eller om dom har tillstånd och sånt, har frågat syrran också men hon visste lika lite som mej

_**/Mvh Anne

Hawknestgrove
0

Nix, har bara fått två mail, ocvh ett etelefonsamtal. Du kan få hans namn och telefonnumeer i PM här. Han var trevlig

storAnnette
0

Jaha,det gick snabbt med det telefonerandet.

Den jag pratat med på länsstyrelsen har varit på semester och lovade att titta på ärendet nu i veckan.Han meddelar mig vad de kom fram till "eftersom det var jag som initierat frågan" (jag undrade om han kunde meddela djurskyddet och det ville han alltså inte).

Hmm,den som svarat jobbar på rättsenheten och länsveterinären har semester ända till den 20:e.

Kommunen då,där var det samma sak verkar vara poppis med sen semester tyvärr.

Får lov att lämna detta nu och hoppas Gunilla kan kontakta kommunen igen nästa vecka.Tror det kan vara bra att prata med länsveterinären också,hon kan djurskydd medan rättsenheten tittar mest på det juridiska (alltså hur kommunen hanterat ärendet).

Alltså,det kan naturligtvis vara så att katterna är väldigt sjuka osv.Det märkvärdiga är att kommunen inte ens kontaktat länsveterinären eller djurskyddet.Det mest iögonenfallande är ändå att kommunen agerar hantlangare åt en som vanvårdar sina katter….utan tillstånd för djurhållning dessutom…hmm.Ni förstår,enligt de uppgifter jag fått så står kommunen för allt och jag har inte kunnat läsa något om att de tänker fakturera kattägaren…eller anmäla för vanvård.

NÄE,det luktar illa då den som ska vara inspektör går motpartens ärenden som det verkar vara här.

Undrar om kvällspressen är intresserad.Så kunde den ansvarige inspektören få det lite hett om öronen…(min önskedröm).

Jag lämnar den frågan till Gunilla eller kanske Biobio ifall ni tror det vore en bra idé,som sagt var så sticker jag om några timmar (det ösregnar nu så det känns liksom väldigt bra).

storAnnette
0

OK,ringde ett samtal till och det var till djurskyddet.Pratade in ett meddelande och bad dem kolla upp ärendet igen.De har ju gjort det men jag vet inte hur kommunen lyckats slingra sig här…

storAnnette
0

Har ni något nytt att berätta?

AnneN
0

Pratat med syrran som bor granne och dom har nu slutat hämta katter men det är tydligen fortfarande ganska många kvar, dom får nu mer heller inte komma in utan dom får mat & vatten på bron. Hundarna är inte rumsrena utan rastas på tidningar inomhus och stanken från hans lägenhet har inte blivit ett dugg bättre =(

_**/Mvh Anne

storAnnette
0

OK,då kontaktar jag länsstyrelsen och kommunen igen då.Vet inte när,tidigast på tisdag har jag tid.

Har väldigt mycket att göra just nu så jag bara snabbkollar in här.

Hawknestgrove
0

Anettte, jag vidarebefordrar mina sista mail som jag fått av kommunen till dig i kväll eller i morgon. HAr dem på min andra dator.

storAnnette
0

#46 Tack.

Håller på att bli förkyld nu också (välkommen hem till kylan som någon sa när vi kom hem).Kommer iaf att kolla upp allt så fort som möjligt.

Hawknestgrove
0

Anette, du har fått dem nu….Funderar på, att maila in till kommunen igen, med detta nya fakta som kom fram här… Fråga dem, om det var skoj att hålla på och om de ledsnat…..För de verkar ju inte visa mer intresse, eller hur?

Jenna-Gun
0

Vilken röra

Ni är kämpar :)

AnneN
0

*puttar upp detta*

_**/Mvh Anne

storAnnette
0

Detta ärende är en riktig "soppa".Jag är tyvärr störtförkyld så jag väntar in orken att kolla detta igen,har mest ägnat mig åt barnen,katterna och hushållet sedan jag kom hem (tvättberg,nya blommor i stället för de som vissnat,föräldramöten,veterinärbesök,gos,gos,mera gos…).

Hawknestgrove
0

Ja, jag skall ta detta nya fakta i morgon och rent ut sagt på svenska, slänga det rätt i trynet på dem. HAr haft så mycket att bry mig om som ni vet….Men nu har du fått mitt mail, Anette? med alla bifogade filer?

Lena
0

#51 Förstår att det är en riktigt soppa det här. Man behöver sannerligen vara både frisk och lugn och fin för att orka ta i detta ärende. Krya på dig och ta hand om dig själv och de dina först och "ärendet" när orken återkommit.

//Lena

storAnnette
0

#52 Ja,jag har fått ditt mail.

Jag har skickat ännu ett mail till länsstyrelsen,innan jag åkte på semester lovade en handläggare där att "titta på det nästa vecka och sen meddela dig"….har inget svar fått än.

Däremot har jag fått ny kontakt med Djurskyddet i Västerbotten och de säger "man blir inte klok på deras agerande,de skyller bara på varandra.Jag har pratat med ansvarige handläggaren på kommunen som hänvisade till länsveterinären.Turerna skall vara att kommunen tar första beslutet sen överlämnar dom ärendet till länsveterinär som beslutar om ev djurförbud och vad som ska ske med djuren.Jag vet inte var alla papper ligger nu.Vi i djurskyddet hjälper gärna till och tar hand om djuren när länsstyrelsen har fattat sitt beslut."

Detta ÄR verkligen otroligt dåligt hanterat av Skellefteås miljökontor.De har varken följt lagen eller de föreskrifter som finns för hantering av djurskyddsärenden.Det blir ju VÄLDIGT tydligt eftersom de föregriper länsstyrelsens beslut och jag vet ju att då jag frågade så var inte länsstyrelsen informerade.Undrar om det är tjänstefel som begåtts?Måste klura mer och jobba på att få tag i dessa personer…idag har de tydligen möten resten av dagen.

storAnnette
0

Tror att länsstyrelsen har en del att "grunna på" nu.Har skickat om de nya uppgifterna från Biobios syster,talat om att det är närmaste grannen så de kommer från en nära,trovärdig källa.

Kommunen har iom att de inte anmält vanvård agerat utan länsstyrelsens godkännande vilket är allvarligt.Kommunens handläggare blandar in saker som inte har med denna djurskyddsfråga att göra.

Hawknestgrove
0

Bra, då behöver jag inte maila detta till dig igen. För det var just det sista här, som jag tänkte att du skulle få.

AnneN
0

Någon som hört något nytt??

_**/Mvh Anne

Alexej
0

Jag fick ju en del av handlingar från Gunilla, men tonen från djurskyddsinspektören var mer än oförskämt. Fattar inte hur de jobbar!Skrikandes

AnneN
0

Jag skulle nog snarare säga att Va? Jobbar de?? Tycker inte det händer så mkt då dom ska göra nått.

Ni får gärna PM:a mej eller maila anne_j_nasman@hotmail.com , skulle gärna vilja veta vad det är som händer/inte händer.

_**/Mvh Anne

Hawknestgrove
0

Bio Bio, PM:a Stor-Anette!

storAnnette
0

Nu har jag fått besked från länsstyrelsen.Här kommer utdrag från arbetsanteckningarna:

I anledning av de uppgifter jag fått från Annette (jag som anmält) om ett pågående djurskyddsärende i Skelleftehamn har jag tagit kontakt med miljöinspektören i Skellefteå kommun.Det har framgått att en person haft hand om ett stort antal katter som nu förvildats.Jag har fått ta del av en skriftlig överenskommelse mellan personen och miljöinspektören enligt vilken den sistnämnde nu på personens uppdrag arbetar med att reducera antalet katter.Avsikten är att personen härefter ska ha endast två katter,en kastrerad hankatt och en honkatt som ska steriliseras eller "sättas på p-piller".Miljöinspektören har tidigare försäkrat att minskningen av kattantalet sker på ett ur djurskyddssynpunkt godtagbart sätt.

Enligt vad som framkommit har kommunen ännu inte avslutat ärendet.Länsstyrelsen vidtar i dagsläget ingen ytterligare åtgärd.Kommunen har som lokal kontrollmyndighet enligt djurskyddslagen skyldighet att enligt 71§ djurskyddsförordningen till länsstyrelsen skyndsamt anmäla om det finns förutsättningar att besluta om djurhållningsförbud.

storAnnette
0

Här kommer mina kommentarer:

För det första måste förutsättningarna för djurförbud varit uppfyllda om det varit så som Biobios syster berättat - varför meddelades inte länsstyrelsen?

För det andra - HUR kan det få vara möjligt att en kommunal tjänsteman med tillsynsuppdrag agerar på uppdrag av den som han har tillsyn över?

Känner att jag inte kan göra mer,det saknas bevis för hur "reduceringen" gått till.Dessutom går det inte att överklaga ett oavslutat ärende heller.Däremot undrar jag om någon tidning kan vara intresserad,jag tycker fortfarande att det luktar illa.Det kan t ex vara så att personen som vanvårdat (undrar om det fanns tillstånd) är en gammal politiker….kanske en godbit för pressen?

AnneN
0

Personen som vanvårdar är alkoholist, spelmissbrukare och jobbar på ett behandlingshem. Om den kommunale tjänstemannen någonsin varit in i vanvårdarens del av huset så skulle han även veta hur skitigt och riktig hemskt hem det är att ha levande varelser i. Han har i dagsläget även 3 hundar som rastas inomhus! Om inte detta är ett fall för djurförbud så vet jag inte vad som gör det.

_**/Mvh Anne

storAnnette
0

#63 De kanske är polare?

AnneN
0

Skulle inte förvåna mej ett dugg, dom gör inget åt en uppfödare i ske-å som jag känner som har hundarna i små burar (tibbeterrier & schäfer), hon har haft det så i många år och folk anmäler å anmäler men det händer aldrig nått.

_**/Mvh Anne

storAnnette
0

Har fått svar från Djurskyddet i Västerbotten också ang det svar jag fick.De skriver att de inget kan göra,beslutet ligger hos kommun och länsstyrelse.Djurskyddet har erbjudit hjälp att ta hand om katterna men kommunen vill inte ha hjälp!

Aha,det du skriver säger mig att det inte är frågan om kompisar utan istället en inspektör som inte gör sitt jobb.Kan vara något att luska i för den som har tid och ork,t ex undrar jag om och i så fall hur många omhändertaganden som gjorts i den kommunen.Hur har inspektören agerat i de fall han öht gjort något (alltid avlivning t ex)?Många frågor,inga svar - tänk om en journalist kunde fås att titta på den hanteringen…tyvärr brukar det ju vara så att det i så fall ska till något särskilt uppseendeväckande men hoppas gör jag.Önskar att någon på ort och ställe kan gräva vidare nu!

Hawknestgrove
0

Ja, jag med! Tack anette för att du tagit tag i detta! Men finns det ingen som är i närheten? Du har ju fått all min konversation, känner inte ni på Katt i Norr till någon tidning? du får gärna ge dem allt du fått av mig. Känner att jag, här nerifrån, i dagsläget med förlusten av min kära Siw inte orkar med detta just nu!

storAnnette
0

Tyvärr Gunilla,det är bara jag häruppe i Norrbotten som tittat på detta fall.Jag har ju fått Djurskyddet i Västerbotten att prata med miljöinspektören men de kommer ingen vart.

Norrbotten är också för långt bort och sen har jag ingen förstahandsinfo heller så det känns svårt att gå vidare.

Biobio,du och syrran kanske?Ni som VET hur det är?

[Cuyo]
0

Hej mina vänner,det värkar som vi jobba för samma sak när det gäller djuren och deras rätt att få leva på ett humant sätt och att inte behövas plogas som många djur får göra idag.  Jag för min dej jobbar mycket för hundar som far illa,nu idag har jag anmält en familj,om en hund som har cancer och är 11.5 år,som dom försöker bota med mediciner,som en veterinär har skrivet ut.   Jag har läst oxå vad ni har skrivet om i det här ämnet,som jag tycker är bra men tyvärr kan jag nog inte hänga med på det här nu kom in lite försenat i den här frågan.                    Hej Cuyo   (Mogge )

storAnnette
0

OK,har skickat följdfrågor till länsstyrelsen nu.

Hawknestgrove
0

Ja, vad som behövs, är ÄKTA vittnen, som åtminstone kan intyga att det går illa till! KAnske det finns ilskna folk på SKS? Ska jag lägga tråden där?

AnneN
0

Jag ska ringa runt det jag hinner på fredag och se om jag kan få nått vettigt ur någon

_**/Mvh Anne

Hawknestgrove
0

JA, Bio Bio, jag PMar dig telefonnumret till den första vettiga människan jag pratade med. Dig också, Anette!

AnneN
0

Meddelar er här så fort jag fått något som hellst svar

_**/Mvh Anne

Hawknestgrove
0

BioBio och Anette knyt ihop er, så kan ni prata ordentligt!

Hawknestgrove
0

Lägger ut detta, med Anettes tillstånd!

> Hej,

> tack för det.

> Jag känner bara att jag inte orkar ensam,den som eg borde driva detta

> är kanske Biobio…eftersom hon vet saker som inte vi andra gör.

> Det kan aldrig vara rätt att ett ärende hanteras så här.Det innebär i

> praktiken att man som djurägare - inte behöver tillstånd,om man

> vanvårdar djuren så hjälper kommunen till att avliva dom (kanske t o m

> betalar)…länsstyrelsen vet ingenting fast de ska meddelas och jag

> undrar om de sökt tillstånd hos polisen för

> avskjutning.Förresten,visst behöver man tillstånd även om man äger

> djuren?Om inte då kommer kommunen undan iom det avtal som upprättats.

> Det knepiga här är nog att inspektören inte anser det vara vanvård och

> alltså inte anser det finnas underlag för djurförbud…hur det nu kan

> komma sig om man har så många djur och att de förvildats och måste skjutas.

> Problemet tror jag är 1.inspektören XXXXX2.länsstyrelsen som lutar

> sig på fel skrivning (att det är kommunens sak att meddela om de

> tycker någon bör få djurförbud) 3.länsstyrelsen som helt missat att de

> även ska meddelas då det görs omhändertaganden (länsstyrelsen beslutar faktiskt).

> Ha de gott önskar Annette (förkyld och småvissen)

Hawknestgrove
0

Puttar upp detta

AnneN
0

Ska som sagt ringa runt lite då jag har möjlighet och göra så gott jag kan, men är väldigt dålig på att tas med myndigheter

_**/Mvh Anne

Hawknestgrove
0

JA, men har du snackat ihop dig med Anette?

AnneN
0

Kan tala om att syrran har haft dit hälsovårdsnämnden och dom dömde ut hela huset totalt. Vet dock inte vad som kommer att hända med hennes granne och hans djur

_**/Mvh Anne

Hawknestgrove
0

Ok, tack för informationen. Det betyder, att ingen får bo där? Kan du luska lite och ta reda på, hur det förhåller sig med antal djur?

AnneN
0

Ska prata med syrran då hon är ledig, ska ev ner och hälsa på nån helg också så då kan jag försöka luska lite

_**/Mvh Anne

Hawknestgrove
0

Jättebra. Skulle vilja få ur deta ur mitt huvud och ur min dator, kan liksom inte släppa det helt. Men jag vill ha någon mer med mig, som jobbar på det. Känns så fruktlöst att sitta här nere, 200 mil bort och kämpa ensam….

storAnnette
0

Ska bli intressant att få veta mer.Själv väntar jag på svar på en massa frågor fortfarande,de verkar inte ta det här ärendet på allvar eller vad det nu är som pågår egentligen.

AnneN
0

Då jag ringde och pratade med en ansvarig i kommunen så fick jag bara svaret att jag skulle inte lägga mej i det som jag inte hade med att göra och några mindre fina ord som jag ej tänker upprepa här. Sedan la han bara på luren i örat på mej.

_**/Mvh Anne

Jenna-Gun
0

Puttar upp

Men va f*n grrrrrrrrrrrr

Jenna

Simson
0

Håller med Jenna: MORR!!

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

Hawknestgrove
0

Biobio, Häääää????Pratade du med den pesonen, som verkade vettig? JaG HAR TELEFONNUMMER TILL HONOM

AnneN
0

den jag pratade med är miljöinspektör i kommunen, de andra jag har fått nummer och ringt till har jag inte fått några vettiga svar alls. Verkar inte riktigt som den ena vet vad den andra gör.

_**/Mvh Anne

Hawknestgrove
0

Pmar dig nmnet och telefonnumret.

AnneN
0

Hejsan! Jag vill säga tack för all hjälp vi fått från er här inne, nu har djurägaren fått djurförbud! Inte en dag för tidigt… Läs mer om det här

_**/Mvh Anne

Alexej
0

Vad bra att det blev djurförbud. Med de nya lagar som kommer till årsskifte kommer han att ha djurförbud oavsett var han bor. Förrut räckte det med att flytta till en annan kommun för att djurförbudet "försvann".

Men tråkigt som alltid att oskyldiga djur fick lida och avlivades.

Jenna-Gun
0

Jättebra att du står på dej.

Kram Jenna

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.